Sääntömuutoksia

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
-Teme- sanoi:
Noup, olen erimieltä. Tähänkin on avain :thumbup: Jos joku tuntee yhtään kryptologiaa niin käytössä voisi olla PKI eli julkisen avaimen tekniikka. Tallit tuntevat FIAn julkisen avaimen ja FIAlla on itsellä hallussaan salainen avain
No tuon lisäksi kullakin tallilla pitää olla salainen avain ja vastaava julkinen avain FIA:lla, jotta myös liikenne toisin päin toimii (boksista ulos), eikö ;-)

Tuon boksin speksithän täytyy olla kaikilla talleilla tiedossa tarkasti. Sitten myös anturit pitäis myöskin olla FIA:n tekemiä, koska mikä muuten estää muuntamasta anturin antamaa lukemaa mihin haluaa, jotta saa ohjausboksista oikean ulostulon? Ja aina jossain vaiheessa tuo bittimössö muunnetaan analogiseksi ja mikä estää tämän muuttamisen jälleen ihan miksi vaan kun se on tullu ulos ohjausboksista. Eli tämänkin jälkeen voidaan piilottaa järjestelmiin ihan mitä vaan, toki se vaikeutuu (eli rahalla saa ja hevosella pääsee). Toki vastaavasti tuo selvitystyö vaikeutuu.

Tuota kehitystä ei voi enää millään estää. Jos näin tehdään, niin erot tulee kasvamaan entisestään.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Nyt Ecclestone esittää mallia, jossa perjantaina ajetaan yksi aika-ajojakso, mihin jokainen kuljettaja starttaa nopealle kierrokselle paikallaan lähtöruudusta.
Sen jälkeen lauantaina käytäisiin kaksi puolen tunnin aika-ajojaksoa lisää.
Lähtöruudut määräytyisivät yhteisaikojen perusteella.
TS/Heikki Kulta
No niin, tämä olis mun mielestä loistava uudistus!

Vaikka Renault saisikin hieman etua loistavan starttisysteeminsä ansiosta!

Toisaalta jos ryhtyy tarkemmin miettimään näitä sääntömuutosjuttuja, niin paras vaihtoehto olis tehdä sääntö joka kieltää sääntöjen muuttamisen!

:eek!:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Tuo ehdotus aika-ajoihin kuulostaa selvältä parannukselta, tosin vaikea on keksiä nykysysteemiä huonompaakaan. Yhteenlasketut ajat on mielestäni hyvä idea, tulee lisää jännättävää. Startti lähtöruudusta on myös mielenkiintoinen idea, mutta mistäköhän ruudusta lähtö tapahtuisi? Ykkösruudusta vai esim. viimeisestä, jolloin vauhti ehtii jo vähän kiihtyä kun kellot laitetaan käyntiin...

Olisiko tuossa muuten tarkoitus laskea yhteen vain lauantain vai myös perjantain ajat?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
FAKTALAATIKKO
Vuodeksi 2004:
Aika-ajo uusitaan
Renkaanvaihtokielto kisassa.
Vuodeksi 2005:
Autojen minimipainon lasku.
Vara-autojen kieltäminen.
Autot perjantaista lähtien parc fermee -tiloissa.
Testirajoitus kilpakauden ajaksi.
Vuodeksi 2006:
Moottorikoon pienentäminen
Yksi rengasvalmistaja
Elektronisten apujen kieltäminen.
- Lisäksi neuvotellaan FIA:n valvoman yhteisen tietokonejärjestelmän asentamisesta kaikkiin autoihin jo vuosiksi 2005-06.
No mitäs olette näistä mieltä?

Kaikki on muuten ihan ok mun mielestä mut tuo koneen pienentäminen on jotenkin turhaa!? Eikö siinä ala jo viimeistään mennä koko kuninkuusluokan juju, kun ajellaan jolloin pieneillä V8 myllyillä? Ei hyvä :(

Ja tuo koko kilpakauden testikielto on vähän kimurantti!? Ajatellaan nyt esim. tätä kautta! Mitä tästä olisi vielä tulossa, kun McLaren, Williams, Renault ja BAR eivät voisi edes testaamalla saada autojaan lähemmäski Ferrarin tasoa?

Ei todellakaan hyvä! :thumbdown
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Misa1 sanoi:
Eikö siinä ala jo viimeistään mennä koko kuninkuusluokan juju, kun ajellaan jolloin pieneillä V8 myllyillä? Ei hyvä :(
Ei kai, jos ne on lähes yhtä tehokkaita kuin CART-sarjan moottorit.

Edit: 2.4-litraisesta otettaisiin 720+ HP mikä on varmasti tarpeeksi ;) Kukaan ei huomaa eroa muuta kuin kierrosajoissa.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei f1 ole ole ollut historian valossa aina tehokkain luokka. Päinvastoin. Voisi sanoa, että tehokkain se on ollut viimeisen 4-5 vuoden ajan ja 1980-luvunu turbokaudella.

1960-luvun alussa f1:ssä käytetiin 1.5 litraisia koneita, ja 1964 siirryttiin 3 litraisiin koneisiin. Urheiluautoissa oli paljon isompia koneita käytössä, samoin Indy Roadstereissa. 60-luvun lopulla "kuninkuusluokan" myllyt jäivät tehoissa CanAm autojen, Urheiluautojen MM-sarjan sekä Indy, että NASCAR-autojen jälkeen.

70-luvulla urheiluautojen koneita pienennettiin viidestä litrasta kolmeen, mutta läpi 70-luvun Indy autot olivat merkittävästi tehokkaampia. Samoin IMSA-sarjassa käytet turbo Bemarit ja Porschet olivat tehoiltaan 30-40 prosenttia ykkösiä tehokkaampia.

80-luvun turbokauden myötä tehot nousivat ykkösissäkin huipulle. Mutta se meno loppui 1989, kun käyttöön otettiin 3,5 litraiset ahtamattomat koneet. C-ryhmän tuplaturbot olivat merkittävästi tehokkaampia.

90-luvulla ykkösten pahin haastaja oli CART-sarja joka oli tehoissa niskan päällä oikeastaan koko ajan. Huippuna oli 94 Indy500:een rakennettu Mersun kone, joka tuotti yli 1000 hv:tä. Nyt kun CART:ssa on uudet moottorisäännöt olleet voimassa, niin ykköset ovat menneet taas ohi. Uskallan myös väittää, että 95-96 BPR sarjan Ferrari F40 oli tehokkaampi kuin mikään f1:n kone.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
pmv puhuu asiaa. Se, että F1 on rata-autoilun kuninkuusluokka, ei suinkaan aina tarkoita, että luokka olisi kunkku joka aspektilla. Monille tuntuu olevan hankala ymmärtää ettei formula suinkaan ole mikään ideaali kilpaväline ulkomuotonsakaan suhteen. Ideaalihan olisi joku prototyypin ja F1:sen välimuoto eli renkaat peitossa ja ohjaamo vain yhdelle hengelle.
 

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
pmv sanoi:
1960-luvun alussa f1:ssä käytetiin 1.5 litraisia koneita, ja 1964 siirryttiin 3 litraisiin koneisiin.
Eikös 3 litran koneet tullu vasta kaudelle 66 ja silloinkin muistelisin monen tiimin vääntäneen tuona vuona reilun kahden litran moteilla.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Zep sanoi:
pmv puhuu asiaa. Se, että F1 on rata-autoilun kuninkuusluokka, ei suinkaan aina tarkoita, että luokka olisi kunkku joka aspektilla. Monille tuntuu olevan hankala ymmärtää ettei formula suinkaan ole mikään ideaali kilpaväline ulkomuotonsakaan suhteen. Ideaalihan olisi joku prototyypin ja F1:sen välimuoto eli renkaat peitossa ja ohjaamo vain yhdelle hengelle.
Agreed. Ei F1:sen suinkaan tarvitse olla tehokkain tai nopein koskaan rakennettu auto. Ei kaiken tarvitse olla huippuluokkaa noin maailmanlaajuisesti, "riittää" että taso on maailman kovinta sääntöjen sallimissa puitteissa ja tämä tekee siitä kuninkuus luokan. Parhaita kuljettajia ja auton/moottorin valmistajia ottamassa mittaa toisistaan parhailla radoilla :wink:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Turunsanomat.fi
- Lisäksi neuvotellaan FIA:n valvoman yhteisen tietokonejärjestelmän asentamisesta kaikkiin autoihin jo vuosiksi 2005-06.


Tuon on syytä mennä läpi tai alkaa sama vanha toisinto siitä kuka ajaa sääntöjen mukaisella autolla ja kuka ei. FIA:n on yksinkertaisesti pakko saada tietoonsa tietyt parametrit autosta ajosuoritusten aikana noiden sääntöuudistusten jälkeen tai tallit alkavat huijaamaan entiseen malliin.
 
Ylös