Sääntömuutoksia

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
ml sanoi:
Schumin tilanne on aika harvinainen, että joukon kokenein kuski kyykyttää muita minkä ehtii.
No eikös Mansell ja Prost olleet melkoisen kokeneita kausilla 1992 ja 93 ja molemmilla oli enemmän vuosia mittarissa kuin Sumilla nyt.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mielestäni nuo sääntömuutokset ovat pääosin per*****

F1:t on kuitenkin autourheilun kuninkuusluokka. Ei mikään säästötalkoot. Okei Ei nyt idioottimaista tuhlaamista pidä sallia ja esim. autojen myymisen jossain määrin voisi sallia. Mutta ei huoltoa koko viikonloppuna, 2 viikonloppua kestävät motit jne. Missä on homman "Glamour" se että tuolla on oikeesti parhaat kuskit ajamassa parhailla autoilla. Eikä mikään säästösarja.

Se missä ollaan oikeassa on kuskin vaikutuksen suurentaminen, johon tulee pyrkiä juuri manuaalisilla vaihteilla ja kytkimellä, sekä luistoneston poistamisella.

Mutta kapeammat renkaat - eikös nuo jo älyä, että mitä tärkeämmässä roolissa aerodynamiikka on, sitä vähemmän tulee ohituksia...
Ett silleen!!!!!!!
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Mitenkäs Montoyan ja Da Mattan kokemukset rapakon toisella puolella. Onko niistä ajoista kenties hyötyä vuonna 2008?

Tosiasiassa en usko, että kenellekkään kuljettajalle tulee siitä kovin paljoa hyötyä että autot muuttuu vaikeammaksi ajaa. Ne joita nyttenkin pidetään kovina kuskeina, varmasti tottuvat talven testeissä uusiin systeemeihin.
 
Viimeksi muokattu:

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Observer sanoi:
No eikös Mansell ja Prost olleet melkoisen kokeneita kausilla 1992 ja 93 ja molemmilla oli enemmän vuosia mittarissa kuin Sumilla nyt.
Tilanne on aikalailla sama kuin nyttenkin. Prost, Mansell ajoivat sarjan ylivoimasesti parhaalla autolla.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Sangen tervetulleita muutoksia suurin osa nyt esitetyistä muutoksista. Lähinnä yksimielisyysvaatimuksesta luopuminen ja yhteen rengastoimittajaan siirtyminen epäilyttävät.

Erityisesti tallien määrän nostamiseen liittyvät autojen myyntiä ja valmistajien MM-sarjan pisteiden laskua koskevat ehdotukset miellyttävät. Yhdessa uuden moottorisäännön kanssa helpottavat nuo jo pienempienkin tallien asemaa ja mahdollistavat astetta tasaisemman taistelun pisteistä. Kuljettajan merkityksen kasvattaminen on sekin ehdottomasti kannatettava ajatus, vaikkei tässä mihinkään pikkuformulaluokkiin olla siirtymässäkään.

Muutosvastarinta ykkösiin liittyen on varmasti kova. Huvittavaa asiassa on se, ettei enemmistö vastustajista varmastikaan omaa mitään käsitystä tekniikasta, vaan tässä pelataan vain mielikuvilla. F1:set säilyttää varmasti yleisen suosionsa jos kansainvälinen huomio sarjan ympärillä säilyy, eikä ole näkyvissä että syntyisi sellainen sarja, joka voisi ykköset korvata sunnuntain ohjelmistossa. Kokonaan eri asia on jos jokin valmistaja muutokset torjuisi. Tässä on kuitenkin niin kauan aikaa vääntää kättä yksityiskohdista, että tuskin kukaan noiden muutosten takia vetäytyy. Kaikki valmistajat eivät välttämättä jatkaisi muutenkaan enää 2007 jälkeen, kun kustannussäästöt konsernitasolla ovat väistämättä edessä, eikä mainostajilta enää pystytä nyhtämään lisää rahaa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
FIA tuskin edes uskoo kaikkien noiden uudistusten toteutuvan. Kulttuuri on sen kaltainen että jos neuvotteluissa halutaan saavuttaa 100, niin neuvottelun lähtökohdaksi pitää ottaa 300.

Oleellista kaikissa muutoksissa on kokonaisuus. Jos suuret autotehtaat eivät saa vastinetta sijoittamilleen rahoille, ne eivät enää sijoita rahaa. Nopeasti vilkaisten ainoat asiat jotka tuossa esitetään standardeiksi, ovat elektroniikkayksiköt ja jarrut (no niin, ja renkaat yhdelle valmistajalle). Kaikkea muuta autonvalmistajat siis saisivat kehittää.

Sääntö siitä että auton saa ostaa, tullee aiheuttamaan keskustelua. Kuka määrää hinnan? Jos hintaan ei saa sisällyttää reilusti kehityskuluja, ei autoa kannata kehittää. Toisaalta suurelle autonvalmistajalle saattaisi olla etua siitä mitä useampi talli sen autoilla ajaisi. Ajatus ei ole ollenkaan mahdoton.

Kokonaisuutena tarkasteltuna en pidä esitettyjä muutoksia F1:n tuhona. Toisaalta niille, jotka toivovat tasoerojen tasoittuvan roimasti, löisin jäitä hattuun. Tuossa konseptissa on suuret kehitysresurssit omaavalle tallille edelleen mahdollisuudet rakentaa dominoiva auto.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Ilmari sanoi:

Oleellista kaikissa muutoksissa on kokonaisuus. Jos suuret autotehtaat eivät saa vastinetta sijoittamilleen rahoille, ne eivät enää sijoita rahaa. Nopeasti vilkaisten ainoat asiat jotka tuossa esitetään standardeiksi, ovat elektroniikkayksiköt ja jarrut (no niin, ja renkaat yhdelle valmistajalle). Kaikkea muuta autonvalmistajat siis saisivat kehittää.
Kyse oli siis moottorinohjausyksiköstä joka haluttaisiin vakioida.

Mennään ojasta allikkoon. Tämänkö lajin pitäisi siis olla moottoriurheilun kuninkuusluokka? Miksi ei samalla kopioida F3-sarjan sääntöjä, olisi kovin edullistakin. Tehtaat varmasti tekisivätkin tämän mieluusti ja olisivat tyytyväisiä puoli-ilmaiseen mainostamiseen.
:nope:

Ja TC tulee seuraamaan F1:siä aina ja ikuisesti, olkoon sen käyttö sitten sallittua tai ei. Myöskään moottorinohjausyksikön vakioksi muuttaminen ei TC-paranoiaa poista.
 
Viimeksi muokattu:

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Jos Ferrarien meno ärsyttää ja kisat tylsistymään, uusi sääntö vireille, että mestaritallin pitäisi käyttää viimevuotista moottoria ja uutta moottoria ei saisi käyttää. Tai sitten uutta autoa ei saisi käyttää vaan on käytettävä vanhaa versiota.:idea:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
gnz sanoi:
Ja TC tulee seuraamaan F1:siä aina ja ikuisesti, olkoon sen käyttö sitten sallittua tai ei. Myöskään moottorinohjausyksikön vakioksi muuttaminen ei TC-paraoiaa poista.
No eihän se pidä paikkaansa. Jos nuo yksiköt muutetaan standardeiksi, ne voi toimittaa Talleille FIA. Boksit voidaan tehdä sellaisiksi, etteivät tallit kykene niitä ohjelmoimaan. Sisältö voidaan lisäksi kryptata niin pitkällä avaimella, ettei niitä avata supertietokoneellakaan kilpailujen välissä olevan parin viikon tauon aikana. Järjestelmästä voidaan luoda sellainen että varsinaisen kisaboksin kiinnittää vasta FIA:n edustaja varikolla. Tämän jälkeen autot ovat Parc Fermeessä.

Jos sinulla on paha parnoia ja uskot erinäköisiin salaliittokähmintöihin, niin silloin asia tietenkin muuttuu toiseksi. Mutta niin muuttuu kaikki muukin ;)
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Ilmari sanoi:
No eihän se pidä paikkaansa. Jos nuo yksiköt muutetaan standardeiksi, ne voi toimittaa Talleille FIA. Boksit voidaan tehdä sellaisiksi, etteivät tallit kykene niitä ohjelmoimaan. Sisältö voidaan lisäksi kryptata niin pitkällä avaimella, ettei niitä avata supertietokoneellakaan kilpailujen välissä olevan parin viikon tauon aikana. Järjestelmästä voidaan luoda sellainen että varsinaisen kisaboksin kiinnittää vasta FIA:n edustaja varikolla. Tämän jälkeen autot ovat Parc Fermeessä.
Boksi voidaan valaa vaikka umpinaiseen titaanimuottiin, mutta se vaatii siltikin inputtia, eli käskyjä, jotka sitten välitetään moottorille. Toisin sanoen moottoriboksin sisälle tuleva signaali on edelleenkin tiimien käsiteltävissä. Eli TC-paranoia tulee säilymään.
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
gnz sanoi:
Boksi voidaan valaa vaikka umpinaiseen titaanimuottiin, mutta se vaatii siltikin inputtia, eli käskyjä, jotka sitten välitetään moottorille. Toisin sanoen moottoriboksin sisälle tuleva signaali on edelleenkin tiimien käsiteltävissä. Eli TC-paranoia tulee säilymään.
En ymmärrä mitä tarkoitat? Moottorissa on anturi josta menee johto ohjausboksiin. Moottorista välittyy tietoa boksille ja boksilta menee käskyjä moottoriin. Missä välissä käsitellään signaalia?

Vai tarkoitatko sitä että tallit piilottavat omat boksinsa jonnekin auton rakenteisiin. Nämä boksit sitten hoitavat itse asiassa moottorin ohjauksen, tai suorittavat tuon epäilemäsi signaalin käsittelyn.

Kyllä tämä minusta lievään paranoiaan viittaa :D
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
FO110K sanoi:
ensinnäkin, V10 koneista ei siirrytä V8 koneisiin (ainakin BMW vastustaa sitä tulevan M5 mallinsa takia)
Ei vastusta. Kaikki kulujen karsinta joka ei kuitenkaan pienennä näkyvyyttä on joka toimijalle ok. Plus toihan vikuttaa tuotekehitykseen positiivisesti. pienemmästä koneesta pitää imee samat tehot kuin nyt. Veikkaa noin 1,5v niin näin käy.[/B][/QUOTE]

Toisekseen, yhtä rengastoimittajaa tuskin tulee mikäli Bstone tai Michelin ei vapaaehtoisesti luovu paikastaan...
Ei niin. Rahalla saa ja.... Eli tarjous kilpailu. Pelissä on enemmän kuin jonkun toimijan tyytyväisyys. Pelissä on katsojien tyytyväisyys. Sennan legendalla ei enään kauaa ratsasteta.

std. jarruja en usko tulevan myöskään ykkösiin (katso ed.)
Tuotekehitys on tuotekehitystä. Tärkeintä on jännät kisat. Ei edelleenkään kenelläkään mitään vastaan, jos tuo muutos auttaa...


Tuo moottorin kestävyys touhu on ainakin mun mielestä aivan typerää, ykkösissä on aina totuttu näkemään moottoririkkoja, typerää ajatella että saman koneen pitäis kestää 2 viikonloppua...
Samaa mieltä. Keinotekoinen sääntö.

Ykkösiin varmaan otettais enempikin kuin 12 tallia jos halukkaita olisi, mutta niistä halukkaista taitaa olla enempikin pulaa, ei FIA:n halusta ottaa mukaan...
Niinpä. Mutta enempää ei oo haluunnu kuin on nyt. Ongelma johon kannattaakin etsiä ratkaisua.
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Ilmari sanoi:
En ymmärrä mitä tarkoitat? Moottorissa on anturi josta menee johto ohjausboksiin. Moottorista välittyy tietoa boksille ja boksilta menee käskyjä moottoriin. Missä välissä käsitellään signaalia?

Vai tarkoitatko sitä että tallit piilottavat omat boksinsa jonnekin auton rakenteisiin. Nämä boksit sitten hoitavat itse asiassa moottorin ohjauksen, tai suorittavat tuon epäilemäsi signaalin käsittelyn.

Kyllä tämä minusta lievään paranoiaan viittaa :D
Tarkoitan sitä, että suurilla autonvalmistajilla ja F1-tiimeillä on resursseja varsin pienten IC-piirien valmistukseen jotka sitten voidaan integroida mihin tahansa, ilman, että FIA:lla on mitään hajua sen olemassaolosta.

Eli jos vaikka tämä vakioitu moottorinohjausboxi saa signaalin kaasupolkimen asennosta, niin periaatteessa jonnekkin autoon voitaisiin sijoittaa sopivasti kiihtyvyysanturi ja IC piiri jolle voidaan ohjelmoida joitain parametreja jolloin tämä sitten hieman muuttaa kaasun asentoa jos näin on ohjelmoitu.
Puhutaan kokoluokasta "mahtuu virtakaapelin sisään".

Edit: Luettavaa

http://insiderracingnews.com/sm/113003.html
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
gnz sanoi:
Tarkoitan sitä, että suurilla autonvalmistajilla ja F1-tiimeillä on resursseja varsin pienten IC-piirien valmistukseen jotka sitten voidaan integroida mihin tahansa, ilman, että FIA:lla on mitään hajua sen olemassaolosta.

Eli jos vaikka tämä vakioitu moottorinohjausboxi saa signaalin kaasupolkimen asennosta, niin periaatteessa jonnekkin autoon voitaisiin sijoittaa sopivasti kiihtyvyysanturi ja IC piiri jolle voidaan ohjelmoida joitain parametreja.
Puhutaan kokoluokasta "mahtuu virtakaapelin sisään".

Edit: Luettavaa

http://insiderracingnews.com/sm/113003.html
Olen edelleen eri mieltä. On olemassa erilaisia logiikka-analysaattoreita joilla asia voidaan saada selville (kyllä, jopa FIA). Liikenne antureiden ja boksin välillä voidaan salata. Salausavain vain FIA:lla. Keinoja on lukuisia.

Valvonnan vaikeus aikaisemmin oli aivan eri asia. Kun tallit valmistavat itse boksinsa, voitiin boksin sisällä olevaan koodiin upottaa luistonesto tai launch control. Koodi voitiin ohjelmoida häviämään koska tahansa jäljettömiin. Tallit saattoivat kryptata koodia yms. FIA:n mahdollisuudet valvontaan olivat olemattomat.

Nyt kun boksin valmistus ja ennen kaikkea ohjelmointi on FIA:n käsissä, kääntyy tilanne päinvastaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Ilmari sanoi:
Liikenne antureiden ja boksin välillä voidaan salata. Salausavain vain FIA:lla. Keinoja on lukuisia.


Eli jos käytetään salausprotokollaa niin käytännössä siis kummankin osapuolen tulee toisiaan ymmärtääksen tietää salausavain. Hyöty = 0.

Mutta jos lähdetään viemään tätä keskustelua eteenpäin, niin näkisin TC:n kitkemiseksi ainoaksi mahdollisuudeksi moottorinohjaustakin pidemmälle viedyn yhdenmukaistuksen.

1) moottorinohjausyksikkö
2) liittimet
3) kaapelit
4) kaasu/jarrupolkimet
5) kaasu/jarrupolkimen asennontunnistimet
6) muut osat jotka saavat käskyjä moottorinohjausyksiköltä lukuunottamatta moottoria
7) anturit

Kaikki edellämainitut arvottaisiin jokaiselle tiimille ennen kisaa ja kisan jälkeen tarkistetaan, ettei niitä olla käsitelty.
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Thunder sanoi:
Jos Ferrarien meno ärsyttää ja kisat tylsistymään, uusi sääntö vireille, että mestaritallin pitäisi käyttää viimevuotista moottoria ja uutta moottoria ei saisi käyttää. Tai sitten uutta autoa ei saisi käyttää vaan on käytettävä vanhaa versiota.:idea:
Tai sitten pistepainot ;). Eli jos kärki nimi on 20 pisteen päässä seuraavasta niin kärjen autossa olisi 20-40kg ylimääräistä painoa verrattuna seuraavaan jne. ;)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
gnz sanoi:
Artikkelissa puhutaan paristokäyttöisestä lähettimestä joka vaikuttaa systytyksen toimintaan. Melko heppoiselta systeemiltä vaikuttaa. Toisessa artikkelissa esitellään kehittyneempi järjestelmä:

You don’t need a transmitter like Helton held up. What you need is a Palm Pilot hand held computer and a cell phone. You can actually sit in the grandstands and receive telemetry data which is transmitted from the track by way of the black boxes. With the aid of a computer program that senses loss of traction you can transmit a signal by means of a cell phone to the tiniest of receivers that NASCAR can’t find on the car. That receiver in turn retards the timing on the car thus the rear wheels do not spin. The receiver can actually be molded into plastic with the tiniest of wires right in the distributor.

Minulla ei ole kuvaa siitä millainen tuo NASCAR:in käyttämä boksi on. Mutta vaikuttaa siltä että sitä ei ole suunniteltu alkuunkaan silmälläpitäen tällaisten väärinkäytösten estämistä. Vaikuttaa siltä että on tyydytty siihen että riittää kun kaikilla on samanlainen.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Rusina sanoi:
Tai sitten pistepainot ;). Eli jos kärki nimi on 20 pisteen päässä seuraavasta niin kärjen autossa olisi 20-40kg ylimääräistä painoa verrattuna seuraavaan jne. ;)
Hyvä ehdotus, mutta jos sattuu saamaan vaikkapa 100 pisteen eron, niin autohan tulisi muistuttamaan kuin vuori, jota siirrellä. Muslimit iloitsisivat ja huutavat kuoroon: "Michael toi vuoren Muhammedin luokse!" Vaikka Schubuda (Tähtien sota) sitä autoa kuljettaakin.:wink:
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
- Kolmilitraisista V10-moottoreista siirryttäisiin 2,4-litraisiin V8-koneisiin.

Ihan ok, vähemmän tehoa = vähemmän nopeutta = enemmän turvallisuutta.

- Yhden moottorin olisi kestettävä kahden kisaviikonlopun ajan. Tällä hetkellä yhden moottorin on kestettävä yhden kisaviikonlopun.

NAURETTAVAA PELLEILYÄ. Mieluummin vaikka muutetaan pistelaskua siten, että jo pelkästä maaliinpääsystä saa pisteitä.

- Moottoria ohjaavan elektroniikkayksikön pitäisi olla jokaisella tallilla standardi.

Hyvä homma, kikkailu vähenisi, autoteollisuuden käyttöön vapautuisi pari ammattitaitoista elektroniikkainsinööriä.

- Manuaaliseen vaihdelaatikkoon ja kytkimeen palaaminen.

Njoo, virheet ja ohitukset lisääntyisivät, mutta teknisesti voisi samantien siirtyä takaisin käyttämään kaasuttimia tms... En kannata!

- Standardit jarrut

Ok, tai sitten ainoastaan standardit jarrumateriaalit?

- Autojen minimipainoa vähennettäisiin ainakin 50 kilolla

Ihan jees, alipainoisiahan ne autot nytkin ovat, lisäpainoilla vaan kikkailtu minimipainoon.

- Renkaiden leveyttä kavennettaisiin ja käytettäisiin vain yhtä rengastoimittajaa

NAURETTAVAA PELLEILYÄ. Mekaanisen pidon vähentäminen on yhtä tyhjän kanssa nykypäivänä. Slicksit takaisin.

- Vara-auton käyttöä ei enää sallittaisi

NAURETTAVAA PELLEILYÄ. Kuskeilla pitää olla mahdollisuus etsiä itsensä ja autonsa rajoja harjoituksissa.

- Autot olisivat parc ferme -huoltokiellossa koko kisaviikonlopun ajan

NAURETTAVAA PELLEILYÄ. Viittaan edelliseen sekä myöskin siihen että kestävyyskilpailut ovat asia erikseen.

- Testaamista vähennettäisiin merkittävästi

Tuskin lisää uusien tallien halukkuutta tulla yrittämään? Jos auto on täysi susi, niin siinähän sitten ajelet 17 GP:tä ilman käytännössä mitään mahdollisuutta suorituskyvyn parannukseen.


- Kisan aikana ei saisi enää vaihtaa renkaita, paitsi jos kuljettaja kärsii rengasrikon. Välitankkaus pysyisi sallittuna.

Yks hailee.

- Tallien ei tarvitsisi enää itse valmistaa autojaan, vaan niiden ostaminen toisilta talleilta sallittaisiin

Ihan ok, lisäisi uusien tallien mielenkiintoa nousta Ykkösiin.

- Formula ykkösiin otettaisiin mukaan 12 tallia

?
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
gnz sanoi:


Eli jos käytetään salausprotokollaa niin käytännössä siis kummankin osapuolen tulee toisiaan ymmärtääksen tietää salausavain. Hyöty = 0
Noup, olen erimieltä. Tähänkin on avain :thumbup: Jos joku tuntee yhtään kryptologiaa niin käytössä voisi olla PKI eli julkisen avaimen tekniikka. Tallit tuntevat FIAn julkisen avaimen ja FIAlla on itsellä hallussaan salainen avain
 
Ylös