vermula
Well-known member
- Liittynyt
- 1.2.2001
- Viestit
- 12921
Eivät ole ainakaan kiistatta.Ilmari sanoi:Koska ne ovat sitä kiistatta.
Eivät ole ainakaan kiistatta.Ilmari sanoi:Koska ne ovat sitä kiistatta.
Toki ne ovat säädeltyjä ja rajoitettuja. Ykkösiä voidaan kumminkin pitää teknisen kehityksen huippuna ja vapauden esimerkkinä siksi, koska vastaavat vapaudet tarjoavaa toista autourheiluluokkaa ei yksinkertaisesti ole. Jos ei ole rajoituksia, mikään autourheiluluokka ei selviä hengissä.Hurmurisija sanoi:Minusta kysymyksessä on pelkästään mielikuvien taistelu. F1-sarja ja sen autot ovat monin tavoin säädeltyjä ja rajoitettuja jo nyt, mutta jostain kumman syystä ne koetaan teknisen kehityksen huipuksi ja vapaan kilpailun malliesimerkiksi. Miksi?
Kyllä ovatvermula sanoi:Eivät ole ainakaan kiistatta.
Oli miten oli, niin jos nykyiset kuskit siirtyisivät tiukemmin säänneltyyn sarjaan, jossa kuljettajan merkitys korostuisi, niin totta hitossa katsoisin sitä mieluummin kuin nykyistä köröttelyä. Formuloista on tullut yhtä tylsää kuin nykyjääkiekosta, jossa budjetin perusteella voi varsin luotettavasti arvioida joukkueen yleisen tason.vermula sanoi:Eivät ole ainakaan kiistatta.
Koska jokainen talli saa rakentaa oman autonsa alusta loppuun. F1:n moottorit edellä kaikkia muita sarjoja, niin painon, koon, tehon ja tekniikan suhteen. Samoin vaihteistot ja tasauspyörästöt ovat edellä kaikkia muita sarjoja puhumattakaan aerodynamiikasta. Renkaat ovat myös edellä kaikkia muita sarjoja. Sitten on myös elektroniikka: luistonesto, moottorinohjaus jne. Tietysti löytyy tehokkampia koneita, mutta ei tehokkaampia vapaasti hengittäviä kolme litrasia veekymmpejä.Hurmurisija sanoi:Minusta kysymyksessä on pelkästään mielikuvien taistelu. F1-sarja ja sen autot ovat monin tavoin säädeltyjä ja rajoitettuja jo nyt, mutta jostain kumman syystä ne koetaan teknisen kehityksen huipuksi ja vapaan kilpailun malliesimerkiksi. Miksi?
...sillä rahalla mikä sillä on käytössään. Raha, raha, raha ja raha! Missä on jalo kilpailu? Täälläkin usein haikaillaan, että ajaisipa kaksi kuljettajaa samassa tallissa, niin nähtäisiin, kumpi on parempi. Eikö vielä jännittävämpää olisi nähdä, kuka on paras suht tasaveroisella kalustolla?oldez sanoi:Koska jokainen talli saa rakentaa oman autonsa alusta loppuun.
Siis jos halutaan että f1 on teknisenkehityksen huippu niin se tarkottaa sitä että rahaa poltetaan ihan pirusti ja autoja kehitetään. Se tarkottaa sitä että toisilla on paremmat autot ja toisilla huonommat. Jos autoista tehtäisiin säännoillä samanlaisia se tarkoittaisi sitä että autoja ei voitaisi enää kehittää.Hurmurisija sanoi:...sillä rahalla mikä sillä on käytössään. Raha, raha, raha ja raha! Missä on jalo kilpailu? Täälläkin usein haikaillaan, että ajaisipa kaksi kuljettajaa samassa tallissa, niin nähtäisiin, kumpi on parempi. Eikö vielä jännittävämpää olisi nähdä, kuka on paras suht tasaveroisella kalustolla?
Olishan se ehkä alussa jännää, mutta kyllä siihenkin kyllästyisi aivan samalla tavalla.Hurmurisija sanoi:...sillä rahalla mikä sillä on käytössään. Raha, raha, raha ja raha! Missä on jalo kilpailu? Täälläkin usein haikaillaan, että ajaisipa kaksi kuljettajaa samassa tallissa, niin nähtäisiin, kumpi on parempi. Eikö vielä jännittävämpää olisi nähdä, kuka on paras suht tasaveroisella kalustolla?
Tämä kai on se kysymys, mitä tällä hetkellä ratkotaan. F1 on bisnestä ja vaatii katsojia. Sarjassa mukana olevat tekevät ratkaisunsa katsojalukujen mukaan. Jos teknisen kehityksen huiput eivät saavuta riittävästi katsojia, niin sitten yritetään jotain muuta.oldez sanoi:Siis jos halutaan että f1 on teknisenkehityksen huippu
Minä näen sen ongelmaksi, koska pääsääntöisesti autot ovat aika-ajojen jälkeen lähtöruudukossa nopeusjärjestyksessä. Sen vuoksi kisa onkin usein pelkkää jonossa ajamista.oldez sanoi:Mutta en näe ongelmana sitä että toiset autot on parempia ja toiset huonompia. Vaan sen että vaikka olisikin nopeampi auto niin sillä ei päästä hitaammasta ohi, koska ohittaminen on melkein mahdotonta niinkuin tänäänkin nähtiin..
totta, mutta luulenpa että toyota ja BMW ainakin pistävät hanttiin tuon kohdan kanssa...312T4 sanoi:Nostan teille hattua asiantuntemuksesta; on ilo lukea asiantuntevaa tekstiä:thumbup:
Ei ne pahoja olisi ne 2.4 litran veekasit; hyvä idea myös se, ettei renkaita saisi vaihtaa!!!
Uutinen siis tämä :- Olemme sitoutuneet moottoriurheiluun. Kyse ei ole pelkästään formula ykkösistä. Jos formula ykköset kehittyvät sellaiseen suuntaan, joka ei ole yhdenmukainen BMW:n ajatusten ja arvojen mukainen, niin sitten voimme siirtyä toisenlaiseen moottoriurheiluun. Emme ole rajoittuneet pelkästään formula ykkösiin. Me haluamme kilpailla kärkisarjassa, se on ainoa vaatimuksemme. Jos se on meille kiinnostavaa ja houkuttelevaa, niin jatkamme formula ykkösissä. Jos ei ole, niin sitten emme jatka, Göschel arvioi saksalaisen autojätin tulevaisuutta kuninkuusluokassa.
Mistä päättelet ettei muilta ole kysytty? Muutoksethan esiteltiin kaikille talleille. Ferrari ilmeisesti vain sattuu olemaan ainoa talli joka on kyennyt muodostamaan selkeän mielipiteen sääntömuutoksista.lfb sanoi:Heheh, yllätys yllätys että juuri Ferrarilta kysyivät. Mahtoivatkohan Ferrarin miehet lisätä pari omaa muutostakin sinne .