Epäilemättä dynaaminen valtion sisäinen talous on etu. Ongelmana on kuitenkin se, ettei nyt enää eletä maailmassa, jossa voitaisiin puhua valtion sisäisestä taloudesta itsenäisenä kokonaisuutena. Sijoittamisen ja investointien osalta perussääntö on se, että riskiä vähennetään hajauttamalla. Käytännössä seurauksena voi olla se, että yli puolet veronalennuksien johdosta saadusta lisätulosta päätyy Suomen valtion rajojen ulkopuolelle.
Olen varovaisuusperiaatteen kannalla dynaamisia vaikutuksia arvioitaessa. Valtaosa julkisista menoista on lakisääteisiä ja silloin tulojen osalta ei riitä edes 70 % todennäköisyys. Jos tyydytään epävarmuuteen tarkoittaa se käytännössä sitä, että valmius leikkauslistojen tekoon on olemassa ja silloin ovat palvelut ja veronalennukset vastakkain. Silloin kun riittävä varmuus on olemassa veronalennuksia on mahdollista toteuttaa ilman em. vastakkainasettelua. Yhdyn kuitenkin Kalliomäen esittämään arvioon siitä, että tuoreimmat veronalennusratkaisut olivat jo tietoista riskinottoa ja suuremmat alennukset olisivat merkinneet järjettömän suuren riskin ottamista.
Lisäksi pidän järkevänä painottaa kansallisia perustutkimusinvestointeja veronalennusten sijasta silloin, kun kv. talouden kehitykseen liittyy tavallista enemmän epävarmuustekijöitä. Tietyissä rajoissa veronalennuksilla on mahdollista tukea investointeja tutkimukseen ja tuotekehittelyyn, mutta dynaamiset vaikutukset rajatulla alueella edellyttävät veronalennusten kohdentamista juuri tuolle alueelle. Kovin suurta valmiutta kohdennettuihin veronalennuksiin en näe Suomesta löytyvän.
Olen varovaisuusperiaatteen kannalla dynaamisia vaikutuksia arvioitaessa. Valtaosa julkisista menoista on lakisääteisiä ja silloin tulojen osalta ei riitä edes 70 % todennäköisyys. Jos tyydytään epävarmuuteen tarkoittaa se käytännössä sitä, että valmius leikkauslistojen tekoon on olemassa ja silloin ovat palvelut ja veronalennukset vastakkain. Silloin kun riittävä varmuus on olemassa veronalennuksia on mahdollista toteuttaa ilman em. vastakkainasettelua. Yhdyn kuitenkin Kalliomäen esittämään arvioon siitä, että tuoreimmat veronalennusratkaisut olivat jo tietoista riskinottoa ja suuremmat alennukset olisivat merkinneet järjettömän suuren riskin ottamista.
Lisäksi pidän järkevänä painottaa kansallisia perustutkimusinvestointeja veronalennusten sijasta silloin, kun kv. talouden kehitykseen liittyy tavallista enemmän epävarmuustekijöitä. Tietyissä rajoissa veronalennuksilla on mahdollista tukea investointeja tutkimukseen ja tuotekehittelyyn, mutta dynaamiset vaikutukset rajatulla alueella edellyttävät veronalennusten kohdentamista juuri tuolle alueelle. Kovin suurta valmiutta kohdennettuihin veronalennuksiin en näe Suomesta löytyvän.