Sanoja, joiden käyttö ärsyttää

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Formulanomi sanoi:
Kyllä Skumppa kuulostaa paremmalta kuin Skumvin. :eek:
Kuohuviini kuullostais vielä paremmalta jos kuohuviinistä on kyse.

Mutta oikeesta shampanjasta puhuttaessa mikään niistä ei kuullosta oikein uskottavalta. :eek:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ainakin jaskan ja Mityn (tosin havaitsin vain yhden tapauksen Mityltä) harrastama pronominien väärinkäyttö saa sapen kiehumaan lähes aina.

Lähinnä tuo, että esim. "joka" sana korvataan sanalla kuka. Tyyliin "minä tunnen Jonkin, kuka ajoi ylinopeutta" vaikka pitäisi sanoa "minä tunnen Jonkin, joka ajoi ylinopeutta". Ymmärtäisi jos nuo hahmot olisivat jotain ruotsalaisia tai mutiaisia, mutta käsittääkseni suomalaisia ovat. Tosin jaskaa kyllä epäilen romanialaiseksi.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Jacques sanoi:
Ainakin jaskan ja Mityn (tosin havaitsin vain yhden tapauksen Mityltä) harrastama pronominien väärinkäyttö saa sapen kiehumaan lähes aina.

Lähinnä tuo, että esim. "joka" sana korvataan sanalla kuka. Tyyliin "minä tunnen Jonkin, kuka ajoi ylinopeutta" vaikka pitäisi sanoa "minä tunnen Jonkin, joka ajoi ylinopeutta". Ymmärtäisi jos nuo hahmot olisivat jotain ruotsalaisia tai mutiaisia, mutta käsittääkseni suomalaisia ovat. Tosin jaskaa kyllä epäilen romanialaiseksi.

Totta...niin totta.
Olen jokuseen kertaan asiasta hienovaraisesti vihjaillutkin mutta ilmeisesti liian hienovaraisesti kun ei minkäänlaista reaktiota ole tullut.
"Siellä oli mies kuka oli ulkomailta". aaaaaarrgggghh...se oikeesti nyppii. :mad: Oli sanojana sitten jaska tahi joku muu. Ei oo siis "jaskakohtanen" juttu tämä lain.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Runar ja Kyllikki sanoi:
Skumppa-sanan käyttö muuten oikeesti nyppii.
Sitä käyttää usein ihmiset jotka ekaa kertaa elämässään maistaa oikeeta shampanjaa ja korostaakseen sitä että ovat ennestään kokeneita ja kansainvälisiä shampanjajuojia, höpöttävät skumppa-sanaa shampanjan juonnin yhteydessä.
Oikein.

Ja tietynlaiset keskiolutbaarimieliset henkilöt tuovat kaikki nähneen maailmankansalaisuutensa esiin vähättelemällä shampanjaa nimityksellä 'samppakalja', niin kuin se olisi heille jokapäiväinen juoma.

Harva 'samppakalja'-nimitystä käyttävä henkilö on edes maistanut aitoa shamppanjaa. Heille Marlin Elysèe No.1 on shamppanjaa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
erittäin - missä ihmeen erissä? - muutenkin erittäin turha korostussana
 

K.Yrjola

Well-known member
Liittynyt
11.2.2000
Viestit
27899
Sijainti
Thunder Road
DFiaA sanoi:
erittäin - missä ihmeen erissä? - muutenkin erittäin turha korostussana
Mua askarruttaa parikin erilaista ilmausta:

- aikoinaan ammattikoulussa (aivan, sama jossa Häkkinenkin oli ollut) todistuksessani oli 'koulussakäynnin' kohdalla mm. mahdollisuudet

* säännöllisesti
* erittäin säännöllisesti

Miten voi käydä ERITTÄIN säännöllisesti yhtään missään? Eikö 'säännöllisyys' ole maksimi sinänsä? Sama kuin sanoisi 'pyöreä' tai 'erittäin pyöreä'! Höh!

- matkustaessani silloin tällöin kotiseudulleni K-junalla, sen lähtiessä seuraa kuulutus, jonka mukaan juna pysähtyy KAIKILLA asemilla. No se on vitun varma ettei pysähdy.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
K.Yrjola sanoi:
Mua askarruttaa parikin erilaista ilmausta:

- aikoinaan ammattikoulussa (aivan, sama jossa Häkkinenkin oli ollut) todistuksessani oli 'koulussakäynnin' kohdalla mm. mahdollisuudet

* säännöllisesti
* erittäin säännöllisesti

Miten voi käydä ERITTÄIN säännöllisesti yhtään missään? Eikö 'säännöllisyys' ole maksimi sinänsä? Sama kuin sanoisi 'pyöreä' tai 'erittäin pyöreä'! Höh!
Jos muijalla on kuukautiset säännöllisesti niin hyvä, mutta jos ne on erittäin säännöllisesti niin parempi alkaa kattella ulkoruokintaa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Il Tempo Gigante sanoi:
Ei välttämättä.
Itseasiassa kun tarkemmin ajattelee niin tuohan on hyvin tasa-arvoinen sana, koska se muuntuu yhtä helposti kumpaankin suuntaan. :ahem:

(pillimehu => pillumehu | pillimehu => pallimehu)
 
Ylös