Sauber C24

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Melkonen örkki. No kaunishan se on jos kulkee.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Sauber sitten pani parastaan. Näyttää kertakaikkisen mahtavalta autolta, tuon rinnalla Toyota on legoauto :D
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Eikö noi pikkusiivekkeet pitäny poistua? Vai rajoitettiinko vaan niiden määrää tai jotain. Tossakin kuitenkin on takapyörän etupuolella yhdet pikkusiivet.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
J.Heldenview sanoi:
Sauber sitten pani parastaan. Näyttää kertakaikkisen mahtavalta autolta, tuon rinnalla Toyota on legoauto :D
:eek!: Tuohan on suorastaan kaunis. Sauberin pensselimiehetkin ovat pistäneet parastaan. Huomaa, että uudessa tuulitunnelissa ollaan ahkeroitu. :thumbup:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ohhoh. Sauber tosiaan räväytti -hiukan totutun vastaisesti. Jos Ferrarin kone toimii tuolla jäähdytysilman määrällä, niin muilla taitaa TAAS olla opittavaa Sauberilta. Huomioitavaa, että edelleen ois sponsoritilaa...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toi on jo radikaalin näköinen auto. On muuten pikkusen matala perä tossa autossa. Siis toi on radikaaleiman näköinen F1-auto pitkään aikaan. Vielä kun radalla tulee noi jäähdytysaukot esiin niin voi näyttää aika häijyltä toi vehje. Ihailtavaa että yksityistalli saa tollasen autolle radalle. Toyotan tehdasviritys näyttää olevan eri vuosikymmeneltä ton rinnalla.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Mun mielestä näyttää jopa nopealta :) ilmanottoaukot on muutettu AIKALAILLA
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Zep sanoi:
Ohhoh. Sauber tosiaan räväytti -hiukan totutun vastaisesti. Jos Ferrarin kone toimii tuolla jäähdytysilman määrällä, niin muilla taitaa TAAS olla opittavaa Sauberilta. Huomioitavaa, että edelleen ois sponsoritilaa...
Joku tekniikkaa tunteva varmaan tietää vähentyykö jäähdytysilman tarve kun moottoria ei enää käytetä niin kireinä kahden kisan säännön takia :)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No periaatteessa jäähdytysilman tarve ja jäähdyttimen koko on suoraan suhteessa siihen, paljonko koneesta vapautuu hukkalämpöä. Mutta jäähdytysilmaaukkojen koko ei mielestäni kerro, kuinka paljon ilmaa virtaa jäähdyttimen läpi. Meinaan että voihan tuossa olla joku kikka, joka on löydetty tuulitunnelissa.

Tietysti se jäähdytyksen tarve on hieman pienempi kun koneesta ei oteta niin paljoa tehoa irti. Toisaalta voi sitten miettiä, pitääkö uusien koneiden käydä hieman kylmempänä jotta luotettavuus paranisi. Ainakin itse jättäisin jonkun marginaalin sitä varten, että koneen käyttöiän loppusuoralla olisi tarjolla hieman ylimääräistä jäähdytyskapasiteettiä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin käytännössä tätä ajoin takaa. Sauber taisi heittää haasteen muille (sen enempää noita aukkoja mittailematta) ja tiimin C23 oli jo muiden kadehtima, mitä jäähdytykseen tuli.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Prkl sauberihan on tehnyt töitä. On muuten hieno nähdä kun joku tosissaan yrittää kokeilla uutta ja radikaalia kuten noi bonttoonit ja koko perä vähän näyttäisi. Saa nähdä toimiiko sitten kisoissa. Mutta veikkaisin että vähän tulee Sauberi ehkä hitusen lähemmäksi kärkipäätä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mahtava! Jos oli Mclarein lovet ponttoonissa voimakkaat, niin entäs tuo sitten?! Todella hiotun ja kauniin näköinen, tosin keula vois olla noin visuaalisessa mielessä vähän kapeampi.

Ottaako Sauber liian suuren riskin?:eek!: Ainakaan yrityksen puuttesta ei voi valittaa...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Muutama vuosi sitten silloinen Jordanin tekninenjohtaja (ei pysty muistamaan kuka, kun vaihtuu niin tiuhaan :/ ) sanoi, että yksi suurimmista haasteista GP-auton suunnittelussa on tehdä toimiva kompromissi aerodynamiikan ja jäähdytyksen suhteen. Moottorimiehet tahtoisivat mahdollisimman paljon ilmaa ja aerodynaamikot taas tukkisivat mielellään kaikki aukot.

Ehkäpä entinen Jordanin mies Seamus Mullarkey on saanut Willy Rampfin vakuuttumaan ponttoonien radikaalin muotoilun tärkeydestä niin hyvin, että Willy on tällä kertaa linjannut siten, että Osamu Goto saa luvan pärjätä vähemmälläkin jäähdytyksellä. Vaikka sitten tehojen kustannuksella... Tai sitten Sauberilla on keksitty parannuksia jo ennestään hyviin jäähdyttimiin.


Ja mitä tuohon ulkonäköön tulee, niin kyllä ainakin mun silmään toimii. Kunhan eivät tuohon mitään "savupiippuja" rupea virittelemään.

p.s. Leveä nokka on muuten juurikin hiano.
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
Jahas, Sauber on tehnyt aika kauniin auton. Toyota näyttää tuon rinnalla aika yksinkertaiselta, mutta viimeistään viime kausi osoitti, että auton ulkonäön perusteella ei pysty päättelemään mitään sen todellisesta vauhdista. Kun näin F1-2004 Ferrarin, joka näytti lähes samalta kuin niiden viimevuotinen malli olin vakuuttunut että Ferrarin ylivalta olisi vihdoinkin murrettu. No joo. Ei kyllä ihan niin käynyt

Eli odotetaan nyt ihan rauhassa kauden alkua, saa nähdä kuka on onnistunut parhaiten.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Siisti.

Vähän F2004:sta ja MP4-19B:ä, sekä mukavasti uutta.

Näyttää nopeelta, tai ainakin Toyotaa nopeemmalta. Mitenkähä renkaat pelaa, nyt kun Saber vaihto tosiaan Misukoihin?
 

DeepBlue

Well-known member
Liittynyt
4.12.2003
Viestit
153
Ohhoh!:eek!: En vaivautunut aluksi edes katsomaan kun maikkarin sivuilta näin että on tänään julkaistu. En oikein uskonut Sauberin yltävän mihinkään erikoiseen, mutta olin kyllä totaalisen väärässä.

Tuohan näyttää aivan uskomattoman kauniilta ja vieläpä valmiilta. Toivotaan vaan että kulkukin on kohdallaan. Toyotaa kun vertaa tähän niin kyllä tämä paljon nopeammalta ainakin näyttää.

Vaikka Toyotaan tuleekin vielä aerodynamiikkaan isoja muutoksia niin kyllä vaikea kuvitella, että siltikään yltäisi samalle tasolle.

Isot kehut Sauberille ainakin mitä tulee ulkonäköön!!!!! :ahem:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kun Tojoo ja Sauberia täällä vertaillaan, niin on todettava, ettei Mike Gascoynen tyyliin ole viime vuosina kuulunutkaan hätkähdyttää, vaan toimivan perusauton tekeminen (en laske Rellun matalaa moottoria niin Miken ratkaisuksi..).
 
Ylös