schumi vs häkä macao

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Belgian 1998 osakilpailusta sen verran, että kyseessä oli karkea virhe David Coulthardilta. Kovassa vesikelissä ei lähdetä nostamaan kaasupoljinta kun kierroksella ohittava on suoraan takana. Välimatkan arviointi oli Michaelille mahdoton tehtävä ja mies joutui vaaralliseen tilanteeseen, joka lopulta maksoi mestaruuden Scuderialle.

Mclaren Ron Dennisin johdolla vakuutti, että Schumacher oli syypää kolariin mutta David myönsi vuosia myöhemmin - Euroopan GP:n yhteydessä - olleensa väärässä kun joutui itse jarrutestin uhriksi. Coulthardille olisi kuulunut rangaistus.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Scotti oli Spassa 1998 Schumia n.3 kierrosta jäljessä ja silti katsoi oikeudekseen pitää kilpailun johtajaa takanaan useita kierroksia ennen kuin päätti reiluna miehenä "antaa tilaa"

Tuosta tempusta olisi ehdottomasti kuulunut antaa rangaistus DC:lle.

Spalla ja Macaolla on miljoona muutakin eroa, mutta tärkein ja huomattavin nimenomaan "kierrosero"
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Kuka muuten edelsi Whitingia FIA:n Race Directorina? En löytänyt tietoa vaikka etsin.
Roger Lane-Nott oli tuossa tehtävässä vuoden 1996. Olisiko peräti ollut ensimmäinen pysyvä race director laatuaan, olisin itse väittänyt Whitingin olleen eka tuohon tehtävään pysyvästi nimetty noin tarkistamatta.
HÖYNÄ sanoi:
Kysyinkin sitä että miksi Schumi alkoi itkemään, vaikka itse oli tehnyt härskimpiä temppuja? Minä saan tehdä näin, muut ei!:confused:
Eihän noita kahta voi verrata. Spa '98 ei ollut mikään härski temppu, vaan ihan puhdasta typeryyttä. Schumin touhujen sääntöjenmukaisuudesta voidaan toki keskustella, mutta DC:n liike tuolloin oli F1-kuskille anteeksiantamaton. Ei tuollaista pitäisi enää Ykkösissä joutua opettelemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Black Leopard sanoi:
Scotti oli Spassa 1998 Schumia tyyliin viisi kierrosta jäljessä ja silti katsoi oikeudekseen pitää kilpailun johtajaa takanaan useita kierroksia ennen kuin päätti reiluna miehenä "antaa tilaa"
Täytyy antaa Coulthardillekin sen verran siimaa, ettei hänkään nähnyt taakseen varmasti mitään ja oli tiimin armoilla tiedonkulun suhteen.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Bobakki sanoi:
Täytyy antaa Coulthardillekin sen verran siimaa, ettei hänkään nähnyt taakseen varmasti mitään ja oli tiimin armoilla tiedonkulun suhteen.
Toki, mutta muistelisin että talli nimenomaan toisteli Davidille useampaan kertaan kuka takana tulee ja tilaa olisi syytä antaa ensi tilassa - turvallisessa paikassa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Bobakki sanoi:
Roger Lane-Nott oli tuossa tehtävässä vuoden 1996. Olisiko peräti ollut ensimmäinen pysyvä race director laatuaan, olisin itse väittänyt Whitingin olleen eka tuohon tehtävään pysyvästi nimetty noin tarkistamatta.
Ennen Lane-Nottia tehtävässä oli Roland Bruynserade, joka taitaa vaikuttaa nykyään DTM-puolella. Vanhoissa BBC:n koosteissa olen myös kuullut nimen Derek Ongaro tuossa hommassa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Hyvä että keskusteluun tuli edes vähän järkeä. Nimenomaa tuo ajamisen tyyli kilpa-autoilussa on siistiytynyt vuosien varrella merkittävästi. On puhetta herrasmiehistä ja heidän ajotyyleistä. Mielestäni se täytyy sanoa, että on kelle tahansa vaikea pitää mistään etiketistä kiinni kun kaikki likaisimmatkin temput on täysin sallittuja, niin ettei niistä seura mitään sanktioita.

Schumin tyyli oli aina erityisen kärkäs, omaa asemaa puolustettiin hanakastii ja kaikin keinoin ja toisaalta jos Schumi koki että oli tullut kaltoin kohdelluksi, niin palautetta tuli raskaammalla kädellä. On toki hyvä muistaa että Schumi ei jokaisen kontaktin ja onnettomuuden jälkeen todellakaan lähtenyt mustamaalaus-linjalle, vaan hyväksyi onnettomuudet osana kilpa-autoilua. Iso osa mediasta ei tätä hyväksynyt, siis jos Schumacher oli osallsena kolarissa, syy aina saksalaisen. Belgian GP 1998 oli yksi räikein esimerkki juuri tästä, kuinka asiat voidaan nähdä aivan erillä tavalla.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, yksi ongelma ajokulttuurissa vielä 90-luvun alkupuolella oli, että sanktioita ei ollut. Sääntökirjassa ei ollut oikein muuta mainintaa kuin että vaarallisesti ajava kilpailija voidaan sulkea kilpailusta. Vaarallista ajoa ei sen kummemmin ollut määritelty ja kun kerran ykkösissä oli parhaat kuskit niin kuka oli kykeväinen arvostelemaan heitä? Vasta kun Stop-and-Go rangaistus tuli käyttöön, löytyi joku välimuotokin törkeälle ajamiselle.

Nythän kattojärjestö voi tehdä parhaaksi katsomalla tavalla asioita.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ferrari 4ever sanoi:
Osoitus Häkkisen huonosta tilannetajusta. Schumacher teki kyseisessä tilanteessa tavallisen puolustusliikkeen
Mistäs tiedät? Ton filmin perusteella on paha mennä puhumaan pelkästä normaalista puolustusliikkeesta. Jos Schummacher pelkästään peitti, ehkä, jos hän samalla nosti niin ei helvetissä ollut normaali puolustusliike vaan raukkamainen tahallinen kolarin aiheuttaminen.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Schumi tunnusti tuon tapauksen. piste vielä perään .

Suljetaan, ei arkistoida.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bleu sanoi:
Ennen Lane-Nottia tehtävässä oli Roland Bruynserade, joka taitaa vaikuttaa nykyään DTM-puolella. Vanhoissa BBC:n koosteissa olen myös kuullut nimen Derek Ongaro tuossa hommassa.
Ongaro ei ehtinyt olla vakituinen race director, sillä hän jäi eläkkeelle 1986. Vakituisen race directorin virka luotiin vasta 1988.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Kovin kärkkäästi on taas jotkut Sennan kimpussa. Olisi hyvä muistaa, että Senna myönsi maksaneensa potut pottuina kilkatessaan Prostin kykeen tavan jolla Prost varmisti mestaruutensa -89.

Schumin törttöilyt on ihan oma lukunsa. Senna oli radalla leijona. Schumi sekä radalla että sen ulkopuolella "arrogant mf" joka ei koskaan myönnä yhtään mitään vaikka olisi kuinka selkeästi tehnyt väärin.

Suosittelen kaikille, mielipiteistä Sennaa kohtaan riippumatta, luettavaksi esimerkiksi Christopher Hiltonin kirjan Ayrton Senna: The Legend Grows. Saattaa asettaa miehen uuteen valoon monen silmissä...
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
MaxiV sanoi:
Suosittelen kaikille, mielipiteistä Sennaa kohtaan riippumatta, luettavaksi esimerkiksi Christopher Hiltonin kirjan Ayrton Senna: The Legend Grows. Saattaa asettaa miehen uuteen valoon monen silmissä...
Peesaan! Itsekin olen lukenut Hiltonilta kaksi Sennasta kertovaa kirjaa ja voin sanoa, että kannatti.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Ferrari 4ever sanoi:
Damon Hill teki taasen arviointivirheen vuonna 1994 ja pilasi omat mahdollisuutensa kilkkaamalla normaalisti mutkaan kääntymässä olleen Schumacherin ulos. Jos Damon olisi malttanut viisi sekuntia pidemmälle niin mies olisi ehkä tuplamestari. Tietenkin britannialainen roskamedia käänsi tilanteen niin, että Schumacher oli pääsyyllinen ja suunnitteli koko jutun sekunnin murto-osassa.
Ja Jerezissä 1997 Schumi oli kääntymässä normaalisti mutkaan, mutta JV ajoi rinnalle blokaten Schumin radalta. :eek!:
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Pete sanoi:
Ja Jerezissä 1997 Schumi oli kääntymässä normaalisti mutkaan, mutta JV ajoi rinnalle blokaten Schumin radalta. :eek!:
1994 tapauksessa Schumacher oli edellä, ajeli normaalia linjaa ja Hill yritti tyrkyttää itseään edelle väkisin. Ei päässyt vaan kilkkasi Schumin ulos ja rikkoi oman autonsa.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Vain F1-Forumilla voidaan taittaa sivutolkulla peistä tuosta Macaun mällistä kun Schumi on itse televisiossa myöntänyt teon tahallisuuden. :jaska:
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
NiPzyyZ sanoi:
1994 tapauksessa Schumacher oli edellä, ajeli normaalia linjaa ja Hill yritti tyrkyttää itseään edelle väkisin. Ei päässyt vaan kilkkasi Schumin ulos ja rikkoi oman autonsa.
Öh siis normaali linja oli pamauttaa 100a seinaan, tuhota ripustukset, ajaa vikuroiva auto takaisin radalle ja leikata sisältä ohi yrittävän auton eteen...

Hyvä että mulle kerrottiin, muuten oisin elänyt väärinkäsityksen vallassa tästä etiäkin päin. Hiton paljon se Schumacher saa seitsämällä tähdellään anteeksi, jotenkin sen toistaiseksi vertaansa vailla olevan uran kuprut mitätöityy toteamuksella seitsemästä mestaruudesta.

Häkkinen mitään kisaälyn puutetta demonstroinut, Schumacher älyn puutetta pikemminkin. Tolla, "normaali puolustus", tokeinilla ei kukaan vois edes yrittää ohittamista kun edellä ajava voi aina vetää päälle.
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Shumi on aina oikeassa.

Tämä lause riittää vastaukseksi kaikkii näihin, jerez 97, macao 90 jne kolarointeihin ja sikailuihin.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Oho sanoi:
Öh siis normaali linja oli pamauttaa 100a seinaan, tuhota ripustukset, ajaa vikuroiva auto takaisin radalle ja leikata sisältä ohi yrittävän auton eteen....
:D ois kiva nähä kuin moni vuoden -94 peileillä ois oikeesti nähny hillin siinä tilanteessa, mut eiköhän schumi sen aavistanu ja veti näin ollen suurinpiirtein samaa ajolinjaa ku ennenkin ja schumin onneks Hill ahnehti ihan liikaa ja se oli siinä, Hillillä ois ollu koko loppu kisa aikaa vetää schumin vikuroivasta autosta ohi (tiedä sit oisiko sekään riittäny)
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
WoPe sanoi:
:D ois kiva nähä kuin moni vuoden -94 peileillä ois oikeesti nähny hillin siinä tilanteessa, mut eiköhän schumi sen aavistanu ja veti näin ollen suurinpiirtein samaa ajolinjaa ku ennenkin ja schumin onneks Hill ahnehti ihan liikaa ja se oli siinä, Hillillä ois ollu koko loppu kisa aikaa vetää schumin vikuroivasta autosta ohi (tiedä sit oisiko sekään riittäny)
Aivan, shumi on aina oikeassa. ei voinut peileistä nähdä ei mitenkään. sama juttu jerezissä tais olla lokinpaskaa siinä peilissä.
 
Ylös