Jos kokeilisit katsoa vaikka ilman minkäänvärisiä laseja niin saattaisit nähdä lähelle totuutta. Alonson aika Ferrarilla oli varmasti pettymys sekä Ferrarille että hänelle itselleenkin mutta ei sitä silti voi epäonnistumiseksi sanoa sen enempää kuin esim Räikkösen aikaa McLarenilla. Kuljettajalla on paljon merkitystä edelleen mutta ei niin paljon kun osa luulee. Totta kai auto pitää saada kuskille mieluisaksi ja ajotyyliin sopivaksi eikä se Ferrarilla Kimin kohdalla viime vuonna selvästikään onnistunut. Se on sitten ihan eri asia oliko Alonso syypää siihen, että auto oli mitä oli. Varmastikin pieneltä osin saattoi ollakin. Kuljettaja ei kuitenkaan ole suunnittelija ja jos auto on perustavanlaatuisesti perusominaisuuksiltaan epäonnistunut, niin ei sitä välttämättä kuskin palaute korjaa ennen kuin seuraavaan autoon, jossa palaute voidaan ottaa huomioon. En itse ainakaan Räikköstä syytä siitä, että Ferrari romahti mestaruusvauhdista keskikastiin 2009.
Lotuksella tilanne oli kylläkin 2012 se, että auto oli jo perustaltaan olemassa eikä Räikkönen sen kehitykseen vaikuttanut mitenkään. Totta kai kauden aikana sitä hiottiin Kimille sopivammaksi mutta nimenomaan auton sallimissa rajoissa. Sillä kertaa auto vaan sattui perusominaisuuksiltaan olevan sellainen, että sitä sai muokattua Räikkösen haluamaan suuntaan.
Faktat faktoina, vaikka suomalaisia kannatankin lajista riippumatta. McLaren oli silloin todella nopea, mutta hajosi vähän väliä, mielestäni eri asia. Todella erillainen ajotyyli Alonsolla ja Kimillä, toinen ollut jo neljä vuotta tallissa, varmaan oli Alonson ajotyylille mahdollisimman paljon muokattu autoa. Kimi uhrasi kisatuloksia testaamalla osia seuraavan vuoden autoon viime kaudella. Kuski ajaa, suunnittelijat suunnittelee ja muuttaa osia kuljettajien palautteen perusteella.
Lotuksella rukattiin kauan ohjaustehostinta, ennen kuin Kimi oli lähellekkään tyytyväinen ja tietenkään Kimi ei vaikuttanut 2012 autoon kun vasta meni silloin Lotukselle. Ferrarilla rukattiin autoa enemmän Massan ajotyylille 2008 autosta asti, kun tallipäällikkö joka tuki Kimiä vaihtui, aivan kuten Pluto tuossa edellä mainitsi. Lisäksi siihen, että Kimille vaihdettiin keularatkaisu kuuteen kilpailuun, vaikka ei olisi sellaista keulaa edes halunnut, kun keula vaihdettiin takaisin tulokset parani välittömästi.
Kuitenkin Allison rukkasi Lotuksen sopimaan hyvin Kimille ja tekee samaa työtä nyt Ferrarilla. Niin kyllä sillä kuskilla nyt edelleen on melko paljon merkitystä, kun kerta autoa rakennetaan siihen suuntaan mistä kuljettaja pitää, jos Ferrari olisi jatkanut Alonson kanssa, niin autoa varmaankin olisi tehty hänen ajotyylille, eli aivan erillaiseksi, kuin nyt. Minusta tuollainen on todella iso merkitys.
Niin ja en todellakaan ota sinivalkolaseja pois, laji kuin laji, suomalaisia kannatetaan.