Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Tällainen etusiipiratkaisuhan tuottaa mutkissa enemmän downforcea auton mutkan ulkopuoliselta osuudelta, joka on sopinut ilmeisen hyvin Vettelille. Olen melko varma, että se sopii myös Kimille. Samalla, kun painetta saadaan siirrettyä ulkokaarteen renkaille, niiden pitokyky paranee enemmän kuin jos autoa pyrittäisiin mutkissakin pitämään neutraalina. Samalla vähän tai paljonkin radasta riippuen renkaiden kesto kaikenkaikkiaan pitenee, koska ulkorenkailla on sladiton ja hyvä pito, eikä sisäkaarteen renkaita rasiteta nimeksikään. Jos siis radassa on lähes yhtä paljon mutkia vasemmalle ja oikealle, tämäntyyppinen etu on saavutettavissa.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Ne kolme mestaruutta oli seitsenkertaisen mm-voittajan jälkihöyryjä, heti kun Räikkösen jälki alkoi näkyä (2009) upottiinkin syvälle suohon, jonka jälkeen saikin ansaitusti kenkää.
Sen verran vielä, että se oli Nic Tombazis, joka tuli Mclarenilta laittamaan F2006:n pohjan ja samalla suorituskyvyn kuntoon. Seitsenkertainen uskomattomuushan oli aivan pulassa ennen sitä, puhumattakaan kaudesta 2005, olkoonkin, että silloin renkaat olivat todennäköisesti ongelman ytimessä.

Asiasta toiseen, luin jostain iltistyyppisestä mediasta, että "Kimi kiittää vanhaa suunnittelijaneroa". Ja jutussa mainittiin, että tämä hlö olisi Rory Byrne ja vastannut eturipustuksiin tehdyistä muutoksista. Vieläkö hän muka Ferrarilla vaikuttaa, tietääkö kukaan? Itse luulin, että hän poistui "paikalta" Ross Brawnin kanssa samaan aikaan. Tietääkö Webslave asiasta?
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Jos kokeilisit katsoa vaikka ilman minkäänvärisiä laseja niin saattaisit nähdä lähelle totuutta. Alonson aika Ferrarilla oli varmasti pettymys sekä Ferrarille että hänelle itselleenkin mutta ei sitä silti voi epäonnistumiseksi sanoa sen enempää kuin esim Räikkösen aikaa McLarenilla. Kuljettajalla on paljon merkitystä edelleen mutta ei niin paljon kun osa luulee. Totta kai auto pitää saada kuskille mieluisaksi ja ajotyyliin sopivaksi eikä se Ferrarilla Kimin kohdalla viime vuonna selvästikään onnistunut. Se on sitten ihan eri asia oliko Alonso syypää siihen, että auto oli mitä oli. Varmastikin pieneltä osin saattoi ollakin. Kuljettaja ei kuitenkaan ole suunnittelija ja jos auto on perustavanlaatuisesti perusominaisuuksiltaan epäonnistunut, niin ei sitä välttämättä kuskin palaute korjaa ennen kuin seuraavaan autoon, jossa palaute voidaan ottaa huomioon. En itse ainakaan Räikköstä syytä siitä, että Ferrari romahti mestaruusvauhdista keskikastiin 2009.

Lotuksella tilanne oli kylläkin 2012 se, että auto oli jo perustaltaan olemassa eikä Räikkönen sen kehitykseen vaikuttanut mitenkään. Totta kai kauden aikana sitä hiottiin Kimille sopivammaksi mutta nimenomaan auton sallimissa rajoissa. Sillä kertaa auto vaan sattui perusominaisuuksiltaan olevan sellainen, että sitä sai muokattua Räikkösen haluamaan suuntaan.
Faktat faktoina, vaikka suomalaisia kannatankin lajista riippumatta. McLaren oli silloin todella nopea, mutta hajosi vähän väliä, mielestäni eri asia. Todella erillainen ajotyyli Alonsolla ja Kimillä, toinen ollut jo neljä vuotta tallissa, varmaan oli Alonson ajotyylille mahdollisimman paljon muokattu autoa. Kimi uhrasi kisatuloksia testaamalla osia seuraavan vuoden autoon viime kaudella. Kuski ajaa, suunnittelijat suunnittelee ja muuttaa osia kuljettajien palautteen perusteella.

Lotuksella rukattiin kauan ohjaustehostinta, ennen kuin Kimi oli lähellekkään tyytyväinen ja tietenkään Kimi ei vaikuttanut 2012 autoon kun vasta meni silloin Lotukselle. Ferrarilla rukattiin autoa enemmän Massan ajotyylille 2008 autosta asti, kun tallipäällikkö joka tuki Kimiä vaihtui, aivan kuten Pluto tuossa edellä mainitsi. Lisäksi siihen, että Kimille vaihdettiin keularatkaisu kuuteen kilpailuun, vaikka ei olisi sellaista keulaa edes halunnut, kun keula vaihdettiin takaisin tulokset parani välittömästi.

Kuitenkin Allison rukkasi Lotuksen sopimaan hyvin Kimille ja tekee samaa työtä nyt Ferrarilla. Niin kyllä sillä kuskilla nyt edelleen on melko paljon merkitystä, kun kerta autoa rakennetaan siihen suuntaan mistä kuljettaja pitää, jos Ferrari olisi jatkanut Alonson kanssa, niin autoa varmaankin olisi tehty hänen ajotyylille, eli aivan erillaiseksi, kuin nyt. Minusta tuollainen on todella iso merkitys.

Niin ja en todellakaan ota sinivalkolaseja pois, laji kuin laji, suomalaisia kannatetaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tällainen etusiipiratkaisuhan tuottaa mutkissa enemmän downforcea auton mutkan ulkopuoliselta osuudelta, joka on sopinut ilmeisen hyvin Vettelille. Olen melko varma, että se sopii myös Kimille. Samalla, kun painetta saadaan siirrettyä ulkokaarteen renkaille, niiden pitokyky paranee enemmän kuin jos autoa pyrittäisiin mutkissakin pitämään neutraalina. Samalla vähän tai paljonkin radasta riippuen renkaiden kesto kaikenkaikkiaan pitenee, koska ulkorenkailla on sladiton ja hyvä pito, eikä sisäkaarteen renkaita rasiteta nimeksikään. Jos siis radassa on lähes yhtä paljon mutkia vasemmalle ja oikealle, tämäntyyppinen etu on saavutettavissa.
Tuo sama muotoilu etusiiven pääelementissä oli Ferrarissa jo viime vuonna Australiasta lähtien. Ferrari testasi myös muunlaisia ratkaisuja, mutta ne eivät jääneet autoon.

Kuva Australiasta
http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1414ma364.jpg

Sama edlelleen Venäjällä
http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1412oc297.jpg
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Joillakin tuntuu olevan ihmeellinen käsitys, että Ferrarin pitäisi olla aina siellä kärjessä tai muuten on radikaalisti epäonnistuttu.
Ferrarilla itsellään ja tifosoilla ainakin on tällainen käsitys ja niin pitääkin. Talli, kuten tietysti muutkin itseään kunnioittavat ammattilaiset ovat mukana voittamisen ja mestaruuksien takia. Mitään ei saavuta jos ei edes tavoittele sitä kärjessä olemista.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Tuo sama muotoilu etusiiven pääelementissä oli Ferrarissa jo viime vuonna Australiasta lähtien. Ferrari testasi myös muunlaisia ratkaisuja, mutta ne eivät jääneet autoon.

Kuva Australiasta
http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1414ma364.jpg

Sama edlelleen Venäjällä
http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1412oc297.jpg
Katsos, hyvin spotattu. Tosin nyt etusiiven "vääntyminen" ja viimeiset(mustat) elementit (7 tai 8 lähteestä riippuen) on viety ns seuraavalle tasolle.
Kyllä mä pidän Ferraria tällä hetkellä Mersun ykköshaastajana. Jos Barcan pitkissä mutkissa vielä mennään ykkösvauhtia, niin sitten olisin onneni kukkuloilla :)


edit. Musta vähän tuntuu kuitenkin, että SF15T saattaa olla vain tasaisen hyvä tyyliin Lotari 2012-2013, muttei siitä todelliseksi mestaruuskandidaatiksi ehkä ole... No, seuraavat testit ehkä kertovat enemmän missä mennään.
 
Viimeksi muokattu:

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Ferrarilla itsellään ja tifosoilla ainakin on tällainen käsitys ja niin pitääkin. Talli, kuten tietysti muutkin itseään kunnioittavat ammattilaiset ovat mukana voittamisen ja mestaruuksien takia. Mitään ei saavuta jos ei edes tavoittele sitä kärjessä olemista.
Täähän on suora analogia Suomen jääkiekkojoukkueen ja sen kannattajien odotuksista MM-kisoissa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Täähän on suora analogia Suomen jääkiekkojoukkueen ja sen kannattajien odotuksista MM-kisoissa.
Suomella on lätkässä mitali puolesta viimeisen 20 vuoden MM kisoista. Mitä muuta kisoista voi lähteä hakemaan kuin mestaruutta? Nimimerkillä hopea hävitään.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Kerros sitten ketkä urheilijat/urheilujoukkueet tekee hommiaan muuten kuin voittaminen mielessä?
Miksi kertoisin? Saisitko siitä mielihyvää? No kerronpa sitten jotain, niin ei mene iltasi ihan hukkaan ja pilalle. Mestaruutta tuskin lähtevät hakemaan ehkä noin 90% talleista formuloissa. Tai lätkässä vaikka Ranska. Tavoitteet ovat asetetut esim. jotta viiden sakkiin pääsisi niin tavoite olisi saavutettu. Lähtikö Caterhamin Ericsson vaikka hakemaan kisoista voittoa vai pikemminkin tallitoverinsa päihittämistä ja ehkä kaukaisissa unelmissa pisteitä?

Havaitsin vain selvän analogian. Ja Suomen jääkiekkojoukkue voittoon aina! Tietysti niin toivon, vaikkei lätkä kiinnosta jotain nhl-juttuja ja MM- tai Olympiakisoja lukuunottamatta pätkääkään. Ja ihan kun ketään kiinnostais se mitä mua kiinnostaa tai ei ;D
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Suomella on lätkässä mitali puolesta viimeisen 20 vuoden MM kisoista. Mitä muuta kisoista voi lähteä hakemaan kuin mestaruutta? Nimimerkillä hopea hävitään.
Tämähän on liki suora analogia Ferrarin F1-menestykseen viimeisen 20:n vuoden ajalta :)

Haa, alan kuulostamaan jopa hieman mahtavalta formulastaralta :)
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Miksi kertoisin? Saisitko siitä mielihyvää? No kerronpa sitten jotain, niin ei mene iltasi ihan hukkaan ja pilalle. Mestaruutta tuskin lähtevät hakemaan ehkä noin 90% talleista formuloissa. Tai lätkässä vaikka Ranska. Tavoitteet ovat asetetut esim. jotta viiden sakkiin pääsisi niin tavoite olisi saavutettu. Lähtikö Caterhamin Ericsson vaikka hakemaan kisoista voittoa vai pikemminkin tallitoverinsa päihittämistä ja ehkä kaukaisissa unelmissa pisteitä?

Havaitsin vain selvän analogian. Ja Suomen jääkiekkojoukkue voittoon aina! Tietysti niin toivon, vaikkei lätkä kiinnosta jotain nhl-juttuja ja MM- tai Olympiakisoja lukuunottamatta pätkääkään. Ja ihan kun ketään kiinnostais se mitä mua kiinnostaa tai ei ;D
Kiitos. Ilta pelastettu!
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Ferrarilla itsellään ja tifosoilla ainakin on tällainen käsitys ja niin pitääkin. Talli, kuten tietysti muutkin itseään kunnioittavat ammattilaiset ovat mukana voittamisen ja mestaruuksien takia. Mitään ei saavuta jos ei edes tavoittele sitä kärjessä olemista.
Kyllähän mestaruutta pitää tavoitella, mutta mitään ei saavuta sillä, että odottaa sen valahtavan syliin.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586

Joku ylempänä kyseli Rory Byrnesta. Allison puhuu Byrnesta videolla kohdasta 2:52 eteenpäin. Eli Byrne on mukana Ferrarilla auton suunnittelussa.

Muutenkin hyvä ja informatiivinen pläjäys tuo video. Kannattaa katsoa.
 

Q

Well-known member
Liittynyt
28.12.2005
Viestit
63
Miksi kertoisin? Saisitko siitä mielihyvää? No kerronpa sitten jotain, niin ei mene iltasi ihan hukkaan ja pilalle. Mestaruutta tuskin lähtevät hakemaan ehkä noin 90% talleista formuloissa. Tai lätkässä vaikka Ranska. Tavoitteet ovat asetetut esim. jotta viiden sakkiin pääsisi niin tavoite olisi saavutettu. Lähtikö Caterhamin Ericsson vaikka hakemaan kisoista voittoa vai pikemminkin tallitoverinsa päihittämistä ja ehkä kaukaisissa unelmissa pisteitä?
Todella väkisin väännettyä sulta. Talli elikkäs Ferrari, joka toimii F1:ssä yhdellä suurimmista budjeteista ei edes voi odottaa sillä panostuksella muuta kuin voittoa. Mikäli Caterhamillakin olisi rahapuoli kohdillaan, niin tuskinpa sielläkään mihinkään 5. sijoihin tyydyttäisi.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Todella väkisin väännettyä sulta. Talli elikkäs Ferrari, joka toimii F1:ssä yhdellä suurimmista budjeteista ei edes voi odottaa sillä panostuksella muuta kuin voittoa. Mikäli Caterhamillakin olisi rahapuoli kohdillaan, niin tuskinpa sielläkään mihinkään 5. sijoihin tyydyttäisi.
Ja tää liittyy mihin? Juurihan mä näin totesin. Tavoitteet ovat erit eri firmoilla.
 

Q

Well-known member
Liittynyt
28.12.2005
Viestit
63
Olin vain niin tyhmä, että luulin sun olevan Professorin kanssa samoilla linjoilla. Sori.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Kuka tässä on väittänyt, ettei voittoa lähdettäisi tuolla budjetilla tavoittelemaan? Ei kai tuolla budjetilla mikään muu voikaan olla tavoitteena. Jos siihen ei päästä, on se pettymys ja myöskin jonkin luokan epäonnistuminen.

Kyse oli siitä, ettei Alonson aikaa voi esittää hirvittävän noloksi epäonnistumiseksi, niin kuin täällä moni tuntuu haluavan asian väkisin kääntää. Ei Ferrari kuitenkaan ole juurikaan sen kummempi talli taloudeltaan kuin muutkaan nelikosta Ferrari, Red Bull, Mersu ja McLaren.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No jos puolet tallihenkilöstöstä kuskit mukaanlukien saavat lähteä niin kyllähän se kertoo Ferrarin oman tilinpäätöksen Alonson ajasta. Surkea saldo siihen nähden mikä oli odotusarvo. Eli syvä pettymys ja korjausliike sen mukainen.
 

Q

Well-known member
Liittynyt
28.12.2005
Viestit
63
Kyse oli siitä, ettei Alonson aikaa voi esittää hirvittävän noloksi epäonnistumiseksi, niin kuin täällä moni tuntuu haluavan asian väkisin kääntää. Ei Ferrari kuitenkaan ole juurikaan sen kummempi talli taloudeltaan kuin muutkaan nelikosta Ferrari, Red Bull, Mersu ja McLaren.
Miten kukakin asiat näkee, mutta kyllä tää on ainakin minun silmissä ollut Ferrarilta jatkuvaa rahan väärinkäyttöä ja epäonnistumista, kun viimeisin tallimestaruuskin on vuodelta 2008. Eipä ole kyllä McLarenkaan sen paremmin pärjännyt.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös