Tuosta Ferrarin suuresta ja pitkästä kytkinvipu salaisuudesta Oikarisen Ossi puheli jotain siihen tyyliin että siinä Ferrarin pitkässä vivussa olis kytkimen "purenta säätö" jonka kopioiminen muille vaatii todella paljon. (Mitä enemmän päästät vipua sitä tiukemmalle kytkin menee).
Koska tämän tähden koko kytkimen paine-asetelma ja sen vivusto menee silloin uusiksi, jopa kytkin levy materiaali vaihtuu.
No viime vuonna lähtö oli Ferrarilla kahdella vivulla ratin takana, eri puolilla rattia, joka tälle vuodelle kielletiin.
Eli lähtö tapahtui noilla kahdella vivulla periaatteessa seuraavasti (En ehkä muista puolia oikein) :
-Painat vasenta kytkinvipua. ( Kytkin on nyt auki )
-Painat oikeaa kytkinvipua. Lähtö moodi on nyt päällä sekä 1:s vaihde.
-Painat kaasun pohjaan. Jolloin kone jää "hakkaamaan" lähtörajoitinta vastaan.
-Kun punavalot sammuu helppaat oikean vivun. (auto lähtee liikkeelle lähtömoodissa sillä sopivalla ennakkoon säädetyllä kytkimen "purennalla" / luistolla).
-helppaat vasemman vivun jolloin kytkin toimii taas normaalisti eli se menee kokonaan kiinni.
-Tämän jälkeen voit vaihtaa 2:lle koska kytkimen toiminta on nyt normi moodissa.
Mutta jos tuossa nykysäännön mukaisessa yhdessä pitkässä vivussa onkin nuo kaksi edellämainittua toimintoa/asentoa.
Niin silloin sen kopiointi muihin autoihin onkin suht helppoa. Toki ratti menee uusiksi ja kuskien täytyy simulaattoreissa opetella tämän uuden pitkän vivun 2-asentoinen käyttö. Mutta varsinainen kytkinpaketti joka on moottorin ja vaihdelaatikon välissä onkin silloin sama mitä viime vuonna käytettiin.
Mutta niin tai näin, niin Ossi saattaa kuitenkin olla oikeassa ja tää on vaan meikäläisen horinoita ...
