Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
:D

Olivat vissiin kerinneet mestaruudenkin jo paperilla jakamaan Alonsolle. Jos Alonso olisi ollut sen 0.5 sekuntia Massaa nopeampi kuin mitä hänen pitäisi paperilla olla, hän olisi voittanut kilpailun 11 sekunnin turvin ennen Hamiltonia.
Juuri näin. Ferrarin auto on selvästikin kilpailuvauhdissa erittäin kilpailukykyinen, ei näyttäisi häviävän siinä suhteessa Red Bullille tai Mäkille. Aika-ajoissa tulee takkiin jonkin verran, mutta Alonsoa lainatakseni, aika-ajoilla ei ole väliä kuten Webber osoitti. No on niillä aika-ajoillakin väliä tietysti, mutta ei niin hirveästi. Kyllä kisoissa Ferrarin autolla pystyy haastamaan vähintään podiumista, jopa voitosta. Todellakin, jos Lonso olisi ollut sen verran parempi Massaa kuin tallinkin puolesta varmasti odotetaan/oletetaan/järjestellään, niin voittokin olisi ollut mahdollinen, eikä mikään 7. sija.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/04/1315432/briatore-syyttaa-ferraria-alonson-vaisuudesta

Briatore syyttää Ferraria Alonson vaisuudesta

Manageri Flavio Briatore syyttää Fernando Alonson vaisuudesta yksinomaan Ferrari-autoa.

Alonso sai lehdistöltä kovaa kritiikkiä jäätyään Kiinan GP:ssä seitsemänneksi.

- Kuljettaja on tärkeä, mutta auto on vielä tärkeämpi. Jos kilpailukykyisellä kuljettajalla on kilpailukykyinen auto, pystyy hän silloin tekemään eroa, mutta Fernando ei pysty, koska ongelmana on Ferrarin auto, Briatore sanoi Sky Sportille.

- Mark Webber ajoi toimivalla autolla 18. ruudusta kolmanneksi ja olisi voinut sijoittua toiseksi, jos kisassa olisi ollut kaksi kierrosta enemmän. Alonso ei pysty tekemään tällaista, koska hänen autonsa ei mahdollista sitä, Briatore sanoo.

Alonsoa manageroiva Briatore junaili espanjalaiskuskin Ferrarille ennen viime kauden alkua.

- Fernando halusi Ferrarille hinnalla millä hyvänsä. Hän on enemmän kuin tyytyväinen talliin. Toki hän haluaisi Ferrarin olevan kaikkein kilpailukykyisin ja tekee kaikkensa auttaakseen siinä, Briatore vakuuttaa.
Noihin boldattuihin kohtiin:

Ferrarin kisavauhti on nähty nyt kolmessa kisassa peräkkäin, eli koko tämän kauden ajan, olevan ihan yhtä hyvää kuin muilla huipputalleilla. Aika-ajot, lähdöt, strategiat, kuljettajien mokailut ja hitailut ovat vain verottaneet tuloksia.

Eli syytän Alonsoa Ferrarin vaisuudesta. ( :D )
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Noihin boldattuihin kohtiin:

Ferrarin kisavauhti on nähty nyt kolmessa kisassa peräkkäin, eli koko tämän kauden ajan, olevan ihan yhtä hyvää kuin muilla huipputalleilla. Aika-ajot, lähdöt, strategiat, kuljettajien mokailut ja hitailut ovat vain verottaneet tuloksia.

Eli syytän Alonsoa Ferrarin vaisuudesta. ( :D )
Briatore puhuu lähes aina omaksi eduksi ja tukee hänen suosikkejaan. Ferrarin kisavauhti on todellakin nähty ja ilman Alonson siipirikkoa hän olisi tuonut kenties Ferrarille kauden ensimmäisen podium paikan mutta niin ei käynytkään. Alonsoa syytetään lähes aina, tälle kertaa kylläkin media eikä Ferrarin johto ja vaikka menestystä tulisikin, niin myös silloin jotkut kritisoivat miksi mies menestyy. (Tuosta maikkarin jutusta puuttuu muuten Adrian Camposin ja Livio Oricchion kommentit, jos esim vertaa vaikka Yallahf1.comin juttuun)
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mitenkä tämä parjattu ja syntipukiksi häthätää keksitty tuulitunneli (ja myös CFD) antoivat vielä viime vuonna "oikeanlaisia" tuloksia?

Viime vuonnahan syy auton kehnoon kehitysvauhtiin alkukaudella oli Mclarenin keksimän F-putken, joka vei liikaa huomiota.

Vuonna 2009 syy auton keskinkertaiseen suorituskykyyn oli muiden käyttämän tupladiffuusorin.

Nyt siis tuulitunneli ja mallinnussoftat on rikki. Jepjep :)
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mitenkä tämä parjattu ja syntipukiksi häthätää keksitty tuulitunneli (ja myös CFD) antoivat vielä viime vuonna "oikeanlaisia" tuloksia?

Viime vuonnahan syy auton kehnoon kehitysvauhtiin alkukaudella oli Mclarenin keksimän F-putken, joka vei liikaa huomiota.

Vuonna 2009 syy auton keskinkertaiseen suorituskykyyn oli muiden käyttämän tupladiffuusorin.

Nyt siis tuulitunneli ja mallinnussoftat on rikki. Jepjep :)
Juu, ja listaa voisi jatkaa. Jos siis vika on tuulitunnelissa, niin miksi on vaihdettu kuskeja, matkittu kilpailijoiden keksintöjä, harmiteltu renkaita, perätty teamtyötä, motivaatiota sun muuta. Tai miten ykköskuskiasettelu saa tuulitunnelin toimimaan. Miten tuulitunneli saa kisavauhdin kohdilleen, mutta aika-ajojen ei.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Monte voi katsoa peiliin, hänen lempilapsihan tämä vääriä tuloksia antava tuulitunneli 45 asteine kulmineen on, muita on turha syyttää..
Hassua, että vian huomaamiseen meni vain 17-vuotta. Kuinkahan monta mestaruutta lisää Schumi olisikaan saanut Ferrarilla, jos tuulitunneli ei olisi antanut vääriä tuloksia...:thumbup:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Nyt siis tuulitunneli... Jepjep :)
Jotain pitää keksiä syyksi, ja huomasivat että tunneli on erilainen kuin muilla. Mutta sehän on jo muutaman vuoden ajan Brawnin lähdön jälkeen ollut tilanne, etteivät kykene olemaan suunnannäyttäjä kehityksen saralla, vaan pyrkivät epätoivoisesti jäljittelemään muita. Tämän kauden autoonkin on kopioitu perusidea McLarenista kahden vuoden takaa, jolloin KERSiä viimeksi yritettiin.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Mitenkä tämä parjattu ja syntipukiksi häthätää keksitty tuulitunneli (ja myös CFD) antoivat vielä viime vuonna "oikeanlaisia" tuloksia?
Tätä itsekkii hieman ihmettelen :D Ei se monte sitä tuulitunnelia tainnut täksi kaudeksi sinne rakentaa ;) Mutta ainahan se syy on muissa. Mielestäni ferrari on rämpinyt tällä kaudella ihan alonson takia. Kaverilla ei ole motivaatiota ajaa voitoista.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Rory Byrne rakentaa Ferrarille uuden GT auton josta motorsport-total.com uutisoi ja tänään puolestaan tomorrownewsf1 uutisoi että Rory Byrne voisi palata Scuderia Ferrarille konsultin ominaisuudessa auttamaan tiimiä aerodynamiikan osalta jotta jotain uutta keksittäisiin kausiksi 2012 ja 2013.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tätä itsekkii hieman ihmettelen :D Ei se monte sitä tuulitunnelia tainnut täksi kaudeksi sinne rakentaa ;) Mutta ainahan se syy on muissa. Mielestäni ferrari on rämpinyt tällä kaudella ihan alonson takia. Kaverilla ei ole motivaatiota ajaa voitoista.
Tuulitunneliin tehtiin muutoksia. Ilmeisesti siirryttiin eri kokoisiin malleihin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Taloussanomat: 20.4.2011 19:31

Ferrari pönkitti Fiatin tulosta
Bloomberg

Ferrari FF -malli on esillä huomenna alkavassa Shanghain autonäyttelyssä.
Vielä muutama vuosi sitten syvissä vaikeuksissa olleen italialaisen Fiatin kannattavuus on nykyisin hyvässä mallissa. Apuna on Ferrari, jonka autot menevät kuin kuumille kiville.

Italialainen autovalmistaja Fiat julkisti alkuvuodelta yllättävän vahvan tuloksen. Tukena oli urheiluautoryhmä Ferrarin hyvä kannattavuus ja Fiatin asemien vahvistuminen tärkeillä markkinoilla Brasiliassa.

Tulos ennen veroja ja kertaeriä nousi vuotta aikaisemmasta 230 miljoonasta eurosta 251 miljoonaan euroon. Analyytikot olivat uutistoimisto Bloombergin keräämässä ennusteessa odottaneet keskimäärin vain 241 miljoonan euron tulosta.

Myös liikevaihto kasvoi 7,1 prosenttia 9,2 miljardiin euroon.

Ferrarin voitto oli 36 prosentin ylämäessä. Fiatin toimitukset Brasiliassa olivat puolestaan kahdeksan prosentin kasvussa.

– Brasilian markkina ja Ferrari olivat enemmän kuin tarpeeksi tasapainottamaan heikkoa Italian markkinaa, sanoi Fidentiis Equitiesin analyytikko Andrea Balloni.

Fiatin pääjohtajan Sergio Marchionnen mukaan Ferrarin listaaminen on edelleen yksi vaihtoehto. Fiatilla on kuitenkin tarpeeksi kassavaroja, ettei sen tarvitse listauttaa Ferraria käteisen puutteessa.

Fiat onnistui karsimaan velkaansa 542 miljoonasta eurosta viime vuoden lopussa 489 miljoonaan euroon maaliskuun loppuun mennessä.

Marchionne kertoi viime viikolla, että yhtiö käyttää varojaan kasvattaakseen omistustaan amerikkalaisessa Chryslerissä. Osuus nousi viime viikolla 30 prosenttiin. Velkasaneerattu Chrysler on tarkoitus myöhemmin listauttaa pörssiin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Italiassa rajua kritiikkiä Ferrarin aneemisesta autosta
Turun Sanomat 26.4 2011 21:25:02

Ferrarin menestysnäkymiin kovin toiveikkaasti ennen F1-kauden käynnistymistä suhtautunut italialainen erikoislehti Auto Sprint kirvesti Maranellon kilpatiimin aikaansaannokset perusteellisesti tiistain numerossaan.

150 Italia -auton aerodynaaminen anemia on sitä luokkaa, että lehden mukaan Ferrarilla on vain kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on kammottava ja toinen hirvittävä.

Kammottavaan vaihtoehtoon kuuluu vielä yritys ottaa kiinni kolmen kuukauden myöhästyminen autoprojektissa ja sen kehittämisessä kilpailukykyiseksi. Ferrarin kerrotaan yhä vain analysoivan virheitään, kun kilpailijat tekevät täysillä jo uusia päivitysharppauksia autoissaan.

Hirvittävä vaihtoehto puolestaan olisi tehdä samoin kuin kaksi vuotta sitten: lopettaa nykyisen auton kehitystyö tähän ja satsata kaikki ensi vuoteen. Tämä olisi lehden mukaan hirvittävää niin kuljettajille kuin erityisesti Fernando Alonsoon niin paljon satsanneille sponsoreillekin.

– Vaikka Red Bull keskeyttäisi seuraavissa kisoissa, myös McLaren on liian kaukana Ferrarin tavoitettavaksi. Ferrarin on taisteltava Mercedeksen kanssa ja rukoiltava, ettei Renault porhalla takaa ohitse, kuuluu tuomio tämän hetken autosta.

Punainen rapu
kierrosajoissa
Yritys parantaa kilpailukykyä Kiinan kisassa ei tuonut tulosta. Auto Sprint kuvaa Ferraria punaiseksi ravuksi, joka meni taaksepäin, kun kärki vain kehittyy.

Vertailupohjaksi otettiin viime vuoden aika-ajo Kiinassa: Red Bull meni nyt 0,85 ja McLaren 0,55 sekuntia kovempaa, kun tuo ’punainen rapu’ meni 0,2 sekuntia taaksepäin.

Lehti syyttää Ferraria kahdesta perusvirheestä. Toinen on arviointikyvyn pettäminen ja toinen ylimielisyys.

Arvio meni pieleen siinä, kun Ferrari hylkäsi suunnittelemansa elastisen etusiiven. Tekninen johtaja Aldo Costa oli myöntänyt, että töitä tehtiin lähemmäs tietä painuvan etusiiven kanssa, mutta siitä luovuttiin, kun sen ei uskottu suoriutuvan FIA:n tiukemmasta testistä.

Nyt Maranellossa paiskitaan pitkää päivää, jotta mahdollisimman pian autoon saataisiin Red Bullin tyyliin toimiva etusiipi. Samanlaiseen toimintatehoon vaaditaan kuitenkin paljon aikaa, koska siipi muuttaa koko auton ilmavirtauksia, mikä edellyttää käytännössä lähes koko korin uudelleen suunnittelua.

Syyte ylimielisyydestä johtuu puolestaan Ferrarin ratkaisusta jatkaa perinteisellä työntötankojousituksella, kun seitsemän tallia seurasi Red Bullia vetotankoideaa. Auto Sprint luettelee, että Ferrarin kanssa samassa leirissä ovat tässä ajattelussa vain sellaiset tiimit kuin Hispania, Virgin ja Sauber, joka joutuu käyttämään Ferrarilta periytyvää takapäätä.

Ferraria kopioitu
viimeksi 2008
– Milloin viimeksi joku toinen tiimi on hyödyntänyt Ferrarin kehitystyötä? Se oli 2008, jolloin Ferrarilla oli reikä nokassa. Sen jälkeen kukaan ei ole edes yrittänyt matkia Ferrarin ideoita, Auto Sprint lataa.

Lehden mukaan Ferrari vajosi ongelmiinsa vuodesta 2009 alkaen, kun testaamista rajoitettiin voimakkaasti ja kiellettiin kokonaan kauden aikana.

Myös vuonna 1998 käyttöön vihityn tuulitunnelin aiheuttamat vaikeudet vain korostuvat. Lehden mukaan Maranellon tuulitunneli on liian lyhyt ja aina kun siellä testataan autoa, laskelmiin täytyy tehdä keinotekoisia korjauksia.

KERS sentään toimii Ferrarilla hyvin. Lehti muistuttaa, että juuri KERS pelasti Ferrarin voittokantaan 2009, kun Kimi Räikkönen teki lisätehoilla voittoisan ohituksen Belgian kisassa.

Turun Sanomat, Rooma

PERTTI LEPISTÖ
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös