Italiassa rajua kritiikkiä Ferrarin aneemisesta autosta
Turun Sanomat 26.4 2011 21:25:02
Ferrarin menestysnäkymiin kovin toiveikkaasti ennen F1-kauden käynnistymistä suhtautunut italialainen erikoislehti Auto Sprint kirvesti Maranellon kilpatiimin aikaansaannokset perusteellisesti tiistain numerossaan.
150 Italia -auton aerodynaaminen anemia on sitä luokkaa, että lehden mukaan Ferrarilla on vain kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on kammottava ja toinen hirvittävä.
Kammottavaan vaihtoehtoon kuuluu vielä yritys ottaa kiinni kolmen kuukauden myöhästyminen autoprojektissa ja sen kehittämisessä kilpailukykyiseksi. Ferrarin kerrotaan yhä vain analysoivan virheitään, kun kilpailijat tekevät täysillä jo uusia päivitysharppauksia autoissaan.
Hirvittävä vaihtoehto puolestaan olisi tehdä samoin kuin kaksi vuotta sitten: lopettaa nykyisen auton kehitystyö tähän ja satsata kaikki ensi vuoteen. Tämä olisi lehden mukaan hirvittävää niin kuljettajille kuin erityisesti Fernando Alonsoon niin paljon satsanneille sponsoreillekin.
– Vaikka Red Bull keskeyttäisi seuraavissa kisoissa, myös McLaren on liian kaukana Ferrarin tavoitettavaksi. Ferrarin on taisteltava Mercedeksen kanssa ja rukoiltava, ettei Renault porhalla takaa ohitse, kuuluu tuomio tämän hetken autosta.
Punainen rapu
kierrosajoissa
Yritys parantaa kilpailukykyä Kiinan kisassa ei tuonut tulosta. Auto Sprint kuvaa Ferraria punaiseksi ravuksi, joka meni taaksepäin, kun kärki vain kehittyy.
Vertailupohjaksi otettiin viime vuoden aika-ajo Kiinassa: Red Bull meni nyt 0,85 ja McLaren 0,55 sekuntia kovempaa, kun tuo ’punainen rapu’ meni 0,2 sekuntia taaksepäin.
Lehti syyttää Ferraria kahdesta perusvirheestä. Toinen on arviointikyvyn pettäminen ja toinen ylimielisyys.
Arvio meni pieleen siinä, kun Ferrari hylkäsi suunnittelemansa elastisen etusiiven. Tekninen johtaja Aldo Costa oli myöntänyt, että töitä tehtiin lähemmäs tietä painuvan etusiiven kanssa, mutta siitä luovuttiin, kun sen ei uskottu suoriutuvan FIA:n tiukemmasta testistä.
Nyt Maranellossa paiskitaan pitkää päivää, jotta mahdollisimman pian autoon saataisiin Red Bullin tyyliin toimiva etusiipi. Samanlaiseen toimintatehoon vaaditaan kuitenkin paljon aikaa, koska siipi muuttaa koko auton ilmavirtauksia, mikä edellyttää käytännössä lähes koko korin uudelleen suunnittelua.
Syyte ylimielisyydestä johtuu puolestaan Ferrarin ratkaisusta jatkaa perinteisellä työntötankojousituksella, kun seitsemän tallia seurasi Red Bullia vetotankoideaa. Auto Sprint luettelee, että Ferrarin kanssa samassa leirissä ovat tässä ajattelussa vain sellaiset tiimit kuin Hispania, Virgin ja Sauber, joka joutuu käyttämään Ferrarilta periytyvää takapäätä.
Ferraria kopioitu
viimeksi 2008
– Milloin viimeksi joku toinen tiimi on hyödyntänyt Ferrarin kehitystyötä? Se oli 2008, jolloin Ferrarilla oli reikä nokassa. Sen jälkeen kukaan ei ole edes yrittänyt matkia Ferrarin ideoita, Auto Sprint lataa.
Lehden mukaan Ferrari vajosi ongelmiinsa vuodesta 2009 alkaen, kun testaamista rajoitettiin voimakkaasti ja kiellettiin kokonaan kauden aikana.
Myös vuonna 1998 käyttöön vihityn tuulitunnelin aiheuttamat vaikeudet vain korostuvat. Lehden mukaan Maranellon tuulitunneli on liian lyhyt ja aina kun siellä testataan autoa, laskelmiin täytyy tehdä keinotekoisia korjauksia.
KERS sentään toimii Ferrarilla hyvin. Lehti muistuttaa, että juuri KERS pelasti Ferrarin voittokantaan 2009, kun Kimi Räikkönen teki lisätehoilla voittoisan ohituksen Belgian kisassa.
Turun Sanomat, Rooma
PERTTI LEPISTÖ