Scuderia Ferrari kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jostain muistan lukeneeni, että Kimi olisi halunnut Sladen mukanaan Ferrarille jo silloin ensimmäisellä kerralla, mutta Ferrari ei halunnut lisää insinöörejä. Nyt tilanne voi olla toinen ja paikka vapaana, kun Massan kisainsinöörin huhutaan joko seuraavan Massan perässä muualle tai siirtyvän toisiin tehtäviin oltuaan niin monta vuotta kisainssinä.
Smedleyn huhutaan siirtyvän Williamsille kisainssiä "ylempiin" tehtäviin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
...ja eikös siel Ferkulla jo ollu joku insinööri tms. joka oli Mäkillä sillon kun Kimi oli siellä.
Kyllä on, Pat Fry joka toimi McLarenilla 1993-2010 välisen ajan ja on nykyisin Ferrarilla "chassis technical director" tehtävässä, mitä ikinä se sitten kaikkea pitääkään sisällää :)

Pat Fry muuten oli yksi niistä henkilöistä jotka vastasivat McLarenilla vuoden 2005 MP4-20 mallista:
"In 2002 he was promoted to the role of Chief Engineer of Race Development, and was responsible for the MP4-20 (Autosport's 2005 Racing Car Of The Year), MP4-22 (Autosport's 2007 Racing Car Of The Year) and MP4-24 chassis."
:)
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Totta, rööki-merkkejä voi luetella pitkän litanian, mutta öljy-yhtiöt jää muutamaan. Shell, Mobil, Castroll, Repsoll,Esso/Exxon. Tosin on todettava, ettei pentuna ole noita kaikkia lähi-idän brändejä edes osannut hahmottaa, että mitä ne on. Edelleen pahoittelut, viimeinen kommenntti tästä aiheesta, ainakin tähän topiciin.:idea:
Shellillä on ollut varsin pitkäkestoinen diili maranellolaisten kanssa. Tänään juhlitaan ykkösissä viidettäsadatta (500.) yhteistä kisaa. Se on paljon!

http://formula1.ferrari.com/it-happened-today/happened-today-22-september

 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hyviä uutisia Ferrarilta Kimille tulevalle kaudelle. Ferrari saa käyttöön lokakuussa uuden tuulitunnelin, jolloin Ferrarin tällä kaudella käyttämä Toyotan vanha tuulitunneli saadaan heittää romukoppaan. Upeeta!

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/09/1809793/raikkoselle-apua-ferrarin-uudesta-tuulitunnelista
Täähän on ollut jokavuotista. Sitten jälleen valitetaan kuinka tuulitunnelin tulokset ei vastaa radalta saatuja tuloksia. "Hyvä" uutinen onglemasta joka on korjattu Ferrarin mukaan jo useasti.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/09/1809967/lotus-pomo-tyrmaa-alonson-mestaruushaaveet

Lotus-pomo tyrmää Alonson mestaruushaaveet


Julkaistu 24.09.2013 20:27

Lotus-tallin ratatoimintojen johtaja Alan Permane uskoo, että Red Bullin tämän kauden ylivoima tulee näkymään sääntömuutoksista huolimatta myös ensi kauden alussa.

Permane tyrmää Ferrari-kuski Fernando Alonson näkemyksen, että kaikki tallit aloittaisivat uusilla V6-turbomoottoreilla samalta lähtöviivalta.

– Ei se ole niin, että Caterham ja Marussia aloittavat samalta tasolta. Ei niin tule käymään. Sebastian Vettelillä on nyt kahden sekunnin etu kierrosta kohti ja hän pitää osan siitä myös ensi vuonna, Permane kommentoi Autosport-lehdelle.

– Pitää tunnustaa, että Red Bull on nyt parempi auton rakentamisessa, joten mikseivät he olisi parempia siinä myös ensi vuonna? Permane kysyy.

Vettelin ylivoima Singaporen GP:ssä oli musertavaa. Permane epäilee tämän riippuvan paljon myös saksalaiskuljettajan kyvyistä, koska hänen tallikaverinsa Mark Webber ei ollut lähelläkään samassa vauhdissa.

Jos olisin Fernando ja puhuisin mestaruuden voittamisesta, unohtaisin koko asian, koska he eivät ole lähelläkään sitä. Eivätkä he ole lähellä myöskään ensi kaudella, jos Red Bullilla on nyt tuollainen etumatka, Permane lyttää.
Aika tylyä tekstiä! :D Toisaalta, vaikuttaako Permanen näkemykseen se, että myös Kimi ajaa Ferrarilla ensi vuonna? Vaikea sanoa onko tässä mitään erityistä psykologista peliä tai muuta, mutta erikoisen tylyä tekstiä laukoo, harvoin ihan tällaista saa kuulla/lukea.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/09/1809967/lotus-pomo-tyrmaa-alonson-mestaruushaaveet



Aika tylyä tekstiä! :D Toisaalta, vaikuttaako Permanen näkemykseen se, että myös Kimi ajaa Ferrarilla ensi vuonna? Vaikea sanoa onko tässä mitään erityistä psykologista peliä tai muuta, mutta erikoisen tylyä tekstiä laukoo, harvoin ihan tällaista saa kuulla/lukea.
samoja juttuja äsken itsekin mietiskelin. Ykkösarvaukseni menee iha psykologisen sodankäynnin kannalle. Totuushan on se, että ainaki kuskisetti on enskaudella Ferrarilla kovin. Eikä ole mitään syytä olettaa, että Ferrari kusis homman ihan totaalisesti. Onhan se mahdollista, mut ei todennäköistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei ole mitään syytä olettaa etteikö Red Bull olisi aeropuolella ensi vuonnakin parasta ykkösluokkaa, vaikka säännöt muuttuvatkin. Se mikä on kysymysmerkki on moottorit. Löytäänkö joku muu kuin Renault olennaisesti paremman ratkaisun? Mercedeksen ylivoimasta on etukäteen puhuttu, mutta sen näkee sitten ensi vuonna. Voi Ferrarikin välillä löytää jyvän, vaikkei vähään aikaan olekaan siinä onnistunut.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mercedeksen ylivoimasta on etukäteen puhuttu, mutta sen näkee sitten ensi vuonna.
..Mut Redbullin ylivoima on joku takuu-juttu kuitenkin? Ihan samallalailla muutkin voimasuhteet "näkee sitten ensivuonna". Ihan helpostiki voin olettaa, että joku muu onnistuu paremmin kuin redbull.tämän vuoen etulyöntiasemilla voi heittää.. mitä nyt tahtoo. Luulis webslavenkin "median super ymmärtäjänä" ymmärtävän, että ko. henkilö jauhaa silkkaa paskaa tuolla. Ihmisiä Redbullillaki työskentelee.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
..Mut Redbullin ylivoima on joku takuu-juttu kuitenkin?
Ei, mutta kuka haluaa pistää rahaa sille, että Newey mokaa aeron ensi vuonna? Moottoriin Newey ei tietenkään voi vaikuttaa, ja muiden mahdollisuus kontrata on mielestäni nimenomaan sillä puolella, ei aerossa.

Luulis webslavenkin "median super ymmärtäjänä" ymmärtävän, että ko. henkilö jauhaa silkkaa paskaa tuolla. Ihmisiä Redbullillaki työskentelee.
En pidä Permanen kommenttia "silkkana paskana". Hän puhuu auton rakentamisesta, mikä nimenomaan on Neweyn heiniä (noh, suunnittelun osalta siis), mutta moottoriasiaan hän ei ota kantaa, vaikka Alonson kommentti liittyi nimenomaan moottoreihin. (Kaikki tämä toki vain tuon tänne postatun suomennoksen perusteella, joten en tiedä mitä Permane on alunperin sanonut ja kuinka paljon on jätetty pois.)
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Ei, mutta kuka haluaa pistää rahaa sille, että Newey mokaa aeron ensi vuonna?
Tästä Newey itse puhui SKY:n extroissa, en ole varma oliko ennen kisaa vai kisan jälkeen. Mutta sanoipa kuitenkin etteivät ne säännöt nyt niin paljoa muutu ja ensi kauden auto "is a cousin to this year's car".
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei ole mitään syytä olettaa etteikö Red Bull olisi aeropuolella ensi vuonnakin parasta ykkösluokkaa, vaikka säännöt muuttuvatkin. Se mikä on kysymysmerkki on moottorit. Löytäänkö joku muu kuin Renault olennaisesti paremman ratkaisun? Mercedeksen ylivoimasta on etukäteen puhuttu, mutta sen näkee sitten ensi vuonna. Voi Ferrarikin välillä löytää jyvän, vaikkei vähään aikaan olekaan siinä onnistunut.
Renaultin pitäisi olla sekuntia kierroksella hitaampi että Vetteli ei ajaisi mestaruudesta. Ensi kaudella moottorin taloudellisuus ratkaisee entistä enemmän ja se on ollut juuri Renaultin vahvuus ainakin V8:seilla.

Vaikea uskoa että Renault tekisi sellaisen lumpun josta puuttuu 50-hevosvoimaa tietyllä polttoainevirralla ajaessa. Se on aikalailla mahdotonta, vaikka maksimitehoissa häviäisivätkin.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ei ole mitään syytä olettaa etteikö Red Bull olisi aeropuolella ensi vuonnakin parasta ykkösluokkaa, vaikka säännöt muuttuvatkin. Se mikä on kysymysmerkki on moottorit. Löytäänkö joku muu kuin Renault olennaisesti paremman ratkaisun? Mercedeksen ylivoimasta on etukäteen puhuttu, mutta sen näkee sitten ensi vuonna. Voi Ferrarikin välillä löytää jyvän, vaikkei vähään aikaan olekaan siinä onnistunut.
Vaikka Red Bullilla häärääkin nero nimeltä Andrian Newey niin auton nopeus on suoraan verrannollinen tuulitunnelissa vietettyyn aikaan. Se kuka aloittaa kehityskaaren ensimmäiseksi on vahvoilla (Brawn esimerkkinä).

Vaikkakin tallit on jo kuukausia sitten aloittaneet mallinnukset niin veikkaan Mclaren tulee olemaan vahva koska kehityksen painopiste on selkeästi käännetty ensikautta kohden eivätkä he ole mukana mestaruustaistelussa jossa pitää asemaa puolustaa ja tahto palauttaa talli kärkeen on erittäin vahva! Toiseksi uudet tuulitunnelit ei ole vielä koskaan olleet valmiita(100% luotettavia tuloksien osalta) in day one, joten veikkaan Ferrarille vaikeuksia ensikaudella, eikä tallin kehityksen trendi ole ollut ylöspäin viime vuosina...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tästä Newey itse puhui SKY:n extroissa, en ole varma oliko ennen kisaa vai kisan jälkeen. Mutta sanoipa kuitenkin etteivät ne säännöt nyt niin paljoa muutu ja ensi kauden auto "is a cousin to this year's car".
Tää olis hyvä kaikkien pitää mielessä. Millainen "reset" ensi vuoden säännöt sitten muka on verrattuna esim. 2009? Paljon puhutaan suurista muutoksista, mutta ainakin mun mielestä niissä yleensä viitataan moottoriin. Onko aeromuutokset lähelläkään samaa luokkaa kuin viisi vuotta sitten?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Tää olis hyvä kaikkien pitää mielessä. Millainen "reset" ensi vuoden säännöt sitten muka on verrattuna esim. 2009? Paljon puhutaan suurista muutoksista, mutta ainakin mun mielestä niissä yleensä viitataan moottoriin. Onko aeromuutokset lähelläkään samaa luokkaa kuin viisi vuotta sitten?
Merkittäviä muutoksia ensikaudella, nokka alenee, etusiipi kapenee, blow diffu ei ole enää mahdollinen, moottorit muuttuu...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei ole mitään syytä olettaa etteikö Red Bull olisi aeropuolella ensi vuonnakin parasta ykkösluokkaa, vaikka säännöt muuttuvatkin.
Riippunee pitkälti miltä osa-alueilta Red Bullin nykynen etu tulee. Jos se jälleen tulee pakoputki syteemistä, niin voi käydä kuten edellisellä kerralla pakoputkien kohdalla.Vielä kun Red Bull on näyttänyt vuosia ulkonäöllisesti hyvin samalle. Sitä yhtä ja samaa aihiota on viilattu ja killotettu paremmaksi. Jää nähtäväksi, miten auton takaosa ja jousitukset tulee muuttumaan uuden moottorin vuoksi ja näin Red Bull ehkä joutuu aloittamaan auton suunnittelun osin uudestaan.Tässä tilanteessahan kaikki aloittaa samasta pisteetä vielä kun keulan muutokset otetaan huomioon.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Riippunee pitkälti miltä osa-alueilta Red Bullin nykynen etu tulee. Jos se jälleen tulee pakoputki syteemistä, niin voi käydä kuten edellisellä kerralla pakoputkien kohdalla.Vielä kun Red Bull on näyttänyt vuosia ulkonäöllisesti hyvin samalle. Sitä yhtä ja samaa aihiota on viilattu ja killotettu paremmaksi. Jää nähtäväksi, miten auton takaosa ja jousitukset tulee muuttumaan uuden moottorin vuoksi ja näin Red Bull ehkä joutuu aloittamaan auton suunnittelun osin uudestaan.Tässä tilanteessahan kaikki aloittaa samasta pisteetä vielä kun keulan muutokset otetaan huomioon.
Eikös myös tankin koko muutu? Renkaat on varmasti edelleen oma osansa. Jokatapauksessa uusia muuttujia tulee, vanhat muuttujat muuttuu ja jotku vanhat muuttujat(kuten renkaiden käyttäytyminen kisasta toiseen) pysyvät ennallaan. Maallikkona luulisin siis, että koko auto pistetään uusiksi. Uudessa autossa sit voidaan kokeilla soveltaa vanhoja juttuja, mitä on opittu, ja ottaa ne mukaan, jos ne saadaan pelittään uudelle autolle hyvin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös