Sebastien Loeb

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Kaippa tämä tarvitsee oman aiheen. Ajattelin että tänne vois kerätä mielipiteitä ja juttuja maailman parhaasta rallikuskista. Kaveri taitaa olla aika tuntematon monelle.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Ei tuntematon tämä Gallian Kukko ainakaan mulle. Ansaittu mestaruus, uskomaton "Hannu Hanhi" muutamissa kisoissa.

Miellyttävän tuntuinen ainakin haastatteluissa mutta jollain tapaa ehkä pientä piiloironiaa harrastava.

Kuuluu maailman kaikkien aikojen parhaisiin, sinne Mäkisen Tommin ja Kankkusen joukkoon, ehkä Marcuksenkin ainakin nopeudellaan, mutta varmuudessa (ja juurikin sen "Hannu Hanhi" -maisen tuurin takia) astetta Marcusta parempi.

Onnittelut neljännestä mestaruudesta!:thumbup:

Silti olen varma, että mikäli Grönholmille ei sitä Irlannin ulosajoa olisi sattunut, niin Grönholmista olisi tänään tullut mestari.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Tarkoitin tuntematon rallin ulkopuolella, siviilissä, nuoruudessaan yms.
Loeb on kaahannut joskus ajokorttinsa. Antaa rauhallisen vaikutelman haastatteluissa, mutta taitaa olla aika villi. Ja sit se monesti pilailee bossen kanssa.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Loeb on kyllä uskomattoman varma yhdessä Citroenin kanssa. Jos Loeb nyt taas tittelin vie, on mukavempi että se tuli Marcuksen oman virheen kautta eikä esim. Fordin tekniikan takia.

"Kaikkien aikojen paras voittoprosentti, 36,3 %" Uskomaton luku. :doubtful:
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Loebhän aloitti rallin vasta uskomattoman myöhään, oisko ollut noin 20v? Suomalaisethan rälläävät heti kun jalat ylttää polkimille... Sitä ennen Loeb taisi olla jopa Ranskan paras telinevoimistelija, mutta näköjään ralli vei voiton. Huono suomalaisten kannalta...:wink:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
J.Hunt sanoi:
Loeb on kyllä uskomattoman varma yhdessä Citroenin kanssa. Jos Loeb nyt taas tittelin vie, on mukavempi että se tuli Marcuksen oman virheen kautta eikä esim. Fordin tekniikan takia.
Niin Loeb kyllä voitti tämän mestaruuden parempien asvalttikisojen ansiosta. Marcus keskeytti vain kaksi kertaa siinä missä Loeb kolme.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Onhan ranskalainen kerrassaan uskomaton tapaus. Neljä perättäistä mestaruutta eivät jätä kovinkaan paljoa jossiteltavaa. Mitä onkaan vielä tulossa?

Citroen & Loeb :thumbup: :ahem:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Black Leopard sanoi:
Onhan ranskalainen kerrassaan uskomaton tapaus. Neljä perättäistä mestaruutta eivät jätä kovinkaan paljoa jossiteltavaa. Mitä onkaan vielä tulossa?

Citroen & Loeb :thumbup: :ahem:
No onhan toi neljä mestaruutta peräkkäin jo saavutettu rallissa. ;)

Mut todellakin Loeb on kieltämättä yksi aikamme kuljettajista, ellei sitten se kaikkien aikojen kuljettaja. Citroen-Loeb yhdistelmä näyttää toimivan melko täydellisesti, kuten Mitsu-Mäkinen aikoinaan.

Hienoa oli taistelu tänä vuonna kahden parhaan kuljettajan välillä.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Mun mielestä Loeb on jopa kaikkien aikojen kuski. Nää neljä vuotta täydellistä dominointia. Vaikka Loeb olisi ajanut B-ryhmän aikaan, niin olisi hän ollut loistava myös silloin, joten se siitä. Loeb oli myös Sainzin ja McRaen tallikaveri ja pesi niillä lattiaa, jossiteltavaa ei ole muuta kuin Suomen rallin voitto (the ultimate rally test).
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
L4z! sanoi:
Mun mielestä Loeb on jopa kaikkien aikojen kuski. Nää neljä vuotta täydellistä dominointia. Vaikka Loeb olisi ajanut B-ryhmän aikaan, niin olisi hän ollut loistava myös silloin, joten se siitä. Loeb oli myös Sainzin ja McRaen tallikaveri ja pesi niillä lattiaa, jossiteltavaa ei ole muuta kuin Suomen rallin voitto (the ultimate rally test).
Juu kyllähän Loeb kunkku on tänä päivänä. En tosin allekirjoita väitettä, että olis ollut yhtä dominoiva B-sarjan tai 90-luvun alkupuolen autoilla. Nykypäivän WRC:t on aika lailla eri autoja kuitenkin.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
L4z! sanoi:
Loeb oli myös Sainzin ja McRaen tallikaveri ja pesi niillä lattiaa, jossiteltavaa ei ole muuta kuin Suomen rallin voitto (the ultimate rally test).
Sainzilla ja Mcraella alkoi jo Märtin pyyhkiä lattiaa 2002 vuoden lopulla. Se kyllä on aika ilmeinen tosiasia, että ketään rallihistorian kuljettajaa ei voi perustellusti pitää Loebiä parempana. Itse uskon, että Loeb on kaikkien aikojen paras kuski (korostus sanalla "uskon") vähän niin kuin Schumi formuloissa. Loeb on soralla yhtä hyvä kuin kuka tahansa ja asvaltilla sitten pesee loputkin. Ja vielä luotettavuudessa vetänee pisimmän korren. Toisaalta Marcukselle täytyy nostaa hattua siitä, että hän ajoi soralla Loebin tasolla kaksi vuotta rallikuskille korkeassa iässä. Viimeiset kaksi vuotta Grönholm on ollut soralla yhtä nopea kuin Loeb ja yhtä luotettava (molemmilla vain kolme keskeytyksen tasoista virhettä). Grönholmia pidän Mäkisen ja Kankkusen kanssa samassa sarjassa. Mäkinen ja Kankkunen olivat fiksumpia kuskeja, mutta toisaalta Grönholmin käsittämätön vauhti aina vanhoihin ikävuosiin asti kompensoi asian.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Valde sanoi:
Mäkinen ja Kankkunen olivat fiksumpia kuskeja, mutta toisaalta Grönholmin käsittämätön vauhti aina vanhoihin ikävuosiin asti kompensoi asian.
Ymmärän tottakai mitä tarkoitat "kuskeina järkeviä", mutta parivaljakko Grönholm ja Rautianen on varmasti älykkäin. Molemmat tais läpästä mensan testin.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
L4z! sanoi:
Ymmärän tottakai mitä tarkoitat "kuskeina järkeviä", mutta parivaljakko Grönholm ja Rautianen on varmasti älykkäin. Molemmat tais läpästä mensan testin.
Joo varmastikkin tässä puhuttiin nyt fiksuudesta rallipoluilla.
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
On vain saali etta 2003 kaudesta eteenpain on yleensa ollut vain 2 kuskia kaudessa ketka ovat taistelleet osakilpailuvoitoista. Meikalaisen kultaajista eli 90-luvulla tuntui voittajaehdokaita olevan viivalla ihan eri maaria, joka tietenkin toi jannitysta kisoihin. 90-luvulla oli sentaan Colin, Sainz, Burns, Kankkunen, Tommi ja Auriol ketka toivat ihan erilailla jannitysta ajoon. Samalla myos voitot jakautuivat kausittain eri kuskien kesken. Tasta johtuen pidan eritoten Tommin saavutusta kovana asiana, kovassa seurassa. Loeb on paassyt vahan "helpolla". Olisi ollut hienoa kilpaajoa jos Loeb olisi ollut 90-luvulla messissa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
7son7 sanoi:
On vain saali etta 2003 kaudesta eteenpain on yleensa ollut vain 2 kuskia kaudessa ketka ovat taistelleet osakilpailuvoitoista. Meikalaisen kultaajista eli 90-luvulla tuntui voittajaehdokaita olevan viivalla ihan eri maaria, joka tietenkin toi jannitysta kisoihin. 90-luvulla oli sentaan Colin, Sainz, Burns, Kankkunen, Tommi ja Auriol ketka toivat ihan erilailla jannitysta ajoon. Samalla myos voitot jakautuivat kausittain eri kuskien kesken. Tasta johtuen pidan eritoten Tommin saavutusta kovana asiana, kovassa seurassa. Loeb on paassyt vahan "helpolla". Olisi ollut hienoa kilpaajoa jos Loeb olisi ollut 90-luvulla messissa.
Itse olen samaa mieltä. 2000-luvun mestaruuksia en vaan arvostaisi ihan samalla tavalla kuin 90-luvun tai 80-luvun. Kuitenkin MM-ralli on nyt viime vuosina ollut todella onnettomassa asemassa noin kilpailullisesti - siis juuri kuskien määrässä, jotka ovat voineet ajaa voitosta. Tai siis ensisijassa kilpailukykyisten tallien/autojen määrässä. Tällä kaudella ei ole ollut vaikea arvata top4:sta ilman keskeytyksiä kun muilla kuskeilla ei ole sinne ollut asiaa kaluston takia.

Loeb tulee varmasti voittamaan vielä vähintään yhden mestaruuden tai enemmän (olettaen, että Citroen jatkaa sarjassa, olettaen ettei talli tee yhtäkkiä täydellisestä mahalaskua ja olettaen ettei Loeb kyllästy voittamiseen), mutta jos jo nyt aletaan sanomaan kaikkien aikojen parhaaksi, niin tuntuu että lähihistoria on aika huonossa muistissa.

Loeb on aina tuntunut vähän samanlaiselta kuin Kimi, toki sillä erolla, että äänihuulet on vähän vahvemmat. ;) Keskittyy vain ajamiseen.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Silk Cut Jaguar sanoi:
mutta jos jo nyt aletaan sanomaan kaikkien aikojen parhaaksi, niin tuntuu että lähihistoria on aika huonossa muistissa.
Tuntuu oudolta että vielä pitäisi jotain tekosyitä löytää, ettei tarvitsisi myöntää Loebin herruutta. Täytyykö Loebilla olla yhtä monta mestaruutta kuin suomalaisilla yhteensä ennenkuin riittää.

Sama homma kuin sumin kanssa, piti kaivaa jostain vuosikymmenien takaa joku Fangio. Tietysti voidaan rakentaa historiasta joku skenaario missä Loeb ei välttämättä olisi pärjännyt, mutta siinäkin ollaan heikoilla. Olisiko Alen ollut hyvä 2000-luvulla, tai Mikkola. Tai Bosse B-ryhmäläisellä? Näillä mennään ja luulen myös suomalaisten mestareiden mielestä Loebin olevan paras kautta aikojen, onhan sillä ollut hemmetin kova vastustaja. Ilman Loebia, Bosse olisi suurempi kuin Mäkinen.

Tää saa mut kuulostamaan joltain Loeb fanittajalta, mutten sitä ole. Arvostan Loebia, mutta olen Hirvosen ja Latvalan suuri kannustaja ja Loeb on vihollinen, mikä on lyötävä.
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Taisi olla ITV:n Greatest Rally Drives ohjelma jossa haettiin parasta kuskia. Kankkusen heikkoudeksi sanottiin se etta voitot jakautuivat monille eri vuosille ja halla oli parhaat autot aina kaytossa. Tommin ongelmaksi sanottiin etta han voitti mestaruudet yhdella ja samalla autonvalmistajalla. Ja tietenkin parhaaksi rallikuskiksi kautta aikojen julistettiin Loeb, vaikka han on kanssa ajanut vain ja ainoastaan Citikalla.

Eli, totuushan on se etta tama paras kuski arvuuttelu on aikas ontuva asia. Jos tarkastellaan osakilpailuvoittojen maaraa niin Loeb saa siina paljon tasoitusta etta viela 90-luvullakin kilpailujen maara oli kolmanneksen vahemman kuin 2000-luvulla. Samaten jos Loebia ei olisi ollut ja Bosse olisi toiskatisesti ajellut maailmanmestaruuksia niin ne mestaruudet olisivat olleet vielakin ontompia kuin milta Loebin mestaruudet tuntuvat. Hyvin kuitenkin Loeb pani hanttiin Colinille ja Sainzille kun herrat Citikalla ajelivat, joten ei Loeb mikaan poropeukalo ole vaan rattimiehia. Meikalaiselle vaan se laaja vastuksen puute heikentaa Loebin mestaruuksien arvoa. Vahan oli sama fiilis kun Burns sai mestaruutensa vain yhdella voitolla (vaikkakin kovaa Burns veti edellisena vuotena Kankkusta vastaan).
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Arvostan Loebin tottakai korkealle mutta mutta kuka sitten lopulta on se kaikkein kovin kuski kautta aikain, siihen vääntöön ei varmaan kannata lähteä. Esim. jos nuo ITV:n arviot Kankkusen heikkouksista tosiaan esitettiin siinä ohjelmassa (katsoin kyllä sen mutta en muista oliko tosiaan näin), kuulostaa nuo perustelut aika huvittavilta. "Voitot jakautuivat useimmille eri vuosille". Parempi olisi varmaan ollut tempaista kaikki voitot yhdellä automerkillä parin vuoden sisään niinkuin Biasion teki ja sitten haalistua sinne jälkijoukkoihin. "Oli aina parhaat autot käytössä". No saattaa olla näin joo, jos Juha kerran oli niitä virittämässä tikkiinsä.

Loeb vaikka voittaisi kuinka monta pokaalia tahansa putkeen Citikalla varsinaisia vastustajia ollessa joka vuosi aina se kokonaista yksi sisukas suomalainen, niin en tierä miten siihen sitten pitäisi suhtautua. Eihän se Sebin syytä ole että sarja on p#ska, mutta vaikea niitä Schumimaisia mestaruusvyörrytyksiä on arvostaa samalle tasolle aikaisempien vuosikymmenten tapahtumien kanssa - varsinkin kun siihen lisätään se fakta että tämän päivän autot ovat ehkä nonniin verran helpompia tiellä pidettäviä kuin viime vuosisadalla. :p Mutta vaikuttaahan kaikkeen tähän arviointiin varmasti sekin että 80-90 luvut ovat jo niin nostalgista aikaa että ne haluaa tottakai rankata jo luonnostaan ranskalaisen yksinhallitsijan edelle. :wink:
 
Ylös