Sebastien Loeb

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Pyranha sanoi:
Nyt en ihan ymmärtänyt. Tarkoititko johtopäätöksiä loebin siirtymisestä ykkösiin?

Tuo on ihan hirvittävän kova aika jos pitää paikkaansa, lisätestauksella jätkä ajelisi saletisti samaan haarukkaan muiden vakavasti otettavien ykköskuskien kanssa. Eri lajien huippukuskit eivät todellakaan aja välittömästi sekunnin sisään, erityisesti ykkösistä puhuttaessa.
En tarkoittanut siirtymistä, vaan lähinnä sitä ettei noista kokeiluista huolimatta koskaan tiedä, miten kova joku olisi Formuloissa tai rallissa. Olosuhteet vertailukohteiden välillä saattoi olla mitä sattuu, samoin kuin motivaatio ja tunnelma. Yleensäkin koko tilanne. Mutta kieltämättä se kertoo sen, että luontevasti näytti kaikki sujuvan.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kyllähän Loeb race of championsissa on ollut keskimääräistä formula kuljettajaa nopeampi. Itse en epäile, etteikö Loeb ainakin voisi olla keskitason formulakuski.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Loeb

Loeb on selvästi yksi parhaista kuskeista, mutta tuo vertailu uransa ehtoopuollella olleisiin McRaehin ja Sainziin ei ole reilu... Sitäpaitsi Sainz pisti komeasti kampoihin v. 2003. 2004 nopeassa Argentiinan rallissa ja Suomessa Sainz pesi Loebin ajamalla.

Auriol ja Sainz vuodelta 1991, Mäkinen 1997 ja Alen 80 luvulta vastaan tämän päivän Loeb. Siinä ratkeisi kovimman kuskin titteli.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Pakko tähän väliin heittää, ettei yksikään kuski ole ollut yhtä vakuuttava kuin Loeb, ja tää pätee myös formuloihin. Olen mielessäni itseltäni kysynyt kumpaa arvostan enemmän, formuloiden vai rallin mestaria, ja nyt on sanottava, että kyllä rallin mestaria.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
L4z! sanoi:
Pakko tähän väliin heittää, ettei yksikään kuski ole ollut yhtä vakuuttava kuin Loeb, ja tää pätee myös formuloihin. Olen mielessäni itseltäni kysynyt kumpaa arvostan enemmän, formuloiden vai rallin mestaria, ja nyt on sanottava, että kyllä rallin mestaria.
Heh heh... Itse täytyy sanoa, että en lähde vertailemaan kahta eri lajia.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
patriot sanoi:
Heh heh... Itse täytyy sanoa, että en lähde vertailemaan kahta eri lajia.
joo onhan ne erilajit, mutta autourheilun alla.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
patriot sanoi:
Heh heh... Itse täytyy sanoa, että en lähde vertailemaan kahta eri lajia.
Mä oon tosi koukussa molempiin lajeihin ja arvostan suuresti molempia. Kyllä sitä tulee väkisin itseltään kysyttyä, että kumpi on kovempi. Moni lajeista vähemmän tietävä arvostaa rallin kovemmaksi.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Mää arvostan itse paljon enemmän rallia. Siinä vaaditaan kuskilta sentään jotain. Formuloissa auto tekee liikaa töitä...:D
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
En minä ainakaan osaa lähteä arvioimaan ja vertaamaan kahta eri lajia ja niiden arvostamista.
Kyllä kai yleisesti formulaa arvostetaan enemmän, mutta johtuu varmasti aika pitkälle siitä, että rallin televisiointi on niin hankalaa. Eli formuloilla on enemmän seuraajia, kun taas ralli on enemmän pienemmän piirin touhua.

F1:ssä mennään kokoajan täysillä. Rallissa mennään täysillä, mutta ehkä enemmän harkiten. Kisasta riippuen täytyy ymmärtää, missä kohtaa ajaa täysillä ja missä kohtaa säästää autoa.
Molemmissa vaaditaan hyvää kuntoa. Rallissa kokemus koetaan plussaksi, mutta formuloissa neljäkymppisellä ei juurikaan ole enää asiaa rattiin.
Formulassa teknologia näyttelee suurta osaa, mutta kyllä ralliautostakin löytyy pirun paljon kuskin työtä helpottavia jutskia.

Jos täytyisi sanoa, kumpaako tämän vuoden mestareista arvostaa enemmän, niin hetki täytyisi miettiä. Loppujen lopuksi aika samankaltaisista asetelmista molemmat nousivat mestareiksi. Vaikeuksien kautta voittoon. Puolessa välissä kautta kummankaan mestaruus ei näyttänyt todennäköiseltä.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
RITA#28 sanoi:
Mää arvostan itse paljon enemmän rallia. Siinä vaaditaan kuskilta sentään jotain. Formuloissa auto tekee liikaa töitä...:D
No eipä ole rallissakaan kuskin käsillä hirveästi enää töitä semiautofläppivaihteineen. :rolleyes:
 

Thefirst

Well-known member
Liittynyt
4.10.2004
Viestit
109
monissa ralleissa kuiteskin olosuhteet vaihtuvat usein kisan aikana ja kuskit ei aina voi tietää missä kunnossa on jarrutuspaikat ja onko päänkokoisia kiviä odottamassa mutkan takana vai onko joku nopea asfalttimutka hiekan ja mudan peitossa jne...tai onko jäätä yllättäen (Monte carlo) .formuloissa pääsevät ajamaan samaa ympyrää kymmeniä kertoja viikonlopun aikana joten rata ynm. pitäisi olla aika hyvin hanskassa....tietysti onhan sielläkin niitä sadekisoja ja voi sataa toisella puolella rataa kun taas toisella puolella on kuivaa.

turva-alueet on formulapuolella vähän toista kun tuolla metsässä kilpailtaesa missä ikihonongat kasvaa melkein tiessä kiinni.

metsässä ollaan yksin kelloa vastaan ja formuloissa ajetaan kylki kyljessä tai nokka edellä olevan takaspoilerissa kiinni (ainankin lähtöhässäkässä)
200 - 300 kmh lasissa.

hyvin ovat erilaisia lajeja..mut ralli vie voiton :)
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kovasti hehkutetaan vielä Loebin F1-kokeilua, hänhän jäi (lyhyellä radalla) vain reilun sekunnin Kovalaisen ajasta. Kovalaisen rallikokeilu sai yhtä paljon ylistystä.

Näitä ralli- ja formulavaihtoja on ollut aiemminkin. MSa:n mukaan 25v sitten Ragnotti ja Jabouille vaihtoivat Renaultejaan. 1996 Silverstonessa Colin McRae jäi 2 sekuntia Brundlelle Jordanilla. 1998 Tommi Mäkinen ajoi Barcelonassa jo neljännessä kurvissa pihalle Villeneuven Williamsilla (Doohan ei päässyt niinkään pitkälle). Lopulta Tommi jäi yli 10s Villeneuvelle.

Sordo oli samassa Loebin kanssa myös ajelemassa, lehden mukaan oli kymmenen haistelukierroksen jälkeen ajanut Renaultin ehjänä varikolle.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Spesialisti on spesialisti. Bosse on gravel specialisti eikä se muilla alustoilla oikein pärjää. Mut se on voittanu sorateiden GP:n 7 kertaa ja se on suurempaa kuin Le Mans.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Ralli vs F1

Itse sanoisin että Formula ykkösissä vaaditaan kuskilta enemmän, kisan fyysinen vaativuus niissä vauhdeissa ja g-voimissa vastaa joidenkin lähteiden mukaan maratoonia ja syke on 170 paikkeilla 1.5 tuntia, kun taas rallissa pisimmät pätkät ovat max 35 min.

Noista rallikuskien ratakokeiluista; Sainz ei ikinä ajanut F1stä tosissaan (viime vuonna tyypitti Rellua pr mielessä), mutta Toyotan Le Mans autolla Sainz ajoi samoille kierrosajoille kuin tehdaskuskit.. Eli aikamonessa rallikuskissa olisi ainesta ratapuolelle. Ja Sainzista vielä se että hänhän aloitti uransa seka rallissa, että rata-autojen puolella ja oli keräämäsä budjettia Englannin F3000 sarjaan, kun sai kutsun ajaa Opel Mantaa Katalonian rallissa 1982 ja siihen jäi ratahommat.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
No voi olla, että F1 kisa on yhtä ralli ek:ta fyysisesti rankempi rykäisy, mutta kyllä ralli kokonaisuudessaan limitillä ajettuna on mentaalisesti paljon rankempi kuin formulakisa. Koko ajan tulee uutta tietä ja pitää mennä nuotin perusteella oikein ja muistella. Jokainen voi kokeilla eroa: menkää ajamaan mikroautolla ulkoradalle tai sitten hiekkatielle 20 km limitillä.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Valde sanoi:
No voi olla, että F1 kisa on yhtä ralli ek:ta fyysisesti rankempi rykäisy, mutta kyllä ralli kokonaisuudessaan limitillä ajettuna on mentaalisesti paljon rankempi kuin formulakisa. Koko ajan tulee uutta tietä ja pitää mennä nuotin perusteella oikein ja muistella. Jokainen voi kokeilla eroa: menkää ajamaan mikroautolla ulkoradalle tai sitten hiekkatielle 20 km limitillä.
Aivan, tietty molempiin tulee tietty ajorytmi. F1 on fyysisesti raskaampaa, mutta samalla robottimaisempaa. Ja suorilla voi huilata.

Jos palataan kuitenkin itse aiheeseen, niin uskon että on monilahjakkuuksia, kuten Ekström ja sit täysin spesialisteja, kuten vaikka Grönholm tai Zanardi ja Prost (en nyt keksinyt muita tähän hätään.) Tietysti näin on ja Loeb taitaa olla myös formulassa lupaava, mutta en usko, että virtuoosista enää riittää aivan huippusuorituksiin muissa lajeissa. Monilahjakkuudet tuppaa jotenkin jäämään välistäputoajien asemaan. Nää lajit on kuitenkin jo niin pitkälle hioutuneet ja harjoittelu on aloitettava aikaisin huippuvehkeillä.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
L4z! sanoi:
Jos palataan kuitenkin itse aiheeseen, niin uskon että on monilahjakkuuksia, kuten Ekström ja sit täysin spesialisteja, kuten vaikka Grönholm tai Zanardi ja Prost (en nyt keksinyt muita tähän hätään.) Tietysti näin on ja Loeb taitaa olla myös formulassa lupaava, mutta en usko, että virtuoosista enää riittää aivan huippusuorituksiin muissa lajeissa. Monilahjakkuudet tuppaa jotenkin jäämään välistäputoajien asemaan. Nää lajit on kuitenkin jo niin pitkälle hioutuneet ja harjoittelu on aloitettava aikaisin huippuvehkeillä.
Itse uskon että vaikka lajit on kehittyneet entistä kauemmaksi/vaativammiksi toisistaan ajasta jolloin monilahjakkuuksia oli, niin monilahjakkuudella pärjääminen on mielestäni edelleen mahdollista. Jos vaikka ajatellaan Sarrazinia (missä lie nyt?) niin muistaakseni hän ei ollut ehtinyt kovin montaa kautta rallia ajaa ennen kuin pääsi Subarun tiimiin ja asfalttikisoissa ajoi paikoin saamaa vauhtia kuin Solberg samalla autolla eli huippusuoritusta. Loeb taas ajoi pienellä kokemuksella jo Le Mansissa hyvin. Ekström taas on mielestäni ehkä paras esimerkki tämän päivän monilahjakkuudesta. Fabia jolla Ekström tykitteli ruotsin rallissa muutama vuosi sitten ei tunnetusti ole edes nopea auto. Voisipa miltei sanoa että suhteessa Ekström ajoi sinä vuonna Fabian kovimmat suoritukset. Ajatella mitä Ekström voisi saada aikaan esim. Sarrazinin kisa- ja harjoittelumäärällä? Niin tai näin Loebhan aloitti rallinkin ajamisen kovin vanhana, mutta silti näkisin että Loeb voisi pärjätä hyvin radallakin, esim. jossain koppiautoluokassa, eri formulaluokissa pärjääminen voisi olla jo sitten liian haastavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
En kyllä osaisi arvostaa 2000-luvun rallimestaria korkeammalle kuin formulamestaria. No, siis Burnsin, Marcuksen mestaruudet ja Petterin/Loebin pari ensimmäistä voisin nostaa samalle tasolle formulatitteleiden kanssa. Tietysti riippuu minkä titteleiden mutta joo. Alla lista minä vuonna arvostan ketäkin mestaria.

2000 Marcus Grönholm - Michael Schumacher
2001 Richard Burns - Michael Schumacher
2002 Marcus Grönholm - Michael Schumacher
2003 Petter Solberg - Michael Schumacher
2004 Sebastien Loeb - Michael Schumacher
2005 Sebastien Loeb - Fernando Alonso
2006 Sebastien Loeb - Fernando Alonso
2007 Sebastien Loeb - Kimi Räikkönen

Ihan puhtaasti olen arvottanut nuo mestarit sen perusteella kuinka kova kilpailu on milloinkin ollut. Vuosille 2000 ja 2006 en löytänyt selkää perustelua johtuen molemmissa olleissa kovissa mestaruustaisteluista joiden kisailu oli niin tiukkaa että ei pysty objektiivisesti erottamaan. 2007 Kimin mestaruuden arvotus korkeammalle on ihan suomilisää ja se että tittelistä taisteli 3 heeboa viimeiseen asti.



Jotta koko viesti ei olisi OT:tä niin otetaan Sebastien Loeb takaisin käsittelyyn. Itse uskoisin että hänen aikakautensa on ohi aivan pian, johtuen siitä että ikää alkaa tulla ja kaikki on saavutettu. Voittoennätys pantiin pirstaleiksi jo vuosia sitten ja mestaruuksissa ennätys on jo jaettu Juhan ja Tommin kanssa joten enää yksi mestaruus ja hänet voitaisiin kruunata "kiistattomana rallin kaikkien aikojen mestarina". Mutta kuten jo mainitsin, arvotan absoluuttisesti vain yhden Loebin maailmanmestaruuden formuloiden vastaavaa ylemmäs. Mutta joo, nämä ovat tietysti makuasioita joista ei voi kiistellä ;)
 
Ylös