Sebastien Loeb

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
L4z! sanoi:
Tuntuu oudolta että vielä pitäisi jotain tekosyitä löytää, ettei tarvitsisi myöntää Loebin herruutta. Täytyykö Loebilla olla yhtä monta mestaruutta kuin suomalaisilla yhteensä ennenkuin riittää.
En mä tietenkään sitä voi kieltää, etteikö ottaisi vähän pannuun :D, mutta ihan samalla tavalla näkisin vaikka Grönholm olisi nyt voittanut neljä putkeen - eli en olisi väittämässä sitä kaikkien aikojen parhaaksi, syistä jotka ei liity mitenkään kansallisuuteen, vaan lajin kilpailullisesti heikkoon tilanteeseen viime vuosina.

Tietysti paremmuusjärjestys on helppo ratkaista mestaruuksien määrällä, mutta mielestäni ei pidä pelkästään tuijottaa sitä pokaalien absoluuttista määrää vaan myös aikakautta ja lajin tilannetta jolloin ne on voitettu. Tai jopa tapaa jolla ne on voitettu, kuten Mäkisen yksi mestaruus jota ei olisi 400 metriä pidemmälle päästyä tullutkaan. :)

Voihan olla että kymmenen vuoden päästä näkee taas asian ihan eri tavalla... ehkä 2000-luvun ralli on taas silloin "good old days" ja 2010-luvun ralli vielä surkeampaa kuin nyt.

Tietysti voidaan rakentaa historiasta joku skenaario missä Loeb ei välttämättä olisi pärjännyt, mutta siinäkin ollaan heikoilla. Olisiko Alen ollut hyvä 2000-luvulla, tai Mikkola. Tai Bosse B-ryhmäläisellä? Näillä mennään ja luulen myös suomalaisten mestareiden mielestä Loebin olevan paras kautta aikojen, onhan sillä ollut hemmetin kova vastustaja. Ilman Loebia, Bosse olisi suurempi kuin Mäkinen.
Tällaisen spekuloinnin tarkoitusta taas en ymmärrä...

ps. mjs sanoi hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11182
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
7son7 sanoi:
Taisi olla ITV:n Greatest Rally Drives ohjelma jossa haettiin parasta kuskia. Kankkusen heikkoudeksi sanottiin se etta ....ja halla oli parhaat autot aina kaytossa.
Kuten mjs jo totesi niin Kankkuhan ne autot rakennutti. Celica oli täysrytö ku Juha siirtyi sinne Lancialta. Samoin palautti Escort WRC:n voittaja-autoksi. Isot oli ansiot myös Imprezan kehittämisessä (ja palkkioksi sai Burnsin itkut kun ei lahjoittanut voittoja hänelle kuten aikanaan Sainzille). Mitä oliskaan tehnyt Accentista jos oli aikaa ollu, heti kyl auto parani - ja antoi samalla ajotunnit Kennethille ja Alistairille...
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Kyl se totta on etta Kankkusella on/oli yksi kautta aikojen peppu autonkehittamisessa. Oli se monta poikaa joka Kankkusen pyllysta hyoty.

Mutta taytyy se kuitenkin sanoa etta 80-luvun loppu ja 90-luvun alku oli aika heikko ajanjakso kilpailullisesti, Lancian ylivoiman takia. 93 kaudesta eteenpain olikin sitten hyvaa kisailua yhden kymmenvuotis-kauden. Montakos mestaruutta tuon 10 vuoden aikana tuli Suomeen, 7? Oi niita aikoja ja nuoruuden unelmia...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8224
ettelbruck sanoi:
Mitä oliskaan tehnyt Accentista jos oli aikaa ollu, heti kyl auto parani - ja antoi samalla ajotunnit Kennethille ja Alistairille...
Ja kun olisi tallilta löytynyt sitä puhdasta rahaa niin siitäkin pulkasta olisi saattanut saada pelin jolla olisi kerinnyt. Muistelisin lukeneeni Juhan Hyundai-aikana haastattelun jossa hän suoraan kertoi mitä autossa pitäisi parantaa, ja heti perään totesi realistisesti että näihin muutoksiin ei tallilla ole rahaa. Money talks, simple as that. Harmi ettei ollut tallilla pätäkkää, olisi ollut mestarille arvoisensa uranpäätös kiikuttaa ko. auto vaikka podiumille tai edes pätkäpohjiin jossain kisassa.
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
7son7 sanoi:
Taisi olla ITV:n Greatest Rally Drives ohjelma jossa haettiin parasta kuskia. Kankkusen heikkoudeksi sanottiin se etta voitot jakautuivat monille eri vuosille ja halla oli parhaat autot aina kaytossa. Tommin ongelmaksi sanottiin etta han voitti mestaruudet yhdella ja samalla autonvalmistajalla. Ja tietenkin parhaaksi rallikuskiksi kautta aikojen julistettiin Loeb, vaikka han on kanssa ajanut vain ja ainoastaan Citikalla.
Voitot jakautuvat monille eri vuosille? No mitäs sitten? Eikös se ole hyvän kuskin merkki että pystyy voittamaan useampana vuonna. Jopa muutaman vuoden voitottoman putken jälkeen. Ja käsittääkseni Loebilla on myös ollut aina paras auto. Tai no viime vuodesta en nyt tiedä mutta sarjan kärkiautolla on Loebbi ajellut.

Mietin tässä viime viikolla että mitenköhän Loeb pärjäisi jos Citroen lopettaisi ja Loeb haluaisin jatkaa uraansa vielä? Loeb saa ajaa ranskalaisella autolla ranskalaisessa tiimissä jossa varmasti suurin osa mekaanikkoja ja inssejä on ranskalaisia. Tulee vaan mieleen että mitenkähän pärjäisi esim. Fordilla tai Subarulla? Mutta 99% todennäköisyydellä Seb lopettaa uransa Sitikalla.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Rallimies sanoi:
Voitot jakautuvat monille eri vuosille? No mitäs sitten?
Joo, aika outo perustelu. Maalaisjärjellä ajateltuna se vasta on rattimiehen merkki, kun pystyy napsimaan voittoja vuodesta toiseen, vaikka kalusto ja kilpakumppanit kehittyy ja vaihtuu.
Kankkusen voitot jakaantuvat 14:n vuoden aikajaksolle, joten tuohon ei moni nykykuskeista ihan heti pysty. On Loebillakin vielä tuohon jonkin verran matkaa.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Rallimies sanoi:
Mietin tässä viime viikolla että mitenköhän Loeb pärjäisi jos Citroen lopettaisi ja Loeb haluaisin jatkaa uraansa vielä?
Ei ole paljoa vaihtoehtoja, jos esim. Sitikka päättäisi nyt lopettaa... Suzukillle!
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Just naiden Kankkusen ja Makisen "syiden" takia ja Loebin nostaminen kautta aikojen rallikuskiksi oli surkuhupaisaa ITV:n puolesta. Ihan tosissaan yrittivat vahatella suomalaisten saavutuksia ja nostaa Loebia Shumi-kastiin.

Jokaisella olkoot oikeus omaan mielipiteeteensa, ITV:llakin.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11182
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Listat on niinkuin ne luetaan. Tilastoja katsoen Loeb on jo nyt selvä ykkönen. Muut tekijät voi saada aikaan eri näkemyksiä. Ei toi Suomen #1-ralliäänestyskään 107%voittajaa tuottanut...

On tää kuitenkin parempi valinta kuin se brittiläispolli jossa Roger Clark saatiin joskus 90-luvulla kaikkien aikojen rallikuskiksi maailmassa.:alppu:
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Olen samaa mieltä Tommi Mäkisen kanssa tästä rallisankari hommasta. Omasta mielestäni maailmassa ei ole olemassa yhtä ylitse muiden. Tietenkin varmasti jokaisella on oma suosikkinsa tai oma mielipiteensä asiaan. Mutta itse en tuonne MTV3:n rallisankari äänestykseen laittanut edes omaa ääntäni juuri tämän syyn takia. Timo Mäkinen, Hannu Mikkola ja kumppanit olivat 1960 ja 1970 luvuilla sankareita. 1980-luvulla Vatanen, Alen, Salonen ja Kankkunen olivat sankareita jne.. Ja onhan näitä ulkolaisiakin kuskeja ollut vaikka kuinka monta. Waldegård, Blomqvist, Röhl, Mouton (hänelle kyllä soisi jonkun erikoismaininnan koska on ainoa nainen rallimaailmassa joka on pärjännyt huipulla), Sainz, Auriol, McRae.....

Jos Loeb vie ensi vuonnakin mestaruuden :jaska: :jaska: niin entistä suuremmalla todennäköisyydellä miestä nostetaan jos jonkinlaiselle jalustalle.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Tämän mukaan Loeb on vasta 10. erikoiskoevoitoissa (ei taida olla ihan päivitetty?), edellään mm. viisi finskiä.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
jupla sanoi:
Tämän mukaan Loeb on vasta 10. erikoiskoevoitoissa (ei taida olla ihan päivitetty?), edellään mm. viisi finskiä.
Kyllä tuo tällä kaudella on päivitetty, mutta tuskin kuitenkaan ihan viime rallien jälkeen. Tuolla on esim. se Matthewin pohja minkä se tällä kaudella ajoi, rallia en vain muista... Ja Latvalalla olisi enemmän jos olisi päivitetty Walesin jälkeen.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
997
ettelbruck sanoi:
Ennen ajettiin kisoissa hyvinkin 40-50 EK:ta, nyt tosi harvoin edes 20:tä.
Hyvä näin, mielestäni parempi kun kuljettajat mittaavat nopeuttaan turvallisilla ajoreiteillä, eikä väsyneenä kierretä joka ikistä kinttupolkua.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
997
Loebin ajotaidot on nähty, mieshän on lähes kuin kaikkien rallilegendojen parhaat puolet? Hyökkää, ajattelee, on nopea, vähän virheitä jne. Itselle ainut miinus minkä keksin on että suomalaiset pystyvät lyömään kapuloita rattaisiin soralla, eli soralla hän ei ole suvereeni.

Loeb kuuluu rallisankareiden joukkoon aivan ehdottomasti. Tommi, Juha, Sebastien jne. Grönholmia en itse näiden nimien joukkoon laske. Niin ja olen sen verran nuori etten ole B-ryhmäna aikana rallia seuraillut, joten en osaa Alenista ja kumppaneista sanoa muuta kuin että arvostan.

Grönholm ei ole rallisankari mielestäni, koska hänellä on tapana yliyrittää ja sen jälkeen selitellä. Jotenkin tyhmää yrittämistä. Toki tämäkin voidaan lukea taistelutahtona, mutta itse en häntä pidä mitenkään muuten ihmeellisenä kuin että on pystynyt säilyttämään vauhtinsa myöhemmälle iälle. Kuitenkaan ei mitenkään dominoiva kuljettaja.

Loebilla on toki aina ollut mestariauto alla, mutta ei esimerkiksi Grönholmkaan ole menestynyt ilman voittaja-autoa. Ei siihen nykypäivänä pystyne kukaan, koska kalusto merkitsee hyvin paljon.

Vaikka suomalainen olen niin tuntui paremmalta että Loeb voitti. Tainno olen suomalainen eli ei se voinut tuntua paremmalta, mutta tuntui silti hyvältä.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Coni sanoi:
Hyvä näin, mielestäni parempi kun kuljettajat mittaavat nopeuttaan turvallisilla ajoreiteillä, eikä väsyneenä kierretä joka ikistä kinttupolkua.
Tottakai parempi näin, muutenkin kuskit ja kartturit ovat niin väsyneitä koko ajan. Mills oli ollut kesätauosta Walesin ralliin vain 7 päivää kotona! Siis sillä välillä, ja eikös tauko ollut jo ennen Suomen rallia?

Mutta tossa haettiin varmaan sitä että sen takia siellä käressä on vanhempiakin nimiä kun silloin ajettiin rallissa yli puolet enemmän pätkiä niin kait niitä pätkäpohjiakin sitten on enemmän...
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
Juppi sanoi:
On se Loeb vaan kova poika kruisaamaan asvaltilla. Tuo sekunnin ero Heikkiin vaikuttaa kyllä huikean pieneltä noilla ajomäärillä mitä Sebi on ykkösellä ajellut. Lieneekö sitten ollut olosuhteissa eroa, tarina ei kerro tätä.
kyllä toi aikaero vaikuttaa käsittämättömän pieneltä :eek!:
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Turha tehdä suurempia johtopäätöksiä tuommoisista kokeiluista. Eri asia jos olisi vaikka kuukauden mittainen tiivis koulutus alla ja sit kokeiltaisiin tosissaan.
Nuo ei kerro juuri mitään, koska kilpakuskille melkein kaikki ajoneuvot tuntuvat suht luontevilta ihan äkkiseltään.
 

Pyranha

Well-known member
Liittynyt
3.4.2007
Viestit
73
L4z! sanoi:
Turha tehdä suurempia johtopäätöksiä tuommoisista kokeiluista. Eri asia jos olisi vaikka kuukauden mittainen tiivis koulutus alla ja sit kokeiltaisiin tosissaan.
Nuo ei kerro juuri mitään, koska kilpakuskille melkein kaikki ajoneuvot tuntuvat suht luontevilta ihan äkkiseltään.

Nyt en ihan ymmärtänyt. Tarkoititko johtopäätöksiä loebin siirtymisestä ykkösiin?

Tuo on ihan hirvittävän kova aika jos pitää paikkaansa, lisätestauksella jätkä ajelisi saletisti samaan haarukkaan muiden vakavasti otettavien ykköskuskien kanssa. Eri lajien huippukuskit eivät todellakaan aja välittömästi sekunnin sisään, erityisesti ykkösistä puhuttaessa.
 
Ylös