ettelbruck
Well-known member
Sue_me:n kommentti pätee noihinkin, ihan liian nopeita. Onhan asvalttirallia kokeiltu Riihimäellä, ei oikein toiminut sekään.Mutta eikö asfalttirallia voisi ajaa vaikka Ahvenanmaalla? :alppu:
Sue_me:n kommentti pätee noihinkin, ihan liian nopeita. Onhan asvalttirallia kokeiltu Riihimäellä, ei oikein toiminut sekään.Mutta eikö asfalttirallia voisi ajaa vaikka Ahvenanmaalla? :alppu:
Jotkut asvalttisprintit (yleensä taajama-alueilla) on kuitenkin olleet ihan "ajettavia" sen sijaan että olisi tyydytty tekemään vain se reitti lippusiimoilla ja heinäpaaleilla ja vesitynnyreillä johonkin teollisuushallin piha-alueelle. Tietenkään noista sprinttipätkistä ei kunnon rallia saa aikaiseksi, mutta parempi nekin kuin ei mitään. Valitettavasti vain Suomessa ollaan niin laji-kateellisia, ettei rallimiehiä suurin joukoin ole sprinteissä näkynyt ja rata-kapinoissa vielä vähemmän.Suomessa ei ole rallikäyttöön soveltuvia hitaita/teknisiä asvalttiteitä tarpeeksi. Maanmuodostuksesta johtuen tiet voidaan rakentaa "liian" suoriksi.
Täällä pitäisi olla enemmän Kolin ja Ison Syötteen huipulle nousevien teiden kaltaisia osuuksia, jotta niistä ralli saataisiin aikaan.
Urjalan lähettyviltä löytyy myös yksi asvalttirallipotentiaalia omaava tieosuus: ihan tasamaalle tehty mutkainen perus-maalaistie peltomaisemassa. Pituutta n. 5km.Jotkut asvalttisprintit (yleensä taajama-alueilla) on kuitenkin olleet ihan "ajettavia" sen sijaan että olisi tyydytty tekemään vain se reitti lippusiimoilla ja heinäpaaleilla ja vesitynnyreillä johonkin teollisuushallin piha-alueelle. Tietenkään noista sprinttipätkistä ei kunnon rallia saa aikaiseksi, mutta parempi nekin kuin ei mitään. Valitettavasti vain Suomessa ollaan niin laji-kateellisia, ettei rallimiehiä suurin joukoin ole sprinteissä näkynyt ja rata-kapinoissa vielä vähemmän.
Kyl, ja keskinopeutta. Onhan turhan lujakyytinen tie ja poistumismaasto aika rankkaa.Espoossa on kans about 10 km pitkä Velskolantie, mäkeä ja mutkaa piisaa
Kyllä Suomeen asfalttirallin saa, jos halua on. Ja on tehtykin, Riihimäellä. Esimerkiksi Kuninkaantie Haminan ja Virolahden välillä soveltuisi monilta osin EK:ksi ja tiellä on mittaa melkein 40km (muistaakseni).Bodomjärven ympäri kiertää myös varsin mukava tie. Mutta sehän siinä onkin, että on vähän nihkeetä lähteä järjestämään rallia jossa yksi EK on Espoossa, toinen Lapualla ja kolmas Rukalla
Tämä on totta. Nopeudet saa alas vaikka niin että rajattaisiin jollain vain toinen kaista käyttöön. Pudottaa jo kummasti nopeuksia monessa kohtaa kun ei voi leikata toisen kaistan kautta...Kyllä Suomeen asfalttirallin saa, jos halua on.
Tuo EK on takavuosina äänestetty joissakin suomalaisissa moottoripyörälehdissä Suomen parhaaksi tieksi, tms. Olisiko siinä Kaakkoisrallille erilainen konsepti yhdeksi vuodeksi?Esimerkiksi Kuninkaantie Haminan ja Virolahden välillä soveltuisi monilta osin EK:ksi ja tiellä on mittaa melkein 40km (muistaakseni).
Olen ennenkin kuullut väitteen Henkka Toivosesta kaikkien aikojen nopeimpana rallimyrkyttäjänä, mutta mihin tämä väite oikein perustuu?Kyllähän tilastot Sebillä ovat komeat. Luultavasti kukaan ei tule koskaan yltämään hänen ennätyksiinsä. Vaikka paperilla kaikki näyttääkin komealta, itse arvostan 80-90 luvun staroja Sebiä enemmän. Johtuen juuri siitä, että tuolloin kilpailu oli kovempaa, rallit pitempiä jne. Ja tarkennukseksi vielä: en todellakaan pidä Loebia huonona. Oman aikakautensa suvereeni valtias. Siitä ei ole kahta sanaa. Ja ihmisenäkin tuntuu varsin sympaattiselta, ja sellaiselta joka ei juuri meteliä itsestään ja saavutuksistaan pidä.
Heitetään nyt vielä: kaikkien aikojen nopein: Henkka Toivonen, kaikkien aikojen paras: Juha Kankkunen
Former Citroen Racing boss Olivier Quesnel has hit out at his former bosses and Sebastien Loeb in the wake of the nine-time world rally champion’s departure from the sport.
Olivier Quesnel, Citroen team principal from 2008 to 2011, famously didn’t see eye-to-eye with Loeb and blames him and Citroen company chiefs for Sebastien Ogier being forced out of the squad at the end of 2011, which triggered his own departure from the team.
In an interview with Sport365, Quesnel said: “Ogier came to me before the start of Rally Bulgaria in 2010 with a contract for 2011 in his hands [from Ford]. At first I thought the problem was money but soon I discovered that it wasn’t money that interested him; instead he wanted to make sure that he started next season on equal terms with Loeb, and not as a number two.”
Quesnel stated there would be no number one or number two driver at the team’s 2011 launch in Paris but, according to Quesnel, the problem between his two drivers arose when Loeb believed his supremacy was under threat.
“They got to a certain point in the 2011 season with five wins apiece,” he added. “At that point Loeb thought things were getting out of hand, from a sporting point of view, so he turned it from a sporting contest into a political contest. He made it known that he was talking with Volkswagen and played his hand well. The problem was that the bosses from Citroen gave in and allowed themselves to be manipulated, giving Loeb what he wanted. But the biggest damage was that Loeb asked for Ogier to be taken away. That wish was granted, and from then on, it didn’t make sense for me to stay in my job.”
Following his split with the PSA Group, former publishing boss Quesnel took up a role in endurance racing with French team OAK.
However, Quesnel’s predecessor at Citroen, Guy Frequelin, said the blame for the internal strife within the team and Ogier’s exit lay firmly with his replacement Quesnel.
“The problem of 2011 was because of my successor – he was incapable of managing the two drivers,” Frequelin told MAXRALLY recently. “One day Sebastien [Loeb] called me and told me: “OK, I go out of Citroen.” I told him: “Sebastien, this is not possible!” But he said the ambience in the team is so bad that I can’t stay. So I called [Citroen director general] Frederic Banzet and Jean-Marc Gales [then PSA Peugeot-Citroen director] and they told me I had to persuade Sebastien to stay.
“After Finland in 2011, I made a meeting with Jean-Marc Gales and Sebastien for three hours in Paris and after this meeting it was OK for him to stay. Ogier go out [of the team] because the ambience was too aggressive and there was no management. The fight between the drivers and in the team was too much. Ogier understand then that he must go out. It was so bad and so difficult, it was impossible for them [Ogier and Loeb] to stay together with no management. One of them had to go.”
http://www.maxrally.com/2013/10/16/not-everybody-is-a-fan-of-sebastien-loeb