Sebastien Loeb

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Suomessa ei ole rallikäyttöön soveltuvia hitaita/teknisiä asvalttiteitä tarpeeksi. Maanmuodostuksesta johtuen tiet voidaan rakentaa "liian" suoriksi.

Täällä pitäisi olla enemmän Kolin ja Ison Syötteen huipulle nousevien teiden kaltaisia osuuksia, jotta niistä ralli saataisiin aikaan.
Jotkut asvalttisprintit (yleensä taajama-alueilla) on kuitenkin olleet ihan "ajettavia" sen sijaan että olisi tyydytty tekemään vain se reitti lippusiimoilla ja heinäpaaleilla ja vesitynnyreillä johonkin teollisuushallin piha-alueelle. Tietenkään noista sprinttipätkistä ei kunnon rallia saa aikaiseksi, mutta parempi nekin kuin ei mitään. Valitettavasti vain Suomessa ollaan niin laji-kateellisia, ettei rallimiehiä suurin joukoin ole sprinteissä näkynyt ja rata-kapinoissa vielä vähemmän.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jotkut asvalttisprintit (yleensä taajama-alueilla) on kuitenkin olleet ihan "ajettavia" sen sijaan että olisi tyydytty tekemään vain se reitti lippusiimoilla ja heinäpaaleilla ja vesitynnyreillä johonkin teollisuushallin piha-alueelle. Tietenkään noista sprinttipätkistä ei kunnon rallia saa aikaiseksi, mutta parempi nekin kuin ei mitään. Valitettavasti vain Suomessa ollaan niin laji-kateellisia, ettei rallimiehiä suurin joukoin ole sprinteissä näkynyt ja rata-kapinoissa vielä vähemmän.
Urjalan lähettyviltä löytyy myös yksi asvalttirallipotentiaalia omaava tieosuus: ihan tasamaalle tehty mutkainen perus-maalaistie peltomaisemassa. Pituutta n. 5km.

Sellaisia kun olisi enemmän niin avot.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Kyllähän suomesta löytyy monia oikein hienoja asvalttiteitä. Rallin kannalta ongelmaksi muodostuu kiusallisen pitkät välimatkat näiden teiden välillä. Siirtymiä varten tarvittaisiin teleportaatiotekniikkaa... :eek:
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
mites legendaarinen Marjoniementie Heinolassa? Asfalttiosuudella pituutta muistaakseni ~10km... pari kertaa kumpaankin suuntaan:thumbup: on ainaki mutkia ja mäkiä
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
111
Espoossa on kans about 10 km pitkä Velskolantie, mäkeä ja mutkaa piisaa
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Bodomjärven ympäri kiertää myös varsin mukava tie. Mutta sehän siinä onkin, että on vähän nihkeetä lähteä järjestämään rallia jossa yksi EK on Espoossa, toinen Lapualla ja kolmas Rukalla :)
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Bodomjärven ympäri kiertää myös varsin mukava tie. Mutta sehän siinä onkin, että on vähän nihkeetä lähteä järjestämään rallia jossa yksi EK on Espoossa, toinen Lapualla ja kolmas Rukalla :)
Kyllä Suomeen asfalttirallin saa, jos halua on. Ja on tehtykin, Riihimäellä. Esimerkiksi Kuninkaantie Haminan ja Virolahden välillä soveltuisi monilta osin EK:ksi ja tiellä on mittaa melkein 40km (muistaakseni).

Ongelma ei ole niinkään pätkien puute, vaan autojen. Rallipeleissä ei monessakaan ole asfalttialustaa saati renkaita, ja assusprintin laitteet taas eivät täytä rallisääntöjä. Rahallahan sinne ralliautoon alustan saa, mutta harvalla lienee intoa panostaa yhden kokeilukisan takia.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3542
Sijainti
JKL
Kyllä Suomeen asfalttirallin saa, jos halua on.
Tämä on totta. Nopeudet saa alas vaikka niin että rajattaisiin jollain vain toinen kaista käyttöön. Pudottaa jo kummasti nopeuksia monessa kohtaa kun ei voi leikata toisen kaistan kautta...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Esimerkiksi Kuninkaantie Haminan ja Virolahden välillä soveltuisi monilta osin EK:ksi ja tiellä on mittaa melkein 40km (muistaakseni).
Tuo EK on takavuosina äänestetty joissakin suomalaisissa moottoripyörälehdissä Suomen parhaaksi tieksi, tms. Olisiko siinä Kaakkoisrallille erilainen konsepti yhdeksi vuodeksi?
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Tuolla uutisketjussa oli keskustelua siitä, kuinka huono kuski Hirvonen on ja kuinka hyvä on Loeb. Loebin hyvyydestä keskustelu sopii paremmin tänne. Tuli jo eilen iltapäivän ratoksi tarkasteltua tilastoja ja laskettua keskiarvopisteitä, mutta postaus jäi heikon kielenkäytön ja sitä seuranneen penaltin vuoksi tähän päivään. Alla muutamien 2000-luvun alun kausien mestarikeskiarvoja.

Pistelaskujärjestelmä muuttui kaudeksi 2003, mutta tämä on huomioitu. Ensimmäinen luku on uudemmalla 10-8-6 -järjestelmällä laskettu keskiarvo ja suluissa oleva vanhalla 10-6-4 -järjestelmällä. Vaikka tämä on otettu huomioon, niin täysin vertailukelpoisia lukemat eivät ole. Ennen kautta 2003 kannatti ajaa kovemmalla riskillä voitosta, koska voitosta palkittiin suhteellisesti kovemmalla pistemäärällä, 2003 ja sen jälkeen on vastaavasti kannattanut enemmän varmistella pisteitä. Erot pistekeskiarvoissa ovat silti sen verran merkittäviä, ettei tuo yksittäinen seikka selitä eroja ainakaan täysin.

Kaudet on rajattu oikeastaan sillä perusteella, että noina kausina sarjassa oli osapuilleen sama määrä valmistajia. Kaudeksi 2006 useampi valmistaja jäi pois ja Citroenkin toimi Kronoksen väreissä. Valmistajat on mainittu myös, ja valmistajan perässä on tähti, jos kausi ei ole ollut täysi.

2000 Bosse 5,5 (4,6) Mitsubishi, Subaru, Ford, Seat, Peugeot, Skoda*, Hyundai*
2001 Burns 4,3 (3,1) Mitsubishi, Subaru, Ford, Peugeot, Skoda*, Hyundai*
2002 Bosse 6,4 (5,5) Mitsubishi, Subaru, Ford, Peugeot, Skoda, Hyundai

2003 Solberg 5,1 (4,2) Peugeot, Ford, Subaru, Skoda, Citroen, Hyundai*, Mitsu*
2004 Loeb 7,4 (6,4) Subaru, Citroen, Peugeot, Ford, Mitsubishi, Skoda*
2005 Loeb 7,9 (7,4) Citroen, Ford, Subaru, Peugeot, Mitsubishi, Skoda

Loeb on kova, mutta kova oli myös Bossen kausi 2002. Toiseksi tulleen Solbergin keskiarvot olivat: 3,9 (2,6). Bossen toinen mestaruus lienee lähivuosien suurimmalla marginaalilla tullut, en tosin tarkastanut asiaa. Burnsin mestaruus taas lienee kaikkien aikojen tuurikkain, vaikka olihan Burns hyvä ja tasainen kuljettaja.

En ota vastuuta laskuvirheistä ;)
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Kyllähän tilastot Sebillä ovat komeat. Luultavasti kukaan ei tule koskaan yltämään hänen ennätyksiinsä. Vaikka paperilla kaikki näyttääkin komealta, itse arvostan 80-90 luvun staroja Sebiä enemmän. Johtuen juuri siitä, että tuolloin kilpailu oli kovempaa, rallit pitempiä jne. Ja tarkennukseksi vielä: en todellakaan pidä Loebia huonona. Oman aikakautensa suvereeni valtias. Siitä ei ole kahta sanaa. Ja ihmisenäkin tuntuu varsin sympaattiselta, ja sellaiselta joka ei juuri meteliä itsestään ja saavutuksistaan pidä.
Heitetään nyt vielä: kaikkien aikojen nopein: Henkka Toivonen, kaikkien aikojen paras: Juha Kankkunen
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3354
Sijainti
Lahti
Kyllähän tilastot Sebillä ovat komeat. Luultavasti kukaan ei tule koskaan yltämään hänen ennätyksiinsä. Vaikka paperilla kaikki näyttääkin komealta, itse arvostan 80-90 luvun staroja Sebiä enemmän. Johtuen juuri siitä, että tuolloin kilpailu oli kovempaa, rallit pitempiä jne. Ja tarkennukseksi vielä: en todellakaan pidä Loebia huonona. Oman aikakautensa suvereeni valtias. Siitä ei ole kahta sanaa. Ja ihmisenäkin tuntuu varsin sympaattiselta, ja sellaiselta joka ei juuri meteliä itsestään ja saavutuksistaan pidä.
Heitetään nyt vielä: kaikkien aikojen nopein: Henkka Toivonen, kaikkien aikojen paras: Juha Kankkunen
Olen ennenkin kuullut väitteen Henkka Toivosesta kaikkien aikojen nopeimpana rallimyrkyttäjänä, mutta mihin tämä väite oikein perustuu?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8267
Ranskalaisten jälkilämmöt:

Former Citroen Racing boss Olivier Quesnel has hit out at his former bosses and Sebastien Loeb in the wake of the nine-time world rally champion’s departure from the sport.

Olivier Quesnel, Citroen team principal from 2008 to 2011, famously didn’t see eye-to-eye with Loeb and blames him and Citroen company chiefs for Sebastien Ogier being forced out of the squad at the end of 2011, which triggered his own departure from the team.

In an interview with Sport365, Quesnel said: “Ogier came to me before the start of Rally Bulgaria in 2010 with a contract for 2011 in his hands [from Ford]. At first I thought the problem was money but soon I discovered that it wasn’t money that interested him; instead he wanted to make sure that he started next season on equal terms with Loeb, and not as a number two.”

Quesnel stated there would be no number one or number two driver at the team’s 2011 launch in Paris but, according to Quesnel, the problem between his two drivers arose when Loeb believed his supremacy was under threat.

“They got to a certain point in the 2011 season with five wins apiece,” he added. “At that point Loeb thought things were getting out of hand, from a sporting point of view, so he turned it from a sporting contest into a political contest. He made it known that he was talking with Volkswagen and played his hand well. The problem was that the bosses from Citroen gave in and allowed themselves to be manipulated, giving Loeb what he wanted. But the biggest damage was that Loeb asked for Ogier to be taken away. That wish was granted, and from then on, it didn’t make sense for me to stay in my job.”

Following his split with the PSA Group, former publishing boss Quesnel took up a role in endurance racing with French team OAK.

However, Quesnel’s predecessor at Citroen, Guy Frequelin, said the blame for the internal strife within the team and Ogier’s exit lay firmly with his replacement Quesnel.

“The problem of 2011 was because of my successor – he was incapable of managing the two drivers,” Frequelin told MAXRALLY recently. “One day Sebastien [Loeb] called me and told me: “OK, I go out of Citroen.” I told him: “Sebastien, this is not possible!” But he said the ambience in the team is so bad that I can’t stay. So I called [Citroen director general] Frederic Banzet and Jean-Marc Gales [then PSA Peugeot-Citroen director] and they told me I had to persuade Sebastien to stay.

“After Finland in 2011, I made a meeting with Jean-Marc Gales and Sebastien for three hours in Paris and after this meeting it was OK for him to stay. Ogier go out [of the team] because the ambience was too aggressive and there was no management. The fight between the drivers and in the team was too much. Ogier understand then that he must go out. It was so bad and so difficult, it was impossible for them [Ogier and Loeb] to stay together with no management. One of them had to go.”

http://www.maxrally.com/2013/10/16/not-everybody-is-a-fan-of-sebastien-loeb
 
Ylös