Sekalaisia uutisia maailmalta

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4725
Sijainti
Event horizon
Hyi helvetti. Muutenkin aivokuolleen kommentin kuvottavin lause. Jos olisit ollut paikalla edes yhtä lähellä kuin mä olin, et ihmettelisi kieltoa yhtään. Iso virhe oli siinä ettei jo lauantain jälkeen (tai aikana) kielletty kopterilentäjän pelleilyä ja osaamatonta koheltamista. Valitettavasti tarvittiin muutama kuollut ennen kuin järki voitti.
En pysty ottamaan kantaa ao. vispiläpilotin ammattitaitoon tai sen puutteeseen. Mutta fakta on että aina kun jotain onnettomuuksia sattuu, niin niihin ylireagoidaan asettamalla jos jotakin kieltoja ja määräyksiä.
If it isn't broken, don't try to fix it.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8469
Sijainti
Helsinki
Sami Seliöllä oli onneton viikonloppu F1-veneiden MM-sarjan ("Aasian sarja") Liuzhoun osakilpailussa. Eilisissä aika-ajoissa tuli hurja kaato ja tänään veneeseen iski tekninen vika. Toinen suomalainen Filip Roms oli maalissa 9:s

1. Alex Carella
2. Erik Stark
3. Philippe Chiappe

MM-sarja: http://f1h2o.com/standings/2017/f1h2o

1. Carella 58
2. Stark 42
3. Chiappe 39
4. Seliö 30
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
https://www.autosport.com/national/news/132349/insurance-law-could-close-motorsport-in-eu

Oliko täällä ollut juttua. Vähän sensaationhakuisesti laitettu mutta toisaalta järjestötyyppi jota haastateltu oli kommenttinsa juuri noin muotoillut. Eli siis EU aikoo tuoda lain jossa kaikki motorisoidut ajoneuvot vaatisivat ulkopuolisen vakuutuksen. Oli sitten ajettava ruohonleikkuri, siviililiikenneautot/moottoripyörät ja myös moottoriurheilussa käytettävät. Kisakolarit olisivat sitten poliisitutkimuksen vaativia yms. Eli silkkaa idiotismia koko ehdotus.

Vaihtoehto on olemassa, joku optio 3, mutta moottoriurheiluväki huolissaan saavatko tarpeeksi järjestöväkeä yms taakse jotta voivat EU:lle osoittaa sen tarpeen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8469
Sijainti
Helsinki
Viime viikonloppuna ajetiin Jerezissä F2 sekä Gp3-luokkien yhteydessä Euroformulaopen-sarjan lähdöt. Monzassa 2. lähdön kolmanneksi ajanut Simo Laaksonen oli molemmissa kilpailuissa kuudes. Voitot ajoi mestaruuden jo varmistanut britti Harrison Scott. Laaksonen on pisteissäkin kuudentena.

http://www.euroformulaopen.net/uploads/doc/2017/Jerez/EFO Jerez R2.pdf

Kausi päättyy kuun vaihteessä Barcelonassa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4725
Sijainti
Event horizon
Sydneyssa Ausseissa on parasta aikaa meneillään WTAC 2017 skaba. Suomalaisittain hommat ei oo menneet kovinkaan erinomaisesti. Toivosen Lotus Exigestä katkesi eilen jo warm-upissa öljypumpun käyttöhihna ja sitä myöden kone särkyi korjauskelvottomaksi. Sami Sivosen Audi R8 on kärsinyt puolestaan rengasongelmista. Painavahko auto ja toista tuhatta hevosvoimaa tehoa syö Yokohaman semi-slicksit nopeammin kuin lääkäri määrää. Medium seoksilla ei tahdo ehtiä ja pehmeät eivät kestä kierrostakaan.

Tuosta live timingista ei kyllä ota selkoa itse Erkkikään, mutta näyttäsi siltä että Sivonen on kolmantena Pro-Am luokassaan ja kokonaiskisassa sijalla 13. Paras noteeraus on 1:30.762 joka on vajaa 10 sekuntia kärkeä hitaampi. Pro-Am luokkaa johtaa Rob Nguyen Civic CRX:lla.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Heh, huomenna iltavuoro. Muuten vois noin 30v tauon jälkeen lähteä katsomaan autosuunnistusta Hiljasen pojan ajoon. Näköjään vanha koulukaveri mukana C-luokassa. No, näyttää siellä ainakin yksi forumilainenkin kisailevan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8469
Sijainti
Helsinki
Vain 22 autoa osallistuu legendaariseen Macaon F3-kilpailuun ensi kuussa.

https://www.motorsport.com/f3/news/norris-heads-smallest-ever-macau-f3-entry-969617/

Historian pienin automäärä, tosin ensimmäisellä kerralla 1983 autoja oli 25 kappaletta Sennan voittaessa. Vuoden 1990 kilpailussa, jossa Schumacher ja Häkkinen kolaroivat oli mukana 30 autoa. Tuolloin mukana olivat myös Zanardi, Salo, Frentzen, Panis sekä liuta F1:sen porteilla käynneitä, kuten Rikard Rydell ja Roberto Colciago, joista tuli koppiautolegendoja. Olivier Beretta ja Philippe Adams pääsivät ajamaan hitailla autoilla paljon esikarsintoja.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8469
Sijainti
Helsinki
Brittiläinen moottoripyöräilijä Daniel Hegarty kuoli Macaon GP:ssä. Kilpailua oltiina jettu kuusi kierrosta, kun Hegartyn onnettomuus tapahtui. Kilpailua ei jatkettu tämän jälkeen.

Maailman ainoan moottoripyörien katuratakisan edellin kuolemantapaus on vuodelta 2012, jolloin portugalin Luis Carreia menehtyi.

https://www.motorsport.com/roadracing/news/macau-bikes-daniel-hegarty-980068/

Kuolemantapauksen sattuessa kilpailut pitäisi aina lopettaa välittömästi. Näin olisi pitänyt tehdä Imolassa -94.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ikäviä uutisia, mutta niin absurdilta kuin se kuulostaa, heti maanantaina valmistellaan jo täyttä häkää seuraavan vuoden kisoja. Sama juttu Man-saaren ajoissa: ensi kesänä kymmenet ajajat lähtevät testaamaan rajojaan, vaikka heidän 16 kilpakumppania on saanut surmansa pelkästään tällä vuosikymmenellä.

Mutta jotta ei menisi iltalehtien tyyliseksi puhua vain onnettomuuksista ja unohtaen kisatapahtumat, mainittakoon, että Formula 3:sissa Callum Ilott voitti aika-ajokisan ennen Joel Erikssonia ja Sergio Sette Camaraa ja WTCC:n puolella Mehdi Bennani voitti lauantain lähdön.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Maailman ainoan moottoripyörien katuratakisan edellin kuolemantapaus on vuodelta 2012, jolloin portugalin Luis Carreia menehtyi.
Maailman ainoan moottoripyörien katuratakisan? Onko tuo jokin mainoslause? Koko IRRC-sarja ajetaan katuradoilla. Tosin ei betoniränneissä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26847
Kuolemantapauksen sattuessa kilpailut pitäisi aina lopettaa välittömästi. Näin olisi pitänyt tehdä Imolassa -94.
Miksi? Mä oon kyllä eri mieltä.


Macaon lähdöt ei sovi nyt lainkaan omaan vuorokausirytmiin, mut eiköhän noita netistä jälkikäteenkin näe. F3 näyttäis olevan tuubissa ja ainakin WTCC kisat tullee tuonne.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Macaon lähdöt ei sovi nyt lainkaan omaan vuorokausirytmiin
F3:sten pääkisa starttaa 9:30 Suomen aikaan. Muut lähdöt ovat sitten epäinhimillisempään aikaan, mikä syö kiinnostusta.
Millainen olisi Macao keinovaloissa?:idea:
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8469
Sijainti
Helsinki
Miksi? Mä oon kyllä eri mieltä
Kuolemantapaus on aina vakava juttu ja surun kohdatessa kuljettajat menettävät ajohalut.

Tilanne on toisenlainen, mikäli onnettomuuden uhri menehtyy vasta kilpailun päätyttyä, kuten kävi Poconon Indycar-kilpailussa 2015. Wilson menehtyi kaksi päivää myöhemmin.

Sennan tapauksessa hänen tilastaan ei saatu tarkkoja tietoja, kun suru-uutinen tuli, se synkisti välittömästi tunnelman. Schumacher itki lehdistötilaisuudessa tapahtuneen johdosta ja tuota ennen shamppanjaa ei ruiskuteltu podiumilla.

Kun Marco Simoncellin onnettomuus tapahtui Sepangissa 2011, Motogp-kilpailua ei jatkettu. Onnettomuus oli niin raju, että se leikattiin pois koostevideosta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26847
On se noilla katuradoilla aika pienestä kiinni. Ei tuokaan moottoriradalla olis kovin raju kaatuminen ollut.

Kuolemantapaus on aina vakava juttu ja surun kohdatessa kuljettajat menettävät ajohalut.
2013 Le Mansissa tuskin juurikaan vaadittiin vuorokauden kisan lopettamista jo puolen tunnin jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
2013 Le Mansissa tuskin juurikaan vaadittiin vuorokauden kisan lopettamista jo puolen tunnin jälkeen.
Myös Simonsen kuoli vasta sairaalassa. Muutoin olisikin ehkä voinut keskeyttäminen olla mahdollista, joskin Le Mans siitä erikoistapaus ettei sitä ole tehty koskaan aiemminkaan mistään syystä.

Mielestäni kuolemantapauksen ei automaattisesti pitäisi koskaan tarkoittaa kisan lopullista keskeytystä, muutoin kuin turvallisuussyistä tai ratajärjestelysyistä huomioon ottaen kisan jäljellä oleva aika ja ellei kyseessä ole katsojat. (Minus amatööritapahtumat) Ei kuljettajat aina edes tiedä kuolemasta, varsinkaan jos se tapahtuu myöhemmin. Jos kuljettajilta kysyy, niin kaikki varmaan ovat lopulta sitä mieltä että show must go on ja "sitä kuollutkin olisi halunnut".
 
Viimeksi muokattu:
Ylös