Sekalaisia uutisia maailmalta

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
ettelbruck sanoi:
Tuolta MotorsTV:ltä tuli just tätä sarjaa:

http://www.eurosuperstars.com/

ja erityisesti seassa kulkenut Jagge pisti silmään. Muuten toki kahden merkin luokka.
Enpä ole ikinä yhtään kisaa nähnyt... taitaa olla lähinnä italialainen sarja, vaikka nimessä euro onkin?

Sarjaan on muuten tulossa uusi automerkki, sillä suunnilleen kuukausi sitten kerrottiin, että Zakspeed on tekemässä Chryslerin 300C:stä rata-autoa. Saas nähdä miten tiiliskiven mallinen murkula kulkee.

 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Dubain GT3-finaalissa oli mukana yllättäen(?) mukana (yhtä Honda Challenge kisaa lukuunottamatta) tähän asti formuloilla kisannut Juho Annala.

Juho oli omassa aika-ajossaan 10. (autokunnan toinen kuski omassaan 26.). Kisoissa Annala-Hissom-pari oli 17. ja 18.

http://fiagt3.com/results.php
http://fiagt3.com/driverbio.php?countkey=3

Juhon kotipaikka Lapna lienee siinä ihan Nnrmon vieressä.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Wurz focused on Le Mans return

Alexander Wurz says that returning to the Le Mans 24 Hours is his top priority following his retirement from Formula One this year.

The Austrian, who won at Le Mans in 1996, retired from racing in F1 prior to the Brazilian Grand Prix, and at the time he hinted that he was interested in returning to sportscars.

Wurz has been linked to several projects since he announced his decision to stop racing in F1, but he has singled out Le Mans as his favoured option.

"I always said that after F1 I would want to go back to Le Mans," Wurz told autosport.com. "It's a dream race for me.
Löytyneekö Alexin tulevaisuus kestävyyskisoista. Hän on kyl siellä aiemminkin vieraillut...
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Hurja kuolonkolari Brasilian stock car -sarjassa

Brasilialainen stock car -kuljettaja Rafael Sperafico menehtyi sunnuntaina. Hän ajoi hurjan kolarin Sao Paolon gp-kilpailussa.

Sperafico, 26, menetti autonsa hallinnan kuudennella kierroksella. Hän ajoi ulos radalta, mutta auto ponnahti takaisin rengasvallista. Rentao Russon auto osui lähes täydessä vauhdissa suoraan Speraficon auton kylkeen.

Kilpailun lääkäri Dino Altman kertoi Spearaficon saaneen vakavia päävammoja, jotka johtivat sydämen toiminnan ja hengityksen lakkaamiseen.

Onnettomuus tapahtui samalla osalla Interlagosin rataa, jossa F1-kuljettajat Fernando Alonso ja Mark Webber ajoivat yhteen vuoden 2004 Brasilian gp:ssä.


http://www.youtube.com/watch?v=HvPOQGU9HIM
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Todella ikävä uutinen varsinkin näin joulun alla. Speraficon kuuluisista veljeksistä Rodrigo taisteli vielä Sao Paolossa Nextel Cupin mestaruudesta ja sijoittui lopulta toiseksi, mutta mikään ei korvaa nuoremman veljen menetystä ja voimia täytyy vain toivoa koko Speraficojen moottoriurheiluperheelle ja läheisille.

Rafael Speraficon itse muistan parhaiten vuosituhannen alusta, kun hän ajoi hopealle CARTin Barber Dodge Pro – sarjassa. Samana vuonna jolloin muuan A.J. Allmendinger voitti sarjan mestaruuden. Seuraavana vuonna Ricardon, Rodrigon ja Rafaelin serkku Alexandre ajoikin jo CART-sarjassa ja ymmärsin, että tämän takia Rafaelin ajot jäivät vähiin ja hänen urakehityksensä pysähtyi. Rafaelille ja Ricardolle löytyi täksi vuodeksi työpaikka Brasilian vakioautosarjasta, jossa Rodrigo on jo muutaman vuoden ajanut. Olisin halunnut nähdä hänet isoveljiensä kanssa samassa luokassa ensi vuonna.

Erittäin traagista. Moottoriurheilulla ei ole koskaan varaa menettää nuorta lupaavaa kuljettajaa. On vaikeaa käsittää, miksi kansallisella tasolla ympäri maailmaa turvallisuusaste on edelleen kymmeniä vuosia siitä, mitä se kansainvälisellä huipulla on tänään. Toivottavasti Rafaelin kuoleman ansiosta Brasiliassa syntyy jälleen keskustelua paikallisten kilpa-autojen sekä Sao Paolon moottoriradan turvallisuudesta. Ulosajotilaa ei tuossa mutkassa ole koskaan ollut tarpeeksi, koska ymmärtääkseni seinän takana kulkee tie, mutta jotain tuolle ulosajopaikalle on tehtävä. Ilman rengasmuuria auto ei olisi kimmonnut keskelle rataa. Sivutörmäyssuojien parantaminen ei myöskään ole ainoastaan urheilussa elintärkeä panostus, vaan siitä hyödyttäisiin myös siviililiikenteessä. En kuitenkaan valitettavasti usko, että siitä olisi tuossa tilanteessa ollut paljoakaan hyötyä. :(
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Onhan tuo rengasvalli kummallisessa paikassa, mutta kyllä tuo auto poksahtaa sen verran helpon näköisesti, että eiköhän syy siinä ole, vaikka tollanen "T-bone" kolari kuskin puolelle on tietysti kaikelle muulle kuin F1:lle se vaarallisin kohta. Kuulemma sarjan kuskit ovat itsekin vaatineet turvallisuusasioihin parannusta jo pitkään.

Aussien V8 Supercarseissa tapahtui vuosi sitten samantyylinen tapaus, auto ei mene ulkoisesti yhtä romuksi, mutta kylki menee täysin sisään:

http://youtube.com/watch?v=SG6V8MmsU3s
 

Newtown

Well-known member
Liittynyt
13.10.2007
Viestit
90
Todella ikävä tapaus kyllä. Ei ole turvallisuus lähellekään samaa luokkaa kuin isommissa sarjoissa. Menee kyllä ihan palasiksi tuo auto, vauhtia on tietysti todella paljon ja törmäys kulma aika paha.

Silk Cut Jaguar sanoi:
Aussien V8 Supercarseissa tapahtui vuosi sitten samantyylinen tapaus, auto ei mene ulkoisesti yhtä romuksi, mutta kylki menee täysin sisään: http://youtube.com/watch?v=SG6V8MmsU3s
Mutta tuossa täytyy ottaa huomioon missä kulmassa/vauhdilla törmäävä auto osuu, auto pyörähtää ensin ja osuu ratavalliinkin, ennen kuin se osuu perä edellä Porterin autoon. Eikä se ole varsinainen "T-bone" niin kuin Speraficon tapauksessa. Ja vauhtia tuossa on törmäys hetkellä varmasti paljon vähemmän.

Mutta silti uskon, että V8-sarjassa turvallisuus on vähän toista luokkaa kuin tuossa Stock Car Light-sarjassa.
 

Newtown

Well-known member
Liittynyt
13.10.2007
Viestit
90
Otto Hokkanen sanoi:
eikä pääluokka Copa NEXTEL Stock Car, jossa kisailee mm. pari entistä F1-kuskia.
Itse asiassa neljäkin entistä F1-kuskia :eek!:

Ricardo Zonta, Luciano Burti, Antonio Pizzonia ja Enrique Bernoldi. Kukaan näistä ei kovin kummoisesti kyllä formuloissa pärjännyt.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
JvFan sanoi:
Itse asiassa neljäkin entistä F1-kuskia :eek!:

Ricardo Zonta, Luciano Burti, Antonio Pizzonia ja Enrique Bernoldi.
+ Tarso Marques

Oli tarkoitus kirjoittaa muutama (pari vain lipsahti jotenkin) kun en jaksanut laskea :)
 

Newtown

Well-known member
Liittynyt
13.10.2007
Viestit
90
Otto Hokkanen sanoi:
+ Tarso Marques

Oli tarkoitus kirjoittaa muutama (pari vain lipsahti jotenkin) kun en jaksanut laskea :)
Joo näköjään jäi itseltäkin huomaamatta tuo Tarso Marques :jaska:

Mutta WebSlave'n mainitsemat Hoffman ja Serra eivät sieltä sattuneet silmään. Ovat hieman tuntemattomampia kuskeja meikäläiselle, vaikka formuloita on tullut seurattuakin jo 11 vuotta ja formuloiden historiaankin tullut tutustuttua ahkerasti.
 
Ylös