AnttiL
Reittinörtti
Niin ja Kokkosenlahti mukaan, mihin maakuntaan meneekin. Ja Paaso
Jos pilkkua viilataan, niin Koukunmaa taitaa osua Päijät-Hämeen ja Uudenmaan rajojen sisäpuolelle. Mukaan myös Hirvijärvi-Mustajoki -akselin tiet ja mieluusti myös Järventausta.Kanta-Häme: Puujaa, Koukunmaa, Koivukehä
Totta, onhan noita legendoja tuolta menneisyydestä, mutta monia kuten juuri Ohkola ei ole ajettu vuosiin. Se vähän syö tuon pätkä omaa kiinnostavuutta. Onkimaakin on ehkä määrän takia legenda, mutta ei itse tienä. Vaikka sitä halutaankin ehkä hehkuttaa. Mm. Pornaisten Kirveskoskentie on mielestäni paremman huomion arvoinen. Myös aikoinaan Porvoossa ajettiin jonkin verran Sjögårdin ja Järvikylän ek:ta ja siellä oli pari legendaarista paikkaa, mutta en nyt ovatko myöskään teinä niin erikoisia. Paavola Myrskylässä on myös jonkinsortin legenda, puolestaan ajomäärien takia (ainakin menneisyydessä). Onko tienä hieno? En nyt tiiä.Jos pilkkua viilataan, niin Koukunmaa taitaa osua Päijät-Hämeen ja Uudenmaan rajojen sisäpuolelle. Mukaan myös Hirvijärvi-Mustajoki -akselin tiet ja mieluusti myös Järventausta.
Uudenmaan osalta tilanne onkin sitten vähän hankalampi. Jo aiemmin esiin nostettu Onkimaa kuuluu ehdottomasti mukaan aktiivisen ja ajallisesti pitkän käyttönsä johdosta vaikkei tienä nyt niin kovin ihmeellinen mielestäni olekaan. Mutta miten sitten toimitaan Uudenmaan muiden (ja kenties isompien) klassikkopätkien osalta? Vieläkö on toivoa vai julistetaanko sukupuutto? Käyttö on viimeisen neljännesvuosisadan aikana joko vähentynyt radikaalisti tai loppunut kokonaan. Väitän, että jos vastaava kysely olisi tehty 30-40 vuotta sitten, olisi Bibliotek ollut ilmiselvä valinta mukaan (Rally-Mapsin osumat edustavat vain häviävän pientä määrää). Toinen vähintään yhtä selvä valinta vielä vuosituhannen alussa olisi ollut Kaukas/Ohkola. Parhaimmassa muodossaan juuri näin kuten linkissä; lähtö Kaukaan kylältä ja sieltä Ohkolaan niin että lopussa ajetaan vielä Eerola-Kortistotie. Tässä muodossa pätkälle tulee myös hieno rytmi, kun välillä mennään sekä todella isoa ja kovaa, mutta lopussa sitten pienempää ja tarkempaa.
Ja läntiseltä Uudeltamaalta mukaan ainakin Sundströmin Mikon bravuuri Lieviö sekä käsittääkseni jo Primulan jengin treenipätkiin lukeutunut Kela.
Todella vaikuttava tuolla filmillä. Lumi ja pimeys tuo oman pikantin lisänsä.Vaakuna-rallin klassikko Hangastenmaa päässee omaan top kymppiini
Vahvasti samaa mieltä (kuten myös Länsi-Uudenmaan teiden erinomaisuudesta), on kyllä mitä mainioin rallitie. Ja juuri tuolla pätkällähän on ihan konkreettisesti ratkaistu myös yksi SM-titteli, kun Lindholm suistui Final Rallyssa 1997, joskin Rantalantiellä.Mm. Pornaisten Kirveskoskentie on mielestäni paremman huomion arvoinen.
Taannoin tästä olikin jossain toisessa ketjussa puhetta. Paikka oli kaiketi tämä nypynylitysvasen, joka on tuossa Seppänen/Friman-videolla huomiolla. Aika romuna oli Tahkon auto ja muistelen, että lanssikeikka olisi tullut.Kattelin Burgerimiehiä ja enpä tiennyt että Ossi on aikoinaan kartturoinut Riku Tahkoa. Oli ottanu tatskan ulosajon takia (pari volttia) ja 2007 Lahtisen viimeisessä rallissa vetivät Juupajoella pihalle. Onko tietoa missä ja onkohan siitä kuvaa?