Sekalaista ralliaiheista jutustelua

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5916
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tässä tähän aiheeseen liittyen myös pieni Ylen juttu keväältä 2002 jossa Risto käy munkkikahvilla ja kertoilee kuulumisiaan:

Kahvila-kohtauksessa oli kaikki askelmerkit paikallaan, että Risto olisi voinut maksaa tonnin setelillä, mutta inhottavasti tämä mahdollinen loppuhuipennus oli leikattu pois.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3604
Sijainti
Lahti
Siirryn sujuvasti etiäpäin. Minulle ylläolevan kaltaiset kisaraportit olivat ainakin aikanaan sitä parhautta. Tykkään muutenkin, kun ohjelmia on ilmeisen selvästi käsikirjoitettu. Pahinta mitä tiedän, on sellainen hätäpäinen löpinä, jossa ei ole juurikaan ideaa, kunhan jaaritellaan ja pyöritellään lähetysajan täytteeksi. Olen kait tottunut sellaiseen? Joku vanha ehdollistuma? Nykyäänhän monien eri urheilulajien kisaohjelmat kestävät tuntikausia. Kait siihen olisi totuttava.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
392
Mikko Markkulan puheiden mukaan Hussilla ei vain riitä Wrc1 tasolle ksrtturina. Tokkopa edes wrc2 tasolle. Joona kokeili mut päätyi sit kuitenkin tuttuun vaihtoehtoon. Rautiolla ei kuulemma ole käyttöä Hussille mut ehkä jollain nuorella aloittelevalla kuskilla vois olla...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5916
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mikko Markkulan puheiden mukaan Hussilla ei vain riitä Wrc1 tasolle ksrtturina. Tokkopa edes wrc2 tasolle. Joona kokeili mut päätyi sit kuitenkin tuttuun vaihtoehtoon. Rautiolla ei kuulemma ole käyttöä Hussille mut ehkä jollain nuorella aloittelevalla kuskilla vois olla...
Ottamatta kantaa itse asiaan, mutta toisen suuhun sanoja laittaessa olisi aina hyvä mainita myös lähde.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
392
No jos on tärkeämpää missä sanotaan kuin että mitä sanotaan, niin Lasse Honkasen toimittama artiikeli 5.10. SporttiUutiset.fi palstalla
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
9030
Sijainti
Vantaa
Mitäpä tuota kaunistelemaan, kyllähän tuosta alkuperäisestäkin jutusta saa selvän, ettei Hussin taidot riitä tällä erää huipulle. Ei kai noin kokemattomalla voi sitä odottakaan? Suositellaan pidempää polkua.

Hussi itse kertoi tehneen päätöksen, ettei jatka Joonan kartturina, mutta Markkulan mukaan päätös tuli kuskilta. Kumpi on oikeassa? Jos Hussi puhuu omiansa, hiukan alhaista toimintaa saatuaan "potkut".
 
Viimeksi muokattu:

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
180
Hussi itse kertoi tehneen päätöksen, ettei jatka Joonan kartturina, mutta Markkulan mukaan päätös tuli kuskilta. Kumpi on oikeassa? Jos Hussi puhuu omiansa, hiukan alhaista toimintaa saatuaan "potkut".
Onko? Jos muistellaan toista, hiukan enemmän huomiota kerännyttä kartturinvaihdosta viime syksyltä, niin siinähän Mälkönen ensimmäisenä kertoi että päätös oli Pajarin ja tuli hänelle yllätyksenä. Turha kai muistuttaa, että enempää ei tarvittu siihen että nykyajalle ominaisesti sosiaalinen media osoitti "voimansa".

Oli päätös sitten Joonan, Hussin tai molempien, niin nykyisessä mediaympäristössä lienee ihan järkevä strategia olla ainakaan erikseen korostamatta sitä, että päätös ei ollut molempien yhteinen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
9030
Sijainti
Vantaa
Onko? Jos muistellaan toista, hiukan enemmän huomiota kerännyttä kartturinvaihdosta viime syksyltä, niin siinähän Mälkönen ensimmäisenä kertoi että päätös oli Pajarin ja tuli hänelle yllätyksenä. Turha kai muistuttaa, että enempää ei tarvittu siihen että nykyajalle ominaisesti sosiaalinen media osoitti "voimansa".

Oli päätös sitten Joonan, Hussin tai molempien, niin nykyisessä mediaympäristössä lienee ihan järkevä strategia olla ainakaan erikseen korostamatta sitä, että päätös ei ollut molempien yhteinen.
https://www.is.fi/ralli/art-2000010620147.html

Tuolla on Hussin Instagram tililtä julkaisu: "Tein päätöksen...."
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3999
Sijainti
JKL
Onkohan vähän kuherruskuukausi mennyt ohi ja etsitään väkisin jotain kuraa...

Hommahan on niin että tuolla tasolla millä Janni on kartturoinut, ei ole yhtään huonoa kartturia. Ihan joka ikinen on varmasti hyvä siinä, ja ne huonot on karsiutuneet jo matkalla. Syyt on yksinkertaiset. Vauhti on sen verran rajua että jos et sitä homma osaa, niin et myöskään kyydissä istu. Piste. Yksikään kuski ei ota WRC2:een kartturia joka ei hommaa osaa/kykene ja tuonne ei mennä enää opettelemaan niitä hommia. Ja toiseksi, jokainen joka tuolla kyydissä istuu, on siellä siksi kun haluaa. Jos vähänkään olo tuntuu epämielyttävältä tai pelottaa niin silloin sinne ei kukaan todellakaan vapaaehtoisesti mene. On se sen verran rajua leikkiä.

Riittääkö Jannilla sitten ylemmäs? En tiedä. Nuotin luku onnistuu luultavasti hyvinkin. Tuollakin tasolla on vain pirun monta osaavaa kartturia pelkästään suomessa, jotka haluaa ja pystyy ottamaan sen seuraavan stepin Rally1:een. Ketkä sen ottaa, on sitten monesta jutusta kiinni. Eikä henkilökemiat ole pienin niistä jutuista. Eli paikkoja on vähän ja halukkaita paljon. Löytyykö Jannille sellaista jakkaraa mistä saa palkan, aika näyttää, mutta luultavasti esim. Toyotalla voisi olla Jannin tasoiselle pr-ihmiselle käyttöä myös jossain toisessa roolissa jos kartturin hommia ei täyspäiväisesti ole...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
9030
Sijainti
Vantaa
Onkohan vähän kuherruskuukausi mennyt ohi ja etsitään väkisin jotain kuraa...

Hommahan on niin että tuolla tasolla millä Janni on kartturoinut, ei ole yhtään huonoa kartturia. Ihan joka ikinen on varmasti hyvä siinä, ja ne huonot on karsiutuneet jo matkalla. Syyt on yksinkertaiset. Vauhti on sen verran rajua että jos et sitä homma osaa, niin et myöskään kyydissä istu. Piste. Yksikään kuski ei ota WRC2:een kartturia joka ei hommaa osaa/kykene ja tuonne ei mennä enää opettelemaan niitä hommia. Ja toiseksi, jokainen joka tuolla kyydissä istuu, on siellä siksi kun haluaa. Jos vähänkään olo tuntuu epämielyttävältä tai pelottaa niin silloin sinne ei kukaan todellakaan vapaaehtoisesti mene. On se sen verran rajua leikkiä.

Riittääkö Jannilla sitten ylemmäs? En tiedä. Nuotin luku onnistuu luultavasti hyvinkin. Tuollakin tasolla on vain pirun monta osaavaa kartturia pelkästään suomessa, jotka haluaa ja pystyy ottamaan sen seuraavan stepin Rally1:een. Ketkä sen ottaa, on sitten monesta jutusta kiinni. Eikä henkilökemiat ole pienin niistä jutuista. Eli paikkoja on vähän ja halukkaita paljon. Löytyykö Jannille sellaista jakkaraa mistä saa palkan, aika näyttää, mutta luultavasti esim. Toyotalla voisi olla Jannin tasoiselle pr-ihmiselle käyttöä myös jossain toisessa roolissa jos kartturin hommia ei täyspäiväisesti ole...
Olen hiukan erimieltä.

Uutinenhan on vuodelta 2024. Ei kaikki ole autourheilun eri luokissa edes hyviä, vaikka ajavatkin korkealla tasolla. Osa on mestareita, osa taas keskinkertaisia ja muut siltä väliltä. Kaikista ei tule mestareita vaikka tehdään eniten töitä. Kyllä Hussin mainosarvollakin on jokin arvo, kun esimerkiksi Joonan kyytiin istahdettiin. En sano, että Hussi on missään nimessä huono, mutta en jaksa uskoa, että ihan niin huippu mitä monet hehkuttavat.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2684
Mikä muuten on hyvän kartturin määritelmä? Mitkä ominaisuudet erottavat keskinkertaisen ja huipun? Kuskin osalta on sinänsä helppo heittää kriteeri jos toinenkin tähän vertailuun, mutta kartanlukijan osalta vaatimukset ovat ainakin itselleni tämän suhteen vähän arvoitus.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2319
Mikä muuten on hyvän kartturin määritelmä? Mitkä ominaisuudet erottavat keskinkertaisen ja huipun? Kuskin osalta on sinänsä helppo heittää kriteeri jos toinenkin tähän vertailuun, mutta kartanlukijan osalta vaatimukset ovat ainakin itselleni tämän suhteen vähän arvoitus.
Pysyy nuotilla. Ei oksenna kypärään. Osaa lukea kelloa. Osaa lukea kuljettajaansa. Osaa kommunikoida puhuen ainakin englanniksi. Tuntee säännöt. Jaksaa valvoa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3999
Sijainti
JKL
Paraskaan kartturi ei ikinä tee huonosta kuskista maailmanmestaria. Toisaalta paras kuski voi tehdä keskinkertaisesta kartturista maailmanmestarin. Eli kartturin ei tarvitse olla "paras" kaikista. Toki riittävän hyvä että perusasiat on kunnossa eli pysyy kartalla ja nuotilla. Arvioiminen on hankalaa mutta sanoisin että kaikki Suomalaiset kartturit jotka ovat vähintään siellä kärkitasolla WRC2:ssa olleet kartturina, ovat riittävän hyviä taidoiltaan myös WRC1:een. Henkilökemiat on siellä lopulta aika suuressa roolissa, kun kilpailijapari viettää 150-200 päivää vuodesta samassa autossa ja pitkiä päiviä. Se kaverin naama ei saa vitutella ainakaan suuressa mittakaavassa...
 
Ylös