Sellasta vaan, että millonka oot käyny hammaslääkärissä viimeksi?

Kävin hammaslääkärissä viimeksi

• alle 6kk sitten

Äänet: 10 27,8%
  • alle vuosi sitten

Äänet: 6 16,7%
  • alle kaksi vuotta sitten

Äänet: 7 19,4%
  • alle viisi vuotta sitten

Äänet: 5 13,9%
  • alle kymmenen vuotta sitten

Äänet: 3 8,3%
  • hanpilääkärikäynnistäni on aikaa tasan tai enemmän kuin kymmenen vuotta

Äänet: 1 2,8%
  • en muista

• jaska

Äänet: 0 0,0%
  • voi vittu mikä pollin aihe?!?!?!

• ei miulla oo aikaa tämmösiin vastailla

Äänet: 2 5,6%

• Äänestäjiä yhteensä
    36
  • Äänestys suljettu. .

markoj

Custom User
Todelliset kustannukset edellä mainituista toimenpiteistä ois kiva vertailun vuoksi tietää. Aika hämärä kuitenki monille on noiden käynti- ja toimenpidemaksujen suhde todellisiin kustannuksiin.

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
YTHS:llä ensimmäinen tarkastuskäynti on ilmainen, kannattaa toki hyödyntää ennen valmistumista.
YTHS:llä myös erikoislääkärin vastaanotto maksoi ruhtinaalliset 10 mk vuonna 2001. Sen muistan. Nyt hinta on 2 euroa. Aika edullista edelleen. Kannattaa toki hoidattaa Münchhausenin oireyhtymänsä silloin kun se on halvimmillaan hoidettavissa.

jjv

Arschloch
Huomasin. Mitäköhän toi Hammaslääkärin vastaanotto (9,60 €) pitää sisällää?
- Päivää!
- Päivää, yheksäneurookuuskytä kiitos!
Kyllä mulle on jäänyt sellainen kuva, että eka summa tulee siitä, kun astuu hampurin ovesta sisään, toinen siitä, kun sanoo lekurille moro, seuraava siitä, kun avaa suunsa jne. Omakin sairausvakuutukseni korvaa kaikki reseptilääkkeetkin sun muut, mutta hammaslääkärikäyntejä ei lainkaan. Oliskohan jotain neljäkympin paikkeilla ollut, kun pari kuukautta sitten kävin pienen reiän paikkauttamassa.

Mulle on laitettu tarkastukseenkutsuväliksi 2 vuotta, mut aina oon aikasemmin mennyt, kun ruvennut hammas särkemään. Yleensä odotan, että särkee niin ettei paskalle taivu, mut viimeks älysin mennä heti, kun rupes särkemään ja helpolla pääsin. Vuosiin ollu niin ylpee ittestäni. Joskus ollut kuukauden-parin jono, mutta viimeks löyty peruutuspaikkoja ja olisin päässyt 45 minuutin päästä varauksesta. Vaikken pystynyt lähtemään sain kuitenkin ajan jo seuraavalle päivälle.

markoj

Custom User
Jos noin on, niin sitten on tosiaan edullinen. Täällä maksan muovipaikasta tommoset 90 euroa, sairasvakuutus maksaa vain amalgaamipaikan, joka toisaalta taas on täysin ilmainen, mutta en minä semmosta enää suuhuni halua. Hammaskivenpistosta (sisältäen hampaiden puhdistuksen ja kiillotuksen jne.) taas maksetaan keston mukaan, noin kuudellakympillä yleensä pärjää. Tarkastukset, hampaanpoistot, juurihoidot, röntgenit ja vastaavat ovat myös ilmaisia operaatioita. Puudutuspiikistä tarttee maksaa, paitti jos se on aivan välttämätön (kuten esim. juurihoidossa ja hampaanpoistossa).
Mulla on parissa poskihampaassa alhaalla amalgamia. Ei oikein muovipaikat kestännä, kun tuppaan unissani puremaan leukoja yhteen sangen voimallisesti. Aika paljon lujempaa ja on kestäny. Eiks se emalgamihysteria ollu vähän ylireagointia ja lähinnä paikatessa/porattaessa paikkaa sitä voi päästä elimistöön. Nykysihän ne suojaa, ettei pääsis.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kruunut ja sillat ovat Suomessa oikein sikahalpoja :eek!::eek!::eek!:

Täällä maksat kruunusta n. 1500 euroa. Implantaatti taitaa olla jo jossain neljässä tonnissa per zipale,.Aika monihan ajaakin Unkariin ja Tsekkeihin hankkimaan kruunut ja sillat, siellä kun ne maksaa jotakuinkin puolet vähemmän, mikä on tietysti ihan riittävän paljon sekin.

Hassua miten nuo painotukset ovat niin erilaiset Suomessa ja Itävallassa. Periaatteessa täällä on perustoimenpiteet ilmaisia, mutta ans olla, kun tarttet jotain vähän erikoisempaa suuhus :thumbfh:

Suomalaisilla on muuten hampaat paremmassa kunnossa kuin keskivertoitävaltalaisella, johtuisko sitten siitäkin, että Suomessa panostetaan hammashoitoon koulun taholta jo lapsuusiässä.

Estate

Well-known member
YTHS:llä myös erikoislääkärin vastaanotto maksoi ruhtinaalliset 10 mk vuonna 2001. Sen muistan. Nyt hinta on 2 euroa. Aika edullista edelleen. Kannattaa toki hoidattaa Münchhausenin oireyhtymänsä silloin kun se on halvimmillaan hoidettavissa.
6 euroa erikoislääkärin vastaanotto nykyään vähimmillään kustantaa, viime viikolla tuli käytyä.

markoj

Custom User
Hassua miten nuo painotukset ovat niin erilaiset Suomessa ja Itävallassa. Periaatteessa täällä on perustoimenpiteet ilmaisia, mutta ans olla, kun tarttet jotain vähän erikoisempaa suuhus :thumbfh:
Eihän noistakaan joudu kersat ja veteraanit maksaan mitään, opiskelijat pääsee kans halavalla. Perseaukiselle taas sosku maksaa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mulla on parissa poskihampaassa alhaalla amalgamia. Ei oikein muovipaikat kestännä, kun tuppaan unissani puremaan leukoja yhteen sangen voimallisesti. Aika paljon lujempaa ja on kestäny. Eiks se emalgamihysteria ollu vähän ylireagointia ja lähinnä paikatessa/porattaessa paikkaa sitä voi päästä elimistöön. Nykysihän ne suojaa, ettei pääsis.
On mullakin vielä pari vanhaa amalgaamipaikkaa enkä niitä ihan huvin vuoksi viitti ryhtyä korvaamaan muovipaikoilla, mutta siitä kun viimeksi on uutta amalgaamia tunkettu suuhun on jo pirun pitkä aika, joskus 90-luvulla muistaakseni

En minä sitä amalgaamia välttämättä niinkään minkään hysterian takia karta vaan pikemminkin sen vuoksi, että käsittääkseni amalgaami reagoi herkemmin lämpövaihteluihin kuin muovipaikka ja näinollen hampaat lohkeavat huomattavasti herkemmin ja se paikka rupeaa myös helpommin falskaamaan (eli pääsee pöpöt paikan alle). Itseasiassa ainakin mulla on ollu nimenomaan juuri näin, muutaman kerran hampaasta lohjennut pala ja aina on olut alla amalgaamipaikka, jonka sitten korjauksen yhteydessä olen vaihdattanut muoviseksi, sen paikan kun joutuisivat jokatapauksessa uusimaan.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
amalgaami reagoi herkemmin lämpövaihteluihin kuin muovipaikka ja näinollen hampaat lohkeavat huomattavasti herkemmin ja se paikka rupeaa myös helpommin falskaamaan
Älä heittele suuhus niitä hehkuvia hiilenpalasia ja sitten perään jääkuutioita.

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Sijainti
Ypäjä
Taitaa ollakin lähemmäs pari vuotta viime käynnistä. Täytyy melkein varata aika. Hammaslääkärissä on mukavaa, ja on ihan voittaja-fiilis sieltä tullessa kun plakit on hinkattu pois ja hampaat kiiltävät kuin naantalin aurinko.

markoj

Custom User
En minä sitä amalgaamia välttämättä niinkään minkään hysterian takia karta vaan pikemminkin sen vuoksi, että käsittääkseni amalgaami reagoi herkemmin lämpövaihteluihin kuin muovipaikka ja näinollen hampaat lohkeavat huomattavasti herkemmin ja se paikka rupeaa myös helpommin falskaamaan (eli pääsee pöpöt paikan alle). Itseasiassa ainakin mulla on ollu nimenomaan juuri näin, muutaman kerran hampaasta lohjennut pala ja aina on olut alla amalgaamipaikka, jonka sitten korjauksen yhteydessä olen vaihdattanut muoviseksi, sen paikan kun joutuisivat jokatapauksessa uusimaan.
Tosta lämpötilaan reagoimisesta sellanen muistikuva 90-luvulta. Sillon mulle laitettiin juurihoidettuun hampaaseen iso amalgamipaikka, mutta eipä ollu aivan kaikki hermot kuollu siitä. Hitto kun talvella henkitti pakkasilmaa niin piti ottaa ilma varovasti suun oikealta puolelta, kun kylmä ilma vihlo sitä hammasta niin pirusti. Kiva pokea fillarilla pakkasessa nokka tukossa, kun suun kautta hengittäminen vihlo. Yhden talven tota kesti.

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
6 euroa erikoislääkärin vastaanotto nykyään vähimmillään kustantaa, viime viikolla tuli käytyä.
Joo, näin on! Jotenkin vinksahti pikavilkaisulla ajatusratas kun sotkin noi markat ja eurot eli kait siitä. OT: Hyvä huomio itselle tässä nyt miten ei enää automaattisesti tajua ylipäätään markkoja alitajunnan tasolla. :thumbfh:

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
Tosta lämpötilaan reagoimisesta sellanen muistikuva 90-luvulta. Sillon mulle laitettiin juurihoidettuun hampaaseen iso amalgamipaikka, mutta eipä ollu aivan kaikki hermot kuollu siitä. Hitto kun talvella henkitti pakkasilmaa niin piti ottaa ilma varovasti suun oikealta puolelta, kun kylmä ilma vihlo sitä hammasta niin pirusti. Kiva pokea fillarilla pakkasessa nokka tukossa, kun suun kautta hengittäminen vihlo. Yhden talven tota kesti.
Joskus on tullut mietettyä mitä ihmeen evoluution pirullisuutta on ollutkin se, että hermopäätteet hampaissa on viritetty ihmisellä erityiseen piukeuteen. Yksinkertaisesti vittumaisinta kipulajia mitä on olemassa, on nimenomaan noiden hermojen riipiminen. Enemmän kuin minkään muun.

Miten ihmeessä tämä vihlova ja viiltävä ominaisuus on ihmisellä peritynyt sukupolvesta toiseen ja siten ollut sen verran merkityksekäs, että näin on lajimme kehittynyt hullunkurisesta hammassärystä huutamaan?

Minkä helvetin takia?

Luonnon ivaa, sanon!

Rentta

Well-known member
Sijainti
Täällähä mä
Alle 6kk sitten . Seuraava aika onkin jo ensi kuussa. Muuten on yleensä saanut jonottaa 5-6kk aikaa.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Ite kävin intissä 1999 kesällä. Sitten joskus Turussa ollessani yksi puruhammas lohkesi, ehkä kolmannes hampaasta pois. No, ei se tullut koskaan kipeäksi niin ei tullut käytyä lekurilla. Sitten, oiskohan ollut 2008, söin jäisiä mansikoita ja kuului naps ja se hammas alkoi heilumaan. Niin, eikä tullut vieläkään kipeäksi.
Noh, lekuriin aika kunnalliselle (muistaakseni jopa muutaman päivän joutui odottamaan kun ei ollut kipuja - maksimissaan viikon kuitenniin). Hammas sai purkutuomion. Samalla sitten poistivat vähän hammaskiveä ja myös paikkasivat yhden pienen reiän ja sanoivat että kahden vuoden päästä uusiksi.

Enhän mä muistanut niin 3 vuotta ehti vierähtää kun viime syksynä uusiksi menin (ei ollut kipuja tai mitään). Nuori kossi lekurina, kunnallisella taas, eikä pahemmin tarvinnut odottaa. Otti oikein röntgenit ja tsekkaili purulihaksia ja kaikkea. Pari reikää oli jotka syksyn aikana paikkailtiin. Tulikohan yhteensä 3 käyntiä ja oiskohan ne maksanut jotain himpun verran alle satasen yhteensä.

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Tällä viikolla kävin poistattamassa kivestä hampaista. Muissa toimenpiteissä viimeks joulukuussa. Seuraavan kerran pitäis mennä kiveksiä poistamaan suusta elokuussa, hammastarkastukseen taasen n. vuonna 2014.
Opastivat mua siis niin, että puolen vuoden välein jos käyn poistattamassa kivet suusta, niin kolmen vuoden välein piisaa tarkistus, ellei mitään ilmene.

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Kävin viikkis sitten torstaina. Perjantaina oli lähtö tänne Känädaan ja heräsin julmettuun hammassärkyyn. Soitto aamukasilta kotikunnan julkiseen, sisään kaheltatoista; hampun auki poraaminen ja alkuvaiheen juurihoito. Tippeinä sain reseptit särky- ja tulehduslääkkeille. Lääkkeet mallia käyttöön tarvittaessa. En oo tarvinnut. Kahden ihmisen työllistäminen pikahälytyksellä tunnin ajaksi maksoi 43 egeä. Ihmiset olivat erittäin ammattitaitoisia >> jatkan verojeni maksamista nuputtamatta.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
En muista, on siitä jokunen vuosi aikaa.

Lunssila

Well-known member
Tänään oli se tarkistusaika. Ei ollu reikiä, mutta alkava ientulehdus tjsp. Suosetteli rassaamaan hampaiden välejä pari kertaa viikossa. Ei kuulemma tarvi käydä tarkastuksissa kuin parin-kolmen vuoden päästä seuraavan kerran.

E: Niinjoo, 23 euroa makso.

Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
Itselläni kustanti tarkistus + paikkaus 67 ja seuraavalla kerralla paikkaus 34 juroa. Muistaakseni.

Vähän pöljää kun suu on apposen ammollaan ja työkaluilla sörkittävänä ja lekuri kyselee sitten asioita. Sama vastaus tulee aina: ääääääh. Viimeeksi kuuntelin lekurin ja apurin juttelua, enkä voinut väljentää heidän tiedon tuskaansa. Ihmettelivät, kun hotelli-ravintolan kyltissä luki vennääksi riba ja ikra. Riban tiesivät kalaksi, mutta ikraa veikkailivat loheksi ja ravuksi. Niinpä vasta ovesta lähtiessäin sanoin: mäti, kaviaari. En muistanut laskuttaa tiedostani.