Sergio Perez - ¡Viva México! (vol 2.)

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Onhan Checo ajanut hyvin ja huomaa että auto sopii hyvin hänen tyylinsä. Mutta fakta on se, että Checo olisi tuskin Saudeissa tai Bakussa voittanut ilman Maxin huonoa tuuria. Sprinttivoitto taitaa olla ainut puhdas voitto.

Katsotaan kun kausi on puolivälissä, onko Checo kuinka lähellä pisteissä. Veikkaan että ei.
Juu, tuskin on. Autoa opitaan paremmin säätämään Maxille ja eiköhän kehitys joka tapauksessa suuntaa muutenkin Maxin suuntaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4214
Juu, tuskin on. Autoa opitaan paremmin säätämään Maxille ja eiköhän kehitys joka tapauksessa suuntaa muutenkin Maxin suuntaan.
Tätä joskus pohtinut, että jos tiimissä ajaa kaksi eri tyylillä ajavaa kuljettajaa, eikö olisi kannattavaa pyrkiä kehittämään kummallekin omaan tyyliinsä sopiva auto? Siis niin, että tiimin kaksi autoa voisi olla vedetty vähän eri suuntiin, toinen auto vaikkapa aliohjautuvaksi, toinen yliohjautuvaksi, jos tiimin kuskit tykkää niin.

Vai viekö liikaa resursseista, ja siksi pyritään tekemään auto, joka sopii paremmin ykköskuskille, ja toisen kuskin tehtävä yrittää sopeutua vaan autoon, mikä ei välttämättä ole hänen luontaisen ajotyylinsä mukaan kehitetty.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Siellä rakennetaan mahdollisimman nopeaa autoa. Jos sitä kaiken kehityksen ja mallinnuksen parasta tulosta lähdetään varta vasten muuttamaan vähän aliohjaavammaksi tai yliohjaavammaksi, niin eipä se enää samalla lailla kuljekaan. Resurssien puolestakaan tietenkään olisi mitään järkeä tuollaiseen tuhlata.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Siellä rakennetaan mahdollisimman nopeaa autoa. Jos sitä kaiken kehityksen ja mallinnuksen parasta tulosta lähdetään varta vasten muuttamaan vähän aliohjaavammaksi tai yliohjaavammaksi, niin eipä se enää samalla lailla kuljekaan. Resurssien puolestakaan tietenkään olisi mitään järkeä tuollaiseen tuhlata.
Näinpä. Auto on tarkoitus saada balanssiin. Se että jousitusta, pyöräntuentaa, siipiä, yms. säädetään sitten kuskin palautteen ja insinöörien datan mukaan kuskille sopivaksi. Mutta ei sitä nyt tarkoituksella tehdä yli- tai aliohjaavaa.
Hivenen nauratti viime kisassa kun Alonso käski insinöörin kopioimaan Storllille hänen jarrubalanssinsa. Ja seuraavassa kuvassa näkyi miten Lance veti mutkan pitkäksi. 😅
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Schumi ajoi aikanaan erittäin yliohjaavalla autolla, joka yliohjasi niin paljon, että muiden oli hankala tottua autoon. Alonso taas ajaa hyvin aliohjaavalla autolla, joka aiheuttaa samaa hankaluutta muille tallikavereille.
Kumpikin ajaa mutkat aivan erilaisilla tavoilla, joka tekee vielä eroa ajotyyleihin.

Sitten on vielä aivan eri tavalla säädettyjä ohjauksia ja varsinkin jarruja. Jollain jarrut ottavat heti, jollain aivan eri tavalla. Nämäkin tekevät ajotyyleistä erilaisia, vaikka muuten olisi yli-/aliohjaus saman tyyppinen. Shumi esim tuli tuhatta ja sataa mutkaan ja jarrutti erittäin voimakkaasti ja mutkaan, kun taas Häkä teki aivan päin vastoin ja sai vuorostaan erittäin hyvän ulostulon mutkasta. Hami on vissiin aivan mestari juuri jarrujen kanssa ja tuntuma jarruihin on poikkeuksellisen hyvä.

Ohjautuvuuden suhteen Ham ja Max kumpikin ajelevat mieluummin hyvin yliohjaavalla autolla, jossa on hyvä tuntuma ohjaukseen.

Ei välttämättä ole helppo olla "kakkoskuski" tallissa, jossa on vahva ykköskuski, varustettuna normaalista poikkeavalla ajotyylillä. Ei kovin helposti saa kannatusta sille, että autoa kehitettäisiin oman ajotyylin suuntaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4214
Schumi ajoi aikanaan erittäin yliohjaavalla autolla, joka yliohjasi niin paljon, että muiden oli hankala tottua autoon. Alonso taas ajaa hyvin aliohjaavalla autolla, joka aiheuttaa samaa hankaluutta muille tallikavereille.
Kumpikin ajaa mutkat aivan erilaisilla tavoilla, joka tekee vielä eroa ajotyyleihin.

Sitten on vielä aivan eri tavalla säädettyjä ohjauksia ja varsinkin jarruja. Jollain jarrut ottavat heti, jollain aivan eri tavalla. Nämäkin tekevät ajotyyleistä erilaisia, vaikka muuten olisi yli-/aliohjaus saman tyyppinen. Shumi esim tuli tuhatta ja sataa mutkaan ja jarrutti erittäin voimakkaasti ja mutkaan, kun taas Häkä teki aivan päin vastoin ja sai vuorostaan erittäin hyvän ulostulon mutkasta. Hami on vissiin aivan mestari juuri jarrujen kanssa ja tuntuma jarruihin on poikkeuksellisen hyvä.

Ohjautuvuuden suhteen Ham ja Max kumpikin ajelevat mieluummin hyvin yliohjaavalla autolla, jossa on hyvä tuntuma ohjaukseen.

Ei välttämättä ole helppo olla "kakkoskuski" tallissa, jossa on vahva ykköskuski, varustettuna normaalista poikkeavalla ajotyylillä. Ei kovin helposti saa kannatusta sille, että autoa kehitettäisiin oman ajotyylin suuntaan.
Mitenhän sellaisessa tiimissä olisi toimittu, jossa Alonso ja Schumacher tiimikavereina. Toiselle sopiva auto toiselle mahdoton ajettava
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Schumin arrutus mutkaan oli niin voimakas, ettei siinä olisi aliohjaavalla mitenkään pärjännyt. Takarenkaat ”melkein” ilmassa. Mahtoi vaihdeloota olla kovilla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tosi elämässä asia ei ole näin yksinkertainen. Ensinnäkin jarrutustilanteessa ei voi puhua yliohjaavasta tai aliohjaavasta. Sitä saadaan säädettyä jarrubalanssilla ja ohjattavuus on oikeastaan neutraali, koska jarrutus tapahtuu enimmäkseen suoraan ajaessa. Vasta jarrun loppuvaiheessa voidaan jo kääntää sisään mutkaan, mutta pitää muistaa, että renkaalla on aina tietty kitkaympyränsä eikä sen ylittämiseen ole mitään vippaskonsteja olemassa. Rengas alkaa luistamaan heti, kun kitkaympyrä johonkin suuntaan ylitetään ja jarrutuksessa se tarkoittaa usein lukittua rengasta. Pitoa ei vain riitä sekä maksimaaliseen jarrutukseen että kääntämiseen. Se on jompi kumpi tai kompromissi.

Lisäksi ali-/yliohjautuvuutta voi olla joko mutkan sisään käännössä tai ulostulossa. Myöskään täysin fiftisiksti balanssia harvoin on ja usein sitä ei edes haluta, koska sellainen auto on ennalta arvaamaton. Ei ikinä tiedä kumpi pää autosta lähtee luisuun ensin. Käytännössä aina ollaan joko ali- tai yliohjauksen puolella, kun pidon rajalla ajetaan.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Tätä joskus pohtinut, että jos tiimissä ajaa kaksi eri tyylillä ajavaa kuljettajaa, eikö olisi kannattavaa pyrkiä kehittämään kummallekin omaan tyyliinsä sopiva auto? Siis niin, että tiimin kaksi autoa voisi olla vedetty vähän eri suuntiin, toinen auto vaikkapa aliohjautuvaksi, toinen yliohjautuvaksi, jos tiimin kuskit tykkää niin.

Vai viekö liikaa resursseista, ja siksi pyritään tekemään auto, joka sopii paremmin ykköskuskille, ja toisen kuskin tehtävä yrittää sopeutua vaan autoon, mikä ei välttämättä ole hänen luontaisen ajotyylinsä mukaan kehitetty.
Tästä yliohjaava aliohjaava auto keskustelusta jossain oli juttua. Olikohan joku insinööri joka kertoi, että molemmat ovat hitaita. Nopea auto on balanssissa ja käyttäytyy loogisesti joka mutkassa. Kuskien välillä sitten on eroja, että miten haluavat säätää autonsa ja kumpaan suuntaan. Myöskin avasi sitä että kenenkään kuskin käsissä oikeasti yliohjaava auto tai aliohjaava auto ei ole nopeita. Asiasta on tehty liian kaksjakoinen siis. Puhutaan enemmän siitä, että kumpaa tyyliä kuski tosiaan suosiii ja autoa säädetään siipien, ohjauksen ja jousituksen puolesta siihen suuntaan lievästi esim herkempi keula tai vahvempi takapää jne, mutta itsessään auto ei silti yliohjaa eikä aliohjaa fundamentaalisesti koska se ei ole silloin nopea eikä sitä asiaa haeta auton suunnittelussa.

Jotenkin näin avasi sitä asiaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4214
Tästä yliohjaava aliohjaava auto keskustelusta jossain oli juttua. Olikohan joku insinööri joka kertoi, että molemmat ovat hitaita. Nopea auto on balanssissa ja käyttäytyy loogisesti joka mutkassa. Kuskien välillä sitten on eroja, että miten haluavat säätää autonsa ja kumpaan suuntaan. Myöskin avasi sitä että kenenkään kuskin käsissä oikeasti yliohjaava auto tai aliohjaava auto ei ole nopeita. Asiasta on tehty liian kaksjakoinen siis. Puhutaan enemmän siitä, että kumpaa tyyliä kuski tosiaan suosiii ja autoa säädetään siipien, ohjauksen ja jousituksen puolesta siihen suuntaan lievästi esim herkempi keula tai vahvempi takapää jne, mutta itsessään auto ei silti yliohjaa eikä aliohjaa fundamentaalisesti koska se ei ole silloin nopea eikä sitä asiaa haeta auton suunnittelussa.

Jotenkin näin avasi sitä asiaa.
Tämä oli valaisevaa. Kiitos. Avasi asiaa paljon
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Tämä oli valaisevaa. Kiitos. Avasi asiaa paljon
Lisään vielä että tosiaan spekuloivat sitä, että kun väitetään että tiimit suunnittelisivat autoja yli tai aliohjaaviksi kuskin X mieltymysten mukaan niin sitä avasivat että se on sinällään höpötarinaa koska auto on silloin hidas. Toki joskus menee pieleen ja sopii toiselle kuskille paremmin jne.

Mutta periaatteellisella tasolla tiimit eivät tee ratkaisuja että tehdään tästä autosta yliohjaava suunnittelupöydällä jne.

(Tämä ei ole siis minun näkemys vaan muistaakseni oikarisen?)
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Eiköhän ne suunnitella niin, että alustasta saataisiin mahdollisimman suuri pito. Yliohjautuvaksi suunnitellut autot kuuluvat driftinkiin ja sielläkin haetaan renkaille koko ajan enemmän pitoa.

Loogisesti käyttäytyvä auto on juuri sellainen, että kuski tietää missä kohtaa takapää tai etupää lähtee irti. Kuskin täytyy luottaa autoon 107%:lla varmuudella.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4986
Sijainti
Vantaa
Nyt on ollut sen verran vaatimatonta suorittamista aika-ajoissa, että tämä kausi jää viimeiseksi Red Bullilla. En usko saavan potkuja kesken kauden, mutta ensi kaudella on joku toinen kuski toisessa autossa.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3524
Nyt on ollut sen verran vaatimatonta suorittamista aika-ajoissa, että tämä kausi jää viimeiseksi Red Bullilla. En usko saavan potkuja kesken kauden, mutta ensi kaudella on joku toinen kuski toisessa autossa.
Tällä suorittamisella Ricciardokin on potentiaalinen korvaaja...
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6183
Perezin pihalle potkimisen spekulointi olisi paljon mielekkäämpää, jos Red Bullilta löytyisi joku kuski jolta voitaisiin olettaa parempaa suoritusta, mutta kun sellaista ei ole. Ellei sitten lähdetä kokonaan hakemaan kuskia muualta. Ja niin huono kuin Perez on ollutkin, on kuitenkin edelleen todennäköisesti mm-sarjan kakkonen kauden lopussa.

Siitä ei tulisi muuta kuin kaikille paha mieli, jos Ricciardo laitettaisiin takaisin Verstappenin nöyryytettäväksi.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Hankala paikka on ajaa huipputallikaveria vastaan, jota oma tallikin vielä kannustaa ja itse olet vain se pakollinen paha.
Täytyy aika vahva olla päästään, että siitä selviää.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Ricciardo ottaisi varmaan vielä pahemmin neppariin Verstappenilta kuin Perez. Tämä tosin ei yhtään vapauta Pereziä viime aikojen täysin luokattomista aika-ajoista. Yksi tai kaksi kertaa menisi ehkä vielä huonon tuurin piikkiin, mutta viisi kertaa peräkkäin on aivan totaalisen paska suoritus. Kisassa varmaan nousee viiden sakkiin, mutta se ei ole hyvä suoritus.
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Siitä ei tulisi muuta kuin kaikille paha mieli, jos Ricciardo laitettaisiin takaisin Verstappenin nöyryytettäväksi.
Erittäin mielenkiintoinen kommentti. Voisitko kertoa milloin Verstappen on "nöyryyttänyt" Ricciardoa?
 
Ylös