Silverstone aika-ajot

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Nyt on todella hyvä fiiwish!

Ohhoh, kansalaiset.. Siitä on jo aikaa kun viimeksi pulssi hakkasi aika-ajojen jälkeen 200. Siitä on jo aikaa kun viimeksi jännitin nopean kierroksen viimeistä sektoria lattialla TV:n edessä polvillaan leijonariipusta nyrkissä puristaen. Siitä on jo aikaa kun viimeksi tunteet olivat pinnassa fykkösten merkeissä.. :D

MP4-19B "Bravo" näyttää rauhalliselta ajettavalta. Minusta näytti että Ferrari-kuskeillakin oli enemmän säpinää ohjaamossa.. Schleukakin joutui tekemään lukkojarrutuksen. Ranskan perusteella Bravon luotettavuuskin on kohdillaan. Hyvältä näyttää.
Tuuriakin oli ettei sade kuitenkaan yltänyt radalle saakka. Oikeastaan älyttömän hyvä, koska se ensimmäisen session peeloilu oli juurikin sitä itseään. Aika-ajojärjestelmä huutaa muutosta! :thumbdown:
 

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Noilta pelleilyiltäkin olisi helposti vältytty jos esiaika-ajojen nopein saisi päättää monentena haluaa lähteä ratkaiseviin aika-ajoihin. Tämän jälkeen oman paikkansa saisi päättää toiseksi nopein jne. jolloin jäljelle jäänyt paikka siunaantuu esiaika-ajojen hitaimmalle.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kauden ehkä jännittävimmät aika-ajot. McLaren on nyt todistanut että vauhtia alkaa taas löytyä, paalu oli silti pienoinen yllätys. Oli jopa hieman odotettavissa että Barrichello oli Schumacheria nopeampi koska hän on aina ajanut hyvin Silverstonessa toisin kuin Schumi. Takuma Sato oli jonkinasteinen pettymys koska Button on sentään kolmospaikalla. Coulthardinkin olisi odottanut pystyvät parempaan. Viimeiset kuskit olivat onnekkaita kun sade ei tullutkaan rata-alueelle. Ehkä aika-ajojärjestelmää muutetaan viimeinkin ensimmäisen osion pelleilyn takia? Toivotaan parasta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Lintu sanoi:
Noilta pelleilyiltäkin olisi helposti vältytty jos esiaika-ajojen nopein saisi päättää monentena haluaa lähteä ratkaiseviin aika-ajoihin. Tämän jälkeen oman paikkansa saisi päättää toiseksi nopein jne. jolloin jäljelle jäänyt paikka siunaantuu esiaika-ajojen hitaimmalle.
Mielestäni edes niin monimutkaista systeemiä ei tarvitsi, nopein päättäköön vain lähteäkö ekana vai vikana ja muut sitten sen mukaan.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Musta Pekka sanoi:
Voi olla että Räikkönen tulee aika aikaisin varikolle, ehkä jopa ensimmäisenä. Luulisin...
Millainen on sääennuste? Jos huomiseksi on luvattu sadetta, tallit kaiketi todennäköisemmin valitsevat useamman pysähdyksen taktiikan kuin poutasään vallitessa. Renkaat kun on kuitenkin vaihdettava.

EDIT: Tietenkin jos sataa koko ajan, niin sitten, hmm. No, silloinkin turva-auto vieraillee radalla aika usein eli...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Musta Pekka sanoi:
Voi olla että Räikkönen tulee aika aikaisin varikolle, ehkä jopa ensimmäisenä. Luulisin...
Coulthard oli ranskassa kolmas, eikä silloin tullut yhtään muita aikaisemmin varikolle.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
oldez sanoi:
Coulthard oli ranskassa kolmas, eikä silloin tullut yhtään muita aikaisemmin varikolle.
Niin, taisi tulla Sumi ekana sisään sillon. En usko että McLAren on lähteny ylikevyellä yhtään pelleilemään, mielummin posauttavat moottorin. Eikä ole muuten Michelineillä paha vaikka tuliskin ennen sisään, koska uusilla renkailla vois sitten tykiittää pari kovaa kierrosta ainakin :thumbup:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Kohtalaisen samanlaisilla taktiikoilla ollaan aina oltu liikkeellä. Joten onnittelut Kimille hienosta paalusta! Toivotaan että ei sada ja että mersun mylly kestää.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
belated sanoi:
Eikös Kimi jäänyt sillä ekalla mutkaisemmalla osuudella, mutta pitkillä suorilla taas otti eroa kiinni.. ja mielestäni suorien päässä on niitä parhaita ohituspaikkoja? Taitaa olla just toisinpäin kuin mitä sanoit..
Kyllä se on 1. sektori joka on "teho"-sektori. Katso vain miten mitkäkin autot pärjäsivät sillä. Yllättäen Hondat, Ferrarit, ja Williams, vaan ei McLaren ja Renault. Johtuu pääosin siitä että kolmella ensimmäisellä on paljon tehoja ja kahdella jälkimmäisellä ei. Siipien määrällä on tietty oma osuutensa myös, mutta kelvannee nyrkkisääntönä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Calvin sanoi:
Kyllä se on 1. sektori joka on "teho"-sektori. Katso vain miten mitkäkin autot pärjäsivät sillä. Yllättäen Hondat, Ferrarit, ja Williams, vaan ei McLaren ja Renault. Johtuu pääosin siitä että kolmella ensimmäisellä on paljon tehoja ja kahdella jälkimmäisellä ei. Siipien määrällä on tietty oma osuutensa myös, mutta kelvannee nyrkkisääntönä.
näin juuri, Silverstonen 1. sektorilla ei paljon jarrua paineta, eli tehot jylläävät... pääsuora, copse ja maggotsin välinen suora ja hangar yhdistettynä nopeisiin mutkiin vaatii tehoja...
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Calvin sanoi:
Kyllä se on 1. sektori joka on "teho"-sektori. Katso vain miten mitkäkin autot pärjäsivät sillä. Yllättäen Hondat, Ferrarit, ja Williams, vaan ei McLaren ja Renault. Johtuu pääosin siitä että kolmella ensimmäisellä on paljon tehoja ja kahdella jälkimmäisellä ei. Siipien määrällä on tietty oma osuutensa myös, mutta kelvannee nyrkkisääntönä.
Enemmänkin se on aerodynamiikkasektori kuin tehosektori. Sektoriajoista näkee, että se oli Ferrarien sektori. Bar ja etenkään Williams eivät olleet siinä juuri sen kummempia kuin Renault ja Mclaren. Jos se olisi ensisijaisesti tehosta kiinni, niin sitten Williamsin ja Barrin pitäisi erottua muista yhdessä Ferrarin kanssa. Tuntuisi siltä, että Ferrarin autossa on jotain, mikä on erittäin hyvää nopeissa mutkayhdistelmissä. Ekalla sektorilla on juuri tuo Bekettsin S-tyyppinen mutkayhdistelmä, jossa Ferrari jyrää.

Muulla osaa rataa painaa enemmän mekaaninen pito ja renkaat sen mukaisesti. Ferrarin hitaus tuolla osaa rataa kertoneekin Bridgen aika-ajorenkaiden vauhdista (kisassa Bridget taas ovat erinomaisia). Tämä nyt on muutenkin ollut ilmeistä. Ferrarin osalta sama ilmiö on ollut nähtävissä pitkin kautta: nopeilla ja erityisesti nopeamutkaisilla radoilla auto on parhaimmillaan. Sen sijaan joku Monaco edustaa toista ääripäätä ja siellä Ferrari ei ollutkaan tyypillisellä tasollaan.

Tuossa ne sektoriajat ykköseltä:

1 2 Rubens Barrichello 24.611

2 1 Michael Schumacher 24.888

3 9 Jenson Button 24.944

4 8 Fernando Alonso 24.991

5 6 Kimi Räikkönen 25.050

6 7 Jarno Trulli 25.141

7 5 David Coulthard 25.203

8 3 Juan Pablo Montoya 25.264

9 14 Mark Webber 25.279

10 10 Takuma Sato 25.368
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Hoh hoijaa; hyväuskoiset suomalaiset ovat innoissaan, kun Kimi ajoi ultrakevyellä autolla paalulle! Hieno suoritus kuitenkin Kimiltä, mutta takkiin tulee huomenna:nope: Valitettavasti!
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
312T4 sanoi:
Hoh hoijaa; hyväuskoiset suomalaiset ovat innoissaan, kun Kimi ajoi ultrakevyellä autolla paalulle! Hieno suoritus kuitenkin Kimiltä
Ultrakevyellä? En usko Kimin olevn yhtään sen kevyemmällä kuin muutkaan. McLarenilla ei ole tapana tehdä pitkää ekaa vetoa mutta tälläkertaa saattaa näin olla koska Ferrari pääsi yllättävän lähelle itse aika-ajossa :tongue:
mutta takkiin tulee huomenna:nope: Valitettavasti! [/B]

Etkös sinä ollut punaisten leirissä? Takkin tulee varmast :tongue:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
312T4 sanoi:
Hoh hoijaa; hyväuskoiset suomalaiset ovat innoissaan, kun Kimi ajoi ultrakevyellä autolla paalulle! Hieno suoritus kuitenkin Kimiltä, mutta takkiin tulee huomenna:nope: Valitettavasti!
Ota huomioon, että enää ei ajeta MP4-19A:lla, vaan B:llä, jonka potentiaali tuli selväksi vaisuista sijoituksista huolimatta jo Ranskassa. B on A:ta SELVÄSTI parempi joka osa-alueella. Sillä voidaan taistella JOPA voitoista hyvänä päivänä. Toivottavasti huominen on sellainen päivä.

En itsekkään uskonut paaluun aika-ajojen alussa, mutta uskoin Kimin pääsevän hyvin lähelle sitä. Nyt kun paalu tuli, niin varmasti suurin kiitos menee siitä testien piikkiin, joita Kimi ja David ajoivat satoja kilometrejä juuri Silverstonessa ennen B-mallin käyttöön ottoa. Tulos on nyt sitten tässä. Myös Ranskassa paalu olisi ollut aivan mahdollinen Kimille, mutta siellä hän innostui yrittämään hieman liikaa. Kimi otti selvästi opikseen Ranskasta. :ahem:

Nyt vesikielellä odotellaan itse kisaa, jossa MP4-19B:n pitäisi olla aika-ajoja vahvempi, ainakin tallin mukaan! :thumbup:
 
Ylös