Henkka sanoi:
Tämän taktiikan matemaattisen surkeuden kuitenkin todistaa aina kaikki poikkeavat taktiikat. Esim kun joku Fisichella tai Räikkönen on tiputettu viimeiseen ruutuun, niin talli on heti laittanut ideaalisen 34-33-33 taktiikan ja sillä on ohitettu porukkaa solkenaan. Silloin siinä siis tapahtuu sama efekti kuin noissa vanhoissa taktiikoissa ennen uutta aika-ajosysteemiä. Painavalla autolla ajetaan pitempään. Eikö sitten kannattaisi aina ottaa se poikkeava taktiikka, kun siitä kuitenkin niin paljon tuntuu hyötyvän? Ei ilmeisesti kun sitä kukaan ei ilman ongelmia käytä, Sauberit ehkä poikkeuksena.
Michelin-tallit eivät voi menestyksekkääsity käyttää strategioita joissa on pitkiä stinttejä, johtuen yksinkertaisesti Michelinien surkeudesta parin ensimmäisen kierroksen jälkeen. Parin ekan kiekan jälkeen Brisukat ovat täysin ylivoimaisia, eivätkä edes menetä pitoaan vaikka ajaisi kuinka pitkään. Fisikin oli matkassa yhden stopin taktiikalla eikä vauhti pudonnut käytännössä lainkaan edes stintin lopussa. Misukat olisivat olleet täysin rakkuloilla siinä vaiheessa.
Tärkein pointti mikä tällä hetkellä pakottaa Brawnin tekemään muista poikkeavia taktiikoita, on tuo Bridgestonen surkeus parilla ensimmäisellä kierroksella. Räikkönen näytti viime kisan startissa miten järkyttävä se ero Michelinin hyväksi stintin alussa ja samantien aika-ajossakin on. Ferrari on satavarmasti ylivoimaisesti nopein peli ajaa kisamatka kokonaisuudessaan läpi kun Bridgestonet lämpiävät jne, mutta alkukaudesta käytössä ollut pyrkimys päästä paalulle ja siitä ajaa kärjessä muilta karkuun ei enää onnistu. Bridzoilla ei pääse paalulle, ellei Ferrari ole sitten kyseisellä radalla täysin ylivoimainen. Siksi on viisaampaa ottaa enemmän bensaa, päästä suhtkoht kärkeen ja koittaa ohittaa varikon kautta.
Ei pidä paikkaansa. Misukat ovat kyllä jonkin verran paremmat kuin Brisukat ensimmäisellä, jopa kahdella ensimmäisellä kierroksella riippuen siitä mikä Misukan seos on käytössä, mutta Ferrarin auto on edelleen niin ylivoimainen, että sen luonnollinen lähtöruutu on 1 tai 2. Mm. Schumacher olisi ollut paalulla jos olisi ollut samalla bensakuormalla kuin Barrichello. Viime aikoina vain on käynyt usein niin, että Schumilta ja Ferrarilta on mennyt usko omiin kykyihinsä jo harjoituksissa paalun suhteen. Ei siksi ettei kalusto tai renkaat antaisi periksi, vaan siksi että... no, arvaa! Se että Kimi pystyi vetämään kolme ja puoli sekuntia ensimmäisellä kierroksella johtui enemmän Kimistä kuin mistään muusta. Eipä repinyt Trulli, Button, tai Alonso tuollaisia kauloja kun lähtivät paalulta. Rubensin koomailu auttoi myös asiaa. Paalumies saa yleensä myös ajaa rauhassa kun muut joutuvat katselemaan enemmän peileihin, mikä sitten näkyy ensimmäisen kierroksen ajassa.
Kun nyt tässäkin threadissä on väitetty että Silverstonen rata ei sovi Ferrarille, niin huomauttaisin tämänkin väittämän olevan virheellinen. Silverstonen rata, nopeana ja hyvää aerodynamiikkaa, moottoritehoja unohtamatta, on jo vuosia ollut Ferrarille suosiollinen. Niin myös tänä vuonna Brawn ennakoi radan sopivan aivan erityisesti heidän autolleen. Samoin on rata ollut aina Bridgestonen parhaita ratoja, niin myös tänä vuonna. Lisäksi sääolosuhteet olivat nimenomaan Bridgestonelle myönteiset (viileä, pilvinen sää). On kyllä totta että MS ja RB valittelivat renkaiden lämpenemistä ensimmäisillä kierroksilla, ja varmaankin Misukat olivatkin hiukan paremmat tässä suhteessa, mutta on niitä ennenkin ollut tällaisia säitä eikä ole mitään valituksia kuulunut. Ja jos unohdetaan Kimi, niin eipä muut Misukkamiehet näyttäneet olevan kuin aavistuksen terävempiä kuin Brisukkamiehet kylmillä renkailla.
Hockenheimista voi tulla vielä mielenkiintoinen kisa. McLarenin pitäisi saada uutta aerodynamiikkaa ja parannettu moottoriversio. Lisäksi radan pitäisi sopia paremmin Michelinille kuin Silverstonen. Vielä jos saadaan lisäksi kunnon lämmin sää, mieluiten hellettä, niin voi tapahtua vaikka mitä!