Silverstonen GP

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Huomionarvoista kisassa oli myös se, että Schumacherilla oli kisan lopussa todennäköisesti ylimääräistä bensaa tankissa, koska viimeinen tankkaus oli suoritettu ennen turva-autoa. En nyt osaa sanoa kuinka paljon vähemmän bensaa kuluu kun ajetaan Silverstonessa turva-auton perässä, mutta varmasti selvästi alle puolet normaalikulutuksesta. Muut kärkikuskit saattoivat ottaa tämän huomioon viimeisen stopin aikana, jos oli jotain käsitystä siitä, miten kauan turva-auto viipyy radalla.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Charlie sanoi:
Huomionarvoista kisassa oli myös se, että Schumacherilla oli kisan lopussa todennäköisesti ylimääräistä bensaa tankissa, koska viimeinen tankkaus oli suoritettu ennen turva-autoa. En nyt osaa sanoa kuinka paljon vähemmän bensaa kuluu kun ajetaan Silverstonessa turva-auton perässä, mutta varmasti selvästi alle puolet normaalikulutuksesta. Muut kärkikuskit saattoivat ottaa tämän huomioon viimeisen stopin aikana, jos oli jotain käsitystä siitä, miten kauan turva-auto viipyy radalla.
Enpä usko että tuolla oli suurempaa merkitystä, koska ei kukaan voi tietää etukäteen pysyykö se auto radalla 2 vai 10 kierrosta. Siinä oli kuitenkin vain n. minuutti aikaa päättää mitä tehdään. Joten eiköhän sitä ylimääräistä bensaa ollut kaikilla, jotka tulivat varikolle heti turva-auton tultua.

Jos joku sen kahden kierroksen mukaan uskalsi tankata vähemmän, niin hyötyi siitä yhden täysillä ajettavan kierroksen verran, eli Oskarin mukaan 3 kiloa? En usko että McLarenin varikkohoudinit ymmärtäisivät tällaisia tehdä. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Henkka sanoi:
Nuo Schumin kierrokset ennen ensimmäistä stoppia olivat kyllä uskomattoman nopeita. Mieleen heräsi jopa ajatus, että Ferrari ei ota moottoristaan läheskään kaikkea ulos tuon super-luotettavuuden maksimoimiseksi, mutta sitten juuri näissä Schumin nopeissa kierroksissa tehoa käytetään enemmän, mikä voi olla ihan kuskin säädettävissä. Esim. toisen rengassarjan lopussa sämä hirmukierrokset jäi tyystin tulematta, Schumi jäi omistaan lähes sekunnilla.

Sama tempppu on nyt toistunut jo niin monta kertaa ja Schumacherin kierrosajat nopetuvat muiden mentyä edestä pois aivan jumalattomasti, että tuntui jopa tallilla olavan joku pieni tehonlisäyssysteemi käytössä. Luulisi että noin paljon nopeammalla autolla voisi yrittää ihan ohitustakin, mutta ilmeisesti taktiikkaan luotetaan niin määrätietoisesti, että ohitukset jätetään tarkoituksella yrittämättä.
Tälläisiä tehonappeja on ihan varmasti lähes jokaisessa autossa. Tehonapilla ajetaan aika-ajo ja kenties kisan ensimmäinen kierros. Jos ollaan tämän jälkeen jonkun takana niin turboruuvvit säädetään vain sillain, että pysytään perässä. Oletetaan siis, että ohittaminen on poissuljettu vaihtoehto. Esim Williams viime kaudella kertoi käyttäneensä Montoyan autossa turboruuvvia kun piti päästä Kimin ohitse. Myöskin jossain Monacon kisassa Williamstalli on myöntänyt käyttävänsä moista viritystä.

Mutta koska kaikki ajavat aika-ajon niin miksei siis keksitä tapaa jolla voidaan ottaa hevosvoimia irti enemmän autosta. Kuljettajathan ei voi ajaa autoa säästellen jolloin rajottimet on ihan kätevä keksintö.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eiköhän siinä tehonapissa lue fuel/air mix?

Mitä Montoyan tehojen lisäämiseen Räikköstä ohittaessa tulee, taisi kyseessä olla vuoden 2002 Saksan GP. Tuolloin 2-suuntainen telemetria oli vielä mahdollista ja tehonlisäys toteutettiin varikolta käsin kierrosrajoitinta entraamalla.
 
Viimeksi muokattu:

vote

Member
Liittynyt
29.1.2004
Viestit
5
Charlie sanoi:
Huomionarvoista kisassa oli myös se, että Schumacherilla oli kisan lopussa todennäköisesti ylimääräistä bensaa tankissa, koska viimeinen tankkaus oli suoritettu ennen turva-autoa. En nyt osaa sanoa kuinka paljon vähemmän bensaa kuluu kun ajetaan Silverstonessa turva-auton perässä, mutta varmasti selvästi alle puolet normaalikulutuksesta. Muut kärkikuskit saattoivat ottaa tämän huomioon viimeisen stopin aikana, jos oli jotain käsitystä siitä, miten kauan turva-auto viipyy radalla.
Turun Sanomien mukaan Schumilla olisi jopa voinut bensa loppua ilman turvaautoa.

Ferrarin tekninen johtaja Ross Brawn paljasti, että Michael Schumacherilla oli sunnuntain kisan jälkeen tankissa enää tilkka bensiiniä.
Kahden pysähdyksen erikoistaktiikka osoittautui siten täpäräksi menestykseksi.
Hitaasti ajanut turva-auto tavallaan siis pelasti Schumacherin ylimääräiseltä tankkaukselta, joka olisi siirtänyt voiton Räikköselle.

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,2,1,0,27:28:29:30,0:0:0:0,1,1:1:1:1,171716,2004-07-13
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Tyypillistä puhetta. Kieriskelevät onnellisina voitosta ja heittävät kaikkea juttuja miten läheltä piti ja miten vaikea voitto oli. :thumbdown
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitenhän se tankkaus olisi siirtänyt voiton Räikköselle kun Schumilla olisi ollut riittävästi aikaa siihenkin? Ilman turva-autoahan Kimi olisi hävinnyt toiset 25 s oman pysähdyksensä aikana, jonka sai nyt "ilmaiseksi".
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ!! Siinä meni Kimin voitto!! Aivan uskomaton mäihä kävi taas sakemannilla. :jaska:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Karpow sanoi:
EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ!! Siinä meni Kimin voitto!! Aivan uskomaton mäihä kävi taas sakemannilla. :jaska:
Luepas Bobakin juttu tuossa ylempänä, sehän kertoo kaiken. Ilman turva-autoa molemmat olisivat (ehkä) vielä varikolle tulleet, ja Schumin stoppi olisi ollut myöhään ja lyhyt. Kimi olisi silti hävinnyt.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Varmasti liiallisen painoarvon kilpailun tiukkuudelle on oltava jokin syy. Miksi paljastaa yleensäkkään mitään tietoja kokoonpanosta? Kenties formuloiden katsojamäärien tippuminen näkyy myöskin Ferrarilla? njoo, oli miten oli. Ekana lausuntoa lukiessani tuli mieleen, että kun johto olisi ollut noin 30sec varikkokäynnin jälkeen ilman turva-autoja. Olisi kisa ollut paljon helpompi ja näin ollen bensaa olisi helposti jäänyt enemmän.

Jäin sitten miettimään, että miksei toisella varikkokäynnillä sitten laitettu tiikeriä tankkiin reilusti jotta tarvittaessa kovaa ajaminenki onnistuu ilman bensavastaavien mahahaavaa? Ehkäpä haluttiin pitää mahdollsuus että jossain vaiheessa kisaa joudutaan ajamaan jopa maksimivauhtia jolloin mahd. kevyt auto on siihen passeli. mm. pyörähdys tai nurmikolla käynti.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Henkka sanoi:
En usko että McLarenin varikkohoudinit ymmärtäisivät tällaisia tehdä. :rolleyes:
No ei tietenkään McLarenilla, mutta Ferrarilla tuo voisi olla jopa mahdollista. Olettaen tietysti että olisivat saaneet taas tiedon tuomaristolta, kuinka kauan turva-auto on radalla. ;) Nyt turva-auto oli radalla 4-5 kierrosta, ja siinä säästyi hatusta vedettynä kolmen kierroksen bensat. Se on kyllä totta että tällä ei ollut juurikaan kisassa merkitystä, kunhan vain tuossa pohdiskelin.

Tuohon Turun Sanomien juttuun en kyllä oikein jaksa uskoa. Miksi he olisivat laskeneet bensamäärän väärin, kun eivät ole aiemminkaan niin tehneet? :eek!: Ferrarilla ei tehdä virheitä. :dunno:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Mitenhän se tankkaus olisi siirtänyt voiton Räikköselle kun Schumilla olisi ollut riittävästi aikaa siihenkin? Ilman turva-autoahan Kimi olisi hävinnyt toiset 25 s oman pysähdyksensä aikana, jonka sai nyt "ilmaiseksi".
Pitää ottaa myös huomioon että a) Kimin gummit olisivat voittaneet Sumia sen 4 sekkaa kahdella kierroksella, b) Sumin auto olisi tullut raskaammaksi eikä renkaat heti toimineet ja c) Sumikin olisi voinut joutua trafiikkiin.

Siis, jos pekuloida halutaan. Itse tyydyn kisan lopputulokseen (ainakin melkein);)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Henkka sanoi:
Tämän taktiikan matemaattisen surkeuden kuitenkin todistaa aina kaikki poikkeavat taktiikat. Esim kun joku Fisichella tai Räikkönen on tiputettu viimeiseen ruutuun, niin talli on heti laittanut ideaalisen 34-33-33 taktiikan ja sillä on ohitettu porukkaa solkenaan. Silloin siinä siis tapahtuu sama efekti kuin noissa vanhoissa taktiikoissa ennen uutta aika-ajosysteemiä. Painavalla autolla ajetaan pitempään. Eikö sitten kannattaisi aina ottaa se poikkeava taktiikka, kun siitä kuitenkin niin paljon tuntuu hyötyvän? Ei ilmeisesti kun sitä kukaan ei ilman ongelmia käytä, Sauberit ehkä poikkeuksena.
Michelin-tallit eivät voi menestyksekkääsity käyttää strategioita joissa on pitkiä stinttejä, johtuen yksinkertaisesti Michelinien surkeudesta parin ensimmäisen kierroksen jälkeen. Parin ekan kiekan jälkeen Brisukat ovat täysin ylivoimaisia, eivätkä edes menetä pitoaan vaikka ajaisi kuinka pitkään. Fisikin oli matkassa yhden stopin taktiikalla eikä vauhti pudonnut käytännössä lainkaan edes stintin lopussa. Misukat olisivat olleet täysin rakkuloilla siinä vaiheessa.


Tärkein pointti mikä tällä hetkellä pakottaa Brawnin tekemään muista poikkeavia taktiikoita, on tuo Bridgestonen surkeus parilla ensimmäisellä kierroksella. Räikkönen näytti viime kisan startissa miten järkyttävä se ero Michelinin hyväksi stintin alussa ja samantien aika-ajossakin on. Ferrari on satavarmasti ylivoimaisesti nopein peli ajaa kisamatka kokonaisuudessaan läpi kun Bridgestonet lämpiävät jne, mutta alkukaudesta käytössä ollut pyrkimys päästä paalulle ja siitä ajaa kärjessä muilta karkuun ei enää onnistu. Bridzoilla ei pääse paalulle, ellei Ferrari ole sitten kyseisellä radalla täysin ylivoimainen. Siksi on viisaampaa ottaa enemmän bensaa, päästä suhtkoht kärkeen ja koittaa ohittaa varikon kautta.
Ei pidä paikkaansa. Misukat ovat kyllä jonkin verran paremmat kuin Brisukat ensimmäisellä, jopa kahdella ensimmäisellä kierroksella riippuen siitä mikä Misukan seos on käytössä, mutta Ferrarin auto on edelleen niin ylivoimainen, että sen luonnollinen lähtöruutu on 1 tai 2. Mm. Schumacher olisi ollut paalulla jos olisi ollut samalla bensakuormalla kuin Barrichello. Viime aikoina vain on käynyt usein niin, että Schumilta ja Ferrarilta on mennyt usko omiin kykyihinsä jo harjoituksissa paalun suhteen. Ei siksi ettei kalusto tai renkaat antaisi periksi, vaan siksi että... no, arvaa! Se että Kimi pystyi vetämään kolme ja puoli sekuntia ensimmäisellä kierroksella johtui enemmän Kimistä kuin mistään muusta. Eipä repinyt Trulli, Button, tai Alonso tuollaisia kauloja kun lähtivät paalulta. Rubensin koomailu auttoi myös asiaa. Paalumies saa yleensä myös ajaa rauhassa kun muut joutuvat katselemaan enemmän peileihin, mikä sitten näkyy ensimmäisen kierroksen ajassa.

Kun nyt tässäkin threadissä on väitetty että Silverstonen rata ei sovi Ferrarille, niin huomauttaisin tämänkin väittämän olevan virheellinen. Silverstonen rata, nopeana ja hyvää aerodynamiikkaa, moottoritehoja unohtamatta, on jo vuosia ollut Ferrarille suosiollinen. Niin myös tänä vuonna Brawn ennakoi radan sopivan aivan erityisesti heidän autolleen. Samoin on rata ollut aina Bridgestonen parhaita ratoja, niin myös tänä vuonna. Lisäksi sääolosuhteet olivat nimenomaan Bridgestonelle myönteiset (viileä, pilvinen sää). On kyllä totta että MS ja RB valittelivat renkaiden lämpenemistä ensimmäisillä kierroksilla, ja varmaankin Misukat olivatkin hiukan paremmat tässä suhteessa, mutta on niitä ennenkin ollut tällaisia säitä eikä ole mitään valituksia kuulunut. Ja jos unohdetaan Kimi, niin eipä muut Misukkamiehet näyttäneet olevan kuin aavistuksen terävempiä kuin Brisukkamiehet kylmillä renkailla.

Hockenheimista voi tulla vielä mielenkiintoinen kisa. McLarenin pitäisi saada uutta aerodynamiikkaa ja parannettu moottoriversio. Lisäksi radan pitäisi sopia paremmin Michelinille kuin Silverstonen. Vielä jos saadaan lisäksi kunnon lämmin sää, mieluiten hellettä, niin voi tapahtua vaikka mitä!
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Hannu Hanhi aka Michael Schumacher

Schumacher
ajoi maaliin
tankki tyhjänä


F1-sähkeet 13.7.
Ferrarin tekninen johtaja Ross Brawn paljasti, että Michael Schumacherilla oli sunnuntain kisan jälkeen tankissa enää tilkka bensiiniä.
Kahden pysähdyksen erikoistaktiikka osoittautui siten täpäräksi menestykseksi.
Hitaasti ajanut turva-auto tavallaan siis pelasti Schumacherin ylimääräiseltä tankkaukselta, joka olisi siirtänyt voiton Räikköselle

TS/Heikki Kulta
Koskas se "onnenmedaljonki" katosi? Ennen vai jälkeen kisan?

Uskomatonta, että se mitä me pidettiin Kimin onnenkantamoisena olikin lopulta Schumin...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Re: Hannu Hanhi aka Michael Schumacher

Finn75 sanoi:
Koskas se "onnenmedaljonki" katosi? Ennen vai jälkeen kisan?

Uskomatonta, että se mitä me pidettiin Kimin onnenkantamoisena olikin lopulta Schumin...
Tuo olikin jo toisessa otsikossa, mutta mitenhän se voitto olisi Räikköselle siirtynyt ilman turva-autoa kun Schumi oli Kimin edellä ja molemmilla olisi ollut pysähdys tehtävänä, Schumilla vielä lyhyempi?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jones sanoi:
Pitää ottaa myös huomioon että a) Kimin gummit olisivat voittaneet Sumia sen 4 sekkaa kahdella kierroksella, b) Sumin auto olisi tullut raskaammaksi eikä renkaat heti toimineet ja c) Sumikin olisi voinut joutua trafiikkiin.

Siis, jos pekuloida halutaan. Itse tyydyn kisan lopputulokseen (ainakin melkein);)
Muistaakos kukaan paljon Schumilla oli Kimiin kaulaa ennen turva-autoa? Joka tapauksessa, siinä vaiheessa auto tuskin olisi kovin raskaaksi tullut eikä renkaita olisi ollut tarpeen vaihtaa ollenkaan.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Kyllä oli kohtuullisen mukava katsoa pientä taisteluakin pitkästä aikaa, ja kun Räkä on suomalaisena suosikki niin hyvä että hänkin pääsi vihdoin vauhtiin :)

Schumi oli tietysti paras, mutta taas se formuloiden nykytilanne tuli aika hyvin ilmi, Räikkösen auto oli oksettavan puskeva kun joutui toisen takana ajamaan, Sato oli paljon hitaampi ja erilaisilla autoilla ei olisi ollut puhettakaan mistään usean kierroksen kyttäilystä, sama virsi taas eli aerodynaaminen pito on niin suuressa osassa, että kun se häviää ilmatyhjiössä toisen takana niin pitoa ei ole yhtään, mitä lähemmäksi ajat toista niin sen paskemmin sun auto kulkee. Yritä siinä sitten hiillostaa takasiivessä kiinni, ja itseasiassa jos auto olisi nopeassa mutkassa takasiivessä kiinni niin pihallehan siitä mentäisi että suhahti :)

En minä nyt Kimiä halua puolustella tällä mitenkään, sanoihan Schumikin Ranskassa että kun ohi ei pääse niin muutetaan varikkotaktiikkaa sitten.

Renkaat uusiksi, elektroniikka pois ja aerodynamiikka haltuun niin kaikki ei olisi kiinni siitä miten paljon ilmaa auton siivet saa.

Katselin tuossa Jerezin 97` kisaa ja kyllähän noiden huippukuskien meno oli mahtavan näköistä, vaikka Schumikin tykkää puskevasta ajotyylistä niin aika upeassa sladissa sitä autoa vietiin siellä. Semmoista tarvittaisiin nytkin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Jones sanoi:
Pitää ottaa myös huomioon että a) Kimin gummit olisivat voittaneet Sumia sen 4 sekkaa kahdella kierroksella, b) Sumin auto olisi tullut raskaammaksi eikä renkaat heti toimineet ja c) Sumikin olisi voinut joutua trafiikkiin.

Siis, jos pekuloida halutaan. Itse tyydyn kisan lopputulokseen (ainakin melkein);)
b) Miten Schumin auto olisi ollut raskaampi, jos kuitenkin molemmissa autoissa olisi polttoainetta sen verran, että sillä päästään maaliin?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
No kai nyt jos autoa TANKATAAN se muuttuu raskaammaksi. Ellei se Shellin ihmebensa ole ilmaakin keveämpää?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Muistaakos kukaan paljon Schumilla oli Kimiin kaulaa ennen turva-autoa? Joka tapauksessa, siinä vaiheessa auto tuskin olisi kovin raskaaksi tullut eikä renkaita olisi ollut tarpeen vaihtaa ollenkaan.
Olisi kuitenkin Kimillä ollut se 'liimakerros' käytettävänä. Ja Sumilla 'huonommat' renkaat, ainakin parin kierroksen ajan. Veikkaan että aika tiukille olisi mennyt, JOS....:D
 
Ylös