Silverstonen GP

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Se Kimin painostaminen kyllä liittyi ihan selkeästi renkaiden toimintaan, kylmillä renkailla ajettaessa Kimi oli pari kierrosta selkeästi nopeampi, kunnes Bridgestonet alkoivat toimia ja Schumi hävisi horisonttiin.
Totta, kuten sekin että kimi ei alussa päässyt tekemään pidempää kaulaa rb:n renkaiden takia...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Observer sanoi:
Ei taktiikassa ollut mitään vikaa vaan Rubinjon vauhdissa kun meni häviämään Kimille aika-ajossa vaikka oli kevyemmällä autolla liikkeellä eikä pystynyt alussa ajamaan juuri yhtään kovempaa kuin Schumacher vaikka auto oli paljon kevyempi.
Rubens piti Buttonin kurissa ettei tämä pääsisi karkaamaan Michaelilta ... Ferrarithan ennen kisaa uskoivat BARin olevan kisan suurin vastus. Jos Rubens olisi ajanu omaa ajoaan voitosta olisi Kimi jäänyt kakkoseksi, sen verran ylivoimainen Ferrari on.

Siitä aika-ajosta että Birdgestone ei ole siinä niin vahva kuin kisassa :O
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
On se vaan kumma homma että Schumin taktiikka paljastuu nykyään aina oikeaksi, oli pysähdyksiä sitten kaksi, kolme tai neljä?
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Kyllä pariin otteeseen on voinut sanoa, että Schumi on voittanut taktiikasta huolimatta. Saari, Pulkkinen & Mustakari vaan ei tajua sitä, että nopeammalla autolla voidaan rakentaa sellainen taktiikka jolla ohitetaan hitaammat autot varikkokäynnillä. Vaikkei se itse taktiikka olisikaan nopeampi kuin normaali kolmen stopin taktiikka.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
On se vaan kumma homma että Schumin taktiikka paljastuu nykyään aina oikeaksi, oli pysähdyksiä sitten kaksi, kolme tai neljä?
ja vielä kummempi homma että Rubens jolla pitäis olla samat taktikot häviää aina.... nytkin Schumi ohitti 3 autoa ekan stoppinsa aikana, Rubens putos yhden sijan...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Pete sanoi:
Kyllä pariin otteeseen on voinut sanoa, että Schumi on voittanut taktiikasta huolimatta. Saari, Pulkkinen & Mustakari vaan ei tajua sitä, että nopeammalla autolla voidaan rakentaa sellainen taktiikka jolla ohitetaan hitaammat autot varikkokäynnillä. Vaikkei se itse taktiikka olisikaan nopeampi kuin normaali kolmen stopin taktiikka.
Jep. Ylivoima on sen verran suuri että taktista pelivaraa on paljon. Schumacher olisi yhtä hyvin voinut mennä aika-ajoon kevyellä autolla ja johtaa lähdöstä maaliin, ja taas olisi kehuttu että onpa niillä hyvät taktikot :rolleyes:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
belated sanoi:
Kylllä se oli Schumin taktiikka, joka voiton toi. Ei Schumi noin helpolla olisi päässyt jos olisi ollut kolmen stopin taktiikalla. Kevyemmälllä autolla aika-ajoissa Schumi olisi ehkä päässyt eturiviin, mutte Kimi olisi ohittanut jo lähdössä. Sitten olisi ollut lisäksi paljon ruuhkaa. Kuten Rubens näytti, ei Ferrarilla ollut paljon asiaa ohittaa McLarenia ajamalla.
Mietinkin tässä, että kumpi taktiikka nyt olikaan se parempi ajaa kisa läpi, näitä kun aina ennen kisaa arvuutellaan. Renkaat sanelevat kyllä paljon sen suhteen, minkälaista taktiikkaa voidaan edes harkita. Michelineillä kahden stopin taktiikka ei tunnu olevan kovin suuressa suosiossa renkaan heikohkon kestävyyden takia. Bridgestonella asia tuntuu olevan juuri toisinpäin. Tosin Ranskassa Schumi osoitti, että Bridgestonella on joustoa myös toiseen suuntaan, jopa neljään pysähdykseen.

Silverstonessa kahden stopin miehistä Schumi ja Fisichella ajoivat suorastaan erinomaisesti, muutkin (Webber&Massa) ajoivat Satoa lukuunottamatta hyvin. Vaikutti siltä, että useampikin Michelin-talli olisi halunnut ajaa kisan kahdella stopilla, joka vaikutti paremmalta vaihtoehdolta, mutta renkaat eivät oikein tehneet tätä mahdolliseksi.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
pmv sanoi:
On se vaan kumma homma että Schumin taktiikka paljastuu nykyään aina oikeaksi, oli pysähdyksiä sitten kaksi, kolme tai neljä?
Katsotaan niitä kisoja..

Schumi ja Rubens tuskin koskaan ovat samalla taktiikalla kisassa, vertaappa sitten lopputuloksia; Rubens jää jonojen perään, Schumi painaa tyhjällä radalla. Siinä mielessä voisi sanoa, että Schumilla on ollut aika hyvin valitut kisastrategiat viime kisoissa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
FO110K sanoi:
ja vielä kummempi homma että Rubens jolla pitäis olla samat taktikot häviää aina.... nytkin Schumi ohitti 3 autoa ekan stoppinsa aikana, Rubens putos yhden sijan...
Aika usein tällä kaudella Ferrari-kuljettajilla on tosiaan ollut erilainen taktiikka. Milloin Rubens on uhrattu hakemaan paalua ja hidastelemaan kärkeen, milloin taas miehelle on laitettu tankki täyteen, jotta tämä jäisi kamppailemaan muiden kanssa eikä pärjäisi Schumille. ;)

Rubens putosi ensimmäisillä stopeilla 2->4, koska joutui tulemaan sisään ensimmäisenä olematta kuitenkaan ensimmäisen yhdeksän kierroksen aikana tarpeeksi nopea. Kyllä nuo sijoitusten muutokset menivät ihan loogisesti siinä vaiheessa. Mitä nyt Schumi vähän yllätti nousemalla suoraan kärkeen siinä vaiheessa. Buttonkin pääsi Rubensin ohi ensimmäisillä stopeilla, mutta myöhemmin tilanne kääntyi.

Eli voisi sanoa, että Rubensilla oli liian vähän bensaa aika-ajossa, koska keveydestä ei saatu tarvittavaa nopeushyötyä kisan alussa, jolloin Rubensin olisi pitänyt olla porukan nopein. Myöhemmin (kuten aivan kisan lopussa) tilanne oli jo paljon parempi, ja nopeus riitti Buttoninkin edelle nousemiseen.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
belated sanoi:
Schumi ja Rubens tuskin koskaan ovat samalla taktiikalla kisassa, vertaappa sitten lopputuloksia; Rubens jää jonojen perään, Schumi painaa tyhjällä radalla. Siinä mielessä voisi sanoa, että Schumilla on ollut aika hyvin valitut kisastrategiat viime kisoissa.
Niin, hyvä kisastrategia on sellainen, että missään vaiheessa kisaa ei ole kukaan edessä hidastelemassa, eikä liioin takanakaan häiritsemässä. Lisäksi varikkokäynnit on ajoitettu niin, että ei ole Minardeja varikkosuoralla samaan aikaan matelemassa. Jotkut onnistuvat tässä kisasta toiseen, toiset taas joutuvat jatkuvasti selittelemään.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vahinko että kisassa ei kertaakaan nähty kimin todellista vauhtia. Alussa Kimi veti suhteellisen uusilla renkailla yli neljän sekunnin kaulan. Tokan stintin alussa kimin uudet renkaat menivät saton takana kun siinä tilanteessa olisi pitänyt ajaa kilpailun nopeimpia kierroksia. Kolmannen stintin alussa oli kanssa hitaampia edessä. Neljännen stintin alussa taas oli schumi edessä. Eli räikkönen ei ajanut kuin kerran suht uusilla renkailla tyhjällä radalla. Ja Michelinit on tunnetusti erittäin nopeita uusina. Kimi ei päässyt käyttämään tätä valttikorttia kertaakaan hyväkseen tyhjällä radalla. Uskon että itse että jos näin olisi käynyt niin kimin nopein kierros olisi ollut alle 1.19 ja että schumi olisi ohittanut kimin vasta kolmansien varikkopysähdysten jälkeen.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
pmv sanoi:
On se vaan kumma homma että Schumin taktiikka paljastuu nykyään aina oikeaksi, oli pysähdyksiä sitten kaksi, kolme tai neljä?

Näinhän se on. Enään ei tartte edes osata ajaa ja autokin saa olla ihan paska. Riittää kun on hyvä taktiikka. Kädetön Schumikin voi voittaa hyvällä taktiikalla.

Eilen Schumi olisi pyyhkinnyt muilla lattiaa vaikka olisi ollut liikkeellä kolmellakin stopilla.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
J.Heldenview sanoi:
Rubens piti Buttonin kurissa ettei tämä pääsisi karkaamaan Michaelilta ... Ferrarithan ennen kisaa uskoivat BARin olevan kisan suurin vastus. Jos Rubens olisi ajanu omaa ajoaan voitosta olisi Kimi jäänyt kakkoseksi, sen verran ylivoimainen Ferrari on.

Siitä aika-ajosta että Birdgestone ei ole siinä niin vahva kuin kisassa :O
Näinhän varmasti on käynytkin, hyvä kun tiedät nämä asiat niin ehdottoman varmasti ja erehtymättä :thumbup:

Tähän väliin pitääkin muuten todeta että kisa oli ihan jännää katsottavaa, mutta ei toki niin kauhean tapahtumarikas kuitenkaan kauden parhaaksi kisaksi.

19B on aika selkeästi ainakin harvinaisen hyvin Silverstoneen istuva auto. Saattaa olla jopa kauden toiseksi paras kokonaisuudessaan, mutta se selviää parin tulevan kisan jälkeen.

Ehkäpä tämmöiset kisat saavat forumin enemmistönkin lakkaamaan kisojen jälkeisen tylsyyden hehkuttamisen kun omakin kuski kisaa podiumista sen enempiä repimättä ja ohittelematta. Ai niin, ohittihan Kimi toki Saton.. mutta kuka oikein on tämä Sato? Ajaako sen niminen muka vielä kilpaakin? :D
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
vermula sanoi:
Samaa paskan vääntöä joka kisan jälkeen.

Jep. Puolet aiheen viesteistä on itse kisaan varsinaisesti liittyvää ja puolet jossittelua ja väittelyä siittä että kenen jossittelu on oikea jossittelu.:eek:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Niin.. eihän tuo järin tapahtumarikas ollut vieläkään, mutta tämän kauden standardeilla ehdotonta huippua. Kyllä jännitysaste nousee ihan siitäkin että kärjessä on kaksi (eriväristä) autoa sekunnin välein kuin että siellä on yksi auto 20 sekuntia seuraavaa edellä.. vielä kun saataisiin niitä ohituksia..

Tämä kausi vain on ollut niin köyhä jännityksen osalta että jos nyt hyppäisi aikakoneella kauteen 98 niin sydänhalvaus siitä seuraisi.. ei semmoiseen hermotrilleriin ole nyt tottunut.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
General FUp sanoi:
Ai niin, ohittihan Kimi toki Saton.. mutta kuka oikein on tämä Sato? Ajaako sen niminen muka vielä kilpaakin? :D
Se on se peloton kamikaze kuski. Rohkea ohitus Kimiltä :alppu:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
MaranelloRed sanoi:
Eilen Schumi olisi pyyhkinnyt muilla lattiaa vaikka olisi ollut liikkeellä kolmellakin stopilla.
Ei nyt ihan noinkaan. Olisi joutunut niillä kylmillä kumeillaan ajamaan pari kierrosta, ja ottanut pataan 3-4 sekkaa. Tiukoille olisi mennyt kisa.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Laitetaanpa tänne nyt ihan Schumin omin sanoin:

And he shot-down suggestions Ferrari can now win Grand Prix' with 'whatever [pit] strategy' it chooses after going for four in France and two in Britain. "In Australia," he started, "we could have gone for anything and won. But I don't feel that is possible any more simply because the others have picked up."
(lähde)

MaranelloRed tietää kai asiat paremmin kuin Schumi itse, lähetä ihmeessä CV Ferrarille. :thumbup:
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Zep sanoi:
Jälleen vain korostui Ferrarin johtohenkilöiden mahtava taktikointikyky ja Bridgestonen renkaiden ylivoimaisuus. Täällä moni harmittelee Kimin huonoa tuuria varikolta tulon suhteen, mutta on muistettava, että tuo pitäisi pystyä ennakoimaan. Kuinkas usein Schumi on viime aikoina jäänyt pussiin varikolta tultuaan? Siinä toki vaaditaan erittäin hyvää ja nopeaa laskupäätä (en haluaisi olla varikkomuurilla laskemassa), mutta Ferrarilta se onnistuu. Nythän näytti lupaavalta Kimin & kumppaneiden tuleminen juuri Schumin eteen, mutta kaikki paljastuikin lopulta Maikkarin loistavien selostajien virhelaskelmiksi... Tosin ei Ferrariakaan voi kovin paljoa ylistää eilisestä kisasta. Lieneekö loistavien taktiikoiden takana juuri se, että niitä laskelmia tehdään vain toiselle autolle? Barrichellohan jäi ihmeellisen paljon Kimistä ekan varikkostopin jälkeen ja olisi ollut kauempana ellei "Suuri Mestari" olisi helppinyt.
Todellakin täydellisesti nuo Ferrarin taktiikat Schumin kohdalla tuntuu toimivan ja tuskin siellä ihan päässälaskulla näitä hommia mietitään. Tallilla on todennäköisesti käytössä erinomainen taktiikkasimulaatio, jolla ainakin tuo ensimmäinen stoppi saadaan yleensä täysin oikein ajoitettua. Schumi ja ehkä joskus Barrichellokin pääsee tyhjälle radalle vetämään hirmukierroksiaan.

Edellisessä kisassa nähtiin juuri, miten huonoon kohtaan Kimin ja Barrichellon stopit voivat osua ilman kunnollista ennakointia, radalle oli vielä jäänyt jopa Minardeja eteen jarruttelemaan. Silverstonen pitkäkestoisemman kierroksen takia autoletka liikkuu aivan eri kohdassa kuin esim. Magny-Coursissa. Siten olisi pitänyt olla enemmän bensaa kuten Schumin kohdalla, jotta liikkuvat shikaanit olisivat olleet jo aivan eri kohdassa rataa. Tämän muiden tallien touhujen lukemisen Brawn ja Ferrari hallitsee simulaatioillaan ylivertaisesti muita paremmin.

Nykytilanne antaa enemmän taktikointimahdollisuuksia ja nämä tulevat nyt poikkeuksellisen selvästi esiin. Vanhassa aika-ajosysteemissä ja tyhjällä tankilla ajettaessa, kun ainut taktiikka oli ottaa lähinnä tankki mahdollisimman täyteen ja pysytellä radalla mahdollisimman pitkään, ei taktiikkaihmeitä juuri nähty, mutta nyt taas Brawn vie muita talleja kuin pässiä narussa.

Idealistisestihan nämä tällä hetkellä käytettävät taktiikat ovat todella surkeita. Paras vaihtoehto teoriassa on luonnollisesti ajaa matemaattisesti yhtä pitkillä stinteillä koko kisa. Esim 34%-33%-33%. Ennen oli hyötyä ottaa se "tasaisen matematiikan taulukosta" venytetty taktiikka, eli hieman enemmän bensaa mukaan, 40-35-25 vaikkapa. Sillä pystyttiin ajamaan pitempään ja alkuun lyhyemmillä stinteillä (vaikkapa 35-35-30) lähtenyt ei pystynyt millään ohittamaan, kun pitempään radalla pysyvälle jäi kevyt auto, tässä tapauksessa 5 kierrosta varten ja toinen palasi varikolta radalle painavalla autolla. Alussa hieman painavempi auto ei haitannut, koska vaikka olit hitaampi, niin ohittaminen edelleen käytännössä mahdotonta.

Nykytaktiikassa tämä vastaava kuvio heittää täysin häränpyllyä, mutta kärkitallit ovat kuitenkin päätyneet tähän tulokseen ruuhkan kustannuksella. Letka venyy kisassa aina väkisin autojen välillä ja silloin menettää aikaa. Siksi kaikki ovat pakotettuja ajamaan ensimmäinen stintti poikkeuksellisen kevyenä, että pääsisi lähtöruudukossa mahdollisimman kärkeen.

Tämän taktiikan matemaattisen surkeuden kuitenkin todistaa aina kaikki poikkeavat taktiikat. Esim kun joku Fisichella tai Räikkönen on tiputettu viimeiseen ruutuun, niin talli on heti laittanut ideaalisen 34-33-33 taktiikan ja sillä on ohitettu porukkaa solkenaan. Silloin siinä siis tapahtuu sama efekti kuin noissa vanhoissa taktiikoissa ennen uutta aika-ajosysteemiä. Painavalla autolla ajetaan pitempään. Eikö sitten kannattaisi aina ottaa se poikkeava taktiikka, kun siitä kuitenkin niin paljon tuntuu hyötyvän? Ei ilmeisesti kun sitä kukaan ei ilman ongelmia käytä, Sauberit ehkä poikkeuksena.

Ihmetellä kyllä täytyy, miksi Rubensille ei laiteta samaa taktiikkaa kuin Schumille. Tämä on todella outoa. Esim. viime kisassa Ferrarit olisivat saavuttaneet ehkä paremman tuloksen molempien autojen 2 stopin taktiikalla. "Järkevimpanä" vaihtoehtona tälle tosiaan tulee mieleen Rubensin käyttö työkaluna Schumin hyväksi. Tai ehkäpä todennäköisimmin kyseessä sitten on jokin varasuunnitelma, jos kisassa tapahtuu jotain yllättävää ja se tuhoaa Schumin kisan taktiikan osalta. Näin Rubens on sentään vielä mukana samoilla eväillä kuin muut autot ja omaa mahdollisuuden voittaa.

Tärkein pointti mikä tällä hetkellä pakottaa Brawnin tekemään muista poikkeavia taktiikoita, on tuo Bridgestonen surkeus parilla ensimmäisellä kierroksella. Räikkönen näytti viime kisan startissa miten järkyttävä se ero Michelinin hyväksi stintin alussa ja samantien aika-ajossakin on. Ferrari on satavarmasti ylivoimaisesti nopein peli ajaa kisamatka kokonaisuudessaan läpi kun Bridgestonet lämpiävät jne, mutta alkukaudesta käytössä ollut pyrkimys päästä paalulle ja siitä ajaa kärjessä muilta karkuun ei enää onnistu. Bridzoilla ei pääse paalulle, ellei Ferrari ole sitten kyseisellä radalla täysin ylivoimainen. Siksi on viisaampaa ottaa enemmän bensaa, päästä suhtkoht kärkeen ja koittaa ohittaa varikon kautta. Se onnistuu sekä 2 stopilla että 4 stopilla kuten on nähty, koska rengas paranee lämmetessään niin paljon että Ferrarin nopeus stintin jälkipuoliskoilla on taas omaa luokkaansa. Kunhan mies vaan saadaan tyhjälle radalle, niin alkaa syntyä hirvittäviä eroja. Ranskassa hommaa helpotti tuo nopea varikkokäynti, jossa menetti 6 sekunnin tankkauksella vain 15 sekuntia. Silverstonessa sama oli lähes 10 sekuntia enemmän.

Nuo Schumin kierrokset ennen ensimmäistä stoppia olivat kyllä uskomattoman nopeita. Mieleen heräsi jopa ajatus, että Ferrari ei ota moottoristaan läheskään kaikkea ulos tuon super-luotettavuuden maksimoimiseksi, mutta sitten juuri näissä Schumin nopeissa kierroksissa tehoa käytetään enemmän, mikä voi olla ihan kuskin säädettävissä. Esim. toisen rengassarjan lopussa sämä hirmukierrokset jäi tyystin tulematta, Schumi jäi omistaan lähes sekunnilla.

Sama tempppu on nyt toistunut jo niin monta kertaa ja Schumacherin kierrosajat nopetuvat muiden mentyä edestä pois aivan jumalattomasti, että tuntui jopa tallilla olavan joku pieni tehonlisäyssysteemi käytössä. Luulisi että noin paljon nopeammalla autolla voisi yrittää ihan ohitustakin, mutta ilmeisesti taktiikkaan luotetaan niin määrätietoisesti, että ohitukset jätetään tarkoituksella yrittämättä.

Seurasin kierrosaikoja F1.comista kisan aikana ja kyllä se Schumin tulo kärkeen ekan stopin jälkeen yllätti allekirjoittaneenkin. Varikkokäynnillä kun menetti sen 26 sekuntia 8 sekunnin tankkauksella ja Kimin ero Schumiin Schumin stoppia edeltäneellä kierroksella oli vain se 23 sek. Mutta Schumacher veti tässä kohtaa kolme sekuntia kovempia kierroksia, kun Kimi juuttui hitaampien taakse. Viimeistä kierrosta ei tietysti tulosmonitoreihin saatu, joten se puuttuva 3 sekuntia jäi tuosta 26 sekunnista uupumaan. Sitä ei Oskari tajunnut, enkä myös itsekään olisi uskonut. Kimin tullessa varikolta ero oli muistaakseni 15 sekuntia Schumin hyväksi, sen jälkeen neljässä kierroksessa 17-20-23-26, hirvittävät erot.

Kisan kannalta olisi ollut parasta, jos Kimi olisi päässyt Schumin eteen, Kimi olisi päässyt kasvattamaan jälleen eroa mutta nyt Schumi tuli erittäin painavalla autolla hidastaamaan Räikkösen eteen juuri kun Kimin olisi pitänyt alkaa ajaa niitä omia nopeita kierroksiaan ja Kimin kisa oli samantien siinä.

On puhuttu Schmin 25 sekunnin johdosta, mutta se ei olisi todennäköisesti ollut lähellekään tuota jos Räikkönen olisi eteen päässyt. Ihan mielnkiinnosta noiden taktiikoiden eroa kohtaan olisin halunnut nähdä miten tuossa käy, mutta se jäi sitten näkemättä kun Schumi pääsi heti eteen jarruttelemaan ja viemmään Räikköseltä aseet käsistä. Schumacher olisi todennäköisesti voittanut, mutta tuskin millään 25 sekunnin erolla (ajatellaan nyt ettei SC:tä olisi tullut). Schumahcer ei kuitenkaan lopussa, kun autot olivat yhtä painavat, hirveästi jätättänyt Kimiä, vain pari kymmenystä per kierros.

Toivotaan että tulevissa kisoissa sekä Kimi että Schumi pääsisivät ajamaan sitä tyhjää rataa niin todelliset erot renkaiden ja autojen välillä voitaisiin saada paremmin selville.
:alppu:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös