Zep sanoi:
Jälleen vain korostui Ferrarin johtohenkilöiden mahtava taktikointikyky ja Bridgestonen renkaiden ylivoimaisuus. Täällä moni harmittelee Kimin huonoa tuuria varikolta tulon suhteen, mutta on muistettava, että tuo pitäisi pystyä ennakoimaan. Kuinkas usein Schumi on viime aikoina jäänyt pussiin varikolta tultuaan? Siinä toki vaaditaan erittäin hyvää ja nopeaa laskupäätä (en haluaisi olla varikkomuurilla laskemassa), mutta Ferrarilta se onnistuu. Nythän näytti lupaavalta Kimin & kumppaneiden tuleminen juuri Schumin eteen, mutta kaikki paljastuikin lopulta Maikkarin loistavien selostajien virhelaskelmiksi... Tosin ei Ferrariakaan voi kovin paljoa ylistää eilisestä kisasta. Lieneekö loistavien taktiikoiden takana juuri se, että niitä laskelmia tehdään vain toiselle autolle? Barrichellohan jäi ihmeellisen paljon Kimistä ekan varikkostopin jälkeen ja olisi ollut kauempana ellei "Suuri Mestari" olisi helppinyt.
Todellakin täydellisesti nuo Ferrarin taktiikat Schumin kohdalla tuntuu toimivan ja tuskin siellä ihan päässälaskulla näitä hommia mietitään. Tallilla on todennäköisesti käytössä erinomainen taktiikkasimulaatio, jolla ainakin tuo ensimmäinen stoppi saadaan yleensä täysin oikein ajoitettua. Schumi ja ehkä joskus Barrichellokin pääsee tyhjälle radalle vetämään hirmukierroksiaan.
Edellisessä kisassa nähtiin juuri, miten huonoon kohtaan Kimin ja Barrichellon stopit voivat osua ilman kunnollista ennakointia, radalle oli vielä jäänyt jopa Minardeja eteen jarruttelemaan. Silverstonen pitkäkestoisemman kierroksen takia autoletka liikkuu aivan eri kohdassa kuin esim. Magny-Coursissa. Siten olisi pitänyt olla enemmän bensaa kuten Schumin kohdalla, jotta liikkuvat shikaanit olisivat olleet jo aivan eri kohdassa rataa. Tämän muiden tallien touhujen lukemisen Brawn ja Ferrari hallitsee simulaatioillaan ylivertaisesti muita paremmin.
Nykytilanne antaa enemmän taktikointimahdollisuuksia ja nämä tulevat nyt poikkeuksellisen selvästi esiin. Vanhassa aika-ajosysteemissä ja tyhjällä tankilla ajettaessa, kun ainut taktiikka oli ottaa lähinnä tankki mahdollisimman täyteen ja pysytellä radalla mahdollisimman pitkään, ei taktiikkaihmeitä juuri nähty, mutta nyt taas Brawn vie muita talleja kuin pässiä narussa.
Idealistisestihan nämä tällä hetkellä käytettävät taktiikat ovat todella surkeita. Paras vaihtoehto teoriassa on luonnollisesti ajaa matemaattisesti yhtä pitkillä stinteillä koko kisa. Esim 34%-33%-33%. Ennen oli hyötyä ottaa se "tasaisen matematiikan taulukosta" venytetty taktiikka, eli hieman enemmän bensaa mukaan, 40-35-25 vaikkapa. Sillä pystyttiin ajamaan pitempään ja alkuun lyhyemmillä stinteillä (vaikkapa 35-35-30) lähtenyt ei pystynyt millään ohittamaan, kun pitempään radalla pysyvälle jäi kevyt auto, tässä tapauksessa 5 kierrosta varten ja toinen palasi varikolta radalle painavalla autolla. Alussa hieman painavempi auto ei haitannut, koska vaikka olit hitaampi, niin ohittaminen edelleen käytännössä mahdotonta.
Nykytaktiikassa tämä vastaava kuvio heittää täysin häränpyllyä, mutta kärkitallit ovat kuitenkin päätyneet tähän tulokseen ruuhkan kustannuksella. Letka venyy kisassa aina väkisin autojen välillä ja silloin menettää aikaa. Siksi kaikki ovat pakotettuja ajamaan ensimmäinen stintti poikkeuksellisen kevyenä, että pääsisi lähtöruudukossa mahdollisimman kärkeen.
Tämän taktiikan matemaattisen surkeuden kuitenkin todistaa aina kaikki poikkeavat taktiikat. Esim kun joku Fisichella tai Räikkönen on tiputettu viimeiseen ruutuun, niin talli on heti laittanut ideaalisen 34-33-33 taktiikan ja sillä on ohitettu porukkaa solkenaan. Silloin siinä siis tapahtuu sama efekti kuin noissa vanhoissa taktiikoissa ennen uutta aika-ajosysteemiä. Painavalla autolla ajetaan pitempään. Eikö sitten kannattaisi aina ottaa se poikkeava taktiikka, kun siitä kuitenkin niin paljon tuntuu hyötyvän? Ei ilmeisesti kun sitä kukaan ei ilman ongelmia käytä, Sauberit ehkä poikkeuksena.
Ihmetellä kyllä täytyy, miksi Rubensille ei laiteta samaa taktiikkaa kuin Schumille. Tämä on todella outoa. Esim. viime kisassa Ferrarit olisivat saavuttaneet ehkä paremman tuloksen molempien autojen 2 stopin taktiikalla. "Järkevimpanä" vaihtoehtona tälle tosiaan tulee mieleen Rubensin käyttö työkaluna Schumin hyväksi. Tai ehkäpä todennäköisimmin kyseessä sitten on jokin varasuunnitelma, jos kisassa tapahtuu jotain yllättävää ja se tuhoaa Schumin kisan taktiikan osalta. Näin Rubens on sentään vielä mukana samoilla eväillä kuin muut autot ja omaa mahdollisuuden voittaa.
Tärkein pointti mikä tällä hetkellä pakottaa Brawnin tekemään muista poikkeavia taktiikoita, on tuo Bridgestonen surkeus parilla ensimmäisellä kierroksella. Räikkönen näytti viime kisan startissa miten järkyttävä se ero Michelinin hyväksi stintin alussa ja samantien aika-ajossakin on. Ferrari on satavarmasti ylivoimaisesti nopein peli ajaa kisamatka kokonaisuudessaan läpi kun Bridgestonet lämpiävät jne, mutta alkukaudesta käytössä ollut pyrkimys päästä paalulle ja siitä ajaa kärjessä muilta karkuun ei enää onnistu. Bridzoilla ei pääse paalulle, ellei Ferrari ole sitten kyseisellä radalla täysin ylivoimainen. Siksi on viisaampaa ottaa enemmän bensaa, päästä suhtkoht kärkeen ja koittaa ohittaa varikon kautta. Se onnistuu sekä 2 stopilla että 4 stopilla kuten on nähty, koska rengas paranee lämmetessään niin paljon että Ferrarin nopeus stintin jälkipuoliskoilla on taas omaa luokkaansa. Kunhan mies vaan saadaan tyhjälle radalle, niin alkaa syntyä hirvittäviä eroja. Ranskassa hommaa helpotti tuo nopea varikkokäynti, jossa menetti 6 sekunnin tankkauksella vain 15 sekuntia. Silverstonessa sama oli lähes 10 sekuntia enemmän.
Nuo Schumin kierrokset ennen ensimmäistä stoppia olivat kyllä uskomattoman nopeita. Mieleen heräsi jopa ajatus, että Ferrari ei ota moottoristaan läheskään kaikkea ulos tuon super-luotettavuuden maksimoimiseksi, mutta sitten juuri näissä Schumin nopeissa kierroksissa tehoa käytetään enemmän, mikä voi olla ihan kuskin säädettävissä. Esim. toisen rengassarjan lopussa sämä hirmukierrokset jäi tyystin tulematta, Schumi jäi omistaan lähes sekunnilla.
Sama tempppu on nyt toistunut jo niin monta kertaa ja Schumacherin kierrosajat nopetuvat muiden mentyä edestä pois aivan jumalattomasti, että tuntui jopa tallilla olavan joku pieni tehonlisäyssysteemi käytössä. Luulisi että noin paljon nopeammalla autolla voisi yrittää ihan ohitustakin, mutta ilmeisesti taktiikkaan luotetaan niin määrätietoisesti, että ohitukset jätetään tarkoituksella yrittämättä.
Seurasin kierrosaikoja F1.comista kisan aikana ja kyllä se Schumin tulo kärkeen ekan stopin jälkeen yllätti allekirjoittaneenkin. Varikkokäynnillä kun menetti sen 26 sekuntia 8 sekunnin tankkauksella ja Kimin ero Schumiin Schumin stoppia edeltäneellä kierroksella oli vain se 23 sek. Mutta Schumacher veti tässä kohtaa kolme sekuntia kovempia kierroksia, kun Kimi juuttui hitaampien taakse. Viimeistä kierrosta ei tietysti tulosmonitoreihin saatu, joten se puuttuva 3 sekuntia jäi tuosta 26 sekunnista uupumaan. Sitä ei Oskari tajunnut, enkä myös itsekään olisi uskonut. Kimin tullessa varikolta ero oli muistaakseni 15 sekuntia Schumin hyväksi, sen jälkeen neljässä kierroksessa 17-20-23-26, hirvittävät erot.
Kisan kannalta olisi ollut parasta, jos Kimi olisi päässyt Schumin eteen, Kimi olisi päässyt kasvattamaan jälleen eroa mutta nyt Schumi tuli erittäin painavalla autolla hidastaamaan Räikkösen eteen juuri kun Kimin olisi pitänyt alkaa ajaa niitä omia nopeita kierroksiaan ja Kimin kisa oli samantien siinä.
On puhuttu Schmin 25 sekunnin johdosta, mutta se ei olisi todennäköisesti ollut lähellekään tuota jos Räikkönen olisi eteen päässyt. Ihan mielnkiinnosta noiden taktiikoiden eroa kohtaan olisin halunnut nähdä miten tuossa käy, mutta se jäi sitten näkemättä kun Schumi pääsi heti eteen jarruttelemaan ja viemmään Räikköseltä aseet käsistä. Schumacher olisi todennäköisesti voittanut, mutta tuskin millään 25 sekunnin erolla (ajatellaan nyt ettei SC:tä olisi tullut). Schumahcer ei kuitenkaan lopussa, kun autot olivat yhtä painavat, hirveästi jätättänyt Kimiä, vain pari kymmenystä per kierros.
Toivotaan että tulevissa kisoissa sekä Kimi että Schumi pääsisivät ajamaan sitä tyhjää rataa niin todelliset erot renkaiden ja autojen välillä voitaisiin saada paremmin selville.
:alppu: