Silverstonen GP

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ross Brawn ainakin itse sanoi, että voimavarat keskitetään uuteen autoon ja kaikki parannukset jota nykyiseen autoon tulee on jo suunniteltu ja odottavat tehtaalla. Eli toisin sanoen parannukset moottoriin ja aerodynamiikkaan on jo valmiina.
 

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Kumma juttu tuo Genen vaisuus. Silverstonen pitäisi testikuskille olla tutumpi kuin omat taskut, mutta vauhtia ei yksinkertaisesti vaan löytynyt. Saas nähdä, saako Pizzonia mahdollisuuden näyttää osaamistaan Saksassa, ja entä jos Pizzonia on vielä hitaampi kuin Gene? :doubtful: :confused:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
2 uutta aeropakettia ja uusi moottoriversion Monzaan on Ferrarilla vielä luvassa tällä kaudella.

Tiedä sitten
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Hieno kisahan tuo kaikenkaikkiaan oli. Tunteet vaeltelivat lievän pettymyksen, pelon ja voitonriemun välillä. Räikkösen musertava alku ja Rubenssin pikainen varikkovisiitti pistivät mietteliääksi mutta kun Schumi viihtyi radalla pidempään niin johan alkoi hymyilyttään.
Homma alkoi jo näyttää hienolta Ferrarin kaksoisvoitolta kunnes Trulli kutsui turva-auton kehiin niin silloin veti ilmeen vakavaksi. Räikkönen uusilla liimamisukoilla Schumin puskurissa oli välillä pahaa katsottavaa mutta hyvinhän Suuri Mestari tilanteen hoiteli.
Rellut, Bar ja etenkin Williams todella vaisuja verratuna Ferrareihin ja McLareniin. Katsotaampa jatkuuko sama tahti Hockella vai antoiko Hopeakivi etua Hopeanuolelle.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ferrari 4ever sanoi:
Hieno kilpailu. Ferrari osoitti jälleen taktisen osaamisensa ja ilman turva-autoa ero olisi ollut todennäköisesti yli puolisen minuuttia Kimiin. On hienoa, että autot ovat turvallisia nykyisin. Kolari näytti todella rajulta, mutta paikat kestivät.
Tuota noi... Schumi ja Ferrari saavat kyllä pääasiassa kiittää Satoa siitä, että Kimi jäi varikkokäyntien jälkeen Schumin taakse. Ilman Satoa olisi ollut kyllä todella mielenkiintoista katsoa, että miten Schumi olisi pysynyt Kimin perässä painavemmalla autolla!

Lisäksi Schumilla kävi säkä, kun turva-auton takana ajettaessa oli hänen ja Kimin välissä kaksi hitaampaa. Kimi olisi muuten todennäköisesti ohittanut Schumin, kun Schumi joutui pari-kolme kierrosta lämmittelemään Britzojaan. Olin ällikällä lyöty, kun Kimi iskeytyi aivan Schumin peesiin päästyään hitaammista ohi, koska uskoin Schumin kasvattavan eroa välittömästi, kun turva-auto lähtee. Niin ei kuitenkaan käynyt aivan heti.

Tottakai sitten kävi Kimilläkin säkä, että turva-auto tuli ylipäätään radalle. Muuten ero Schumiin olisi ollut aika suuri kisan lopussa. No, molemmilla kävi tuuri. :) Jokatapauksessa, hieno kisa. Kunnon kilpa-ajoa loppuun asti! Hienoa kisa Schumilta, mutta ehdottomasti myös Kimiltä! :thumbup:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
MaranelloRed sanoi:
Hieno kisahan tuo kaikenkaikkiaan oli. Tunteet vaeltelivat lievän pettymyksen, pelon ja voitonriemun välillä.
Mä kun luulin, että Ferrari-fanit nauttivat kisasta ainoastaan silloin, kun Schumi varvaa muut vähintään kierroksella... :D

Mutta eikö ollutkin hyvä kisa? Häh? Parempi kuin kauden kaikki muut tähän asti yhteensä! :ahem: :thumbup:

Ekaa kertaa tällä kaudella käytiin taistelua voitosta ruutulipulle asti!

P.S. Tai no... Monacossa oli myös taistelua, mutta siellä ei pääse ohi missään, joten en missään vaiheessa uskonut Buttonin ohittavan Trullia ja niin myös kävi. Silverstonessa ohittamiseen on sentään ihan oikeasti mahdollisuus-
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kisa oli kokonaisuudessaan kauden 3 parhaan joukossa, ellei peräti paras :thumbup:

Toki nyt täytyy jo itsekin myöntää että mestaruudet on lopullisesti jaettu kaudelle 2004.Mielenkiintoa tosin löytyy siitä alkaako Rubens sotia tallia vastaan loppukaudesta.....

Mutta vääryys on ellei 10 (+tulevat) voiton mies ota mestaruutta
kaudelta

Schumilta tänään jälleen hieno kisa jokatapauksessa

Kimin kisa (ja vkl) oli loistava :thumbup: :thumbup: Vaikka voitto jäikin vielä odottamaan, mutta ehkäpä Hockella.... :ahem: David puolestaan oli kotikisassaan todella vaisu, mutta Kimin ajon perusteella Mäkki on nousemassa Bar-Hondan ja Renaultin ohi Ferrarin ykköshaastajaksi :thumbup:

Fisichellalta ja Webberiltä jälleen todella hyvä kisa, nämä miehet huippuautoihin äkkiä :thumbup: :thumbup:

Button ajoi myös suht hyvän kotikisan

Suuria pettymyksiä olivat: Gene, Klien, Toyota ja Renault ja Sato.

Williamsin kannattaa vaihtaa kuljettajaa Saksaan ilman epäilystäkään.Ok, auto ei ole parhaimpia, mutta Montoya toi sentään pisteitä.Gene ajoi täysin eri kisaa :thumbdown Pizzonia tilalle ellei ketään muuta saada.

Ja Klien.... Mies häviää kierroksella Webberille... Wirdheim toiseen Jaguaariin ja pian.Toyotan puolestaan kannattaa todellakin ottaa uusi auto kehiin Saksassa.Renaultin ja Saton laskusuhdanne puolestaan loppunee yhtä nopeasti kuin on alkanutkin...
 
Viimeksi muokattu:

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Niin Karpow jos tuota logiikkaa kayttää niin Kimi saa kiittää Buttonia että ylipäätään sai edes jonkinlaisen kaulan Schumiin venytettyä. Eiköhän seuraava taulukko anna sinulekin hivenen lisää faktaa hahmoottaaksesi sen missä sarjassa kukanenkin tuossa kisassa paini. Schumi vei ja muut vikisi mukaanlukien Kimi Matias. Räikkönen kiittäköön turva-autoa että ylipäätään kakkostilan sai pitää sillä sekin oli jo vahvasti lipumassa Rubenssille.

1 1 Michael Schumacher Ferrari 14 13:22:03 235.049 1:18.739

2 2 Rubens Barrichello Ferrari 8 13:14:03 233.398 1:19.296

3 9 Jenson Button BAR-Honda 10 13:16:45 232.835 1:19.488

4 6 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 10 13:16:39 232.641 1:19.554

5 11 Giancarlo Fisichella Sauber-Petronas 22 13:33:22 231.887 1:19.813

6 3 Juan Pablo Montoya Williams-BMW 26 13:38:55 231.437 1:19.968

7 4 Marc Gene Williams-BMW 58 14:25:53 230.096 1:20.434

8 8 Fernando Alonso Renault 39 13:57:16 230.073 1:20.442

9 12 Felipe Massa Sauber-Petronas 58 14:25:43 229.953 1:20.484

10 5 David Coulthard McLaren-Mercedes 25 13:37:40 229.773 1:20.547


Mutta kuten sanottu niin kisa oli todella hyvä ja Räikkönen suorastaan erinomainen. Verratkaa vaikka Cuutioon.
 
Viimeksi muokattu:

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Rupesin ihmettelemään MTV3:ssa olevaa tokaisua, joka ikävä hävisi nyt. McLaren MP-19B testattiin ensimmäistä kertaa ja antoi ymmärtää, että talli halusi Kimin testaavan autoa ja antavan palautteita. Ilmeisesti talli ei siis luota Davidin palautteisiin, koska tuloksena on saatu ihan sudenhukka auto. Talli siis turvautui Kimin palautteisiin. Kuutiolta on varmaan otettu pään muodosta päätellen n. 15% pääkopan osista kirurgiassa pois? Siksikö se näyttää niin laatikolta? :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
312T4 sanoi:
Hockenheimilla Ferrari taitaa jyrätä kaksoisvoittoon kaikesta huolimatta:confused:
ei välttämättä, McLarenille tulee uusi kone ja uusia osia Hockeen, joten jännäksi menee.... :thumbup:
MaranelloRedin kanssa samaa mieltä Rellun BAR:n ja Williamsin tasosta, ei uskois että Rellulla voitettiin Monaco, ja melkein voitettiin vko sitten Ranskassa... aijai....
Williamskin on hyytynyt kun Patrick Head korvattiin....
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Pahasti vaan pelkään, että Mersulla on taas Hockessa perinteinen Saksa-spesiaali (toiselta nimeltään Kaboom!) Mäkissä kiinni. Hyvällä onnella toinen autoista saattaa päästä maaliin... Mutta toivotaan, että läksyt on opittu vuosien varrella.

Lintu: Aivan. Mustakarin kommentti takapään alta lähdöstä oli varsin koominen. Kyllähän tuo takapää lähtee aika hyvin alta, jos kääntää ja jarruttaa yhtäaikaa toisen puolen renkaat nurtsilla... Ja vielä kahdesti samassa paikassa kisan aikana. Pantanolla piti kait oleman joku ässä hihassa? :D

Kaiken kaikkiaan hyvä kisa. Jälleen vain korostui Ferrarin johtohenkilöiden mahtava taktikointikyky ja Bridgestonen renkaiden ylivoimaisuus. Täällä moni harmittelee Kimin huonoa tuuria varikolta tulon suhteen, mutta on muistettava, että tuo pitäisi pystyä ennakoimaan. Kuinkas usein Schumi on viime aikoina jäänyt pussiin varikolta tultuaan? Siinä toki vaaditaan erittäin hyvää ja nopeaa laskupäätä (en haluaisi olla varikkomuurilla laskemassa), mutta Ferrarilta se onnistuu. Nythän näytti lupaavalta Kimin & kumppaneiden tuleminen juuri Schumin eteen, mutta kaikki paljastuikin lopulta Maikkarin loistavien selostajien virhelaskelmiksi... Tosin ei Ferrariakaan voi kovin paljoa ylistää eilisestä kisasta. Lieneekö loistavien taktiikoiden takana juuri se, että niitä laskelmia tehdään vain toiselle autolle? Barrichellohan jäi ihmeellisen paljon Kimistä ekan varikkostopin jälkeen ja olisi ollut kauempana ellei "Suuri Mestari" olisi helppinyt.

Fisichellalta hieno kisa, mutta olihan tuo jo aikakin. Kyllä Sauber F2003 on ollut anteeksiantamattoman hidas alkukaudella! Toivottavasti alkukausi ei ollut viimein niitti Fisin F1-uralle.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
MaranelloRed sanoi:
Niin Karpow jos tuota logiikkaa kayttää niin Kimi saa kiittää Buttonia että ylipäätään sai edes jonkinlaisen kaulan Schumiin venytettyä. Eiköhän seuraava taulukko anna sinulekin hivenen lisää faktaa hahmoottaaksesi sen missä sarjassa kukanenkin tuossa kisassa paini. Schumi vei ja muut vikisi mukaanlukien Kimi Matias. Räikkönen kiittäköön turva-autoa että ylipäätään kakkostilan sai pitää sillä sekin oli jo vahvasti lipumassa Rubenssille.
Ei yksi epätoivoinen takaa-ajokierros vielä kesää tee... :D Ja Schumihan oli Kimin edessä tulppana silloin, kun Mäkki olisi todella kulkenut. Rubens myönsi lehdistötilaisuudessa, että niillä nopeuksilla mitä hän ajoi, ei olisi Kimistä ohi päästy. :ahem:
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Kimi ei ottanut lähdöstä ensimmäiseen stoppiin asti kaikkea irti, koska pystyi kontrolloimaan kisaa 4s johdossa. SC:n jälkeen tuoreemmilla renkailla ajaessa hän oli edelleen kisan nopein kuski, mutta päätti odottaa Schumin virhettä ja jättäytyi parin sekunnin päähän. :ahem:
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
Stig Helmer sanoi:
Kuten tavallista Schumilla kävi hirvittävä tuuri, Räikkösellä edessä hidasteli Sato ja neljä kierroksella ohitettavaa.
Eclestone paino nappia et sumi pääsee repimään riittävästi eroa :D
 

hjuw

Well-known member
Liittynyt
29.3.2004
Viestit
66
Sijainti
Tammerfors
Vittorio Jano sanoi:
Kimi ei ottanut lähdöstä ensimmäiseen stoppiin asti kaikkea irti, koska pystyi kontrolloimaan kisaa 4s johdossa. SC:n jälkeen tuoreemmilla renkailla ajaessa hän oli edelleen kisan nopein kuski, mutta päätti odottaa Schumin virhettä ja jättäytyi parin sekunnin päähän. :ahem:
You have been living in a dream world Vittorio Jano.

Kimi yritti alussa tosissaan minun näköelimieni mukaan, sen verran auto lipsuikin välillä. Sitten vain bridgestonet alkoivat toimimaan ja misukka ehkä menetti liimansa, joten se siitä kontrolloinnista.

Edelleen(??) kisan nopein kuski? Vilkaisepa kunkin nopeimpia kierroksia kisasta, Kimin nopeimman ja kisan nopeimman ero on yli 0,8s... itse ihmettelen miksei Schumi painanut enempää noita alle 1.19 aikoja, autosta se tuskin oli kiinni. Ei vain tainnut olla edes tarvetta vetää aivan täysillä kuin juuri ennen ensimmäistä stoppia.

Lisäksi parin sekunnin päässä ajellen on aika turha odotella toisen virhettä, ja tuossa lopussa ero oli vielä luokkaa 4 sekuntia.

Kimi ajoi kyllä varsin hyvän kisan, sitä ei käy kieltäminen, mutta liioittelu on silti liioittelua.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Zep sanoi:
Pahasti vaan pelkään, että Mersulla on taas Hockessa perinteinen Saksa-spesiaali (toiselta nimeltään Kaboom!) Mäkissä kiinni. Hyvällä onnella toinen autoista saattaa päästä maaliin... Mutta toivotaan, että läksyt on opittu vuosien varrella.
No vaikka konerikkoja tullut paljon tällä kaudella niin tässä tilanteessa kuitenkin ollaan, että toiseksi nopein talli on Mclaren. Tuskin se maaliinpääsy on sen nopeampi tie huipulle. Sitten kun oikeasti taistellaan mestaruudesta niin kuten Ferrarista näkee, niin nopeus mutta ennenkaikkea kestävyys on se valtti.


Kaiken kaikkiaan hyvä kisa. Jälleen vain korostui Ferrarin johtohenkilöiden mahtava taktikointikyky ja Bridgestonen renkaiden ylivoimaisuus.
Nytten kun Bridgestonen rengas on huono ensimmäisillä kierroksilla ja hyvä kisapituudessa, saadaan kisojen voittaminen näyttämään aina Ferrarin mahtavan taktikoinnin ansiota. Jos kerta renkaat ja auto on kisassa parhaat niin ei siinä sen kummempaa taktikointia tarvii. Kun edessä on tyhjä rata niin turboruuvi kaakkoon ja ohitetaa kaverit varikkokäynnin aikana. Mikä olisi estänyt sen, että Schumi ei olisi voittanut kisaa kolmen pysähdyksen taktiikalla?

Jos kerta Schumi on kahden pysähdyksen autollakin nopeampi kuin Kimi kolmen, niin ei siinä paljoa ole varaa tehdä. Omituista, että voimasuhteet heittelee näin paljon kisasta toiseen. BAR,Williams ja Renault on näyttäny jäävän kelkasta täysin. Mclaren parantanut roimasti, mutta silti ollaan kisapituuksissa yli puoli sekuntia Ferrarin takana. Ehkäpä sitten BAR ja Williams pärjää radoilla vain jossa painetaa kaasupohjaa ja sit vedetää suoran päässä jarruttaen laittaakseen heti sen jälkeen taas kaasun pohjaan.


Fisichellalta hieno kisa, mutta olihan tuo jo aikakin. Kyllä Sauber F2003 on ollut anteeksiantamattoman hidas alkukaudella! Toivottavasti alkukausi ei ollut viimein niitti Fisin F1-uralle.
Kyllä, Fisco teki hienon kisan ja haluaisin todellakin nähdä tämän kaverin vaikka Webberiä vastaan Williamssilla(Jos Häkää ja Villeneuvee ei ole saatavilla)
 
Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Oli kyllä aika hyvä kisa, jonka Schumacher olisi tosin "normaaliolosuhteissa" voittanut aika selvästi. Toki Kimilläkin meni aikaa hukkaan muiden takana, mutta Schumiltakin hupeni potentiaalinen 25 sekunnin johto turva-auton takana.

Mitä kisataktiikoihin tulee, niin jäi ihmetyttämään että miksi Renault valitsi Alonsolle niin kevyen auton, koska 10 ruudun pudotus odotti joka tapauksessa. Alonso jäi aivan statistiksi Fisichellaan verrattuna, joka lähti vielä taaempaa ajaen fiksusti 2 stopin taktiikalla. Oli myös hauska kuunnella selostajien spekulointia Fisin mahdollisesta yhden pysähdyksen taktiikasta, jotain rajaa nyt sentään...

Lähtö oli aika kriittinen, siinä Schumacher keskittyi vain ja ainoastaan pitämään Trullin takanaan. Se kannatti, koska Trulli oli kisassa melko hidas, ja ohittaminen olisi ollut vaikeaa.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Zep sanoi:

Kaiken kaikkiaan hyvä kisa. Jälleen vain korostui Ferrarin johtohenkilöiden mahtava taktikointikyky.
Maikkarin F1-tiimin puheita kun joutuu kuuntelemaan niin helposti jää siihen käsitykseen että Ferrari pesee muut "ylivertaisen" taktiikkansa takia. Ei ole varmaan Mustakiikarilla ja kumppaineilla käynyt mielessä että sarjan ylivoimaisesti parhaalla autolla on aika luonnollista ohitella varikkopysähdysten aikana.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ja vielä pari sanaa muutamasta kuskista:

En voi ymmärtää, miten Gene voi olla noin huono. Testikilometrejä on takana vaikka millä mitalla, mutta ei. Taitaa Williams olla melkoisen kehno talli tällä hetkellä, Montoyakin yrittää yliyrittämisellä paikata auton hitautta. Williams on tosiaan perinyt McLarenin paikan huonoimpana "huipputallina".

Ja sitten Sato, aivan samanlainen suoritus kuin Genellä, eli surkea verrattuna tallikaveriin. Aikaero Buttoniin jäi lopulta pieneksi, mutta se oli turva-auton ansiota. Sato ajoi kyllä kahdella stopilla, mutta se ei voi selittää koko asiaa.

Kolmas tunari, eli DC. Sekunnin Kimiä hitaampi aika-ajossa kevyemmällä autolla. Luulin minäkin Kimin olleen kärkiporukan kevyimmällä autolla lähtöruudussa, mutta Jahvetin nopeus, tai sen puute vain hämäsivät.
 
Ylös