Turvallisuuteen en katso tuon Rosbergin uhkaavan vaihteiston jumiutumisen suoraan vaikuttaneen (välillisesti olisi toki aiheuttanut suuria nopeuseroja autojen välillä, sekä mahdollisia takarenkaiden lukittumisia moottorijarrutuksen takia, teoriassa molemmat kuitenkin vältettävissä muuttamalla ajotyyliä). Kriittinen vika ehdottomasti kuitenkin kyseessä, ainakin jos suorityskyvyn romahtaminen tai keskeytysriskin merkittävä kohoaminen tulkitaan kriittiseksi. Riippuu siis sääntöjen tulkinnasta tai kirjaimesta oliko rangaistuksen langettaminen oikein. Oman käsitykseni mukaan nykysäännöillä ehdottomasti rangaistava teko.
Auton asetuksia oli kuitenkin ilmeisesti pakko muuttaa, mikäli jumiutuminen haluttiin välttää, vaihdetta tuskin voi normaalista valitsimesta (vivut ratin takana) ohittaa niin ettei vaihdelaatikko ehdi seiska vaihteella käydä välillä kuutoselta kasille (isoin vaihde?) vaihdettaessa?
Suurin ongelma rangaistuksessa tulee nyt tästä etukäteen määrittämättömästä rangaistusasteikosta, joka valitettavasti taitaa vielä olla varsin eläväistä sorttia. Kaikki tallit tulevat jatkossa oikeaoppisesti arvioimaan tilannetta kymmenensekunnin aikasakon avulla ja jatkossa (ilman sääntötarkennusta) tulemme näkemään merkittävässä määrin jälkeenpäin tarkistettavia tuloslistoja. Näin ollen katson itse kymmenen sekunnin aikasakon olleen aivan riittämätön rangaistus ja itse olisinkin kannattanut rangaistukseksi hylkäystä, ylimääräistä varikon läpi ajoa tai vastaavaa. Lienee helppoa saavuttaa yli kymmenen sekunnin etu varsinkin kilpailun alkupuolella otetun taktisen rikkeen avulla. Etu on saatavissa helposti myös lopussa uhkaavaa teknistä keskeytystä vastaan. Toisinpäin pahin skenaario tosin on mielestäni kuolemaan tai vakavaan onnettomuuteen johtavassa tilanteessa (esim. mahdollinen jarruvika), jonka jälkeen ansaitusti oikeudessa pistetään Fian vastuulliset päättäjät linnaan onnettomuuden aiheuttamisesta kieltäessään tallia kertomasta kriittisestä viasta!