Silverstonen jälkipöhinät

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
No höh! Missä on sitten Hamiltonin Itävallan GP:n 10 sekunnin rangaistus? Yhtälailla olisi britin kisa päätynyt keskeytykseen jousituksen pettämisen seurauksena, ellei talli olisi neuvonnut kesken kisan! :yuck:
Tässä oli turvallisuuteen liittyvä vika, jota tietääkseni saa ohjeistaa varikolta käsin?
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Ennen valitettiin siitä, että tuomarit puutuvat liikaa kisan kulkuun ja vaikuttavat tuloksiin. Nyt näköjään valitetaan siitä, etteivät puutu tarpeeksi, eivätkä muuta tuloksia riittävästi.
Joo älä muuta sano! Naurettavaa höpötystä!:wall:

Laitetaan brittituomarien piikkiin. On kyllä kansalla mopo lähtenyt tällä foorumilla käsistä tämän asian suhteen.
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
Tässä oli turvallisuuteen liittyvä vika, jota tietääkseni saa ohjeistaa varikolta käsin?
Perezille ei talli Itävallassa saanut kertoa että jarrut ovat pettämäisillään, Sergio vetikin ulos viimeiselllä kierroksella sen seurauksena. Aika vaarallista touhua kun jarruista kuitenkin kyse. Säännöt eivät ole kaikille samat ja lisäksi tuomaroinnin linja on poukkoilevaa, tämä nyppii mua eniten. Tuntuu siltä, että tänä vuonna Hamilton = Ylijumala, ei saa rankkua mistään kisatapahtumasta. Rosberg = Ylijumalasta seuraava, rankkua kyllä tulee mutta aika miedosti. Ja sitten on kärjen takana olevat muut kuljettajat, joita sitten rangaistaan milloin mistäkin, tai jätetään rankaisematta vaikka syytä olisi ja korkeintaan nuhdellaan ja heristellään sormea.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Sarjan fanit ja johto haluaa sarjasta tasaisemman = suositaan parhaan tallin kuljettajia sääntöjen osalta. Meneekö ihan hyvin?
 

Paperino

Well-known member
Liittynyt
26.11.2009
Viestit
199
Sijainti
Tampere
Radiosäännöt ovat omasta mielestäni täyttä roskaa. Mutta jäi mietityttämään, että oliko Mersulta ihan ok kertoa Hamiltonille Itävallassa Nicon olevan pehmeämmällä renkaalla vikalla stintillä? Eikö tuokin ole sitä neuvomista?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Jep, tämä on loputon suo. Tässä on jo pari seikkaa tullut esille, ja kuinka paljon onkaan pimennossa. Koko sääntö on perseestä ja se pitää poistettaman. Joko niin, että näytellään pelkkiä varikkotauluja kuskeille, kun kiitävät ohi miljoonaa. (Onko kukaan muuten nähnyt niitä enää valmisteltavan muutamaan vuoteen???) Tai sitten vain kuskit saavat höpötellä varikollepäin ja leikkiä kukkuluurua. Tai sitten jotain ihan muuta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Sarjan fanit ja johto haluaa sarjasta tasaisemman = suositaan parhaan tallin kuljettajia sääntöjen osalta. Meneekö ihan hyvin?
Nykyajan turva-autostartit märälläkin pelaavat parhaan auton kuskeille peliä, jotta päästäisiin kuivemmalle kelille kisaamaan kun jo helpompaa. Ties vaikka Red Bull olisi taistellut tiukemmin voitosta jos alusta asti kilpaa.
Hienoja aikoja ne kun sateellakin lähdettiin valoista.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Jep. Bakussa Hamiltonille ja Kimille ei saatu kertoa joidenkin asetusten muuttamisesta, nyt inssi kertoi Nicolle ns. paniikissa että vaihda siihen ja siihen.
Lisäksi käskettiin olla käyttämättä seiskavaihdetta. Kyllä koko radiosäännön voi heittää roskiin, jos tästä ei rangaistusta tule. Suuruudella ei ole mitään väliä,
mutta jotain on tultava jos tästä säännöstä aiotaan kiinni pitää.
Radiosääntöä voisi muuttaa siten, että talli voisi olla yhteydessä kuljettajaan tietyn max ajan kisan aikana, vaikka 2 minuuttia tai jotain.

Se olisi sitten ihan sama mitä sen pari minuuttisen aikana höpöttää. Siinä sitä selkeyttä.

Tai sitten laitettaan tallin suunnalta radio kokonaan kiinni.. on tämä vaikeeta... :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Nykyajan turva-autostartit märälläkin pelaavat parhaan auton kuskeille peliä, jotta päästäisiin kuivemmalle kelille kisaamaan kun jo helpompaa. Ties vaikka Red Bull olisi taistellut tiukemmin voitosta jos alusta asti kilpaa.
Hienoja aikoja ne kun sateellakin lähdettiin valoista.
Turva-autopuolen jutut ovat hieman aina olleet aika kaksipuolisia arvoiltaan vaikka välillä niiden osuudet radalla tuntuvat kovinkin pitkiltä ellei jopa liiankin pitkiltä.

Toisaalta se mikä itseäni on häirinnyt pitkän aikaa on ollut se seikka, että periaatteessa ennen kuin uusintalähtö tulee tai turva-auton takaa lähteminen kisaan niin silloin jo vuodesta 1995 asti säännöissä on ollut käytännössä vuoden 1994 Suzukan pohjalta periytynyt sääntö turva-auton olemisesta radalla aina vähintään pakosti ne kuuluisat pari ensimmäistä kierrosta vaikka kuinka valitettaisiin turva-auton tarpeettomuuttakin.

Tai liikaa radalla oloa mikä kyllä on ärsyttänyt näin viime vuosina kun kitinä on levinnyt jo näihin tiedostavampienkin maiden tv-selostuksiin ilmeisesti uuden selostajasukupolven myötä joka tuntuu olevan liiankin valmiiseen ja hienovaraiseen tapahtumaan tottunut. Ja kun vielä myöhemmin sattui juurikin valitettava Jules Bianchin poismeno niin FIA ei vain kerta kaikkiaan siinä mielessä oikein voi muutakaan tehdä.

Sadepuolesta puhuttaessa taas aikaisemmin oli huomattavasti enemmän vettä poistavat sadekelinrenkaat ja Monsuunirenkaatkin. Bridgestonenkin aikaan vielä sen alkuaikoina jotta ei aivan pelkäksi Goodyearin tai vanhan ajan Pirellin sadekelinrenkaiden kehumiseksi menisi.

Vasta noin vuosien 2001-2003 aikana tai sen jälkeen sadeajoista on tullutkin jo melkein aina liian vaarallisia tai hyvin äkkiä turva-auton vaativia ajoja. Brasilia 2003 olikin sitten tavallaan se lopullinen viimeinen niitti ja silloinkin koko kilpailu oli siinä sateessa silloisilla vedenpoistomäärilläkin vaarallinen tai jopa hengenvaarallinen ajaa ja vain tuomariston päättämättömyys ja muutama muu yleinen typeryys siinä kisassa piti sen käynnissä niin pitkään kun piti.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Ennen valitettiin siitä, että tuomarit puutuvat liikaa kisan kulkuun ja vaikuttavat tuloksiin. Nyt näköjään valitetaan siitä, etteivät puutu tarpeeksi, eivätkä muuta tuloksia riittävästi.
Kyllä minä edelleen valitan siitä, että säännöt ovat idioottimaiset ja että niitä pitäisi myös olla reilusti nykyistä vähemmän. Mutta samalla minä myös toivon, että jos turhia sääntöjä laaditaan, niin ne voisi tehdä sillä tavalla hyvällä maulla. Kymmenen sekunnin rangaistus radiosäännön rikkomisesta on naurettava, varsinkin kun "rangaistuksena" sen noudattamisesta olisi ollut keskeytys. Rosberg voitti tässä siis 15 MM-pistettä. Kymmenen sekuntiahan ei ole yhtään mitään, jos autoon saa sen avulla reilusti paremmat säädöt. Hamilton menetti Bakussa 2-3 sekuntia kierroksella. Nyt kun FIA on myös kieltänyt teknisistä ongelmista ilmoittamisen paitsi keskeytyksen uhan alla yleensäkin niin myös kuljettajan turvallisuuden perusteella, joten radiossa ei ole enää yhtään mitään sanottavaa. Näkeehän sen kisalähetyksissäkin, että radion tarkoituksena on enää itkeä sinisistä lipuista tai muuten vain pahaa oloa. Radio voitaisiin yhtä hyvin kieltää kokonaan. Tai sitten sallia täysin.
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Radio voitaisiin yhtä hyvin kieltää kokonaan. Tai sitten sallia täysin.
Nimenomaan näin. Oikeastaan ihan sama kumpaan vaihtoehtoon päädyttäisiin, mutta nykyinen välimallin ratkaisu on aivan naurettava. Ihmetyttää miten noinkin yksinkertaisesta asiasta on tässä lajissa onnistuttu tekemään tuollainen sekasotku.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Bottaksen ajo oli umpisurkea, ei ilmeisesti osaa märällä ja kuivuvalla kelillä. Tähän malliin pari vuotta Williamsilla, niin ura on taputeltu.
Vika oli kyllä enemmän autossa kuin kuskissa. Williams ei ole vain antanut Bottakselle mahdollisuuksia näyttää juurikaan osaamista märällä ja kuivuvalla kelillä jotka Valtteri ehdottomasti taitaa.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Vika oli kyllä enemmän autossa kuin kuskissa. Williams ei ole vain antanut Bottakselle mahdollisuuksia näyttää juurikaan osaamista märällä ja kuivuvalla kelillä jotka Valtteri ehdottomasti taitaa.
Taisi tänään olla kyllä vikaa kuskissakin. Paremminhan siellä Massakin suoriutui ja taisi Bottas itsekin kommentoida että peiliinkatsomisen paikka.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Turva-auton takaa lähdetyistä kisoista ensimmäisessä eli Spassa 1997 ei ollut sääntöä renkaista startissa ja silloin ratkaisu pelasi täysin välikelin renkailla lähteneiden kuskien pussiin. Schumihan tuosta oli silloin selkein esimerkki. Kaiken lisäksi taisi olla siinä vielä niin, että tiedotus starttitavasta tuli vasta siinä vaiheessa, kun rengasvalinnat oli jo tehty.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Kymmenen sekunnin rangaistus radiosäännön rikkomisesta on naurettava, varsinkin kun "rangaistuksena" sen noudattamisesta olisi ollut keskeytys.
En tajua mihin tämä hokema perustetaan? Tuossa olisi Rosberg varmasti itsekin järkeilyllään selvittänyt tilanteen. Kunhan paniikissa vähän turhanpäiten varmisteli asioita. Hän olisi voinut vaan selata vaihteita ylös ja alas, ja todeta, että homma toimii sittenkin pl. 7. vaihde.

Ei tämä mikään ensimmäinen kerta maailmassa ole, kun tuollainen vika vaihdelaatikkoon tulee. Aivan turhaa keskustalua siis. Talli olisi voinut sanoa Rosbergille ihan hyvin vain, että mieti itse tilanne, osaat selvittää sen kyllä.

Mutta en kannata missään nimessä rangaistustakaan. En ole rankaisijoita ja kannatan Rosbergia Hamiltonin sijaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En minäkään ymmärrä sitä, että muutoinkin typeränä pidetyn radiosäännön rikkomisesta vaaditaan isoja rangaistuksia. Jos se on fanien mielestä erittäin vakava rike, niin ilmeisesti kaikenlaisesta törmäilyistä pitäisi sitten langettaa saman tien kisabanneja, koska tottahan toisiin kuskeihin kohdistuneet taklaukset ovat aivan toista suuruusluokkaa kuin pelkästään omaan ajoon vaikuttavat? Ideaali olisi ilmeisesti se, että melkein joka kisassa joku olisi jäähyllä, vai mitä tällä haetaan?
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Hamilton törmäsi melkein turva-autoon ja ei edes tutkittu vaarallisesta ajosta? Tämä on jo ainakin toinen kerta, kun kikkailee turva-auton takana. Japanin 2007 aikaan puhuttiin, että moisesta pitäis tulla rangaistus. Silloin tosi aiheutti vielä bonuksena kolarin.

Saako turva-auton takana ajaa miten sattuu ja jostain viivan ylittämisestä tulee +5sek.
 
Ylös