CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 14972
Useimmiten jo pitkän aikaa tuomaristoissa on ollut keskimäärin 3 jäsentä ja tuomaritoiminnan koordinaattori tai päätuomari eli neljä jäsentä. Joskus on ollut vain kolme tuomaria kuten ajajatuomari tai tuomariston ajaja-asiantuntija mukaan laskien eli 2 tuomaria, ajaja-asiantuntija ja tuomaritoiminnan koordinaattori tai päätuomari eli edelleen 4.Kai se Tuomaristo nyt useammasta henkilöstöstä kuitenkin koostuu kuin kahdesta? Kuvittelisin, että raadissa ainakin 5 pitää olla.
Joskus on ollut vain pelkästään kaksi tuomaria ja yksi tuomareista on ollut samalla jo päätuomari tai tuomaritoiminnan koordinaattori eli kolme jäsentä. Joskus hyvin vanhaan aikaan oli vain kaksikin tuomaria joista toinen käytti ylintä valtaa ja toinen toimi vain avustajana, mutta puolueettomuuden ja sujuvan päätöksenteon saamiseksi tuomareiden lukumääräksi vakiintui jossakin vaiheessa kolme jäsentä vähintään käytännöksi.
Suurimmillaan tuomareita on ollut enemmänkin kuin 5 korkeintaan, mutta 5 on korkeintaan normaalisti suurin luku päätöksiä tekevässä tuomaristossa jolloin mukana on kolme tuomaria, tuomaritoiminnan varakoordinaattori tai varapäätuomari ja tuomaritoiminnan koordinaattori tai päätuomari. Ja mikäli vielä ajaja-asiantuntijan tai yleisen koko lajin yhteisen tuomaritoiminnan koordinaattorin haluaisi kokoonpanoon laskea niin 6-7 jäsentä on siis yleensä päättäjänä.
Toisaalta taas koko lajin yhteisen tuomaritoiminnan koordinaattorin ja korkeimman tuomarin nimittää FIA ja aikoinaan sen nimitti tietenkin FISA. Kyseinen herra tai miksei jonakin päivänä vaikka rouvakin (Tietääkseni kaikki ovat olleet herroja.) on sitten vastuussa vuorostaan korkeintaan Maailmanneuvostolle moottoriurheilussa tai koko FIA:n Johtajalle. Ja muutoin johtaa tietenkin melkein aina vain kulisseissa koko F1:n tuomaritoimintaa tai ohjaa sitä raporttien välityksen kautta. Suomalaisista puhuttaessa tiettävästi ainoat tällaiseen tehtävään edes joskus ehdolla ovat olleet Antti Syvälahti ja Kari O. Sohlberg joista Sohlberg on ollut muutoin aikanaan jopa yksittäisten kilpailujen tai vain yksittäisen kilpailun tuomaritoiminnan pääkoordinaattori.
Vuonna 1992 tämän päivän ajaja-asiantuntija Nigel Mansellin voittaessa maailmanmestaruuden tuomaritoiminnan koordinaattori ja korkein tuomari oli muuan Peter Warr näin esimerkiksi.
Aivan äkkiseltään en nykypäiväistä tuomariston kokoa muista, mutta mikäli koko koneiston laskisi mukaan niin useita kymmeniä henkilöitä on mukana jollakin tavalla aina viikonloppuisin tuomaristonkin toiminnassa tai sitä avustamassa.
Viimeksi muokattu: