Silverstonen jälkipöhinät

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Kai se Tuomaristo nyt useammasta henkilöstöstä kuitenkin koostuu kuin kahdesta? Kuvittelisin, että raadissa ainakin 5 pitää olla.
Useimmiten jo pitkän aikaa tuomaristoissa on ollut keskimäärin 3 jäsentä ja tuomaritoiminnan koordinaattori tai päätuomari eli neljä jäsentä. Joskus on ollut vain kolme tuomaria kuten ajajatuomari tai tuomariston ajaja-asiantuntija mukaan laskien eli 2 tuomaria, ajaja-asiantuntija ja tuomaritoiminnan koordinaattori tai päätuomari eli edelleen 4.

Joskus on ollut vain pelkästään kaksi tuomaria ja yksi tuomareista on ollut samalla jo päätuomari tai tuomaritoiminnan koordinaattori eli kolme jäsentä. Joskus hyvin vanhaan aikaan oli vain kaksikin tuomaria joista toinen käytti ylintä valtaa ja toinen toimi vain avustajana, mutta puolueettomuuden ja sujuvan päätöksenteon saamiseksi tuomareiden lukumääräksi vakiintui jossakin vaiheessa kolme jäsentä vähintään käytännöksi.

Suurimmillaan tuomareita on ollut enemmänkin kuin 5 korkeintaan, mutta 5 on korkeintaan normaalisti suurin luku päätöksiä tekevässä tuomaristossa jolloin mukana on kolme tuomaria, tuomaritoiminnan varakoordinaattori tai varapäätuomari ja tuomaritoiminnan koordinaattori tai päätuomari. Ja mikäli vielä ajaja-asiantuntijan tai yleisen koko lajin yhteisen tuomaritoiminnan koordinaattorin haluaisi kokoonpanoon laskea niin 6-7 jäsentä on siis yleensä päättäjänä.

Toisaalta taas koko lajin yhteisen tuomaritoiminnan koordinaattorin ja korkeimman tuomarin nimittää FIA ja aikoinaan sen nimitti tietenkin FISA. Kyseinen herra tai miksei jonakin päivänä vaikka rouvakin (Tietääkseni kaikki ovat olleet herroja.) on sitten vastuussa vuorostaan korkeintaan Maailmanneuvostolle moottoriurheilussa tai koko FIA:n Johtajalle. Ja muutoin johtaa tietenkin melkein aina vain kulisseissa koko F1:n tuomaritoimintaa tai ohjaa sitä raporttien välityksen kautta. Suomalaisista puhuttaessa tiettävästi ainoat tällaiseen tehtävään edes joskus ehdolla ovat olleet Antti Syvälahti ja Kari O. Sohlberg joista Sohlberg on ollut muutoin aikanaan jopa yksittäisten kilpailujen tai vain yksittäisen kilpailun tuomaritoiminnan pääkoordinaattori.

Vuonna 1992 tämän päivän ajaja-asiantuntija Nigel Mansellin voittaessa maailmanmestaruuden tuomaritoiminnan koordinaattori ja korkein tuomari oli muuan Peter Warr näin esimerkiksi.

Aivan äkkiseltään en nykypäiväistä tuomariston kokoa muista, mutta mikäli koko koneiston laskisi mukaan niin useita kymmeniä henkilöitä on mukana jollakin tavalla aina viikonloppuisin tuomaristonkin toiminnassa tai sitä avustamassa.
 
Viimeksi muokattu:

kempula

Well-known member
Liittynyt
14.4.2013
Viestit
630
Jos tuosta radiohommasta ei tule rangaistusta niin voi kyllä muutkin tallit ihan huoletta loppukauden jaella ohjeita radiosta.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Kyllä kauan kestää tuomaristolla. Luulisi olevan ihan selvä asia. Jos vaihdelaatikkopulmissa ei saa opastaa niin rangaistusta, jos saa niin ei mitään. Mitään "vaaraa" tuossa tilanteessa ei ollut, varsinkaan jos Perezin jarruviassakaan ei muka ollut. Kai niillä on säännöissä mitä saa sanoa ja mitä ei?
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Taitaa olla tarkalleen sen verran harmaalla alueella että päätös kestää. Kuten tavallista FIA:n säännöt on aika hatarasti muotoiltu.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Hieman jos tätä kikkaillaan niin voiko Nicoa rangaista siitä että tiimi sanoo hänelle jotain laitonta ?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Jos kyseessä olisi ynnä muu kuljettaja, jolla ei olisi vaikutusta mestaruustaistoon, langettava tuomio olisi annettu jo ajat sitten.
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
Toisaalta viime viikolla talli kertoi kisassa Hamiltonille, ettei ajaisi kanttareiden päältä ja nimenomaan vielä nimesi mutkan jossa pitää olla varovainen. Koko tilannetta ei sitten edes käsitelty tuomaristossa, vaikka kyseessä oli yhtälailla kielletty avun antaminen ja ns. ajovalmennus.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Aika lepsu rangaistus. Eikö tuosta väläytelty talven aikana jopa hylkäämisen mahdollisuutta? Sääntökirjassahan ei edes ole mainintaa rangaistusasteikosta, koska kyseinen pykälä on kirjoitettu joskus 50-luvulla ja sen tarkoitus on ollut autojen tarkastaminen laittomien keksintöjen varalta viikonlopun alla. Nyt on hatusta sitten nykäisty jotain.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Aika lepsulta tuntuu.
No se on niin kuin Salo sanoi. Ilman ohjeita Nico ei olis välttämättä maaliin päässyt ja tästä tulee ennakko tapaus loppukaudeksi.
Tältä pohjalta kun autossa on paha vika niin 10 sekan rangaistus kannattaa ottaa.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
10 sekunnin rangaistus siitä, että rikkoo sääntöjä jotta pääsee edes maaliin? Aika moni ottaa sen 10 sekuntia loppukauden aikana... Tosin eiköhän Kimi tai joku muu sitten diskata, koska ei ole Rosberg.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
FULL STATEMENT FROM THE FIA

'The stewards, having received a report from the Race Director, heard from the driver and team representatives and examined audio evidence, have considered the following matter, determine a breach of the regulations has been committed.

'Reason: Having considered the matter extensively, the stewards determined that the team gave some instructions to the driver that we specifically permitted under Technical Directive 014-16.

'However, the Stewards determined that the team went further and gave instructions to the driver that were not permitted under the Technical Directive, and were in Breach of Art.27.1 of the Sporting Regulations, that the driver must drive the car alone and unaided.


http://www.skysports.com/f1/grandprix/great-britain/live-blog
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Aika halvalla siis saa rikkoa sääntöä. Kyllä tota kannattaa rueta tietyissä tilanteissa muidenkii rueta rikkomaan jos vaihtoehtona on jäädä kokonaan ilman pisteitä.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Onneksi en katsonut kisaa. Vahvistaa käsitykseni etten jatkossakaan enää katso. Naurettavaksi on sarja mennyt eikä toivoa paremmasta ole.

Mukavaa kesää ja elämää muutenkin forumisteille!
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Jos Verstappen( siis ei Jos Verstappen :D) olis ollut maaliin tullessaan 5.1 sekkaa Nicon perässä olis Nicolle varmaan annettu 5 sekunnin rangaistus. Hyvä että menetti nyt edes sen yhden sijan, hylkäys ei olisi ollut väärin.
 
Viimeksi muokattu:

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
No höh! Missä on sitten Hamiltonin Itävallan GP:n 10 sekunnin rangaistus? Yhtälailla olisi britin kisa päätynyt keskeytykseen jousituksen pettämisen seurauksena, ellei talli olisi neuvonnut kesken kisan! :yuck:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ennen valitettiin siitä, että tuomarit puutuvat liikaa kisan kulkuun ja vaikuttavat tuloksiin. Nyt näköjään valitetaan siitä, etteivät puutu tarpeeksi, eivätkä muuta tuloksia riittävästi.
 
Ylös