Dj Ankka sanoi:
Suomihan osti jenkeiltäkin mm hävittäjiä (ainakin sen dokkarin mukaan) joten ei ne varmaan hirveän huonoa ajatellut..... Stalinhan tosiaan luuli, että suomeen vaan kävellään ja se oli niistä virheistä suurin. Kalustoa oli liian vähän, maasto todella hankalaa ja sekin todella vahvaasti miinoitettu. Myös suomalaisten sotamoraali oli todella korkea verrattuna veli venäläisen vastaavaan.
Ei varmaan tuossa talvisotavaiheessa vielä Suomen maine jenkeissä ollutkaan mitenkään vielä pilaantunut.
Tuo Brewster-hävittäjien myynti Suomeen oli melko erikoinen ja salamyhkäinenkin episodi. Ainakin Joppe Karhunen on asiasta kirjoittanut kokonaisen kirjankin ja mun tiedot asiasta on lähes täysin sieltä peräisin.
Lyhyt tiivistelmä asiasta:
Suomella oli jo ennen talvisodan alkua huutava pula lentokoneista, taistelukykyisistä sellaisista.
USA:ssa oli sotamateriaalien myyntikielto, jota USA:n silloisen presidentin määräyksellä kierrettiin Suomen tapauksessa myymällä vähän yli 40 kpl upouusia tukialushävittäjiä, Brewstereita, Suomeen käytöstä poistettuna materiaalina. Myyntikielto ei koskenut käytöstä poistunutta kamaa, siksi Brewsterit heti uutena hämäyksen vuoksi maalattiin jenkkien jo käytöstä poistuneella värityksellä. Koneet oli tavallaan "hylätty", koska ne alunperin tilannut yhdysvaltain laivasto tilasi niiden sijasta uudempaa BW-mallia USS Saratogalle, mutta eivät missään mielessä olleet oikeasti käytöstä poistettua sotilasmateriaalia.
Suuren salamyhkäisyyden vallitessa ne laivattiin ensin osina Norjaan ja sieltä junalla Ruotsiin Saabin Trollhättanin tehtaille koottavaksi. Ensimmäiset koneet ehtivät tänne parisen viikkoa ennen talvisodan loppumista. Ihan vain muutama kappale ehti talvisotaan.
Tällä välillä suomalaisia pilotteja asui jonkin aikaa jenkeissä ja myöhemmin Ruotsissa saaden tyyppikoulutuksen koneisiin usalaisten opastamana.
BW:llä lensi muuten myös legendaarinen Illu Juutilainen, joka on maailman kaikkien hävittäjä-ässien joukossa poikkeus siinä mielessä, että hänen koneeseensa ei (edelleen Joppe Karhusen mukaan) koskaan ilmataistelussa vihollisen koneen tulitus osunut. Ei laukaustakaan. Yhden pakkolaskun hän Mersulla teki, mutta sekin oli ilmatorjuntatulen aiheuttama vaurio, ei viholliskoneen.
Sellainen kuriositeetti asiaan vielä liittyy, että Saabin kyseisen tehtaan silloinen pomo oli Mannerheimin sukulaismies, sisarenpoika..kreivi ...joku.