Sport2000 kaudella 2002

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Tutkailija:
<STRONG>

Niinpä.Totta tuokin.Ehkä pieni arvausleikki:Mitkähän kolme kirjainta voidaan voimakkasti yhdistää tämän tilanteen syntyyn esim.SS(r.i.p)-luokan osalta??</STRONG>
Kerrotko Tutkailija milloin SS-luokassa tilanne on ollut suomalaisvoimin jotain muuta kuin tuon 5-6 isoilla eroilla ajavaa autoa ??
 

Tutkailija

Well-known member
Liittynyt
9.7.2001
Viestit
909
Sijainti
singularity
Originally posted by ettelbruck:
<STRONG>

Kerrotko Tutkailija milloin SS-luokassa tilanne on ollut suomalaisvoimin jotain muuta kuin tuon 5-6 isoilla eroilla ajavaa autoa ??</STRONG>
Ihan asiallinen kommentti tuokin.Luokka ei ole loistanut määrällisesti eikä aina niin laadullisestikaan,mutta viime vuosien toimenpiteet keskusjärjestötaholta ovat kyllä sitten olleet lopullinen niitti.Tätä pyörää ei kannata täällä keksiä uudestaan,koska tästä aiheesta lienee tämänkin forumin arkistoissa megabitti poikineen.
 
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
niinpä...onhan se niin että v8 tarjoaa puolet enemmän kaikkea mahdollista,alkaen ajonautinnosta, sylinterin määrän kautta vääntöön ja hevosvoimiin.sitä vaan sanon,että kävin kattoo sport2000:n kisaa viimevuonna ja aika hilpeydellä sitä vertaisin aikoinaan usa:ssa indinapolis`n radalla kokemaani elämykseen, kun paikallinen katuautoluokka kävi vähän ottamassa kisaa=) vertaisin sitä sanotaanko vaikka 70-luvun muhammad alin ja jonkun n.25 kiloa painavan höyhensarjalaisen väliseen nyrkkeilyotteluun.: parilitrasen ruohonleikkurimoottorit ulvovat täyttä päivää 2.5 metriä pitkissä leikkiautonkokoisissa koreissa ja suomalaiset jupit hurraa,että wow. toista se oli kun radan pinta tärähteli 7-8.2 litaisten "full"-sizen,korostaisin,todellisten moottoreiden väännön seurauksena...siihen aikaan autot olivat autoja!(leveyttäkin oli melkein tuon verran kuin noissa euroopan kirpuissa pituutta)(eivätkä todellakaan muuten kuulostaneet nuo camarot ja trans amit sähköompelukoneen ujellukselta)! siinä oli sitä fiilistä.ettehän te siitä voi mitään tietää,kun ette ole kokeneet...ei se teidän vikanne ole,mutta älkää siis jauhako paskaa jostain puolikasmoottorisista polkuautoista.

että niin,ja muistakaa tämä: 2 litraa on juuri passeli tilavuus täyttämään 2 ekaa sylinteriä kahdeksasta.

*driving by corvette, getting chicks and laughing at you guys*

ja loppujenlopuksi :eek:nhan vääntö se auton liikkeelle paneva voima=)
 

deku

Member
Liittynyt
5.2.2000
Viestit
11
Sijainti
Helsinki, Finland
Kirjoitit muistosi väärään topiciin, tai sitten yrität ohjata viattomia pois raiteiltaan kuin joku perkeleen jehovas.

Tänne halutaan Sport 2000 jutut :D , perustakaa v8:sta oman topicin. (koskee kaikkia)

Meidän tiimillä (Team Honda Finland - www.teamfin.fly.to) on palaverit vielä kesken mutta ensi viikolla hommat ja summat ratkeavat. Tiimi pyörittää kahta autoa 2002.

Me olemme ajatelleet satsata enemmän julkiseen sektoriin kuin ennen ja on jopa mahdollista on että tiimimme tarjoaa katsojlle ja varikkoporukalle shown.

Tiimimme todella haluaa saada jutska kasaan sillä se olisi taatusti parempi kuin mitä ennen on radansivulla nähty mutta vielä ei voi paljastaa eikä luvata liikoja...

Nähdään kisoissa!!!

-deku-
 

ttikka

Member
Liittynyt
9.7.2001
Viestit
19
Originally posted by deku:
Me olemme ajatelleet satsata enemmän julkiseen sektoriin kuin ennen ja on jopa mahdollista on että tiimimme tarjoaa katsojlle ja varikkoporukalle shown.

Tiimimme todella haluaa saada jutska kasaan sillä se olisi taatusti parempi kuin mitä ennen on radansivulla nähty mutta vielä ei voi paljastaa eikä luvata liikoja...

Odotan huomattavan suurella mielenkiinnolla ;)

Nähdään kisoissa!!!

Näin tehdään,keväänjatkoja

TT
 

Jose Carcia

Member
Liittynyt
18.8.2001
Viestit
16
---> ttikka
(ei nyt varsinaisesti kuulu mitenkään sport 2000 aiheeseen tämä asiani)

Ei nyt ollut tarkoitus suututtaa noin pahasti. Kuitenkin. Kun tuo rengassääntö on tiedossa, ja jos se on oikeasti rajoittava tekijä niin miksi pitää rakentaa sellaisia autoja ja moottoreita joiden teho ei käytännössä merkitse mitään? Jos pienemmät laitteet ajavat molemmilta puolilta ohi niin onko jokin suuri ajatus rakentaa V8 autoa? Onhan siinä hienot äänet, ei sitä voi kieltää. Miksi rengassääntöön ei ole saatu kilpailijoiden taholta mitään muutoksia aikaan kun se tuntuu monia harmittavan? Mitä koulutukseen sitten tulee, eihän toki kouluissa kaikkea voi oppia mutta saattaa säästää oppirahoissa kun tietää mihin osa-alueeseen kannattaa keskittyä ja rahansa sijoittaa. Vanha tekniikka on vanhaa ja parhaat moottorimiehet löytyvät aina shellin baareista....

500hv : 6l = 83hv/l
220hv : 2l = 110hv/l

Paljonkos on pronsentuaalisesti eroa?

--->matalapaineturbolle
Miten se nyt sitten on? F1:ssä on enemmänkin mukeja kuin V8 moottorissa, silti kiertävät enemmän kuin 2 litraiset ja ujeltavat. Jos todella vertaa usan katuauto luokkaa suomen 2000 luokkaan, hassua kun siitä huolimatta pikes peak (2000) mäkikisassa kokonaiskilpailun toiseksi ajaa "vajaa moottorinen" saab (per eklund) vaikka mukana on kaikkia mahdollisia nelipyöräisiä laitteita kaikilla mahdollisilla moottoreilla.

Olisi muuten hyvä artikkeli vaikkapa VM:ään kerätä kaikki suomen rata-autoluokkien nopeimmat autot saman tyypin renkailla varustettuna ja katsoa millä on nopein kierrosaika.

[ 22-01-2002: Message edited by: c? ]
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ttikka:
<STRONG>

Kysymysmerkki onkin sinulle oikein hyvä tunnus,koska se tuo noin hyvin esille älykkyytesi tason.

Ensinnäkin roadsport/V-8 luokassa vauhti on rajattu rengassäännöllä.Kun ajetaan katurenkailla,niin kevyemmät ja vähempitehoiset autot saavat melko lailla tasoitusta.Tämä on ollut nimenomaan tarkoituskin,koska lähdöt on pyritty pitämään tasaväkisinä.Mitä tulee tehoihin,niin meillä on Camarossa kuutisensataa,Tschokkisella yli viisisataa,Kalliolalla yli viisisataa jne.Me esimerkiksi rakennamme koneemme ihan itse ja pääasiassa omalla rahalla,joten litratehot ym kilpamoottoreiden tekniset perusteet eivät ole mitenkään tuntemattomia asioita.Pulkkapäivästä en tiedä kun en ole amista käynyt,mutta teilläpäin on taidettu joskus pienenä pulkkailla liian pieni pipo päässä ja puuta päin.Ruiskut ja hienommat sytkät tekevät tuloaan V-8 luokkaankin sitä mukaa,kun ukoilla perse kestää.Mitään kiirettä niihin ei ole ollut,koska ne eivät ole nopeuden minimitekijöitä meillä vaan rengassäännöt.Jatka ihmeessä jonkun autolehden lukemista,niin opit lisää kivoja sanoja.
TT</STRONG>
Kohtuullisen tylyä kommenttia, mutta niin pitääkin. Nuthin' beats cubic inches :D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Originally posted by deku:
<STRONG>Kirjoitit muistosi väärään topiciin, tai sitten yrität ohjata viattomia pois raiteiltaan kuin joku perkeleen jehovas.

Tänne halutaan Sport 2000 jutut :D , perustakaa v8:sta oman topicin. (koskee kaikkia)</STRONG>
Väärään topiciin, väärällä foorumille ja ihan totaalisen väärässä maassa....
<STRONG>
Nähdään kisoissa!!!

-deku-</STRONG>
Jaa Fröken2000 -kisoissa ?? Hardly ! :cool:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Originally posted by c?:
<STRONG>---> ttikka

Ei nyt ollut tarkoitus suututtaa noin pahasti. Kuitenkin. Kun tuo rengassääntö on tiedossa, ja jos se on oikeasti rajoittava tekijä niin miksi pitää rakentaa sellaisia autoja ja moottoreita joiden teho ei käytännössä merkitse mitään? Jos pienemmät laitteet ajavat molemmilta puolilta ohi niin onko jokin suuri ajatus rakentaa V8 autoa?
</STRONG>
Ahvenistolla saa isolla ja raskaalla Jenkki-kipurilla tehdä muutoinkin ihmeitä jos meinaa pysyä kirppujen kyydissä, mutta annas kun mennään Virtasalmelle ja pääsuoran alussa annetaan Voiman puhuha...

<STRONG>
Olisi muuten hyvä artikkeli vaikkapa VM:ään kerätä kaikki suomen rata-autoluokkien nopeimmat autot saman tyypin renkailla varustettuna ja katsoa millä on nopein kierrosaika.
[ 22-01-2002: Message edited by: c? ]</STRONG>
Jaa että esim. Urpialan Z-Bemariin tai Hållfastin Keijon Camaroon samanlaiset sirkelinterät alle kuin on Fröken2000 -kinnereissä ja sitten radalle koittamaan ? Lisää älyvapaita ideoita ??
 

ttikka

Member
Liittynyt
9.7.2001
Viestit
19
Originally posted by c?:
<STRONG>---> ttikka
(ei nyt varsinaisesti kuulu mitenkään sport 2000 aiheeseen tämä asiani)

Ei nyt ollut tarkoitus suututtaa noin pahasti. Kuitenkin. Kun tuo rengassääntö on tiedossa, ja jos se on oikeasti rajoittava tekijä niin miksi pitää rakentaa sellaisia autoja ja moottoreita joiden teho ei käytännössä merkitse mitään? Jos pienemmät laitteet ajavat molemmilta puolilta ohi niin onko jokin suuri ajatus rakentaa V8 autoa? Onhan siinä hienot äänet, ei sitä voi kieltää. Miksi rengassääntöön ei ole saatu kilpailijoiden taholta mitään muutoksia aikaan kun se tuntuu monia harmittavan? Mitä koulutukseen sitten tulee, eihän toki kouluissa kaikkea voi oppia mutta saattaa säästää oppirahoissa kun tietää mihin osa-alueeseen kannattaa keskittyä ja rahansa sijoittaa. Vanha tekniikka on vanhaa ja parhaat moottorimiehet löytyvät aina shellin baareista....</STRONG>
No niin,häiritsen vielä kerran keskustelua S2K-aiheen ulkopuolisella lätinällä.Tämä on osaltani viimeinen kommentti tähän topicciin.

Et sinä minua suuttumaan saanut,mutta kun kirjoittaa asiatonta paskaa,niin saattaa saada edelläminittua palautetta.Nyt kun olemme siirtyneet järkevään keskusteluun niin pari kommenttia:Rengassääntöön olemme koittaneet saada muutosta,mutta toistaiseksi asia ei ole millään tavalla edennyt.Aika näyttää mitä tulee.Mitä tulee molemmilta puolilta ohi ajaviin pikkuautoihin voin kertoa,että veekasin rauhallisimpien autojen osalta tämä on osittain totta,mutta esim meidän auton kanssa on ainoastaan Haverinen megamoottorimantalla ja se pösö 205 olleet jonkinlaisessa kilpailuasetelmassa.Keskeytimme lämpöongelmiin viime kaudella 2 kertaa koko lähdön johtoasemasta.Kun lohko on halki kesken kauden,niin turha siinä on pillittää vaan yrittää roikkua mukana.Tehoista taas sen verran,että vaikka mutka-ajo on aika rajua noilla katukumeilla,ei suoralla kuitenkaan vielä tule vastaan se,että tehoa olisi liikaa.Kierrosaikoja siis voidaan vielä parantaa viritysastetta nostamalla,koska rengassääntö eliminoi tehokkaasti alustan parantamisen tuloksia,luonnollisesti jarruja lukuunottamatta.
Olemme sijoittaneet rahamme tällaiseen autourheiluun,koska katsomme saavamme tästä huomattavasti enemmän irti kun esim s2k:sta.Jos kaksilitraiset vaparit ei kiinnosta omana touhuna,niin näin se vaan on.En näe tekniikan ikää minään kriteerinä,jos pyrkimyksenä on maksimisuoritus niin moottorin ominaisuuksien kuin muunkin auton rakentamisessa.Hyvät moottorimiehet käyvät kyllä huoltoaseman baarissa turisemassa,mutta työn jälki näkyy myös dynolapussa ja radalla.

Onneksi näitä luokkia on joka makuun.Nostan hattua kaikkien rata-luokkien harrastajille.

Kiitos etukäteen s2k-keskustelijoille kärsivällisyydestä.

TT
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Originally posted by matalapaineturbo:
<STRONG>niinpä...onhan se niin että v8 tarjoaa puolet enemmän kaikkea mahdollista,alkaen ajonautinnosta, sylinterin määrän kautta vääntöön ja hevosvoimiin.sitä vaan sanon,että kävin kattoo sport2000:n kisaa viimevuonna ja aika hilpeydellä sitä vertaisin aikoinaan usa:ssa indinapolis`n radalla kokemaani elämykseen, kun paikallinen katuautoluokka kävi vähän ottamassa kisaa=) vertaisin sitä sanotaanko vaikka 70-luvun muhammad alin ja jonkun n.25 kiloa painavan höyhensarjalaisen väliseen nyrkkeilyotteluun.: parilitrasen ruohonleikkurimoottorit ulvovat täyttä päivää 2.5 metriä pitkissä leikkiautonkokoisissa koreissa ja suomalaiset jupit hurraa,että wow. toista se oli kun radan pinta tärähteli 7-8.2 litaisten "full"-sizen,korostaisin,todellisten moottoreiden väännön seurauksena...siihen aikaan autot olivat autoja!(leveyttäkin oli melkein tuon verran kuin noissa euroopan kirpuissa pituutta)(eivätkä todellakaan muuten kuulostaneet nuo camarot ja trans amit sähköompelukoneen ujellukselta)! siinä oli sitä fiilistä.ettehän te siitä voi mitään tietää,kun ette ole kokeneet...ei se teidän vikanne ole,mutta älkää siis jauhako paskaa jostain puolikasmoottorisista polkuautoista.

että niin,ja muistakaa tämä: 2 litraa on juuri passeli tilavuus täyttämään 2 ekaa sylinteriä kahdeksasta.

*driving by corvette, getting chicks and laughing at you guys*

ja loppujenlopuksi :eek:nhan vääntö se auton liikkeelle paneva voima=)</STRONG>

Olen samaa mieltä kanssasi. Pidän tosin myös Sport 2000 luokasta. Ilman sitä luokkaa olisi suomalainen rata-autoilu kyllä pohjalukemissa yleisömäärien ja julkisuuden suhteen.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
[kokonaiskilpailun toiseksi ajaa "vajaa moottorinen" saab (per eklund) vaikka mukana on kaikkia mahdollisia nelipyöräisiä laitteita kaikilla mahdollisilla moottoreilla.

Mitä tuolla tarkoitat koska pärren auto on huippuunsa viritetty rallicross saab.
 

Rahi

Member
Liittynyt
23.1.2002
Viestit
14
No nyt kun on taas päästy tähän tuttuun ja turvalliseen Sport2000-SS-V8 -väittelyyn, niin en voi vastustaa kiusausta laittaa linkkiä:
http://personal.inet.fi/koti/turbo.sami/nitro.htm
...ja kajarit päälle! :D

Kai joku minut tuostakin ristiinnaulitsee, kuten täällä(kin) on joskus ollut tapana vaikka tarkoitus ei ollut ketään kiusata... ;)

[ 23-01-2002: Message edited by: Rahi ]
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Originally posted by Rahi:
<STRONG>No nyt kun on taas päästy tähän tuttuun ja turvalliseen Sport2000-SS-V8 -väittelyyn, niin en voi vastustaa kiusausta laittaa linkkiä:
http://personal.inet.fi/koti/turbo.sami/nitro.htm
...ja kajarit päälle! :D

Kai joku minut tuostakin ristiinnaulitsee, kuten täällä(kin) on joskus ollut tapana vaikka tarkoitus ei ollut ketään kiusata... ;)

[ 23-01-2002: Message edited by: Rahi ]</STRONG>

Hieno animaatio. Hyvin tehty!
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Onhan noita järkäleitä nähty, mihinkään eivät ole menneet. Täysin epäonnistuneita luomuksia kaikkityyni. Noista valtamerialuksen kokoisista laitteista Kuismasen Audi oli ainoa jolla oli jotain tekemistä kilpa-auton kanssa, tollompikin sen huomaa kun katsoo kierrosaikoja.

En ole koskaan ymmärtänyt mitä tekemistä vajaa vuosisata vanhalla tekniikalla on kilpa-autoilun kanssa. Miksi sitä täytyy väenvängällä koittaa haalata varikoille ja höyrytä sen näyttävyydestä, sitä kun ei kertakaikkiaan ole!
 

Tutkailija

Well-known member
Liittynyt
9.7.2001
Viestit
909
Sijainti
singularity
Originally posted by TRF:
<STRONG>En ole koskaan ymmärtänyt mitä tekemistä vajaa vuosisata vanhalla tekniikalla on kilpa-autoilun kanssa. Miksi sitä täytyy väenvängällä koittaa haalata varikoille ja höyrytä sen näyttävyydestä, sitä kun ei kertakaikkiaan ole!</STRONG>
Onko sillä nyt niin väliä,että onko nokka-akseli(t) kannessa vai lohkossa??Suunnilleen yhtä vanhaa tekniikkaa silti koko mäntämoottori.Ruiskuja ja suorasytkiä löytyy luokasta kun luokasta ja kilpaa vaan ajetaan kaikilla.Voisitteko te "uuden teknologian" uskovaiset kertoa,mikä näissä nykypäivän vehkeissä on todella jotakin uutta ja niin mullistavaa,että se on se ainoa oikea tapa
ajaa kilpaa??(älkää kuitenkaan enää tähän topicciin,tämä on jo pelkkää suttua asian vierestä).Kaikille luokille on selkeästi omat kannattajansa ja kiinnostuneensa,joten ei kukaan vissiin mitään väenvängällä varikolle haalaa.
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Tuo edellinen oli lähinnä niille jotka mollaavat jatkuvasti s2k:n näyttävyyden puuttumista. Okei, ei sitä järin rajattomasti ole sporteissakaan, mutta pieni haju kumminkin. Ajaminenhan on varmasti hauskaa luokassa kuin luokassa, näyttävyys on ihan toinen juttu.
 
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
ai että on kliffaa jubata teidän kanssa.no niin...mitä tehoon ja suorituskykyyn tulee,niin kattelkaa vaan millasilla moottoreilla ajellaan nopeiten varttimailia=) ei siellä paljoa riisipusseilla näy. kukas se teistä vertas noita kuutiotilavuuksia suhteessa hevosvoimiin.no kuitenkin, ottakaa joku prostock kilpuri(v8 porattu vaikka 9 litraseksi)+remmiahdin=puhutaan tuhansista hevosvoimista vertailuunne(ja tajutkaa se,ettei tehomäärä nouse lineaarisesti iskutilavuuden noustessa).ja aukokaa sitten päätänne..toisekseen, mainitsit saabin(hyvä auto,kuuluu sentään GM:n konserniin=) vaan kertoisitko kuka sijoittui ensimmäiseksi ja millä autolla.(en siis tunne koko pikes peak-luokkaa)mutta kiinnostaa silti

on totta että jos tällää puhutaan 2 litrasista niin ei ole reilua alkaa puhua tosimoottoreista tai luokista,mutta ihan nautittavaa keskusteluahan tämä on ollut.toisinsanoen,sivistävää.

*60 luvun alussa alettiin englantiin viedä shelby cobraa 7 litraisella v8:lla, samana vuonna määrättiin englantiin nopeusrajoitukset* that`s right, nothing beats cubic inches
*joillekin auto on enemmän kuin pelkkä kulkuväline,toisille se on paljon enemmän*

hei amiskundit oikeesti,menkää kirjastoon ja lueskelkaa vaikka v8-magazineä niin saatte edes jotain fiiliksiä mitä tulee AUTOIHIN isolla aalla
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Originally posted by TRF:
<STRONG>Onhan noita järkäleitä nähty, mihinkään eivät ole menneet. Täysin epäonnistuneita luomuksia kaikkityyni. Noista valtamerialuksen kokoisista laitteista Kuismasen Audi oli ainoa jolla oli jotain tekemistä kilpa-auton kanssa, tollompikin sen huomaa kun katsoo kierrosaikoja.
</STRONG>
just just... tavallisen tollo taidat ollakin kun tuollaisia suustas päästelet. Esim. Mannisen Monte Carlo on Kilpa-auto isolla K:lla. Auto ei ole mistään siviili-riisinpaahtimesta värkätty ns.kilpa-auto vaan ihan varta vasten kilvan ajoon rakennettu NASCAR-auto. Tosin jollekin Ahveniston kaltaiselle murtomaahiihtoon suunnitellulle areenalle sitä on kokolailla epämielekästä taluttaa. Paljon paremmin auton voimavarat pääsevät oikeuksiinsa kunnon moottoriradoilla... Ihan kuten Henkka Toivosen Rothmans-Porsche joskus takavuosina.
 

hewland

Well-known member
Liittynyt
8.11.2000
Viestit
56
Sijainti
salo finland
älyvapaita tänne tosiaan on pesiytynyt.koko helvetin talven täällä on majaillut vain näitä saatanan jenkkipellejä. kukaan täysjärkinen ei viitsi kirjoittaa mitään,kun heti tulee täyslaidallinen joltain keskenkasvuiselta jenkkiautoihin hurahtaneelta tampiolta. mikä vittu teitä niissä patarauta romuissa viehättää? eikö suoraanajajilla ole omaa foorumia,jossa voisitte kehua toisianne.me rataautoilusta jotakin tosissaan tietävät ja siitä elantommekin saavat haluaisimme keskustella järkevästi meitä kiinnostavista asiosta,ilman että asennevammainen jenkki fanaatikko heti huutaa muka totuutena,ettei kuutiotuumia voita mikään.tukehtukaa tuumiinne idiootit.
 
Ylös