Suomen kilpailukyky tippunut...

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Näin oli uutisissa... Jotain tekstiä asiasta löytynee tän päivän lehdistä, niitä voinee laittaa tänne, kun löydätte.

Mutta viime vuoden pienten maiden ykkössija romahti 8s (en tiedä onko tuo sija kaikkien, vai pienten maiden joukossa)

AamuTV:n mukaan 2/3 pisteistä tulee tilastoista, 1/3 yritysjohtajien mielipiteistä. Tässä oli se suurin tiputus...

Okei tilastoilla leikkimistähän tuo on, mutta varsinkin johtajien mielipiteiden muutos huolestuttaa...

Tämäkö on punamultahallituksen työn tulos :jaska:

No ei varmaan kokonaan, mutta varmasti esim. yhteisöveron uudistus vaikuttaa pomojen mielipiteisiin...

Hesarin sivuilta löytyi vielä tämmönen
Uusin kansainvälinen vertailu pudottaa Suomen kilpailukykyä

Suomi joutui tyytymään kahdeksanteen sijaan tiistaina julkaistussa kilpailukykyvertailussa.
Sveitsiläisen liikkeenjohdon koulutuslaitoksen, Institute of Management Developmentin eli IMD:n kilpailukykytaulukossa kaikki vertailtavat maat kilpailivat asukasluvusta riippumatta samassa sarjassa. Vertailuissa aiemmin menestynyt Suomi pääsi nyt juoksuratojen termein vielä loppukilpailuun, mutta ei yltänyt edes pistesijoille. Vertailun voittaja oli Yhdysvallat.

Vielä viime vuonna Suomi napsi ykköstiloja tunnetuimmissa kansainvälisissä talouden kilpailukykyvertailuissa. Lokakuussa World Economic Forum antoi Suomelle parhaat pisteet sekä kasvu- että bisneskilpailukyvyssä. Myös IMD:n viimevuotisessa vertailussa Suomi oli ylimpänä alle 20-miljoonaisten kansakuntien sarjassa.
Jos maat olisivat viime vuonna olleet samalla viivalla, olisi Yhdysvallat ollut silloinkin ensimmäinen, ja Suomi hopealla.

Suomessa IMD:n apulaisena ja postikonttorina toimii Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla. Tutkimusjohtaja Petri Rouvinen näkee Suomen alamäelle lukuisia teknisiä selityksiä. Yksi niistä on ollut euron vahvistuminen.
"Tärkein selitys on kuitenkin se, että oikeasti on tapahtunut jotakin."
Esimerkiksi Australia, Singapore ja Hong Kong ovat parantaneet juoksuaan ja menneet Suomesta ohi.
Ett silleen!!!!!!!!!
 

arnold

Kohtalaisen turha tyyppi
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12872
Sijainti
Ladon takaa
Onko Suomen sitten ehdointahdoin oltava kilpailukyvyssä numero ykkönen? Pitäisikö hallituksen laittaa hätätorvet huutamaan tuon putoamisen johdosta?
Auttaisiko, jos verotus laskettaisiin alas korkeimmissa palkkaluokissa tai luotaisiin lisää matalapalkkaisia työpaikkoja?
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Vaikka Suomi oli tilastossa ykkönen, sekään ei piisannut Riskille ja kumppaneille.

Eilen oli lehdessä uutinen että suurituloisimpien eläkeläisten ostovoima nousee 1,5%, keskituloisten n. 0,5% ´ja pienimmissä eläkkeissä 0% tai jopa laskee.

Tästäpä tuleekin mieleen vanha määritelmä siitä mitä maatalon miniä tarvitsee: Velliä, kullia ja kumisaappaat.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Nämä kilpailukykyvertailut ovat semmosita nice to know tietoa. Tilastoja yms. voidaan laskea monella tavalla. Kyllähän se ihan selvää on, että suomen kilpailukyky aiempina vuosina on selvästi yliarvioitu, johtuen juuri laskutavasta. Nytkin kolmasosa tuloksesta tulee johtajien subjektiivisen mututuntuman osalta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei näitä tilastoja tietysti aivan absoluuttisen tosiksi ole saatu. Suuntaa antavia ne kai kuitenkin ovat. Tuo kilpailukyvyn lasku ei yllätä kuitenkaan minua yhtään. Valtakunnan yleinen meininkähän on se, että hyvinvointiyhteiskunta pitää säilyttää perinteisillä keinoilla, kuten korkealla verotuksella ja vanhojen työpaikkojen säilyttämisellä. Hallituksessa(SAK:ssa!) kuvitellaan, että rahaa on liike-elämässä loputtomasti ja tarkoituksena on nyhtää se pois sieltä kuleksimasta.

Homman nimi on se, että jotta tämä hyvinvointiyhteiskunta voisi säilyä, pitäisi tehdä ratkaisevia muutoksia rakenteisiin ja ajattelutapoihin. Aamu-tv:ssä oli myös Pekka Himanen kertomassa tulevaisuuden visioista ja tietoyhteiskunnasta. Himanen kertoi, että avain menestykseen on luovuus kaikilla tasoilla. Kun ihminen luo itse jotain uutta, niin siitä syntyy menestystä. Tämä luovuus ei saa rajoittua pelkästään tekniikan alan ihmisiin, vaan pitäisi siirtyä kaikille tasoille. Tähän toimittaja sitten ihmetteli, että mitä luovaa tekniikassa on!?! Himanen jatkoi, että yhteiskunnan pitäisi saada tämä luovuus hyötykäyttöön ja miehen konkreettinen ehdotus oli, että verokantoja on alennettava viidellä prosenttiyksiköllä kautta linjan. Saapa nähdä, miten tämä suoraviivainen ja looginen ajatus saa tuulta purjeisiin päättäjissä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot;)

Olen tässä mielenkiinnolla seuraillut miten omaa ikäluokkaani olevat ihmiset ajavat itsensä totaaliseen kuseen asuntolainoilla yms.

Mitäs ne saa täältä mukaansa taivaaseen? Ei hevonvitunhumppaakaan. Mielummin mä elelen sillä tavalla, ettei nyt joka euroo tarvii laskea, ja jos näkee jotain kivaa, niin käy ostamassa sen pois, kuin että rakentaisin itselleni jotain Chauceskun palatsia.

Toki olen minäkin ollut tuossa oravanpyörässä aikoinani:jaska:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, en minäkään käsitä tätä nykyajan meininkiä kaikilta osin. Esim. Pankissa tarjottiin eläkesäästämistä hyvänä sijoituskohteena jos on ylimääräistä. Kerroin, että haluaisin rahat takaisin korkojen nopeammin, kuin aikaisintaan 35 vuoden päästä. Himanen muuten sanoi myös sen totuuden, minkä vasemmistopiirit kieltävät. Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa olla pudottamatta verotusta merkittävästi. Mikäli verotus pidetään korkealla tasolla, niin maa ajetaan sellaiseen tilaan, että sitä verotettavaa on perin vähän. Mutta tätähän ei ay-piirit voi millään käsittää. Ne ilmeisesti kuvittelee, että liike-elämässä kaikilla on mielettömästi rahaa. Tähän voisi lainata yhtä Pohjois-Suomalaista Betonitehtailijaa kun ala-asteelaiset kyselivät että miten sillä on niin paljon rahaa maksaa palkkoja ja kaikkea. Johtaja vastasi, että eihän sitä rahaa minulla olekkaan, asiakkaillahan se raha on.

Ala-asteen neljäsluokkalaiset ymmärsivät tämän logiikan, mutta AY-liike ja AY-liikkeen edustajat politiikassa eivät tätä varmaan ole vieläkään käsittäneet. Ainakaan jos puheita kuuntelee.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Minulle on ihan sama mikä on suomen kilpailukyky, kunhan ihmiset ovat onnellisia ja pystyvät iloitsemaan omasta elämästään.

Muutenkaan näitä tilastoja ei mielestäni olisi hyvä ottaa niin vakavasti. Ne ovat yritysjohtajien ja muiden subjektiivisen manipuloivia kommentteja.

Sen sijaan, että oltaisiin huolestuneita suomen kilpailukyvystä, olisin enemmän huolestunut esim. yritysjohtajien syrjäytymisestä muusta yhteiskunnasta. Uhkakuva on, että he eriytyvät linnoihinsa asumaan yksikseen. Heistä tulee sellaisia outoja ihmisiä, joita muu yhteiskunta rupeaa vieroksumaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin. Mitä sitä paskaa kuuntelemaan yritysjohtajien mielipiteitä. Demokraattisessa yhteiskunnassa heidän äänensä on täysin saman arvoinen kuin esim. eläkeläisen tai pitkäaikaistyöttämän...

Pitäisi sen verran hahmottaa, että nämä yritysjohtajat ovat viimeisen, noin 80 vuoden ajan olleet rakentamassa Suomen hyvinvointia. Visiönääriset ja rohkeat johtajat ovat rakentaneet yrityksistään toimivia rahasampoja. Näitten yritysten viennillä ja niistä tulleilla tuloilla on rahoitettu käytännössä KAIKKI se hyvä mikä Suomessa on. Väittäisin, että yritysten tarjoamat työpaikat, verotulot, niitten kerrannaisvaikutukset jne. ovat taanneet sataprosenttisesti sen hyvän, mitä Suomessa on.

Ilman erinomaisia yritysjohtajia suomalaiset olisivat aivan perkeleen onnettomia.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Laman merkit ovat olleet ilmassa jo pitkään; suhdannevaihtelut kuuluvat talouselämän kiertokulkuun ja nyt ollaan pikkuhiljaa menossa laskusuhdanteeseen ja sitten matalasuhdanteeseen eli lamaan! Se on aivan normaalia; valtio voi tietenkin yrittää hillitä tuota laskusuhdannetta eri keinoilla, muun muassa verotuksella ja työnantajien maksuja vähentämällä, mutta SAK ei tykkää siitä!:nope:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
312T4 sanoi:
Laman merkit ovat olleet ilmassa jo pitkään; suhdannevaihtelut kuuluvat talouselämän kiertokulkuun ja nyt ollaan pikkuhiljaa menossa laskusuhdanteeseen ja sitten matalasuhdanteeseen eli lamaan! Se on aivan normaalia; valtio voi tietenkin yrittää hillitä tuota laskusuhdannetta eri keinoilla, muun muassa verotuksella ja työnantajien maksuja vähentämällä, mutta SAK ei tykkää siitä!:nope:
ööö. Juuri toisinpäin. Suomi on ollut lamassa 2000/2001 vuodesta alkaen. Nyt alkaa mittarit osoittaa ylöspäin...
Ett silleen!!!!!!!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
jaska sanoi:
ööö. Juuri toisinpäin. Suomi on ollut lamassa 2000/2001 vuodesta alkaen. Nyt alkaa mittarit osoittaa ylöspäin...
Ett silleen!!!!!!!
Itse olen ihmettelyt helvetisti tuota mittareiden ylöspäin osoittamista, kun käytännössä ei näy missään.
 

arnold

Kohtalaisen turha tyyppi
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12872
Sijainti
Ladon takaa
jps sanoi:
Itse olen ihmettelyt helvetisti tuota mittareiden ylöspäin osoittamista, kun käytännössä ei näy missään.
Siinä tapauksessa katselet mahdollisesti vääriä tai väärin laadittuja mittareita ;)
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
jps sanoi:
Itse olen ihmettelyt helvetisti tuota mittareiden ylöspäin osoittamista, kun käytännössä ei näy missään.
Vaikutus ottaa aikaa, mutta kyllä työmarkkinat alkaa elpyä, varsinkin insinöörien osalta, tämä tarkoitta yleensä muita aloja pienellä viiveellä.

Korkojen nostosta huhutaan jo jenkeissä Euroopassa sen aika ei vielä ole (joku pyysi jopa koron laskua) mutta tän hetkisellä korkotasolla jo investointeja suunnitellaan. Nyt on juuri se oikea aika varmistaa näiden investointien suuntautuminen Suomeen, eikä muualle EU:n alueelle, tai jopa muualle maailmaan....
Ett silleen!!!!!!!!
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Niin. Mitä sitä paskaa kuuntelemaan yritysjohtajien mielipiteitä. Demokraattisessa yhteiskunnassa heidän äänensä on täysin saman arvoinen kuin esim. eläkeläisen tai pitkäaikaistyöttämän...


Niin tottakai tässäkin yhteikunnassa yritetään luoda mielikuva(kenenköhän toimesta?) siitä, että tää meijän yhteiskunta olisi sellainen demokraattinen ja tasa-arvoinen (en väitä, että näin ei olisi, mutta asioita paisutellaan). Todellisuudessa ne on ne yritysjohtajat, joiden ääntä aina kuitenkin kuunnellaan, vaikka niiden mielipide on aivan yhtä subjektiivinen kuin muidenkin.

Ilman erinomaisia yritysjohtajia suomalaiset olisivat aivan perkeleen onnettomia.

Ilman erinomaisia roskakuskeja suomalaiset olisivat vielä onnettomampia. Sinäkin hukkuisit yksinkertaisesti paskaan.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Tähänkin keskusteluun kaipaisin edelleen niitä tutkimustuloksia, jotka osoittaisivat, että verotuksen lasku pitäisi yleisen hyvinvoinnin edes samanlaisena kuin nyt tai että se ei aiheuttaisi lisää eriarvoisuutta. Lisäksi haluaisin tutustua tutkimukseen, joka osoittaisi, että verotuksen lasku loisi lisää työpaikkoja tai edes estäisi niiden siirtymisen halpoihin maihin. Yritysjohtajathan voivat vaatia mitä tahansa, mutta heidän ei kuitenkaan tarvitse sitoutua mihinkään tai luvata mitään.

Jos verotuksen lasku takaisi hyvinvoinnin kasvun kaikille, niin tokihan se olisi kannatettava teko. Jos verotuksen lasku kuitenkin johtaa siihen, että esimerkiksi 60 % menee hyvin, 10 % kohtalaisesti 10 % heikosti ja 20 % hyvin heikosti, niin sen jälkeen ollaankin paljon haastavampien moraalisten kysymysten edessä. Lisäksi on huomioitava, ettei Suomi voi pitää huolta ainoastaan itsestään vaan tekemisessä olisi säilytettävä jonkinlainen globaali näkökulma. Länsimaitten olisi pidettävä verotuksella huolta myös köyhemmistä maista, koska muuten ne köyhät maat kävelevät länsimaihin. Toinen vaihtoehto on ankara voimapolitiikka, jonka seuraukset ovat arvaamattomat ja luultavasti vähemmän mairittelevat.

Jo nyt mm. terveydenhuolloin suhteen ihmiset ovat eriarvoisessa asemassa. Verotuksen lasku tulisi vai lisäämään tätä eriarvoisuutta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No uskaltaisin väittää että nykyisellä verokannalla ja yhteiskuntajärjestelmällä yli 10 prosentilla menee jo helvetin heikosti. Jos heikosti menemisellä ajatellaan sitä, että on varaa vain välttämättömimpään elämää ylläpitäviin tekijöihin. Työttömiä on n. 300000 ja sitten on tietysti se väki joka on siivottu pois kortistoista, mutta joilla on asiat tasan yhtä surkeasti.

Mun mielestä on turha vaatia mitään tilastoja ja tutkimuksia jotka puhuvat veronalennusten puolesta, kun oikessa elämässä yhteiskunnassa monien asiat ovat ihan päin seiniä korkeallakin verokannalla. Uskallan myös väittää, että valtaosalla työelämässä olevilla asiat eivät suinkaan ole mitenkään hyvin, vaikka verotuksen puolesta ovatkin kovia maksamaan. Niillä summilla mitä käteen jää verojen ja pakollisten menojen(jotka muuten ovat monesti aika korkeat välillisten verojen ansiosta), ei juuri juhlita.

Mielestäni ihmisten käsityskyky talouden reaaliteeteistä on kadonnut viime vuosina, ilmeisesti siksi että aika monella ei ole käsitystä siitä mistä leipänsä tienaavat. Roskakuskienkin palkka tulee loppujen lopuksi siitä, että Suomessa on laajamittaista vientiä harjoittavia yrityksiä, joiden kilpailukyky on armottoman kova. Jos sitten katsotaan mistä se kova kilpailukyky tulee, niin pakko on kiittää yritysjohtajia. AY-liikkeen, eli työväestön näkemyshän asiaan on se, että sillä kilpailukyvyllä ei ole niin paljon merkitystä, kunhan jäsenistöllä asiat on leppoistasti. Vai voiko joku sanoa, että esim. SAK:n alainen paperiliitto olisi tinkinyt jäsenistön eduista suuryritysten kilpailukyvyn nimissä. Tässä ei lasketa sitä, että liittokierroksella ollaan tingitty pöyristyttävistä palkankorotusvaatimuksista, joita ollaan yritetty työnantajilta kiristää.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mä olen veli pmv:n kanssa samoilla linjoilla.

Oikeasti mua ei ihan hirveesti kiinnosta Suomen kilpailukyky, veroprosentit, yms asiat.

Varmaan suurempaa osaa kiinnostaa se, onko mulla varaa ostaa maitoa ja ruokaa, sekä tankata bensaa/naftaa tankkiin. Pääsee lääkäriin ja hamppilääkäriin niin tarvittaessa. Mulle hinta on vain numerosarja jota pitää suhteuttaa tuloihin.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
pmv sanoi:
Roskakuskienkin palkka tulee loppujen lopuksi siitä, että Suomessa on laajamittaista vientiä harjoittavia yrityksiä, joiden kilpailukyky on armottoman kova. Jos sitten katsotaan mistä se kova kilpailukyky tulee, niin pakko on kiittää yritysjohtajia.
Eiköhän sen kilpailukyvyn saavuttamisessa olla tarvittu vähän muutakin kuin tätä johtavaa porrasta? Kuten vaikkapa kertaluokkia amerikkalaista virkaveljeä pienempipalkkaisempaa insinööriä, ja aasiassa toimivia, verisesti kilpailutettuja komponenttivalmistajia/laitteistointegraattoreita/kokoonpanijoita joilla ehkäistään tehokkaasti SAK:laisen kallispalkkaisen työvoiman käyttö kotimaassa.

edit: virheitä pois.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
pmv sanoi:
No uskaltaisin väittää että nykyisellä verokannalla ja yhteiskuntajärjestelmällä yli 10 prosentilla menee jo helvetin heikosti. Jos heikosti menemisellä ajatellaan sitä, että on varaa vain välttämättömimpään elämää ylläpitäviin tekijöihin.


Minä elelen tällä hetkellä talvet noin 400 eurolla kuussa (vkl-työ), josta vuokraan menee 280 euroa ja jäljelle jää 120 euroa, enkä voi väittää, että olisin erityisen onneton niukkavaraisuuteni vuoksi. Sen kanssa voi oppia elämään, mutta sen sijaan minua pelottaa, että yhteiskunnasta kehittyy sellainen, että vain aktiivisimmat, osaavimmat, itseään eniten esiin työntävät, röyhkeimmät, kunnianhimoisimmat tai sopivasta perhetaustasta tulevat pärjäävät. Sellaisen arvomaailman kanssa en pysty elämään. Minulle on tärkeää tunne, että minulle suodaan joistain epäonnistumisistani huolimatta mahdollisuus yrittää ja pyrkiä eteenpäin ja että minua ei jätetä oman onneni varaan silloin kun en pärjää.

Tällä yritän sanoa, että pelkkä rahaan tuijottaminen ei ole koko totuus. Yhteiskunnan tulisi olla sellainen, että siellä on mahdollisuus epäonnistua. Epäonnistumisen taakkaa ei pitäisi sysätä pelkästään yksilön niskaan vaan se pitäisi jakaa yhteisön kesken. Kun jenkeissä sattuu syntymään köyhään perheeseen ja on älyllisiltä ominaisuuksiltaan vain keskinkertainen, niin sen jälkeen voikin heittää hyvästit esimerkiksi korkeakoulutukselle. Paska säkä! Sellaista en Suomeen halua.
 
Ylös