JoneZi
User
- Liittynyt
- 17.3.2012
- Viestit
- 7581
Tuohikotanen: https://www.youtube.com/watch?v=PoWSj1Cq-6Q
Tulevat vielä Suomeen testaamaan ennen kisaa. Hakivat sieltä kokemusta alustaan ja ainakin parin videon perusteella nopeuttakin haettiin. Kyllä siellä ollaan ihan tosissaan Suomenkin osalta :ahem:Hyundai ollut testaamassa Virossa tällä viikolla, päivä per ukko ainakin alustavasti. Jos tuo toimii NORF-testinä, niin hieman puolivillaisella valmistautumisella tuntuvat olevan liikkeellä. Voiko olla, että heikko viime vuosien menestys on jo luonut strategian, että jotain pisteitä Suomesta on hyvä, ja paukut sitten loppuvuoden kisoissa, jotka sopivat autolle paremmin? Toyotahan toki on ennakkosuosikki ja melko varmasti pytyn Suomessa vievät, jos vain auto pysyy kasassa. Toki luulisi Neuvillea kiinnostavan maksimipisteet joka kisasta..
Selvisikö tämän kuvan koordinaatit jollekin?
Tien luonteen muutokset näkyy hyvin tässä videossa, alku on todella kapeaa ja mutkaista, sitten tullaan vaikean risteyksen kautta vähäksi aikaa suoremmalle tielle kunnes käännytään Tuohikotasentielle, joka on taas todella kapeaa ja toisinaan yhtä mutkaista kuin alku. Sitten käännytään oikealle ja jatketaan melko kapealla tiellä, jossa tulee enemmän vauhtia ja kunnon loikkia. Sitten taas vasen risteys ja vauhti kasvaa entisestään, viimeinen kiihdytys mennään jo leveällä valtiontiellä.
Tulee mieleen, että joko joku maanomistaja harasi vastaan, tai sitten tienkäyttömaksusta ei päästy sopuun.Ei tarkkoja koordinaatteja, mutta kyseessä on Pyhänpääntie, joka olisi tullut osaksi Pihlajakosken erikoiskoetta, mutta syystä tai toisesta homma ei onnistunut, olisi kuulemma ollut koko rallin paras pätkä.
Muistikuvissa sellainen fiilis että olis arvioinut tuon luvun tuplana...40 vuotta sitten Ford Escorteja 21%.
Hyvä havainto. Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu, enkä oikein itsekään osaa päättää, kumpi on parempi tai että mitä mieltä asiasta ylipäänsä pitäisi olla. Nyt on tosiaan sen kovimman ryhmän autoja todella vähän, aivan kuten myyttisinä B-ryhmän aikoina, mutta vastapainoksi näyttävyyttä ja tasaisuutta kärjessä (jälkimmäinen toki enemmän tai vähemmän sattumaa) sitten senkin edestä. Patologisena B-ryhmän mehustelijana tekisi mieli sanoa, että näinhän sen tulee ollakin, mutta sitten taas toisaalta, A-ryhmän (osanottajamäärältään) parhaimpina vuosina 1987-1990 näitä kovimman ryhmän laitteita oli viivalla vähän laskentatavasta riippuen 40-50 kpl per vuosi. Tokikaan nämä luvut eivät ole ihan suoraan vertailukelposia keskenään, mutta yhtä kaikki: MM-sarjan ylimmän luokan kalustoa oli lukumääräisesti mukana huomattavasti enemmän, joka mahdollisesti on luettavissa lajin kannalta parempana asiana. Tästä saisi vaikka minkälaisen rallifilosofisen keskustelun aikaan, mutta se kuuluu sitten jo ihan toisen otsakkeen alle.Toki nykyiset säännöt vähän ajavat eriarvoisuuteen tehdastallien ja muiden välillä, mutta ei ole tainnut olla koskaan näin vähän kovimman ryhmän autoja viivalla. B-ryhmän aikana tehdasautoja oli vähemmän kuin 12, mutta yksityiset Quattrot paikkasivat. Viime vuonnakin oli Suninen ja Østberg sekä Gorbanin Mini, nyt ei ole kuin tehdastallien kolme kuskia.
Hämmentävän kova on Skodillacien määrä. Tosin, iso osatekijä tässä (sen lisäksi, että kyseessä ei ole enää SM-ralli höystettynä muutamalla tehdasautolla) on varmaankin se, että pienimmät luokat sellaisina kuin ne 20, 30 tai 40 vuotta sitten tunnetiin, on käytännössä ajettu alas, joka osaltaan laskee kokonaisosallistujamäärää.Toisaalta vastapainoksi WRC2:ssa on erinomainen kattaus ja lisänä vielä monta yksityiskuskia. R5-autot ovat näyttäviä pelejä, katsottavaa riittää pätkillä pitkään. Listalla on 19 Skoda Fabia R5-autoa, se on 26% 72 autosta. Laskin että kymmenen vuotta sitten Mitsuja oli 24% autoista, 20 vuotta sitten 18% autoista, 30 vuotta sitten taas Lancia Deltoja 20% ja 40 vuotta sitten Ford Escorteja 21%.
Onhan tilanne toki nyt parempi kuin muutama vuosi takaperin, kun eräälle Löppöselle ojennettiin muutamat maaimanmestaruudet suunnilleen hopealautasella. "Tehdas"talleja oli kisassa kaksi, joista Citroen panosti sarjaan isosti ja Ford tyytyi puuhastelemaan M.Wilsonin autovuokraamon kautta.Hyvä havainto. Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu, enkä oikein itsekään osaa päättää, kumpi on parempi tai että mitä mieltä asiasta ylipäänsä pitäisi olla. Nyt on tosiaan sen kovimman ryhmän autoja todella vähän, aivan kuten myyttisinä B-ryhmän aikoina, mutta vastapainoksi näyttävyyttä ja tasaisuutta kärjessä (jälkimmäinen toki enemmän tai vähemmän sattumaa) sitten senkin edestä. Patologisena B-ryhmän mehustelijana tekisi mieli sanoa, että näinhän sen tulee ollakin, mutta sitten taas toisaalta, A-ryhmän (osanottajamäärältään) parhaimpina vuosina 1987-1990 näitä kovimman ryhmän laitteita oli viivalla vähän laskentatavasta riippuen 40-50 kpl per vuosi. Tokikaan nämä luvut eivät ole ihan suoraan vertailukelposia keskenään, mutta yhtä kaikki: MM-sarjan ylimmän luokan kalustoa oli lukumääräisesti mukana huomattavasti enemmän, joka mahdollisesti on luettavissa lajin kannalta parempana asiana. Tästä saisi vaikka minkälaisen rallifilosofisen keskustelun aikaan, mutta se kuuluu sitten jo ihan toisen otsakkeen alle.
Noi N-ryhmän Mitsut on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta olen ihan samaa mieltä että joutavatkin jäämään historiaan. Mutta toisaalta juuri tuolla mainitulla 90-luvulla ne eivät vielä muodostaneet liikkuvia shikaaneja WRC-kärjelle. R5:n ohella myös RGT-luokan urheiluautot vois olla ihan buenoja katsottavia. Millekään Abarthiksi brändätyille Mazda Miatoille en tosin lämpiä mut Porsche GT, BMW M, AMG Mercedes jne olis ihan kivoja vaikka kaksivetoisina kokonaisuudessa selkeesti hitaampia kuin Är Femmat.Mutta R5-autot ovat tosiaan näyttäviä laitteita ja niitä mielellään katsoo - kenelläkään tuskin on ikävä N-ryhmän Mitsuja.
En tiedä oliko tuo miten kieli poskessa heitetty kommentti, mutta jokseenkin yhtä mustavalkoisesti voisi heittää, että miltei heti kun Keski-Euroopassa lajikulttuuri kehittyi siihen pisteeseen, että rallin ajaminen otettiin yhtä tosissaan kuin Suomessa, alkoi mestaruuksiakin valua muille kansallisuuksille... Tämä on tietysti vahva kärjistys, mutta oletan ylläolevan lainauksenkin olevan.B-ryhmän superautot taasen olivat sen verran hankalia ajaa, ettei joku ranskanpelle voinut noin vain tulla ja voittaa vaan auton tuomiseen ensimmäisenä ruutulipulle vaadittiin ihan oikeasti kilvanajajan kykyjä.