Suomen MM-ralli 2018

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Päijälän voisi ajella ensimmäisenä, toiseen suuntaan. Jos sen päättäisi Päijälän kylälle tai Lahnajärvenkulmalle, niin siitä voisi paremmin jatkaa Juupajoelle. Josta Kakariston kautta Vaheriin tai Himokselle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14857
Sijainti
Tampereen lenkki
Päijälän voisi ajella ensimmäisenä, toiseen suuntaan. Jos sen päättäisi Päijälän kylälle tai Lahnajärvenkulmalle, niin siitä voisi paremmin jatkaa Juupajoelle.
Tuota Lahnajärvenkulman kautta tulevaa välitietä pitkin käytiin 90-luvulla Päijälää katsomassa, Juupajoelta nimenomaan kun lähdettiin liikkeelle. En kyllä muista niin tarkasti millainen tie se on, mutta muistaisin että metsän siimeksessä mennään.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1413
Sijainti
Porvoo
Laukaan pätkällä oli alussa kolmioristeyksen kierto väärältä puolelta ja lossimutkan jälkeisessä assun ylityksessä tynnyrinkierto (ja vielä tuo mainitsemasi pitkän suoran shikaani). Toki ihan mahdollinen pätkä. Peurunka-Rallissa oli myös hauska versio tästä https://www.rally-maps.com/Peurunka-Ralli-2017/Kuhankoski, jota nykyiseen yhdistelemällä voisi saada hyvän kokonaisuuden.
Kappas, en muistanutkaan että siellä oli noin paljon shikaaneja.

Äänekosken pätkälläkin oli yksi risteyspistoshikaani. Suuntaa kääntämällä siitä saisi tosiaan "uuden", samoin sitä nykyisen alun isoa tietä voisi teoriassa ajaa myös pikkutien itäpuolella lännen sijasta, mutta street viewin perusteella ei ole yhtä hyvät katselualueet tarjolla.
Tätä juuri pelkään että se kääntäminen ei tule kyseeseen juuri siksi että siellä noi "hyvät" (=Lue järjestäjän mielestä hyvät) katselualueet jäisi pois.

Päijälä voitaisiin ehkä ajaa toiseen suuntaan tosiaan, mutta toivottavasti Liehuntie ei jäisi pois. Vuoden 1996 versiota voisi jatkaa Liehuntielle niin saataisiin 30-kilsainen Päijälä jossa on paljon pientä tietä ja risteyksiä https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-1996/Päijälä . Lähtö voisi olla myös "Mikkolan mökkitiellä" https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-1985/Poikuskulma

Päijälän kääntäminen tosin vaatisi koko Lauantain lenkin kääntämistä ja penkkahuhujen mukaan Kakaristo ajetaan Vuorisjärventieltä Kakaristoon, Liisanmutkaan ja vielä alas Hassiin! Voisihan tuosta toki ajaa siirtymänä Ouninpohjan kautta käännetyn Päijälän lähtöön...
Tarvisiko se lauantain kääntämistä?
Jos tullaan etelään esim. Painaan kautta ja sitten Kakaristo joka loppuu Hassiin, sitten sieltä lyhyttä tietä Päijälään EK:lle joka ajetaan esim. 1996 versiona siten että ajetaan takaisin pohjoiseen Salmenojan sillalle, sieltä E63 ja matkalla Jyväskylään Himos/Saalahti?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14857
Sijainti
Tampereen lenkki
Tätä juuri pelkään että se kääntäminen ei tule kyseeseen juuri siksi että siellä noi "hyvät" (=Lue järjestäjän mielestä hyvät) katselualueet jäisi pois.
Ilmaisin itseäni ehkä epäselvästi, mutta jos viime vuotisen Äänekosken pätkän kääntäisi sellaisenaan toiseen suuntaan niin se toimisi varmaan hienosti ja ne samat viime vuoden katselualueet siellä risteyksen sisämutkassa ja maalissa (entisessä lähdössä) säilyisi. Lähdön voisi myös laittaa jo sen Al-Rajhin kaatomutkaa edeltävän suoran toiseen päähän. Kun pätkä käännettynä olisi kaikille taas uusi, olisi se vähän hitaampikin luonnostaan, joten voidaan jättää shikaani pois.


Tarvisiko se lauantain kääntämistä?
Jos tullaan etelään esim. Painaan kautta ja sitten Kakaristo joka loppuu Hassiin, sitten sieltä lyhyttä tietä Päijälään EK:lle joka ajetaan esim. 1996 versiona siten että ajetaan takaisin pohjoiseen Salmenojan sillalle, sieltä E63 ja matkalla Jyväskylään Himos/Saalahti?
No jos pätkiä saa säveltää mielensä mukaan niin kaikki on mahdollista. Mutta kuten sanoin niin olisi mahdollista ajaa Hassista Ouninpohjan kautta siirtymänä Päijäläntien pohjoispäähän ja sieltä etelään Liehuntielle, josta sitten Pihlajakoskelle. Omasta mielestä vaan järkevämpi olisi jatkaa Hassista itään Pihlajakoskelle ja sieltä Päijälään :)

Yksi hommahan tässä on myös se tv-pätkä, kuten mainitsin aiemmin. Se on siis ajettava tiettyyn kellonaikaan lauantaina iltapäivällä, todennäköisesti lenkin toinen pätkä. Tämä komppaisi sitä että Kakaristo olisi lenkin toinen pätkä, mutta voihan niiden järjestystä toki muutella kuten viime vuonna...

Saalahti voitaisiin tänä vuonna ajaa myös eri suuntaan mielenkiinnon lisäämiseksi ja nopeuden hillitsemiseksi.

Lauantai voisi olla siis:

Kakaristo
Pihlajakoski
Päijälä
Saalahti
HUOLTO
Saalahti
Kakaristo
Pihlajakoski
Päijälä

Päijälästä puhuttaessa voidaan muuten ottaa huomioon edelliselle sivulle postaamani kuva Kari Nuutisen ajelusta Päijälässä paikassa, jossa naiset osoittivat suosiotaan Mads Østbergille viime vuonna. Ajosuunta kuvassa oli viimevuotinen, ja paikkahan sijaitsi Liehuntiellä pätkän alussa. Tämä viittaisi siis ajosuunnan ja pätkän alun olemista mukana samanlaisena, mutta voihan se Kari toki ajella Päijälässä muutenkin kuvia ottamassa...
 
Viimeksi muokattu:

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Pois Saalahti, tilalle Vaherintie-Tarvajärventie. Jos Ouniakin on vain osa, niin resursseja voi jakaa muualle.

"reitti tarjoaa entistä enemmän mielenkiintoa vannoutuneemmillekin rallifaneille", sanoi Nuutinen.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1413
Sijainti
Porvoo
Ilmaisin itseäni ehkä epäselvästi, mutta jos viime vuotisen Äänekosken pätkän kääntäisi sellaisenaan toiseen suuntaan niin se toimisi varmaan hienosti ja ne samat viime vuoden katselualueet siellä risteyksen sisämutkassa ja maalissa (entisessä lähdössä) säilyisi. Lähdön voisi myös laittaa jo sen Al-Rajhin kaatomutkaa edeltävän suoran toiseen päähän. Kun pätkä käännettynä olisi kaikille taas uusi, olisi se vähän hitaampikin luonnostaan, joten voidaan jättää shikaani pois.
Oikeassa olet, kääntäminen toisi piristystä ja vauhtien tippumista. :thumbup: Yleensäkin toivon että pätkiä käänneltäisiin aina useammin. Koko pätkä on silloin "uusi". Mut juuri tuo että kun se alku on ollut suuren yleisön hallinnan kannalta hyvä (eikä sinne ole ollut kovin suurta yleisö ryntäystä) niin pelkään pahaa että vanhalla tutulla on helpompi mennä.

No jos pätkiä saa säveltää mielensä mukaan niin kaikki on mahdollista. Mutta kuten sanoin niin olisi mahdollista ajaa Hassista Ouninpohjan kautta siirtymänä Päijäläntien pohjoispäähän ja sieltä etelään Liehuntielle, josta sitten Pihlajakoskelle. Omasta mielestä vaan järkevämpi olisi jatkaa Hassista itään Pihlajakoskelle ja sieltä Päijälään :)
Totta, olihan niitä kuvia mahdollisesti sieltä Pihlajakoskelta ja onhan se loogisempi ajaa Arvajan kautta sinne kuin Päijälään. Alla oleva listaus on looginen, mutta omasta mielestä siellä pitäisi olla jotain ennen Kakaristoa. Siksi Saalahti väärin päin voisi helposti olla päivän eka, mutta tuo Teiskosen Vippi sotii tätä vastaan, siksi sinun listasi on melko lailla se miten mennään. Näin uskon.

Lauantai voisi olla siis:

Kakaristo
Pihlajakoski
Päijälä
Saalahti
HUOLTO
Saalahti
Kakaristo
Pihlajakoski
Päijälä

Päijälästä puhuttaessa voidaan muuten ottaa huomioon edelliselle sivulle postaamani kuva Kari Nuutisen ajelusta Päijälässä paikassa, jossa naiset osoittivat suosiotaan Mads Østbergille viime vuonna. Ajosuunta kuvassa oli viimevuotinen, ja paikkahan sijaitsi Liehuntiellä pätkän alussa. Tämä viittaisi siis ajosuunnan ja pätkän alun olemista mukana samanlaisena, mutta voihan se Kari toki ajella Päijälässä muutenkin kuvia ottamassa...
En usko että Nuutinen laittaisi kuvia paikoista jotka eivät ole reitillä eli varmasti ajellaan noin kuten kuvissa näkyy. Se miten Päijälän loppu menee on sitten eriasia, mutta en usko että kovin erilailla ajavat tuota edellisistä vuosista, valitettavasti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14857
Sijainti
Tampereen lenkki
Laitoin vielä viimeisimmät visioinnit kartalle. Turkoosit ja oranssit "vaihtoehtoisia" yhteen kertaan ajettavia pätkiä.

https://www.mapfab.com/map/rH4/Neste-Ralli-2018-Perjantai
https://www.mapfab.com/map/rHg/Neste-Ralli-2018-Lauantai

Torstai
EK1 Harju 2,31 km

Perjantai
EK2 Oittila (käännetty) 10,5 km
EK3 Moksi (Horkka väärinpäin Tuohikotasen kautta + Moksi 1988 + Nuutisen Suomi100-pätkän uudet tiet + Vellipohja 2008 loppu) 33.3 km
EK4 Halinen (käännetty) tai Tiilimaa n. 7.5 km
EK5 Mökkiperä (käännetty) 13.8 km
EK6 Äänekoski-Valtra (käännetty) 6,7 km
TAUKO
EK7 Soimaharju 7,8 km
EK8 Oittila 2
EK9 Moksi 2
EK10 Mökkiperä 2
EK11 Äänekoski-Valtra 2
EK12 Harju 2

Lauantai
EK13 Kakaristo 24,4 km
EK14 Pihlajakoski 14 km
EK15 Päijälä 22,68 km
EK16 Saalahti (käännetty) 4,5 km
TAUKO
EK17 Saalahti 2
EK18 Kakaristo 2
EK19 Pihlajakoski 2
EK20 Päijälä 2

Sunnuntai
EK21 Ruuhimäki (2014) 6,79 km
EK22 Lankamaa (2010) 24,7 km
EK23 Ruuhimäki 2 Power Stage

Yhteensä 318 km

Joku varmaan tietää jo oikean reitin ja naureskelee ruudun takana partaansa, mutta hauska näillä on spekuloida. Ei enää montaa päivää niin me muutkin tiedetään :cool:
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1413
Sijainti
Porvoo
Ei enää montaa päivää niin me muutkin tiedetään :cool:
Itsellä on tiistaille toiveena että kaivetaan naftaliinistä joku uusi pätkä jota ei siis ole ajettu viimeisen 20 vuoden aikana.

Ja että ajettaisi muulloin kuin sunnuntaina Jyväskylän itäpuolella alueella joka osuisi keskelle Laukaa, Konnevesi, Hankasalmi, Kangasniemi, Korpilahti akselia (eikä mitään Lankamaata). Oittila, Myhinpää, jne.
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Evol

Vartiamäentie - Tammimäentie - Venetahontie. Sopisi myös sunnuntaille, Ruuhimäen kanssa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14857
Sijainti
Tampereen lenkki
Töppöspohjakin olisi tarjolla ihan Oittilan läheltä https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-1988/Töppöspohja

ja Toivakka-rallissa ajettua Havumäkeä, tosin ei tuota alun isoa tietä https://www.rally-maps.com/Toivakka-Ralli-2017/Havumäki

Olin kanssa piirrellyt melkein samat pätkät. Nämähän taisi olla ihan oikeasti Suurajoissa joskus käytettyjä teitä? Ohensalon voisi vieläpä yhdistää tuohon Havumäkeen.

Mutta ehkä enemmän oletan että uutta pätkää tulee jostain Korpilahden ja Äänekosken väliltä. Sahloinen tai Tiilimaa olisi kovia vetoja, mutten tiedä onko tiet kunnossa.

EDIT: ja olishan se hienoa jos keksisivät ihan uuden tien tai pätkän jota kukaan ei osannut ennakoida :)
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17745
Sijainti
East of Eden
Halttula on ajettu joskus -80 luvun loppulla ja -90 luvun alussa ja on aika lähellä Ruuhimäkeä. Myös Venekoski siinä aivan Hankasalmen kupeessa voiwsi olla hyvä jos vaan saisi tielupia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14857
Sijainti
Tampereen lenkki

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7516
Olin kanssa piirrellyt melkein samat pätkät. Nämähän taisi olla ihan oikeasti Suurajoissa joskus käytettyjä teitä? Ohensalon voisi vieläpä yhdistää tuohon Havumäkeen.

Mutta ehkä enemmän oletan että uutta pätkää tulee jostain Korpilahden ja Äänekosken väliltä. Sahloinen tai Tiilimaa olisi kovia vetoja, mutten tiedä onko tiet kunnossa.
Joo Ohensaloa on ainakin ajettu Suurajoissa: https://youtu.be/HLDPjxcmPXY?t=479. Kangasniemi Rallissa näitä teitä on toki ajettu enemmänkin.
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Järjestäjän mainostama Äänekoski - Laukaa painotus voi tuoda Valkolan takaisin MM - ralleihin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3255
Sijainti
JKL
Valkola on sen verran aktiivisessa testikäytössä edelleen että jos sitä suunniteltaisiin Neste-rallin reitille niin olisi luultavimmin jo käyttökiellossa testeihin... Tällä viikolla viimeksi siellä kuulemma ajettiin testiä huomista SM-rallia varten...
 
Ylös