Suomen MM-ralli 2018

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1406
Sijainti
Porvoo
Voisko olla Kakaristo - Pihlajakoski - Päijälä. Alkuun tai loppuun vielä jokin pätkä pohjoisempana.
Itse heitän lenkiksi Leustu, Kaipolanvuori, Kakaristo, Pihlajakoski, Saalahti. Saadaan tuosta kiva lenkki jossa reitti olisi hajaantunut paremmin. Jos vaikka Päijälä olisi tänä vuonna tauolla ja Leustu sekä Kaipolanvuori uusina pätkinä.

Leustu : 21km
Kaipolanvuori : 13km
Kakaristo : 21km
Pihlajakoski : 17km (Närväntie ajettuna)
Saalahti : 5km
Lenkiksi saadaan 77km.

Vai onko jossain ollut jotain juttua että Päijälä olisi kuvioissa pidempäänkin?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
Leustu : 21km
Kaipolanvuori : 13km
Pohjavesialueiden takia näitä ei luultavasti nähdä MM-rallissa, valitettavasti. Molemmat olisi kyllä hienoja pätkiä.

Pihlajakosken Närväntie on sen verran isoa baanaa että luulen että pätkää lyhenentään juuri sen osalta ja/tai viedään uusille pikkuteille. Jos viime vuotisen pätkän lyhentää 9 km kohdalle niin se on aika hyvä, loppuosa siitä oli aika täysiä ajamista. Kärpäntien risteyksestä etelään taas Närväntie on vielä isompaa ja osin asfaltoituakin.
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Nahkiaisentie-Närväntie-Kärpäntie. Saisihan siihen Närväntielle yhden hidasteenkin. Mutteivat halua niitä reitille. Nahkiaisen tulo Närväntielle on ihan näyttävä. Yleisölle laaja peltoalue katsella. Asfalttia sitten pätkä pohjoiseen.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1406
Sijainti
Porvoo
Pohjavesialueiden takia näitä ei luultavasti nähdä MM-rallissa, valitettavasti. Molemmat olisi kyllä hienoja pätkiä.
Ai on. Onko joku viherpiipertäjä keksinyt alkaa vastustaa noita pätkiä? Leustahan ajettiin vielä 2013 ja Painaa/Horkka mikälie nimillä myös seuraavina vuosina. No pohdin myös Vellipohja-Painaa versiota Leustun sijasta.
Lähinnä että tulisivat alas E63 niin että ensiksi länsipuolta ja sitten ounin lenkin jälkeen ylös itäpuolta. Silloin lauantain lenkki olisi järkevä. Ja voisihan sen Kaipolan vuoren vaihtaa vaikka Vaheriin /Himokseen?

Äh, väsäsin tuommoisen ajatuksen Neste Rallista, niin ehkä avaa ajatustani paremmin.

Torstai:
Shakedown : Muurame
EK1 : Harju

Perjantai:
EK2 : Halinen : 8km
EK3 : Mökkiperä : 13km
EK4 : Palsankylä : 13km
EK5 : Halinen 2 : 8km
EK6 : Mökkiperä 2 : 13km
EK7 : Palsankylä 2: 13km
HUOLTO
EK8 : Äänekoski-Valtra : 7km
EK9 : Lankamaa : 23km
EK10 : Äänekoski-Valtra : 7km
EK11 : Lankamaa 2 : 23km
EK12 : Harju 2 : 2,3km

Lauantai
EK13 : Vellipohja-Leustu : 13km
EK15 : Kakaristo : 21km
EK16 : Pihlajakoski : 17km
EK16 : Vaheri : 24km
EK17 : Saalahti : 5km
HUOLTO
EK19 : Vellipohja-Leustu : 13km
EK21 : Kakaristo 2 : 21km
EK22 : Pihlajakoski 2 : 17km
EK23 : Vaheri 2 : 24km
EK23 : Saalahti 2 : 5km

Sunnuntai:
EK24 : Laukaa : 11km
EK25 : Ruuhimäki : 7,5km
EK26 : Laukaa 2 : 11km
EK27 : Ruuhimäki 2 : 7,5km (PS)


Pihlajakosken Närväntie on sen verran isoa baanaa että luulen että pätkää lyhenentään juuri sen osalta ja/tai viedään uusille pikkuteille. Jos viime vuotisen pätkän lyhentää 9 km kohdalle niin se on aika hyvä, loppuosa siitä oli aika täysiä ajamista. Kärpäntien risteyksestä etelään taas Närväntie on vielä isompaa ja osin asfaltoituakin.
Tarkoitin tuossa yllä tosiaaan tuota Ruoniementietä. Eli Pihlajakoski sitä pitkin etelästä Pohjoiseen.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
Ai on. Onko joku viherpiipertäjä keksinyt alkaa vastustaa noita pätkiä? Leustahan ajettiin vielä 2013 ja Painaa/Horkka mikälie nimillä myös seuraavina vuosina. No pohdin myös Vellipohja-Painaa versiota Leustun sijasta.
Käsittääkseni ihan ELY-keskuksen käytäntö ja Leustun osalta ongelmallinen kohta on siinä soramontun kohdalla. Viimeksihän Leustu meni tuosta 2012, sen jälkeen pätkä pätkittiin osiin, jotka käsittääkseni olisivat vielä käyttökelpoisia.

Vellipohjasta jos lähtee Painaan suuntaan niin siinä tulee assuosuus väliin (kuten 2005 versiossa). Sen sijaan Vellipohjan 2007 versio tai vaikka viime vuosilta tuttu Horkka voisi olla sinänsä mahdollisia.

Vaherissakaan ei ole aikoihin ajettu, muistaakseni täällä puhuttiin että maanomistajien vastustuksesta, mutta hienoja teitähän siellä olisi.
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1406
Sijainti
Porvoo
Käsittääkseni ihan ELY-keskuksen käytäntö ja Leustun osalta ongelmallinen kohta on siinä soramontun kohdalla. Viimeksihän Leustu meni tuosta 2012, sen jälkeen pätkä pätkittiin osiin, jotka käsittääkseni olisivat vielä käyttökelpoisia.

Vellipohjasta jos lähtee Painaan suuntaan niin siinä tulee assuosuus väliin (kuten 2005 versiossa). Sen sijaan Vellipohjan 2007 versio tai vaikka viime vuosilta tuttu Horkka voisi olla sinänsä mahdollisia.
Vellipohja-Leustu
Tuossa versiossa ei tule. Toki tuo siis pitäisi lopettaa vaan aiemmin ennen monttuja. Eli on käytännössä kuin Leustun vanha alkuosuus. Tai sitten ajattaisi Tuohikotasentietä, jolloin siitä tulisi Vellipohjan 2005 alku.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
Vaherissakaan ei ole aikoihin ajettu, muistaakseni täällä puhuttiin että maanomistajien vastustuksesta, mutta hienoja teitähän siellä olisi.
Vaheria on ajettu Jämsän kansallisissa ralliessa viimevuosina ja ajetaan käsittääkseni parin viikon päästä F-sarjan JMK-rallissakin... Muutamia vuosia sitten puhuttiin että tuolla paikallinen tiehoitokunta oli laittanut sellaisen hinnan tien käytölle Neste-rallissa että siksi eivät ole Vaherissa viime vuosina ajaneet...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
Vaheria on ajettu Jämsän kansallisissa ralliessa viimevuosina ja ajetaan käsittääkseni parin viikon päästä F-sarjan JMK-rallissakin...
Ja niin ajetaan Kaipolanvuorikin. Ja Leustu ajettiin Riihivuori Rallissa viime vuonna. MM-ralli on vaan sen verran isompi sirkus että vaatii hankalammat luvat ja tarkemmat syynit. :dunno:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
Pohjavesialueiden takia näitä ei luultavasti nähdä MM-rallissa, valitettavasti. Molemmat olisi kyllä hienoja pätkiä.

Pihlajakosken Närväntie on sen verran isoa baanaa että luulen että pätkää lyhenentään juuri sen osalta ja/tai viedään uusille pikkuteille. Jos viime vuotisen pätkän lyhentää 9 km kohdalle niin se on aika hyvä, loppuosa siitä oli aika täysiä ajamista. Kärpäntien risteyksestä etelään taas Närväntie on vielä isompaa ja osin asfaltoituakin.
Yksi vaihtoehto Pihlajakosken tämän vuoden versioksi voisi olla vaikkapa tällainen.
https://www.google.fi/maps/dir/61.6773448,25.3688217/Myhkyläntie+1-205,+17850+Kuhmoinen/61.6390839,25.4633213/61.6108571,25.3705383/@61.650689,25.35541,12z/data=!4m11!4m10!1m0!1m5!1m1!1s0x468f97037d2a0bd5:0x4821e2fdbc088df4!2m2!1d25.4013186!2d61.6521852!1m0!1m0!3e0
 

veejii

Well-known member
Liittynyt
22.7.1999
Viestit
75
Kyllä, samaa luonnostelin syksyllä :ahem: Mietin myös että olisko pohjoisen puolella käyttökelpoisia teitä https://www.mapfab.com/map/oPo/PIhlajakoski
Tuo olisi kyllä niin huiskia pätkää kyllä tuo Ruoniemen Pyhänpään välinen vuoristorata.
Tosi pientä tarkasti ajettavaa tietä ja isoja korkeuseroja. Kivikkomäellä ei oo yhtään tilaa poiketa tieltä.
Ollaan oltu tuolla luvat kysyttynä (yksityistie) teltalla öitä useasti kun endurolla tulee kisaa seurattua. Hienot maisemat ja luumun kokoisia mustikoita.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
102
Mitä luulette, muuttuuko reitti paljon tälle vuodelle?

Itse arvelen, että tutulla ja toimivalla kaavalla mennään yleisesti eli:

Pe: Keuruu, Laukaa,
La: Jämsä
Su: Päijänteen itäpuoli.

Muutama EK muutos toisi kylllä lisämaustetta, teitähän riittää ihan näillä mainituilla Jyväskylän lähiseuduilla. Viime vuonna perjantain ohjelma oli suorastaan erinomainen, mutta taas lauantai ei niinkään toimiva omaan makuuni. Lauantaina uudelleen ajettavien pätkien väliin jää liian pitkä aika ja kun esim 2016, ounin eka keskeytettiin niin on mahtanu olla ihmisillä mukavaa odotella lauantain iltapäivän rundia.

Omat suosikkinostot reitille olisi vanhoja tuttuja:

Pe: Mökkiperä, Valkola, Myhinpää, Ruuhimäki
La: Ehikki, Parkkola/ Kuohu, Juupajoki, Konivuori
Su: Itäpuolen tiestö vieraampaa niin en tiedä mitä edes pienintä mahdollisuutta ajaa uudelleen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
Lauantaina uudelleen ajettavien pätkien väliin jää liian pitkä aika ja kun esim 2016, ounin eka keskeytettiin niin on mahtanu olla ihmisillä mukavaa odotella lauantain iltapäivän rundia.
Viime vuonnahan tätä kehitettiin niin että Päijälässä ja Pihlajakoskella sai katsella ensin MM-rallin, sitten kaksi kierrosta vetomiehiä ja vielä toisen MM-rallin kierroksen. Vastaavasti Ouninpohja ajettiin yhden pätkän päässä huollosta molempiin suuntiin, välissä yksi vetomieskierros ja Saalahti taas ihan huollon molemmin puolin.

Taulukkoesityksenä about näin, aamusta iltaan ylhäältä alas:

PihlajakoskiPäijäläOuninpohjaSaalahti
WRC
WRC
VetoWRC
VetoWRC
Veto
VetoWRC
VetoWRC
WRC
WRC

Keskeytykset on toki ikäviä eikä niihin voi järjestäjä oikein varautua mitenkään.

Muualla maailmassahan lähes poikkeuksetta MM-rallit ajetaan siten että aamun 3-4 pätkää klo 9-11 välillä, samat uusiksi joskus 15-17 välillä ja siitä yöpuulle. Huoltoon voi olla suuntaansa sata kilsaa siirtymää ja sen takia huoltotauolla käymiseen menee pitkä aika. Jyskälä on siitä ainutlaatuinen ympäristö MM-rallille että huoltoparkin lähellä on noin paljon rallikelpoisia teitä joka suuntaan, se mahdollistaa tiiviin aikataulun ja reitin varioimisen vuodesta toiseen.
 
Viimeksi muokattu:

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
102
Nojoo onhan tuo totta, että viime vuonna hyvin reagoitiin 2016 keskeytykseen. Vetomiesten ajattaminen välissä vaatii kovia tiepohjia joita noilta Jämsän teiltä ainakin löytyy, jos ei pienemmille lähdetä tänä vuonna. Hyvä on tietty myös, että jengi pysyy samoilla sijoilla koko päivän niin vältytään ruuhkilta, joita viime vuonna ilmaantui pitkästä aikaa jopa meidänkin porukalle. Tarkoituksena olisi taas kiertää useampi pätkä samana päivänä, joten vaatinee tarkempaa suunnittelua virallisten parkkien ja liikenneympyröiden kiertämiseksi.
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Juupajoki, hieno EK. Onhan siinä Ylä -Lepistön- ja Mäntykoskenteiden kohdalla shikaaneille paikat.

Ruuhkat taasen koskettavat myös ralliautoja. Poliisisaattueessa sitten ajellaan, kuten viimeksi. Joten Juupajoelta kun pääsee sinne Kakariston alkuun käymättä ollenkaan VT 9, niin on hyvä vaihtoehto muutenkin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Lauantaina uudelleen ajettavien pätkien väliin jää liian pitkä aika ja kun esim 2016, ounin eka keskeytettiin niin on mahtanu olla ihmisillä mukavaa odotella lauantain iltapäivän rundia.
Ei siinä, että WRC keskeytettiin jo ison luokan kohdalla, mutta kun Vetomiehetkin meni siirtymäksi ennen kaksivetoautoja. Viiden jälkeen aamulla kun meni pätkää sulkemaan, niin iltapäiväkahdelta oli nähty jo ainakin melkein 20 kilpavauhtista ajoneuvoa. Kuuden maissa illalla kun keräili roskia tölkkejä wrc-aitaa pois niin kerkesi rauhallisempikin ynnäillä että "kannattiko"...
 
Ylös