Suomen MM-Ralli 2019

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Nostalgiahuuruissani päätin laatia lähtönumerot "vanhojen Suurajojen malliin" tämän vuoden kisaan, eli viime vuoden voittaja ykkösenä, siitä sitten ykköskuumat jonkinlaisessa voittaja- tai mestaruussuosikkijärjestyksessä, mutta ei saman tallin autoja peräkkäin

1 Ott Tänak
2 Sebastien Ogier
3 Jari-Matti Latvala
4 Thierry Neuville
5 Esapekka Lappi
6 Kris Meeke
7 Teemu Suninen
8 Craig Breen
9 Elfyn Evans
10 Andreas Mikkelsen
11 Hayden Paddon
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Nostalgiahuuruissani päätin laatia lähtönumerot "vanhojen Suurajojen malliin" tämän vuoden kisaan, eli viime vuoden voittaja ykkösenä, siitä sitten ykköskuumat jonkinlaisessa voittaja- tai mestaruussuosikkijärjestyksessä, mutta ei saman tallin autoja peräkkäin

1 Ott Tänak
2 Sebastien Ogier
3 Jari-Matti Latvala
4 Thierry Neuville
5 Esapekka Lappi
6 Kris Meeke
7 Teemu Suninen
8 Hayden Paddon
9 Elfyn Evans
10 Andreas Mikkelsen
Näin sen pitäisi olla edelleen...
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Nostalgiahuuruissani päätin laatia lähtönumerot "vanhojen Suurajojen malliin" tämän vuoden kisaan, eli viime vuoden voittaja ykkösenä, siitä sitten ykköskuumat jonkinlaisessa voittaja- tai mestaruussuosikkijärjestyksessä, mutta ei saman tallin autoja peräkkäin

1 Ott Tänak
2 Sebastien Ogier
3 Jari-Matti Latvala
4 Thierry Neuville
5 Esapekka Lappi
6 Kris Meeke
7 Teemu Suninen
8 Hayden Paddon
9 Elfyn Evans
10 Andreas Mikkelsen
Tää oli hauska.

Kultaisina vuosina Blomqvist ja Alen olivat kumpikin viisi kertaa peräkkäin ykköshaastajina numerolla 2. Jo se latasi tunnelman alkuillan Urriaan!
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5635
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Näin sen pitäisi olla edelleen...
Tämä on myös omasta mielestäni - täysin tunnepohjalta - se ainoa oikea tapa. Vaikka eihän tuokaan mikään originaalijuttu ole.

Kiinteisiin numeroihin ehti 20+ vuodessa toki jo tottua, eikä niissäkään mitään suurempaa vikaa ollut, mutta tämän vuoden alusta voimaan tulleet kiinteät kuljettajakohtaiset numerot aiheuttavat kyllä edelleeenkin voimakasta pahoinvointia. Eritoten Mikkelsenin #89 kaltaiset, suorastaan loukkaavat valinnnat.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Not to be an asshole, mutta nythän tuossa on kaikki kolme Fordia peräkkäin numeroilla 7-9.
No niin. Syvälle on iskostunut ajatus Paddonista Hyundai-miehenä. Yritetäänpäs uudestaan :D

1 Ott Tänak
2 Sebastien Ogier
3 Jari-Matti Latvala
4 Thierry Neuville
5 Esapekka Lappi
6 Kris Meeke
7 Teemu Suninen
8 Craig Breen
9 Elfyn Evans
10 Andreas Mikkelsen
11 Hayden Paddon
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Mikä tänään on parempaa

Ennen oli paremmin moni asia Suurajoissa(kin).

Mutta, mikä tänään on paremmin kuin kulta-aikoina?

- kärkiautojen vauhti (tajutonta)

- tulospalvelun nopeus = ralliradio (kun vaan jättäisivät sen heko heko naisen pois (Päivi Kupla?), jolla on pakottava tarve ilmaista asia kuin asia
ennalta arvattavilla muka hauskoilla kliseillään)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Tony Melvillen haastattelussa aiemmin tänä kesänä todettiin, että Ralliradio on muuttunut vuosien myötä viihteellisemmäksi, ja toisaalta koko kisastakin on tullut enemmän kesäfestarit kuin vain MM-ralli. Lisäksi naiskatsojien osuus on noussut, mitä varmasti edesauttaa naistoimittajan mukanaolo ralliradiossa. Meille harrastajille tämä viihteellisyys on vain riesa, mutta tapahtumalle elinehto.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5635
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Näinhän se on, että ralliradio palvelee ensisijaisesti massoja ja varmaan se on ihan hyvä niin. Siis en minäkään tykkää tuosta nykyisestä viihteellisemmästä formaatista yhtään, mutta toisaalta, jos minä olisin ralliradion tuottaja, niin juontaja saisi ensimmäisestä hihittelystä kirjallisen varoituksen ja toisesta kenkää. Vitsejä saisi toki kertoa, mutta niiden pitäisi olla laadukkaita. Ja musiikkina voisi soittaa vaikka Use Your Illusion I:n ja II:n kappale kerrallaan niin monta kertaa kuin sen viikonlopun aikana taukojen yhteydessä vaan ehtii tehdä. Mutta en sitten tiedä, ehkä sekään ei olisi isossa kuvassa paras mahdollinen formaatti.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Ennen oli paremmin moni asia Suurajoissa(kin).

Mutta, mikä tänään on paremmin kuin kulta-aikoina?

- kärkiautojen vauhti (tajutonta)

- tulospalvelun nopeus = ralliradio (kun vaan jättäisivät sen heko heko naisen pois (Päivi Kupla?), jolla on pakottava tarve ilmaista asia kuin asia
ennalta arvattavilla muka hauskoilla kliseillään)
Videomateriaalia saa pätkänvarrelta ja autosta huomattavasti enemmän mitä aiemmin, ja hyvälaatuisena.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Autoja on vähemmän erilaisia, mutta laatu on kovempaa. sitä Toyota Vitziä lukuunottamatta taitaa kaikki olla luokkansa huippupelejä, ei mitään kotona rakenneltuja. Toki tässä on myös kääntöpuolensa, eli ilmoittautuneita on vähemmän.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
WRC-kuskit ovat huippu-urheilijoita. On vaatimus.

Löysä-Salonen "vuoden urheilijana" ...Heh joo.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Autoja on vähemmän erilaisia, mutta laatu on kovempaa. sitä Toyota Vitziä lukuunottamatta taitaa kaikki olla luokkansa huippupelejä, ei mitään kotona rakenneltuja. Toki tässä on myös kääntöpuolensa, eli ilmoittautuneita on vähemmän.
Vaikka kuinka itse oon sitä mieltä et "häntäpään kuskitkin katsotaan kun kerta pätkästä on maksettu/itsellähän ei oo mikään kiire pätkältä toiselle", niin noh. Lähtölistassa nykyään ei ole esim. sellaisia kisakireitä pirssejä kuin Skoda Felicia ja Nissan Micra.

Laatu korvaa määrän, voisi jopa sanoa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5635
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eri automerkkien määrä Jyväskylän lähtöluettelossa:

1979: 27
1989: 20
1999: 19
2009: 13
2019: 7
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5635
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sikahumalaisia on vähemmän kuin 35v sitten. Siis katsojissa
Omat rallimuistikuvat eivät ulotu aivan noin kauas, mutta mutuna heittäisin, että jurrissa olevia rallikatsojia (termi saattaa olla liioittelua) näkee nykyään enemmän kuin joskus 90-luvulla. Voin olla ihan väärässäkin, mutta oma fiilis on se, että nimenomaan nykyinen "festarihenkisyys" on tuonut reitin varrelle porukkaa, joiden ensisijainen missio on vetää kaksin käsin Karjalaa (tms. yhtä laadutonta virvoketta) ja mölistä jotain etäisesti suomen kieltä muistuttavaa, kun joku kertoo seuraavaksi paikalle saapuvan Latvalan/Lapin/Sunisen/Rovanperän. Jokainen toki tavallaan, ei ole tarkoitus suinkaan moralisoida. Kuvaksen kaltaisissa porukoissa on yleensä se hyvä puoli, että ne jäävät päivystämään juuri näihin massakarsinoihin kuten Parkkolan risteykseen.

Mutta joo, on sitä osattu ennenkin:

Näytä liitetiedosto 26503

HS 25.8.1996
 

Smokin’ Joe

Member
Liittynyt
3.4.2019
Viestit
11
Ennen oli paremmin moni asia Suurajoissa(kin).

Mutta, mikä tänään on paremmin kuin kulta-aikoina?

- kärkiautojen vauhti (tajutonta)

- tulospalvelun nopeus = ralliradio (kun vaan jättäisivät sen heko heko naisen pois (Päivi Kupla?), jolla on pakottava tarve ilmaista asia kuin asia
ennalta arvattavilla muka hauskoilla kliseillään)
Nykyinen ajankohta on joillekin katselijoille parempi kuin entinen elo/syyskuun vaihde kesäloman ansiosta. Joillakin nykyinen ajankohta sekoittaa lomasuunnitelmia.
Sää on usein parempi nykyisenä ajankohtana.

Mutta se mikä oli -70 ja -80 -luvuilla potenssiin kymmenen parempi oli TUNNELMA. Osasyyni oli juuri tuo ajankohta. Pimeys toi oman tunnelmansa. Autot olivat vielä autojen näköisiä, keskenään hyvin erilaisia ja niitä oli paljon. Autojen merkit olivat rallifaneille paljon tärkeämpiä kuin nykyään. Kotoa kun saattoi löytyä hyvin samannäköinen Escort tai Volvo mikä oli yleinen rallissa.
Nopeudestaan huolimatta nykyiset WRC-autot ovat erittäin tylsiä. Elektroniikan, jousituksen ja aerodynamiikan kehitys ovat tehneet tehtävänsä. Lisäksi autot ovat keskenään hyvin samannäkösiä.

Nuotitus ja huolto ovat myös muuttuneet radikaalisti.

Nykyisessä Jyskälässä tunnelma on kuin joissain karnevaaleissa tai lasten mehukesteissä verrattuna vanhaan. Mutta näin on myös monessa muussa tapahtumassa käynyt.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
971
Jos se mahollisesti Teemu Suninen voittaa nyt Jyskälässä.. :eek!::thumbup:
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Toisaalta tunnelmaa nostaa sekin et ulkomaalaisia rallituristeja on nykyään enemmän. (kait)

Myhinpäässä 5v takaperin samassa paikassa oli äkkiä laskettuna n 10 eri kansallisuutta.... Hivenen eri meininki kuin silloin et pätkällä on pelkästään suomalaisia.
 
Ylös