Suomen MM-Ralli 2019

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Miltäs VM:n kisaopas näyttää? Kannattaako napata lehtihyllystä mukaan? Keskisuomalaisen virallinen opas näyttää olevan internet-version läpi käytyä aika onneton.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Minä uskallan väittää, että Toyota tulee nappaamaan kolmoisvoiton mikäli autot kestävät loppuun asti ja sekä Latvala että Meeke pysyvät tiellä loppuun asti.
Minä uskallan väittää, että minä tulen nappaamaan voiton mikäli Toyota antaa minulle WRC auton ajettavaksi.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Miltäs VM:n kisaopas näyttää? Kannattaako napata lehtihyllystä mukaan? Keskisuomalaisen virallinen opas näyttää olevan internet-version läpi käytyä aika onneton.
Saako täällä kiroilla? VM:ltä näyttäs tulleen täydellinen riman alitus verrattuna aikaisempiin vuosiin. Reittikuvaukset on tehty ilmeisesti recce-videoiden pohjalta eikä niistä ilmene juurikaan enempää, kuin mitä ei recce-videoista kävisi ilmi. Katselupaikkoja ei mainita sanallakaan, pätkät on luokiteltu neljällä värillä, vihreä on "kovapintainen, leveä ja erittäin vauhdikas valtiontie", oranssi "nopea, kapeampi kylätie", punainen "kapea ja hidas, pinnaltaan pehmeämpi kylä/metsäautotie". Näiden lisäksi on mustalla katkoviivalla merkitty ne osuudet joissa on "hyppyjä ja nypyn ylityksiä".

Käytännössä tämä tarkoittaa esim. Ässämäen kohdalla että reitti on piirretty oranssilla viime vuotta yksinkertaisempaa karttaan, lukuunottamatta keskivaiheilla olevaa lyhyttä visiittiä isommalla tiellä, joka on vihreällä. Tekstiosuudessa puhutaa myös hyppysuorasta, eli ne näyttäisivat unohtuneen merkata karttaan? Hakkuupaikassa on VM:n mielestä hyppy.. Karttoihin on merkitty värien lisäksi ainostaa lähtö ja maali. Keskilakana on ennallaan.

Olisin ymmärtänyt tämän Tuulilasilta...
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16082
Sijainti
Tampereen lenkki
Käytännössä tämä tarkoittaa esim. Äänekosken kohdalla että reitti on piirretty oranssilla viime vuotta yksinkertaisempaa karttaan, lukuunottamatta keskivaiheilla olevaa lyhyttä visiittiä isommalla tiellä, joka on vihreällä. Tekstiosuudessa puhutaa myös hyppysuorasta, eli ne näyttäisivat unohtuneen merkata karttaan? Hakkuupaikassa on VM:n mielestä hyppy..
Oliko tää Ässämäki? :D Jos on, niin kyllä sinne voisi vähän punaistakin piirtää. Toinen tieosuus on kapeampaa ja viimeinen pehmeämpää. Toisaalta yksityisteilläkin on aika nopeat osuudet, rytmi vaan vaihtuu muuallakin kuin risteyksessä...
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16082
Sijainti
Tampereen lenkki
Pieni konkreettinen spekulaatio. Ralli alkaa perjantaina Oittilalla, melkein 20-kilsaisella pätkällä. Jos säädöt ei ole kohdillaan tai itseluottamus puuttuu, niin täällä tulee takkiin. Tämä koskee erityisesti ailahtelevia kavereita kuten Latvala ja Lappi, mutta toisaalta myös uusiin autoihin hyppääviä Paddonia ja Breeniä.

Viime vuonna eka pätkä oli Moksi. Siellä rytmi vaihtui useaan kertaan hitaasta nopeaan, Oittilassa taas ajetaan alussa pitkään pientä ja lopussa pitkään isoa. Vaikea sitten sanoa onko Oittila sen puolesta helpompi avauspätkä, kun ehtii hakea tietyypin mukaista fiilistä ennen kuin sen taas hukkaa eri tyyliselle tielle. Toisaalta se Moksi on sitten heti seuraava pätkä, taas 20-kilsainen ennenkö pääsee muuttelemaan klikkejä ja muita säätöjä, jos ne nyt ei ole vielä kohdillaan.

Jos lenkki ajettaisiin eri suuntaan, aloitettaisiin rytmiltään yksinkertaisella ja lyhyellä Äänekoskella ja siitä vain hieman pidemmillä Ässämäellä ja Urrialla. Silloin olisi enemmän mahdollisuuksia saada auto hanskaan sopivaksi ennen pitkiä pätkiä, joilla tehdään isoja eroja.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Oliko tää Ässämäki? :D
Oli! Sen verran hatutti törsätä 12 euroa tuohon että meni pätkätki sekaisin :yuck: Pidi tuosta entisestä koska se oli hyvä paikan päällä, jos tuli suunnitelmiin muutoksia niin pystyi hanskaamaan hyvän kartan avulla, mutta tuossakin ollaan samalla tasolla Keskisuomalaisen kanssa.

Edit: Jos jonnein pitäis jotain piirtää, niin Kakaristoon "hyppyjä ja ylityksiä" myös ennen Hassiin päin kääntymistä.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Saako täällä kiroilla? VM:ltä näyttäs tulleen täydellinen riman alitus verrattuna aikaisempiin vuosiin. Reittikuvaukset on tehty ilmeisesti recce-videoiden pohjalta eikä niistä ilmene juurikaan enempää, kuin mitä ei recce-videoista kävisi ilmi. Katselupaikkoja ei mainita sanallakaan, pätkät on luokiteltu neljällä värillä, vihreä on "kovapintainen, leveä ja erittäin vauhdikas valtiontie", oranssi "nopea, kapeampi kylätie", punainen "kapea ja hidas, pinnaltaan pehmeämpi kylä/metsäautotie". Näiden lisäksi on mustalla katkoviivalla merkitty ne osuudet joissa on "hyppyjä ja nypyn ylityksiä".

Käytännössä tämä tarkoittaa esim. Ässämäen kohdalla että reitti on piirretty oranssilla viime vuotta yksinkertaisempaa karttaan, lukuunottamatta keskivaiheilla olevaa lyhyttä visiittiä isommalla tiellä, joka on vihreällä. Tekstiosuudessa puhutaa myös hyppysuorasta, eli ne näyttäisivat unohtuneen merkata karttaan? Hakkuupaikassa on VM:n mielestä hyppy.. Karttoihin on merkitty värien lisäksi ainostaa lähtö ja maali. Keskilakana on ennallaan.

Olisin ymmärtänyt tämän Tuulilasilta...
Joo aikamoista huttua on nyt. Toisesta on ilmeisesti yksinkertaisille liian hankalien oikeiden karttojen tilalle laitettu sellaiset, joissa ei ole mitään informaatiota. Mutta onpa helppo lukea. Toisessa on niin paljon kahvilan ja invapaikan sun muun merkkejä, että varsinaisista pikkuteistä ei saa mitään selkoa. Seuraa opasteita maastossa..

Olis varmaan lajinsa hankalaa, jos ei olis jo tuttua.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
No, ehkäpä mä sit mieluummin tuhlaan siihen viralliseen opukseen sen kaksi euroa, kuin VM:ään kaksitoista. Onko muilta medioilta tulossa jotain ennakoita? Viime vuonna Tuulilasissa taidettiin esitellä muutama pätkä.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Vauhdinmaailman katsojaoppaista oon tykännyt aina vrt. Tuulilasiin yms muihin, koska kartat ja oikeestaan muut pohjatyöt on aina olleet "parasta a-ryhmää" mutta nyt ilmeisesti on hinta korvannut laadun ja maine on muisto vain. Ainakin tuolla rimanalituksella on turha toivoa jatkossakaan olla virallinen katsojaopas...

Itseltäni jo kysyttiin et jos reissuilla näet virallista katsojaopasta, niin osta. Saatesanoin "ei viitti vauhdin maailman katsojaoppaasta 12e maksaa, varsinkin kun epävirallinen kyseessä". Ja moni muukin näkyy olevan tätä mieltä.

Oliko 2010-luvun taitteessa kun VM lopetti virallisena katsojaoppaana olemisen, ja mikä tähän mahdollisesti oli syynä?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5633
Sijainti
Suonionkatu 1 C

Sunisen (Jyväskylässä kakkostilaan oikeuttavaa?) menoa tältä päivältä. Jos en ihan väärin jotain kuvaa Twitterissä tulkinnut, niin taitaa Citikkakin olla virittelemässä telttaansa pystyyn jossain päin Keski-Suomea (Mestari itse näytti tosin olleen viikonloppuna hempeilemässä Nykissä mutta äkkiäkös sieltä Suomeen singahtaa).

Näytä liitetiedosto 26505

Ja kun tuossa oli kartoista puhetta, niin ei se ennenkään aina ole ollut helppoa. Oheinen kuva on vuoden '77 Suurajo-oppaasta ja jättää sekin hieman toivomisen varaa :D
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5633
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Oliko 2010-luvun taitteessa kun VM lopetti virallisena katsojaoppaana olemisen, ja mikä tähän mahdollisesti oli syynä?
Eikös se johtunut siitä yksinkertaisesta syystä, että AKK solmi Suomen MM-rallin mediasopimuksen toisen lehtitalon kanssa ja samaan pakettiin kuului myös katsojaoppaan eksklusiivisuus.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Mistä ihmeestä tuota virallista opasta löytää paperisena? Vai onko tämäkin myynnissä vain näillä lippuja myyvillä asemilla muttei muilla Neste-asemilla?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16082
Sijainti
Tampereen lenkki
Pieni konkreettinen spekulaatio. Ralli alkaa perjantaina Oittilalla, melkein 20-kilsaisella pätkällä. Jos säädöt ei ole kohdillaan tai itseluottamus puuttuu, niin täällä tulee takkiin. Tämä koskee erityisesti ailahtelevia kavereita kuten Latvala ja Lappi, mutta toisaalta myös uusiin autoihin hyppääviä Paddonia ja Breeniä.

Viime vuonna eka pätkä oli Moksi. Siellä rytmi vaihtui useaan kertaan hitaasta nopeaan, Oittilassa taas ajetaan alussa pitkään pientä ja lopussa pitkään isoa. Vaikea sitten sanoa onko Oittila sen puolesta helpompi avauspätkä, kun ehtii hakea tietyypin mukaista fiilistä ennen kuin sen taas hukkaa eri tyyliselle tielle. Toisaalta se Moksi on sitten heti seuraava pätkä, taas 20-kilsainen ennenkö pääsee muuttelemaan klikkejä ja muita säätöjä, jos ne nyt ei ole vielä kohdillaan.
Nopealla katsauksella vain vuonna 2003 on ajettu enemmän kilsoja kahdella ekalla Jyskälän metsäpätkällä (Jukojärvi 22 + Kruununperä 20). Sitä ei lasketa jos välissä on voinut huoltaa. 2015 käytiin myös lähellä neljänkympin rajaa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
No, Suurajo-oppaassa oli vielä 90-luvulla käsin piirretyt kartat ;)
Nojuu, kyllä sillon(kin) oli lakanamallin kartta ja gt-kartta aika kovat sanat niiden pätkäpiirrosten tukena. Mutta perille löydettiin jopa pikku-Henkan kartanluvulla. Nykyään on vaan paljon krantumpi siitä, mihin menee katsomaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5633
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Pieni konkreettinen spekulaatio. Ralli alkaa perjantaina Oittilalla, melkein 20-kilsaisella pätkällä. Jos säädöt ei ole kohdillaan tai itseluottamus puuttuu, niin täällä tulee takkiin. Tämä koskee erityisesti ailahtelevia kavereita kuten Latvala ja Lappi, mutta toisaalta myös uusiin autoihin hyppääviä Paddonia ja Breeniä.

Viime vuonna eka pätkä oli Moksi. Siellä rytmi vaihtui useaan kertaan hitaasta nopeaan, Oittilassa taas ajetaan alussa pitkään pientä ja lopussa pitkään isoa. Vaikea sitten sanoa onko Oittila sen puolesta helpompi avauspätkä, kun ehtii hakea tietyypin mukaista fiilistä ennen kuin sen taas hukkaa eri tyyliselle tielle. Toisaalta se Moksi on sitten heti seuraava pätkä, taas 20-kilsainen ennenkö pääsee muuttelemaan klikkejä ja muita säätöjä, jos ne nyt ei ole vielä kohdillaan.
Hyvä nosto tämä. Jos jatkospekuloi erityisesti Lapin ja Latvalan osalta, niin vähän kärjistettynä voisi veikata, että Oittila ja Moksi määrittelevät hyvin pitkälle koko rallin kulun näiden kahden kohdalla. Hyvät ajat (top 3) näille kahdelle, niin kaikki on mahdollista (paitsi Tänakin lyöminen). Jos taasen molemmissa tulee takkiin sen n. 0,5s/km vs. toiseksi nopein (Tänak "saakin" mennä karkuun), niin siinä menee Lapilla ainakin loppupäivä mököttäessä ja Latvalalla kaikkia mahdollisia ruuveja säädellessä. Ja senhän tietää, mitä näistä yleensä seuraa. Ero kärkeen ei ainakaan kapene.

Eikä mitään henkilökohtaista Tänakia vastaan, mutta kisan kannalta paras mahdollinen asia olisi, että virolainen ihmemies kolauttaisi pyörän harmittomasti kiveen tms. heti Oittilassa ja jäisi kärjestä sellaisen 30-45 sekuntia. Siinä tulisi heti vähän korkeuskerrointa draaman kaareen.
 
Ylös