Suomen mustat aukot

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Rainerin postauksesta tuli idea kysyä tällaista. Mitkä Suomen alueet ovat sinulle tuttuja ja mitkä ovat mustaa aukkoa?

Tuttuja paikkoja itselle asuinseutujen lisäksi oikeastaan vain osa suuremmista kaupungeista. Lapista, Pohjanmaalta, Etelä-Karjalan eteläosista ja Ahvenanmaalta ei niin mitään havaintoa oikein mistään, kun ei tullut käytyä noilla paikoilla kuin korkeintaan ohimennen.

Hienon piirroksenkin väsäsin Sovien Unionin aikaiseen karttaan.
Näytä liitetiedosto 22610
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Olen yöpynyt Valkeakoskea ja Kannusta lukuunottamatta kaikissa Suomen kaupungeissa mutta kyllä kaikkein vierainta seutua on Rautavaara-Tuupovaara- linjan itäpuoli. Ja sitten toisaalta Suomineidon päälaki Inarin pohjoispuolelta ja käsivarsi Muoniosta luoteeseen ovat kokonaan käymättömiä korpimaita.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Eniten olen aikaani viettänyt suurpiirteisessä järjestyksessä seuraavissa kunnissa:
1. Janakkala
2. Tampere
3. Nokia
4. Virrat
5. Riihimäki
6. Helsinki
7. Hattula
8. Hämeenlinna
9. Oulu
10. Rovaniemi tai Parainen
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Inaria, Utsjokea ja paria Oollannin kirkonkylää lukuunottamatta lienen kaikilla paikkakunnilla käynyt.

Mut tuttua seutua on lähinnä Parkano-Tampere-Lahti-Helsinki linjan länsipuoli ja Jyväskylä, Kouvola ja Seinäjoki.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
En ole asunut vakituisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Tutuimmat seudut tämän lisäksi löytyvät myös aika läheltä. Helsingin lisäksi kaupungeista ehkä tutuimpia ovat Turku, Tampere ja Kouvola. Suurista kaupungeista olen käynyt kaikissa paitsi Oulussa. Suunnilleen Kajaani-Kalajoki-linjan pohjoispuolella en ole juurikaan käynyt, siitä etelään olen vieraillut varmaankin kaikissa maakunnissa ainakin kertaalleen. Kovin tuttuja paikkoja ei kuitenkaan asuinpaikan lähistöä lukuunottamatta löydy.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
On sitä tullut toki käytyä muuallakin kuin vihreällä ympyröidyissä paikoissa, muttei esim jostain Turusta ole niin mitään muistikuvaa, enkä osaisi suunnistaa. Juna-aseman vieressä oli baari, sitten oli palju ja jossain oli joku toinen baari. Vähän sama Kemin suhteen, vaikka siellä useamman yön olenkin viettänyt. Oli siellä lumilinna ja Hullu Poro...jossain.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Itäinen musta-aukko mulla on Helsinki - Mikkeli -Tuupovaara linja, jonka itäpuolella en liene koskaan käynyt.

Pohjoinen musta-aukko alkaa ylöspäin linjasta Tornio - Ranua -Taivalkoski- Suomussalmi.

Ja vielä paikallinen musta-aukkolinjaus Kajaanista Joensuuhun. Idänpuoli on käymättä pääosin noiden kaupunkien välillä. Paitsi nyt Sotkamo ja Vuokatti.

Kotimaakunnan ulkopuolisista maakunnista olen varmaan oleskellut eniten keski-Pohjanmaalla. Toiseksi eniten etelä-Pohjanmaalla. Juureni ovat suurelta osin niillä seuduilla.

Sitten on Häme tai varsinais-Suomi. Loppuja maakuntia on vaikea laittaa järjestykseen.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Rauma taitaa olla ainoa kaupunkimme jossa en ole käynyt. Silti Lukko! Olen myös käynyt Suomi-neidon amputoidussa käsivarressa.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Päijänteen tuolla puolen en ole juuri vieraillut. Meinaan Turkua, Tamperetta ja mitä silä nyt on sitten.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4415
Sijainti
Salo
Sanoisin, että Lappi ja Pohjois-Pohjanmaa sekä suurin osa Etelä-Pohjanmaasta on täysin pimeää aluetta.
 

Örfil

Guest
Suomen valtakunnan alueista seuraavat:

Päälaen Lappi
Savo
Itä-Suomi, poislukien Hirvensalmi
Pohjois-Karjala, poislukien Nurmes/Höljäkkä
Kymenlaakso
Itärannikko
Petsamo
Laatokan Karjala
Länsirannikko Turun jälkeen Ouluun saakka, poislukien Kokkola

Tosiasiallisesti liki koko Suomi on mustaa aukkoa, sillä vain Hattulan ja Pirkkalan(Tampereen) tunnen niin, että pystyn liikkumaan sivuteillä/maastossakin eksymättä, hyvin laajalla alueella.

Eniten aikaa vuosina laskettuna olen viettänyt seuraavilla paikkakunnilla:

Hattula 12
Pirkkala 9,5
Salo 9
Kirkkonummi 7
Vihti 7
Espoo 4
Tampere 3,5
Turku 1
Helsinki 0,5

Tuosta laskee kätevästi että olen tasan 30 v, hieman siis Jonia vanhempi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Varsinainen Suomi ja noin yleensä Tampere-Helsinki akselista länteen on tuttua. Muualla käynyt aika satunnaisesti.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Suomen valtakunnan alueista seuraavat:

Päälaen Lappi
Savo
Itä-Suomi, poislukien Hirvensalmi
Pohjois-Karjala, poislukien Nurmes/Höljäkkä
Kymenlaakso
Itärannikko
Petsamo
Laatokan Karjala
Länsirannikko Turun jälkeen Ouluun saakka, poislukien Kokkola

Tosiasiallisesti liki koko Suomi on mustaa aukkoa, sillä vain Hattulan ja Pirkkalan(Tampereen) tunnen niin, että pystyn liikkumaan sivuteillä/maastossakin eksymättä, hyvin laajalla alueella.

Eniten aikaa vuosina laskettuna olen viettänyt seuraavilla paikkakunnilla:

Hattula 12
Pirkkala 9,5
Salo 9
Kirkkonummi 7
Vihti 7
Espoo 4
Tampere 3,5
Turku 1
Helsinki 0,5

Tuosta laskee kätevästi että olen tasan 30 v, hieman siis Jonia vanhempi.
Sinun vahvuuksiin ei selvästikään kuulu kartanluku ja suuntavaisto, koska jos osaa lukea karttaa ja omaa hyvän suuntavaiston pystyy hyvin vaeltelemaan tuntemattomammassakin maastossa ja sivuteillä eksymättä.

Sinun ei siis ehkä kannata ryhtyä suunnistajaksi, koska suunnistajan on osattava lukea karttaa ja hänellä on ehdottomasti oltava hyvä suuntavaisto.

Paikallistuntemuksesta on toki hyötyä ainakin siinä suhteessa, että maaston hyvin tunteva pystyy opastamaan sellaisiinkin luontokohteisiin joita ei ole karttaan merkitty ja sään suhteenkin paikallistuntemuksesta on hyötyä mikroilmaston suhteen.
 
Ylös