Suomen mustat aukot

Örfil

Guest
Tismalleen oikea analyysi.

Lienen kertonut asiasta, mutta tie RUK:hon nousi pystyyn kenties syystä, kun eräällä leirillä AUK:n lopussa ryssin tiedustelukeikan ihan totaalisesti. Olin partion vetäjä ja tarkoitus oli tiedustella seuraavan aamun hyökkäyspaikan maasto ja en löytänyt porukan kanssa edes kohteeseen perille. Kerran palattiin jo täyden ympyrän hiihdettyämme takaisin leiriin ja toisella kertaa seisoimme jossain aukiolla jorpakossa tähtiä katsellen (oli kirkas ja kylmä talviyö) ja totesimme, että jottemme eksy lisää, parasta hiihtää omia jälkiä takaisin suuremmat miehistötappiot välttääksemme. Palattuamme leiriin, uusi porukka laitettiin asialle ja hoiti homman.

Minua hävetti suuresti, mutta selityksenä kerrottakoot että ko. maastossa kompassi oli käyttökelvoton ja osoitti minne sattuu (kallioperä Hangossa/Syndalen) ja pelkän suuntavaiston avulla asiasta ei tullut yöllä mitään. Ainakaan minun suuntavaistollani, koska seuraava porukka pärjäsi. Mutta ei siinä selitykset auttaneet ja parempi olikin pitää suunsa supussa.

Pienestä se oli kiinni, etten olisi tällä hetkellä puolustusvoimain komentaja ja tämäkin kävi onneksi ilmi harzan ansiosta. Kenties nykyinen rauhantilakin on sen ansiota, eli voitte kiittää siitä huonoa suunnistustaitoani ja harzaa. Minun suunnistustaidoillani olisi nimittäin hyökätty Leningradin sijaan Tukholmaan tai Raumalle ja siitähän se olisi soppa syntynyt!
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Meillä oli just tommonen taulapää alikessuna. Ei osannut, eikä edes ite ymmärtänyt sitä, ettei osaa. Vittu.


edit: lisäksi sillä oli hirmuinen hinku kessun natsoihin, joitain ilman hän ainoana vanhempien jääkärien ryhmänjohtajana ihan ansiosta jäi.
 

Örfil

Guest
Olin silloin korpraali, muut aliupseerioppilaita. Olin saanut puolikurssin jämät, joten en minä nyt ihan taulapää ollut. Musta aukkoni on huono suuntavaisto. Onneksi nykyään on GPS.
Kehuttakoot nyt vielä, että omalta alokasryhmältäni sitten kouluttaja-aikani lopussa sain läksiäislahjana pullon vodkaa sekä jälkikäteeen vielä kirjeen, jossa kiittelivät valokuvan kera siitä, että hommat hoidettin asiallisesti ja hommasta jäi hyvät muistot. Se lämmitti sydäntä siviilissä pitkään ja lämmittää vieläkin. Kehuinko nyt itseäni tarpeeksi, varmaan?
;)
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Olin silloin korpraali, muut aliupseerioppilaita. Olin saanut puolikurssin jämät, joten en minä nyt ihan taulapää ollut. Musta aukkoni on huono suuntavaisto. Onneksi nykyään on GPS.
Kehuttakoot nyt vielä, että omalta alokasryhmältäni sitten kouluttaja-aikani lopussa sain läksiäislahjana pullon vodkaa sekä jälkikäteeen vielä kirjeen, jossa kiittelivät valokuvan kera siitä, että hommat hoidettin asiallisesti ja hommasta jäi hyvät muistot. Se lämmitti sydäntä siviilissä pitkään ja lämmittää vieläkin. Kehuinko nyt itseäni tarpeeksi, varmaan?
;)
Mutta tarkoittaako nyt tämä sitä, että jos menee kesällä esim. Yyteriin, niin kannattaa varoa salaa kaivettuja poteroita? :eek:
 

Örfil

Guest
Yyterin Rannikkopatteristoa ei enää ole, joten vaara ohi.
 

Örfil

Guest
Ei kun lakkautettiin rauhan- ja ystävyyden vastaisena fasistiorganisaationa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Olin kirjurina armeijassa ja komentajan huoneen vieressä kun siellä kävi inttikavereita haastattelussa sen suhteen, haluaako AUKkiin vai ei. Kova hinku oli monella sinne, vaikka pällitestissä oli 4. No korreloi se sitä, että 9 saaneet sinne ei juuri halunneet. Kyllä siinä komentaja mankui väkisin erästäkin ja oli sitä mieli, että vänskä susta tehdään, mutta oli kyllä kovapäinen kaveri, kun sanoi että lähtee mielummin kotiin.

Kaikkea sitä.
 

Örfil

Guest
Olin kirjurina armeijassa ja komentajan huoneen vieressä kun siellä kävi inttikavereita haastattelussa sen suhteen, haluaako AUKkiin vai ei. Kova hinku oli monella sinne, vaikka pällitestissä oli 4. No korreloi se sitä, että 9 saaneet sinne ei juuri halunneet. Kyllä siinä komentaja mankui väkisin erästäkin ja oli sitä mieli, että vänskä susta tehdään, mutta oli kyllä kovapäinen kaveri, kun sanoi että lähtee mielummin kotiin.

Kaikkea sitä.
Oma kokemus oli se, että kun alokasajan lopussa aika koitti ja tuli kutsu väbän ja komppanian päällikön juttusille, ehdottivat että tykkimies Rainier lähtee AUK:hon.
Ilmoitin että koen palvelevani paremmin isänmaata autokuskina, taka-ajatuksena se etten joudu saarelle, vaan pääsen Hankoon mantereen puolelle ja iltalomille. Saaressa iltalomat olivat rantakivillä istuskelua ja mantereelle tuijottelua.

Näin sovittiin ja lähdin lääkärintarkastukseen. Siellä kuitenkin todettiin, että ei tule tästä miehestä autokuskia, koska on punavihervärisokea. Myös fyysisesti siis.

Siitä sitten lompsin takaisin kassulle ja mietin että mitäs nyt: ei kiinnostanut tykkimiehen hommat ja vesikuuntelumieheksikään ei olisi, koska korvat vinkuu soittohommista. Ajattelin että no perskeles, AUK on sitten toiseksi paras vaihtoehto ja menin väbän juttusille, kysyin että vieläkö on tarjous voimassa ja olihan se. Sille tielle sitten läksin ja ehkä se olikin sitten jälkikäteen se paras vaihtoehto, koska siellä syttyi motiivi opiskeluun ja lyhyen työelämään paluun jälkeen lähdin opiskelemaan. Pienestä oli siis kiinni sekin, etten olisi DW:n kollega nykyään ;)
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26855
Olin kirjurina armeijassa ja komentajan huoneen vieressä kun siellä kävi inttikavereita haastattelussa sen suhteen, haluaako AUKkiin vai ei. Kova hinku oli monella sinne, vaikka pällitestissä oli 4. No korreloi se sitä, että 9 saaneet sinne ei juuri halunneet. Kyllä siinä komentaja mankui väkisin erästäkin ja oli sitä mieli, että vänskä susta tehdään, mutta oli kyllä kovapäinen kaveri, kun sanoi että lähtee mielummin kotiin.

Kaikkea sitä.
Sitten loppusuoralla fiksuimpia kokelaita houkuteltiin jäämään sinne töihin. Eihän ne, niillä oli jo korkeakoulupaikat odottamassa mut pöljimmät alikessut haaveili eläkevirkaa harmaissa. Niistä jotkut sitten saivat säälistä sen puolen vuoden ylikessun pestin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Suomeen on tullut tutustuttua aika laajalti.

Mustia aukkoja itselle:
-Utsjoki
-Savukoski
-Kuhmo
-Suomen ja Ruotsin rajaseutu (Kilpisjärvellä ja Torniossa olen käynyt)
-Pernaja-Virolahti
-Vakka-Suomi (Kustavissa olen käynyt)
-Ilomantsi
-Kaarina-Kirkkonummi -välinen alue (Hangossa olen käynyt)
-Turun saaristo (maissa)
 

Örfil

Guest
Sitten loppusuoralla fiksuimpia kokelaita houkuteltiin jäämään sinne töihin. Eihän ne, niillä oli jo korkeakoulupaikat odottamassa mut pöljimmät alikessut haaveili eläkevirkaa harmaissa. Niistä jotkut sitten saivat säälistä sen puolen vuoden ylikessun pestin.
Tarkoitat varmaan että kessun pestin.
 

Örfil

Guest
Käsittääkseni alikessu saa kessun natsat, jos jää kesäkessuksi. Ainakin nämä, jotka tiedän.

Onko ylikessu sitten ollut jo varusmiesaikana kessu ja sitten => ylikessu. Simo Häyhää lukuunottamatta, usean asteen arvoloikka lienee harvinaisempaa?
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Käsittääkseni alikessu saa kessun natsat, jos jää kesäkessuksi. Ainakin nämä, jotka tiedän.

Onko ylikessu sitten ollut jo varusmiesaikana kessu ja sitten => ylikessu. Simo Häyhää lukuunottamatta, usean asteen arvoloikka lienee harvinaisempaa?
Uuno Turhapuro yleni aika nopeasti.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Yks Väisäne kans kotiutettiin kessuna kolmen viikon palveluksen jälkeen. Täysin oppinut sotilas, eikä tartte mennä uudestaan ennen ku tosi paikka on. Näin sano.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Yks toinen ois kans mielinyt upseerin uraa, mutta oli kaks senttiä liian pitkä.
 

Örfil

Guest
Yks Väisäne kans kotiutettiin kessuna kolmen viikon palveluksen jälkeen. Täysin oppinut sotilas, eikä tartte mennä uudestaan ennen ku tosi paikka on. Näin sano.
"Nyt on tosi paikka", sanoi Pasi Toikka os. Väisänen ja lähti kotiin maitojunalla.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26855
Käsittääkseni alikessu saa kessun natsat, jos jää kesäkessuksi. Ainakin nämä, jotka tiedän.

Onko ylikessu sitten ollut jo varusmiesaikana kessu ja sitten => ylikessu. Simo Häyhää lukuunottamatta, usean asteen arvoloikka lienee harvinaisempaa?
Ei kai sotilasarvolla niin väliä mut ylikersantti on se vakanssi. Osa niistä on reservin vänrikkejäkin mut palveluksessa ylikessuja. Ainakin niin oon käsittäny.
 
Ylös