Ulvilan surma: Tutkinta-aineistoa kadonnut mystisesti
Ex-tutkinnanjohtaja Juha Joutsenlahti myöntää että ryhmätunnistamista koskeva video samoin kuin tunnistamiseen liityvä pöytäkirja ovat kadonneet.
Ulvilan surman tutkimusten aikana järjejestetty ryhmätunnistus videoitiin ja kirjattiin pöytäkirjaan käsin. Entisen tutkinnanjohtaja Juha Joutsenlahden mukaan kyseiset materiaalit ovat tällä hetkellä kadoksissa.
- Näin minulle on ilmoitettu, ettei videota tai pöytäkirjaa löydy. Sen jälkeen kun vuonna 2008 jätin tutkinnanjohtajan tehtävät ja koko tapauksen muille, myös materiaali siirtyi muualle. En pysty muistamaan viiden vuoden takaisia asioita, koska silloin tapahtumia oli todella paljon, joten itse en muista onko tällainen pöytäkirja tehty vai ei. Tutkinnanjohtajana ollessani vaadin pääsääntöisesti, että kaikki asiakirjat on tehty ja aineisto on avointa, Joutsenlahti sanoo.
Joutsenlahti kiistää edelleen syytökset
Ulvilan surmatapauksen entinen tutkinnanjohtaja, komisario Juha Joutsenlahti kiistää jyrkästi väitteet siitä, että hän olisi painostanut ja kiristänyt teatterinjohtaja Kai Tannerilta tunnustusta kahdenkesken sellissä.
Joutsenlahden mukaan hän ei ollut kertaakaan Tannerin kanssa kahdestaan.
- Vaikuttaisi siltä, että kyllä tässä ajan kuluessa näköjään asiat aika paljon muuttuvat. Tosiasia on se, etten ollut Kai Tannerin kanssa kertaakaan kahdestaan, vaan läsnä oli aina joku tutkija. Nämä väitteet, että olisin jotenkin pakottanut tai uhkaillut tai kiristänyt, ne tuntuvat aika kummallisilta, Joutsenlahti sanoo.
Joutsenlahti on täysin varma, ettei mahdollisuutta kovisteluun ole edes ollut, koska hänellä ei ole tapana olla kuultavan kanssa kahdestaan, ellei kuultava henkilö erikseen sitä pyydä.
- Tämä on aivan samanlainen väite kuin se, että minulla olisi ollut Anneli Auerin kanssa seksisuhde. Olen tavannut Auerin toistakymmentä kertaa, mutta siinä on aina ollut läsnä joku tutkija.
"Sellissä vieraili tuntematon henkilö"
Juha Joutsenlahti saapui Yle Satakunnan radion haastatteluun mukanaan dokumentti, jonka allekirjoittajana on Kai Tannerin asianajaja Jouko Kauppila. 19. heinäkuuta 2007 lähetetyssä kirjeessä Kauppila halusi poliisin selvittävän, kuka kävi Tannerin sellissä myöhään illalla.
Kirjeessä todetaan, että Tannerin sellissä kävi tuntematon henkilö, joka ei kertonut nimeään. Sen sijaan henkilö oli kertonut Tannerille, ettei hän ole mukana tutkinnassa. Komisario Joutsenlahden mielestä tämä todistaa, että kyseessä on ollut joku muu kuin hän.
- Miksi minua ei suoraan nimetty tässä selvityspyynnössä, jos kerran Tanner minut tunnisti, ihmettelee Joutsenlahti.