Suomen radat

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kyllähän noi Kymiringin kisaturistit voidaan majoittaa Iitin majoistusliikkeisiin, Lahteen, Kouvolaan, ja kenties Heinolaankin. Tiimien henkilökunta varmaan majoittuu mahdollisimman lähelle rataa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Iitin majoistusliikkeisiin
Ihan piruuttani kokeilin ajatella kuin sanotaanko vaikkapa espanjalainen MotoGP-fani. Avasin Hotels.comin ja kirjoitin hakukenttään "Iitti". Ei tunne koko paikkaa.



Sen sijaan kirjoitin hakuun "Assen". Löytyi sekä Assenin kaupunki että nähtävyytenä Assen TT Circuit.

 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ihan piruuttani kokeilin ajatella kuin sanotaanko vaikkapa espanjalainen MotoGP-fani. Avasin Hotels.comin ja kirjoitin hakukenttään "Iitti". Ei tunne koko paikkaa.
Toisaalta Kymiringin paikalta on alle 20 km Kouvolaan, ja 45 km Lahteen. Kymiringillekin on suuniteltu jonkin sortin majoitusta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Avasin Hotels.comin ja kirjoitin hakukenttään "Iitti". Ei tunne koko paikkaa.
Lisää Finlandia niin johan alkaa homma haista. Ja jos kisa tulee, niin hotels.comia pyörittää pelimiehet eikä pellet - siellä on tarvittaessa koko Suomen majoituskapasiteetti.

(Tänään varattu neljä majoitusta maailmalta, oliskos pientä matkakuumetta...)
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Sain uusimman vai toisiks uusimman VM lehden käsiini. Siellä selvästi sanotaan: ensimmäisen vaiheen johon kuuluvat rata, varikko ja koulutuskeskus budjetti on 20 miljoonaa. Siitä on kasassa 3,5 miljoonaa. Loput pitäisi kerätä valtiolta erilaisina avustuksina niin ei tule tapahtumaan. Tällä vuosikymmenellä ei ajetaa yhtään mitään tuolla. Mutta kuplaa pidetään yllä kyllä koko ajan joka käänteessä. Sen sijaan Vantaan vauhtikeskus on pari askelta pidemmällä ja sinne ilmeisesti tuleva 2,7 kilsaa pitkä rata valmistuu aikaisintaan 5-6 vuoden kuluessa. Tuo Vantaan projekti on muutenkin ehkä noin sata kertaa järkevämpi. Sitä kannatan jos pakko on saada uusi rata etelä-suomeen. Iitti on kaikesta sivussa. Vantaa taas keskellä pääkaupunkiseutua. Kumpihan on järkevämpi...
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Sain uusimman vai toisiks uusimman VM lehden käsiini. Siellä selvästi sanotaan: ensimmäisen vaiheen johon kuuluvat rata, varikko ja koulutuskeskus budjetti on 20 miljoonaa. Siitä on kasassa 3,5 miljoonaa. Loput pitäisi kerätä valtiolta erilaisina avustuksina niin ei tule tapahtumaan. Tällä vuosikymmenellä ei ajetaa yhtään mitään tuolla. Mutta kuplaa pidetään yllä kyllä koko ajan joka käänteessä. Sen sijaan Vantaan vauhtikeskus on pari askelta pidemmällä ja sinne ilmeisesti tuleva 2,7 kilsaa pitkä rata valmistuu aikaisintaan 5-6 vuoden kuluessa. Tuo Vantaan projekti on muutenkin ehkä noin sata kertaa järkevämpi. Sitä kannatan jos pakko on saada uusi rata etelä-suomeen. Iitti on kaikesta sivussa. Vantaa taas keskellä pääkaupunkiseutua. Kumpihan on järkevämpi...
Keimola oli Vantaalla ja silti lopetti toimintansa. Mikä sinulla on Kymiringiä vastaan?
Iitin radalle on 50 km Lahdesta ja 20 km Kouvolasta ja radan paikka vilkkaan tien varressa. Asun Kainuussa ja täällä vasta pitkät etäisyydet kaikkialle Lapista nyt puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Sain uusimman vai toisiks uusimman VM lehden käsiini. Siellä selvästi sanotaan: ensimmäisen vaiheen johon kuuluvat rata, varikko ja koulutuskeskus budjetti on 20 miljoonaa. Siitä on kasassa 3,5 miljoonaa. Loput pitäisi kerätä valtiolta erilaisina avustuksina niin ei tule tapahtumaan. Tällä vuosikymmenellä ei ajetaa yhtään mitään tuolla. Mutta kuplaa pidetään yllä kyllä koko ajan joka käänteessä. Sen sijaan Vantaan vauhtikeskus on pari askelta pidemmällä ja sinne ilmeisesti tuleva 2,7 kilsaa pitkä rata valmistuu aikaisintaan 5-6 vuoden kuluessa. Tuo Vantaan projekti on muutenkin ehkä noin sata kertaa järkevämpi. Sitä kannatan jos pakko on saada uusi rata etelä-suomeen. Iitti on kaikesta sivussa. Vantaa taas keskellä pääkaupunkiseutua. Kumpihan on järkevämpi...
Mistä tiedät ettei rata saa valtiolta avustuksia? Mitä VM:n artikkelissa sanotaan oikeasti? Ja Iitti on Etelä-Suomessa.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Jos Petri L tarkoittaa VM 11-12/2015 sivulla 7 olevaa artikkelia, niin sitten me luetaan aivan eri painoksia. :rolleyes:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Sain uusimman vai toisiks uusimman VM lehden käsiini. Siellä selvästi sanotaan: ensimmäisen vaiheen johon kuuluvat rata, varikko ja koulutuskeskus budjetti on 20 miljoonaa. Siitä on kasassa 3,5 miljoonaa. Loput pitäisi kerätä valtiolta erilaisina avustuksina niin ei tule tapahtumaan. Tällä vuosikymmenellä ei ajetaa yhtään mitään tuolla. Mutta kuplaa pidetään yllä kyllä koko ajan joka käänteessä. Sen sijaan Vantaan vauhtikeskus on pari askelta pidemmällä ja sinne ilmeisesti tuleva 2,7 kilsaa pitkä rata valmistuu aikaisintaan 5-6 vuoden kuluessa. Tuo Vantaan projekti on muutenkin ehkä noin sata kertaa järkevämpi. Sitä kannatan jos pakko on saada uusi rata etelä-suomeen. Iitti on kaikesta sivussa. Vantaa taas keskellä pääkaupunkiseutua. Kumpihan on järkevämpi...
Suosittelen lukemaan uudestaan tuon Vauhdin Maailman artikkelin, koska siinä sanotaan aivan selvästi, että testausympäristön tekniikkaan ja rakentamiseen tarvittava 3,5 miljoonaa puuttuu, mutta muuten rahoitus on jo kasassa ja rata itsessään on tarkoitus saada valmiiksi viimeistään vuonna 2018.

Mitä taas tulee tuohon Vantaan rataan niin se on auttamatta liian lyhyt kansainvälisiin kisoihin ja juuri kansainväliset vaatimukset täyttävä moottorirata on se mitä Suomeen eniten tarvitaan juuri tällä hetkellä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Suosittelen lukemaan uudestaan tuon Vauhdin Maailman artikkelin, koska siinä sanotaan aivan selvästi, että testausympäristön tekniikkaan ja rakentamiseen tarvittava 3,5 miljoonaa puuttuu, mutta muuten rahoitus on jo kasassa ja rata itsessään on tarkoitus saada valmiiksi viimeistään vuonna 2018.

Mitä taas tulee tuohon Vantaan rataan niin se on auttamatta liian lyhyt kansainvälisiin kisoihin ja juuri kansainväliset vaatimukset täyttävä moottorirata on se mitä Suomeen eniten tarvitaan juuri tällä hetkellä.
Oikein. 2,7 kilsan rata on maailman mittakaavassa klubirata jolla herrasmiehet ajavat siviiliautoilla tiistai -ja torstaikisoja.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Suosittelen lukemaan uudestaan tuon Vauhdin Maailman artikkelin, koska siinä sanotaan aivan selvästi, että testausympäristön tekniikkaan ja rakentamiseen tarvittava 3,5 miljoonaa puuttuu, mutta muuten rahoitus on jo kasassa ja rata itsessään on tarkoitus saada valmiiksi viimeistään vuonna 2018.

Mitä taas tulee tuohon Vantaan rataan niin se on auttamatta liian lyhyt kansainvälisiin kisoihin ja juuri kansainväliset vaatimukset täyttävä moottorirata on se mitä Suomeen eniten tarvitaan juuri tällä hetkellä.
VM numero 10 kannattaa lukea. Taitaa olla kaikista totuudenmukaisin artikkeli tilanteesta. Radan lyhyydellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä kisoja siellä voidaan järjestää. Tuolta löytyy lista fia luokitetuista radoista:

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiEi6fZmdPJAhXKWSwKHU_iBGEQFggZMAA&url=https://www.fia.com/file/26950/download?token=m-SsZJDC&usg=AFQjCNFpBBwa8DGtPlcRcKckGfUD1LhXKg&bvm=bv.109395566,d.bGg&cad=rja

Otetaan muutama esimerkki Grade 2 luokan radoista: Franciacorta ITA 2.5km, Ledenon FRA 3.1km, Long beach USA 3.2km, Moscow raceway dtm RUS 2.6km, Norisring DEU 2.3km jne.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Se, että maailmalla on lyhyitä ratoja, ei ole mikään tae sille että uuden lyhyen tekeminen herättelisi ulkomaisia suursijoittajia. Joka siis elinehto kv-kisoille.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
VM numero 10 kannattaa lukea. Taitaa olla kaikista totuudenmukaisin artikkeli tilanteesta. Radan lyhyydellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä kisoja siellä voidaan järjestää. Tuolta löytyy lista fia luokitetuista radoista:

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiEi6fZmdPJAhXKWSwKHU_iBGEQFggZMAA&url=https://www.fia.com/file/26950/download?token=m-SsZJDC&usg=AFQjCNFpBBwa8DGtPlcRcKckGfUD1LhXKg&bvm=bv.109395566,d.bGg&cad=rja

Otetaan muutama esimerkki Grade 2 luokan radoista: Franciacorta ITA 2.5km, Ledenon FRA 3.1km, Long beach USA 3.2km, Moscow raceway dtm RUS 2.6km, Norisring DEU 2.3km jne.
Jos todella kuvittelet, että radan lyhyydellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä kisoja siellä voidaan järjestää olet pahasti väärässä, koska MotoGP-kisoja ei ikipäivänä ajeta millään 2,7 kilometriä pitkällä mikkihiiriradalla ja sama pätee myös niin F1-sarjaan kuin WEC:henkin.

Tuoreimmassa Vauhdin Maailmassa sanotaan aivan selvästi, että rakennuslupa tulee heti kun kaava on lainvoimainen ja kun Iitin kunnanvaltuusto viimeisimmässä kokouksessaan hyväksyi kaavan KymiRingin rakentaminen alkanee jo ensi vuoden alkupuolella.

Näyttää siis vahvasti siltä, että toiveesi KymiRingin epäonnistumisesta eivät toteudu.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Jos todella kuvittelet, että radan lyhyydellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä kisoja siellä voidaan järjestää olet pahasti väärässä, koska MotoGP-kisoja ei ikipäivänä ajeta millään 2,7 kilometriä pitkällä mikkihiiriradalla ja sama pätee myös niin F1-sarjaan kuin WEC:henkin.

Tuoreimmassa Vauhdin Maailmassa sanotaan aivan selvästi, että rakennuslupa tulee heti kun kaava on lainvoimainen ja kun Iitin kunnanvaltuusto viimeisimmässä kokouksessaan hyväksyi kaavan KymiRingin rakentaminen alkanee jo ensi vuoden alkupuolella.

Näyttää siis vahvasti siltä, että toiveesi KymiRingin epäonnistumisesta eivät toteudu.
Hitto, Hartsa kirjoittaa hienosti :thumbup:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Hitto, Hartsa kirjoittaa hienosti :thumbup:
:thumbup: Komppaan. Esimerkiksi Long Beachin vetäminen on täysin irrelevanttia, koska kyseessä on KATUrata, jotka harvoin ovat ovat erityisen pitkiä johtuen tilapäisistä liikennejärjestelyistä, etäisyyksistä asutukseen ja mahdollisesta haitasta alueen yrityksille.

Niin se vaan on että maailmalla riittää näitä 2,0...3,0 kilometriä pitkiä "Botniaringejä", mutta niille F1, WEC tai MotoGP ei mene. Jonkun Alfa Romeo-kerhon tiistaikilpailuihin ne toki voivat olla mitä parhaimpia pitopaikkoja.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Vähän irrelevanti esimerkki tuo Botniaring, kun pituutta on kuitenkin nykyisin yli 4 km... ;)
Sanotaan sitten Alastaroja. Onko muuten sille jotain syytä miksi Alastarosta ei dragstripiä lukuunottamatta koskaan tullut ns.mitään? Lääniähän siellä olisi ollut ihan eri malliin kuin Ahveniston rinteillä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Sanotaan sitten Alastaroja. Onko muuten sille jotain syytä miksi Alastarosta ei dragstripiä lukuunottamatta koskaan tullut ns.mitään? Lääniähän siellä olisi ollut ihan eri malliin kuin Ahveniston rinteillä.
Eka ratafirma teki konkan (olin ostanut osakkeita kai 500FIM arvosta), sitten sen otti kunta hoitaakseen - vaan ei kehittääkseen. Vielä viherpiipertäjien itkukierros siihen päälle. Hattu päästä sille, että nykyomistajat edes on pitäneet rataa yllä ja toiminnassa. Eli aina on rahaa puuttunut....
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eka ratafirma teki konkan (olin ostanut osakkeita kai 500FIM arvosta), sitten sen otti kunta hoitaakseen - vaan ei kehittääkseen. Vielä viherpiipertäjien itkukierros siihen päälle. Hattu päästä sille, että nykyomistajat edes on pitäneet rataa yllä ja toiminnassa. Eli aina on rahaa puuttunut....
Ymmärtääkseni Alastaronkin rataa ollaan jollain aikataululla jatkamassa ja kehittämässä vähintään samalle tasolle kuin mitä on Botniaring nykyisellään. Radan pituus ei niinkään ole se olennaisin tekijä, vaan radan fasiliteetit. ex rva Lappalainen ynnä VM:n toimitus kuolaavat Formula 1:n perään, mikä suunnitelma ei tule ihan lähitulevaisuudessa onnistumaan. Moto GP on paljon realistisempi ja sen jälkeen sitten DTM ja ehkä WEC ja Rallicrossin MM-osakilpailu. WTCC ei nykyisellään olisi taloudellisesti millään muotoa kannattava, koska ihan ensimmäinen elinehto on se, että luokassa pitää olla jonkun tunnetun Suomi-kuljettajan ajamassa ja mielellään muutakin kuin joukon jatkona. Ja sama pätee kyllä myös MotoGP ja DTM kisoihin...Yleisölle tärkeää ei ole tasaväkinen kilpailu vaan se, että suomalainen voittaa.
Jos WECiin saataisiin edes LMP2:iin autokunta Vilander, Palttala, Krohn ja joku neljäs saman tasoinen rattimies - esimerkiksi Kimi - niin voisi olla jotain realistisia toiveita saada paikalle riittävä määrä maksavia katsojiakin. WEC kisoissa LMP protojen seassa liikkuvina shikaaneina olevat GT-autot eivät ole yleisesti ottaen kovin hyvä idea. Vaikka joku "Mats Vilander" siellä voittaisikin luokkansa, niin epäillä sopii ymmärtäisikö asiaan vihkiytymätön ns. suuri yleisö suorituksen arvoa. Siinä mielessä GT3:n sarja olisi mielekkäämpi etenkin jos kisaan saataisiin runsas suomalaisosanotto - vaikka sitten vierailevina kuljettajina.
 
Ylös