Suomen radat

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuoreimmassa Vauhdin Maailmassa sanotaan aivan selvästi, että rakennuslupa tulee heti kun kaava on lainvoimainen ja kun Iitin kunnanvaltuusto viimeisimmässä kokouksessaan hyväksyi kaavan KymiRingin rakentaminen alkanee jo ensi vuoden alkupuolella.
Johan siellä on aloitettu. Google Mapsissä selvästi näkyy rataprofiilin alkuosaa mukaileva hakkuuaukea ja TV2:n MotoSport-ohjelmassa seistiin jo hiekkatiellä, joka oli tehty KymiRingin pääsuoran kohdalle. Eli hommat on jo käynnissä, jos itse rakentaminen tapahtuu vasta perusraivauksen jälkeen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Sitä perusraivaustakaan ei kannata tehdä juosten kusten, vaan ihan rauhassa. Keimolahan alkoi jo radan käyttöaikana kasvamaan umpeen, kun hommat oli tehty liian kiireellä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Sitä ihmettelen miksi kaksi juttua josta toinen selkeästi oikea tilanne ja toisessa vaan samat jauhamiset mitkä kuultu sata kertaa. Yritetään kenties antaa positiivisempi kuva projektin tilanteesta kun mitä onkaan... En pätkääkään usko siihen, että suomessa ajettaisiin motogp kisa eikä varsinkaan missään iitin metsissä. Mutta saahan sitä yrittää. Ahvenisto sai tänä kesänä 10-vuoden ympäristöluvan ja nyt sitä päästään kehittämään oikeasti eteenpäin.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Sitä ihmettelen miksi kaksi juttua josta toinen selkeästi oikea tilanne ja toisessa vaan samat jauhamiset mitkä kuultu sata kertaa. Yritetään kenties antaa positiivisempi kuva projektin tilanteesta kun mitä onkaan... En pätkääkään usko siihen, että suomessa ajettaisiin motogp kisa eikä varsinkaan missään iitin metsissä. Mutta saahan sitä yrittää. Ahvenisto sai tänä kesänä 10-vuoden ympäristöluvan ja nyt sitä päästään kehittämään oikeasti eteenpäin.
Lupaatko kävellä kotoasi KymiRingille mikäli osoittautuu, että veikkauksesi menee pieleen ja KymiRing valmistuu vuoteen 2018 mennessä ja siellä todella ajetaan MotoGP-kisoja heti sen valmistumisen jälkeen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ymmärtääkseni Alastaronkin rataa ollaan jollain aikataululla jatkamassa ja kehittämässä vähintään samalle tasolle kuin mitä on Botniaring nykyisellään. Radan pituus ei niinkään ole se olennaisin tekijä, vaan radan fasiliteetit. ex rva Lappalainen ynnä VM:n toimitus kuolaavat Formula 1:n perään, mikä suunnitelma ei tule ihan lähitulevaisuudessa onnistumaan. Moto GP on paljon realistisempi ja sen jälkeen sitten DTM ja ehkä WEC ja Rallicrossin MM-osakilpailu. WTCC ei nykyisellään olisi taloudellisesti millään muotoa kannattava, koska ihan ensimmäinen elinehto on se, että luokassa pitää olla jonkun tunnetun Suomi-kuljettajan ajamassa ja mielellään muutakin kuin joukon jatkona. Ja sama pätee kyllä myös MotoGP ja DTM kisoihin...Yleisölle tärkeää ei ole tasaväkinen kilpailu vaan se, että suomalainen voittaa.
Jos WECiin saataisiin edes LMP2:iin autokunta Vilander, Palttala, Krohn ja joku neljäs saman tasoinen rattimies - esimerkiksi Kimi - niin voisi olla jotain realistisia toiveita saada paikalle riittävä määrä maksavia katsojiakin. WEC kisoissa LMP protojen seassa liikkuvina shikaaneina olevat GT-autot eivät ole yleisesti ottaen kovin hyvä idea. Vaikka joku "Mats Vilander" siellä voittaisikin luokkansa, niin epäillä sopii ymmärtäisikö asiaan vihkiytymätön ns. suuri yleisö suorituksen arvoa. Siinä mielessä GT3:n sarja olisi mielekkäämpi etenkin jos kisaan saataisiin runsas suomalaisosanotto - vaikka sitten vierailevina kuljettajina.
MotoGP varmastikin on suurin moottoriurheilutapahtuma, jonka Suomeen tällä hetkellä voi kuvitella. Kaipa se on uskottava, että MotoGP:llä on halua kokeilla Suomen GP:tä.

DTM voisi olla myös realistista, vaikkakin suomalaiskuskien puuttuminen tekisi tapahtumasta riskialttiin.

WEC-kisaan Suomessa en usko. Paljoa ei pysty kalenteria laajentamaan, eikä varmaan Euroopalle annettaisi kuin max. 1-2 kisaa lisää, hyvin mahdollista ettei sitäkään.

WTCC ja sen vaihtoehto TCR myös ovat niin kansainvälisiä, että vaikea Euroopasta mukaan tulla.

ELMS tuntuisi epätodennäköiseltä; niin vähän kisoja ja tuskin haluavat kauas pohjoiseen lähteä.

Blancpain voisi olla mahdollinen. Kun BES ja BSS huomioidaan, niin aika paljon ratoja kalenteriin mahtuu. Ja ainakin sprintit usein varsin tyhjien katsomoiden edessä, että eiköhän Suomesta siinä mielessä ihan riittävän yleisön saisi.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
ACO:n sarjojen mahdollisuuksiin täällä en usko. WEC on kansainvälisestä fanipohjastaan huolimatta Suomessa huonosti tunnettu, DTM on huomattavasti todennäköisempi. Blancpain on vähän siinä ja siinä, pienen piirin juttu Suomessa mutta toisaalta maailmallakin sprinteissä paikan päällä on monesti vain muutama tuhat. Toisaalta Blancpain olisi siinä suhteessa hyvä veto, että sinne on käytännössä helpoin saada kärjessä ajava suomalainen mukaan. Ei tarvitse sen varaan pelata että siellä joku Kuismasen tai Vanhasen tyylinen setelitasku jää viisi sekuntia per kierros kärjelle.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
VM numero 10 kannattaa lukea. Taitaa olla kaikista totuudenmukaisin artikkeli tilanteesta. Radan lyhyydellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä kisoja siellä voidaan järjestää. Tuolta löytyy lista fia luokitetuista radoista:

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiEi6fZmdPJAhXKWSwKHU_iBGEQFggZMAA&url=https://www.fia.com/file/26950/download?token=m-SsZJDC&usg=AFQjCNFpBBwa8DGtPlcRcKckGfUD1LhXKg&bvm=bv.109395566,d.bGg&cad=rja

Otetaan muutama esimerkki Grade 2 luokan radoista: Franciacorta ITA 2.5km, Ledenon FRA 3.1km, Long beach USA 3.2km, Moscow raceway dtm RUS 2.6km, Norisring DEU 2.3km jne.
Höpön löpön.

http://www.fia.com/file/37664/download?token=7P32Oq41
Supplement 2, A: Minimun circuit length for FIA championship competitions

http://www.fim-live.com/en/library/download/46348/no_cache/1/
Article 4.2 - Circuit layout
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Höpön löpön.

http://www.fia.com/file/37664/download?token=7P32Oq41
Supplement 2, A: Minimun circuit length for FIA championship competitions

http://www.fim-live.com/en/library/download/46348/no_cache/1/
Article 4.2 - Circuit layout
"A: The minimum length for circuits applying for any international
competition will normally be 2 km. For shorter circuits, the ASN must apply
for a dispensation.

B: There are no restrictions to the form of the course in plan. However, the
FIM may recommend alterations in the interests of good competition,
practical necessity and safety.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
"A: The minimum length for circuits applying for any international
competition will normally be 2 km. For shorter circuits, the ASN must apply
for a dispensation.

B: There are no restrictions to the form of the course in plan. However, the
FIM may recommend alterations in the interests of good competition,
practical necessity and safety.
Niin ja? Totta hitossa sitä voi rakentaa 2 km ringejä vaikka tusinan jos lystää, mutta jos haluaa jotain oikeita FIA:n Ö-Divarin ulkopuolisia ei-klubisarjoja paikalle niin minimirajoitukset on olemassa, toisinkuin väittelit. Laita painoarvo sanalle ANY tuossa lainaamassasi pätkässä...

Pyörissä on vapaampaa, mutta ideaaliksi osoitettu yli 4km Grade A-sarjoissa. Aiemmin (ja ehkä vielä nykyäänkin?) MotoGP:n minimi oli 3,1km mutta näyttää kadonneen dokkarista.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Sillä ei varsinaisesti ole väliä mitä lajia tuo on, idea oli kuitenkin että rata alkoi kasvaa umpeen jo ennen 1978-1979 taitetta.
Mutta eihän tolla ole mitään tekemistä perusraivauksen kanssa tai kuinka huonosti se on tehty. Kyllähän kasvit alkavat kasvamaan missä tahansa Suomen maaperässä, jos niitä ei jatkuvasti olla leikkaamassa tai kitkemässä. Ainoastaan myrkyttämällä voidaan estää ja se ei tietenkään ole laillista.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Niin ja? Totta hitossa sitä voi rakentaa 2 km ringejä vaikka tusinan jos lystää, mutta jos haluaa jotain oikeita FIA:n Ö-Divarin ulkopuolisia ei-klubisarjoja paikalle niin minimirajoitukset on olemassa, toisinkuin väittelit. Laita painoarvo sanalle ANY tuossa lainaamassasi pätkässä...

Pyörissä on vapaampaa, mutta ideaaliksi osoitettu yli 4km Grade A-sarjoissa. Aiemmin (ja ehkä vielä nykyäänkin?) MotoGP:n minimi oli 3,1km mutta näyttää kadonneen dokkarista.
Petri L nyt ei osaa erottaa kahta asiaa toisistaan. On olemassa sääntöjä (de jure). Sitten on olemassa käytäntöjä (de facto). De facto millään 2 km mikkihiiri-radalla ei ajeta eikä tulla ajamaan WECiä tai MotoGP:tä.
 
Ylös