Suomen radat

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Vertaukseksi Neste Rallin rallipassi on 75 e, jolla pääsee joka EK:lle ja paviljonkiin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26861
Vertaukseksi Neste Rallin rallipassi on 75 e, jolla pääsee joka EK:lle ja paviljonkiin.
Ja vaikka tuo 122 euroa on viikonloppulipun hinta niin katsoin ettei pelkät sunnuntailiput ole kuin 10-20 euroa halvemmat. Kaikkiin kisoihin sellaisia ei taideta edes myydä.
Luulen että 70 euroa jonka maksoin Le Mansin pääsylipusta (sillä olis voinu olla rata-alueella viikon) on jatkossakin kallein maksamani moottoriurheilutapahtuman pääsylippu.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ja vaikka tuo 122 euroa on viikonloppulipun hinta niin katsoin ettei pelkät sunnuntailiput ole kuin 10-20 euroa halvemmat. Kaikkiin kisoihin sellaisia ei taideta edes myydä.
Luulen että 70 euroa jonka maksoin Le Mansin pääsylipusta (sillä olis voinu olla rata-alueella viikon) on jatkossakin kallein maksamani moottoriurheilutapahtuman pääsylippu.
Tutkailin keväällä eri kisojen lippujen hintoja, ja nuo Saksan GP:n lippujen hinnat olivat aikalailla normaalia eurooppalaista tasoa. Asseniin kylläkin oli (ainakin general admission) melkeinpä puoleen hintaan muihin Keski-Euroopan kisoihin verrattuna, samaa tasoa Espanjan kisojen kanssa.

Hyvä juttu, jos hinnat ovat muun Euroopan kanssa samaa tasoa, niin on toivoa turisteistakin. Tuo 122 € viikonlopusta alkaisi itselläni olla kipurajoilla, vaikea kuvitella että tuolla hinnalla vuosittain kävisin. Siinä onkin tapahtuman haaste pitemmällä aikavälillä. Tuleeko Iittiin tarpeeksi katsojia vuosittain alkuhuumankin jälkeen?

Toivottavasti tämä sopimus nyt auttaa yksityisen rahoituksen löytymisessä, eikä valtion tarvitse alkaa maksamaan radan rakennuskuluja saatikka MotoGP:n järjestämismaksuja.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4461
Sijainti
Salo
122 euroa on mullakin jo kipurajoilla. Kaksipyöräisistä en kuitenkaan välitä niin paljon kuin autoista. Ensimmäisenä vuotena tuon voisi maksaa, kun kerran ovat MotoGP:n tänne asti saaneet. Google Mapsilla kun katsoin, kotiosoitteesta olisi 158 kilometriä pelipaikoille. Jos taas hinta 2020 on 150 euroa, niin Tätä esinettä Kymiring-organisaatio pitelee! Katso kuva!

Hyvänä referenssinä hinnoittelusta pitäisin Lime Rockin IMSA-kisaa, torstai-lauantailippu vähän päälle $50 ja sillä näkee kaikki varikot, grid walkit ja podiumit. Toki istumapaikat puuttuivat, mutta enpä sellaisella muutenkaan viihtyisi moottoriradan ollessa kyseessä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4461
Sijainti
Salo
Toisaalta, ihan hyvään seuraan se MotoGP-kalenterissa pääsee. Onhan siellä ennestään Jerez, Valencia, Sachsenring, Silverstone... Eikä taida Losailissa ja Motegissakaan kummoisia mäkiä olla.

-Edit- Niin ja se prätkäradoista kaikkein maineikkain, eli Assen on täysin flat.
Maailma kun ei binäärinen, emme elä todellisuudessa jossa litteä on paskaa ja korkeuserot tekevät radasta automaattisesti hienon. Tottahan toki maailmalla moni hieno rata on hieno nimenomaan korkeuserojen vuoksi, Nordschleife, Mount Panorama, Laguna Seca yms. Mutta on olemassa myös hienoja litteitä ratoja kuten Jerez tai Assen.

Sitten on olemassa myös näitä vuoristoratoja millä voisi olla jotain annettavaa, mutta organisaatio ei osaa muuta kuin inistä veivattavan lankaluurin ääressä että "Miksei DTM soita, miksei ne soita".
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onhan Kymiringillä rahojen kanssa tekemistä, mutta eiköhän se järjesty, nyt kun on vahvistettu kisan ajankohta. Kriittisin kohta rahoituksessa on Kouvolan kaupungin laina, joka on jäissä valituksen takia, mutta nekin rahat ovat käsittääkseni ajoharjoitteluradalle tarkoitettu. On periaatteessa mahdollista että Kymiringillä ei ajata, mutta sille on mielestäni vain 1 % todennäköisyys. Tuskinpa ihan kevein perustein kisaa myönnettiin.
Jos Kymiringin kisassa sunnuntaina olisi paikalla 50 000 katsojaa, sekin olisi jo erinomainen luku.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Onhan Kymiringillä rahojen kanssa tekemistä, mutta eiköhän se järjesty, nyt kun on vahvistettu kisan ajankohta. Kriittisin kohta rahoituksessa on Kouvolan kaupungin laina, joka on jäissä valituksen takia, mutta nekin rahat ovat käsittääkseni ajoharjoitteluradalle tarkoitettu. On periaatteessa mahdollista että Kymiringillä ei ajata, mutta sille on mielestäni vain 1 % todennäköisyys. Tuskinpa ihan kevein perustein kisaa myönnettiin.
Jos Kymiringin kisassa sunnuntaina olisi paikalla 50 000 katsojaa, sekin olisi jo erinomainen luku.
Ajankohta varmistuu sitten kun se näkyy kalenterissa... Se toki kannattaa muistaa, että Dornalla ei ole tässä juuri mitään menetettävää eikä niillä ole penniäkään radassa kiinni.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26861
Noinhan sitä käärmettä kannattaa piippuun työntää; ensin sovitaan kisapäivämäärä ja sitten ministeriltä rahaa pyytämään "kilpailusta on jo sovittu, kyllä nyt täytyy saada rata valmiiksi".
On niitä jo kalenteriin merkattuja kisoja ennenkin peruttu.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4461
Sijainti
Salo
Ajankohta varmistuu sitten kun se näkyy kalenterissa... Se toki kannattaa muistaa, että Dornalla ei ole tässä juuri mitään menetettävää eikä niillä ole penniäkään radassa kiinni.
Sehän on selvä homma, että Dornalla eikä sitten myönteisiä lausuntoja antaneilla (Bernie, Jean Todt ym.) ole senttiäkään kiinni. Artisti maksaa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tietystihän Dornalla ei ole menetettävää, mutta jos 2019 ei ajeta Kymiringillä, niin tietääköhän se mahdollisesti sopimussakkoa Kymiringille?
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Tietystihän Dornalla ei ole menetettävää, mutta jos 2019 ei ajeta Kymiringillä, niin tietääköhän se mahdollisesti sopimussakkoa Kymiringille?
Minäpä väitän, että ei tule sakkoa ja syy on se että tehtiin taas niinsanottu aiesopimus kisojen järjestämisestä eli ei ole periaatteessa velvollisuuksia suuntaan tai toiseen kuhan nyt saatiin aikaan tämmöinen mediakusetus. Huomatkaa että dorna vaatii että projektin rahoituksesta pitää tulla 2/3 yksityisiltä. Ja se olisi suoranainen ihme jos toteutuisi. Mikään Kouvolan lainat ei merkkaa juuri mitään tässä. Ja miettikää millaiset rakennukset sun muut vaaditaan grade 1/2 luokan radan tekoon. Siihen ei kuulkaa 7 milliä riitä. Sanoisin noin 100 miljoonaa. Edelleen väitän ettei suomessa ajeta ikinä missään motogp kisaa.
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Tuollainen mediakusetus olisi Dornalle varmaan huisin hyödyllinen, joten järjestö ilman muuta lähtisi hommaan mukaan täysin rinnoin.

Siihen en osaa ottaa kantaa, ajetaanko kisa oikeasti 2019. Uskon ja toivon niin.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Ei olisi siitä Ahveniston DTM-kisasta mitään juttua? :rolleyes:
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Tuossa vielä yksi perspektiivi flattiä vai nou-keskusteluun:

https://www.moottoriurheilu.tv/aki-ajo-kymiringin-motogp-osakilpailu-on-mahtava-uutinen-koko-suomen-kansalle/

Kyseisellä kaverilla on aiheesta hieman näkemystä ja hän on eräällä lailla tehnyt omakohtaisestikin mahdottomasta mahdollisen. Aika harva oli aikoinaan sitä mieltä, että Suomesta voisi ponnistaa menestyksekästä tiimiä ratamoottoripyöräilyyn. Kuten epäileviä tuomaita riitti myös Mäkisen Tommin Toyota-projektia kohtaan. Se on moottoriurheilun kannattajien, ystävien ja fanien joukossa kerrassaan fantastinen ajattelutapa, kun suorastaan toivotaan kaikkien hienojen suomalaisten moottoriurheiluun liittyvien projektien floppaamista. Sanattomaksi vetää.

Jos mietitään, että Suomen MM-ralli tuo Jyväskylän talousalueelle n.15milj. € vuosittain, olisi suorastaan käsittämätöntä typeryyttä päättäjiltä, että vähintään samankaltainen (ehkä jopa suurempi) tulonlähde jätettäisiin Kaakkois-Suomen osalta käyttämättä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Minäpä väitän, että ei tule sakkoa ja syy on se että tehtiin taas niinsanottu aiesopimus kisojen järjestämisestä eli ei ole periaatteessa velvollisuuksia suuntaan tai toiseen kuhan nyt saatiin aikaan tämmöinen mediakusetus. Huomatkaa että dorna vaatii että projektin rahoituksesta pitää tulla 2/3 yksityisiltä. Ja se olisi suoranainen ihme jos toteutuisi. Mikään Kouvolan lainat ei merkkaa juuri mitään tässä. Ja miettikää millaiset rakennukset sun muut vaaditaan grade 1/2 luokan radan tekoon. Siihen ei kuulkaa 7 milliä riitä. Sanoisin noin 100 miljoonaa. Edelleen väitän ettei suomessa ajeta ikinä missään motogp kisaa.
Koko kustannusarvio (25M) oli mainittu ihan viimeisen ~sivun sisällä lainauksella Hesarista. Kuulostaa kyllä mullekin ihmeen pieneltä, mutta sun 100 miljoonaa on taas liikaa... Googletin vasti-ikään tehtyjä ratoja:

Myös vähän keskelle ei mitään rakennettu Motorland Aragon maksoi 50 miljoonaa euroa ja rakentaminen kesti 20 kuukautta ja valmistui 2009 (ei toki talvi haittaa Espanjassa). Se on FIA Grade 1T ja lienee sopivaa olettaa, että kelpaa MotoGP:lle, kun se on kalenteriin kuulunut jo monta vuotta vaikka Espanjassa on kolme muutakin kisaa.

https://www.acciona.com/news/acciona-builds-a-world-class-motor-racing-circuit/

Samalla löyty toinen juttu Dornan hinnoittelusta:

https://motomatters.com/news/2011/03/09/cost_of_motorland_aragon_motogp_totals_4.html
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Tuossa vielä yksi perspektiivi flattiä vai nou-keskusteluun:

https://www.moottoriurheilu.tv/aki-ajo-kymiringin-motogp-osakilpailu-on-mahtava-uutinen-koko-suomen-kansalle/

Kyseisellä kaverilla on aiheesta hieman näkemystä ja hän on eräällä lailla tehnyt omakohtaisestikin mahdottomasta mahdollisen. Aika harva oli aikoinaan sitä mieltä, että Suomesta voisi ponnistaa menestyksekästä tiimiä ratamoottoripyöräilyyn. Kuten epäileviä tuomaita riitti myös Mäkisen Tommin Toyota-projektia kohtaan. Se on moottoriurheilun kannattajien, ystävien ja fanien joukossa kerrassaan fantastinen ajattelutapa, kun suorastaan toivotaan kaikkien hienojen suomalaisten moottoriurheiluun liittyvien projektien floppaamista. Sanattomaksi vetää.

Jos mietitään, että Suomen MM-ralli tuo Jyväskylän talousalueelle n.15milj. € vuosittain, olisi suorastaan käsittämätöntä typeryyttä päättäjiltä, että vähintään samankaltainen (ehkä jopa suurempi) tulonlähde jätettäisiin Kaakkois-Suomen osalta käyttämättä.
Hyvin puhuttu! Moottoriurheilulla on vastustajia, mutta että kiivain dissaaminen tulee omasta piiristä on jotain mitä en voi ymmärtää.
 
Ylös