Suomen radat

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/formula-ykkosten-suomen-gp-projektia-viedaan-eteenpain-isanmaallinen-hanke/6518432

("Formula ykkösten Suomen GP -projektia viedään eteenpäin: "Isänmaallinen hanke"")

Sinänsä asiallinen haastattelu pienellä mainospilkkeellä, mutta otsikointi ja uutisointi noloa.
Tässä hankkeessa on kyllä ollut mukana taitavia mainosmiehiä. Valtiovaltaa viedään koko ajan kuin pässiä narussa, että rahahanat aukeaisivat. Nyt on loppurahoitusta haettaessa vedetty jo F1 -kortti ja isänmaallisuus esiin :D
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Tässä hankkeessa on kyllä ollut mukana taitavia mainosmiehiä. Valtiovaltaa viedään koko ajan kuin pässiä narussa, että rahahanat aukeaisivat. Nyt on loppurahoitusta haettaessa vedetty jo F1 -kortti ja isänmaallisuus esiin :D
Tulee vähän Mannerheim-elokuva mieleen
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
En kyllä usko F1-kisan järjestämiseen Suomessa, vaikka selvitystöitä tehdäänkin. Ja eiköhän Kymiringillä katsota MotoGP-kortti ensiksi, jos kisat ylipäätään järjestetään.

Tulee vähän Mannerheim-elokuva mieleen
Saatiinkohan Mannerheim-elokuvan kuvauksia edes aloitettua, kun en muista? :D Ja eihän Kymiringin rahoitustilanne maailman paras ole, mutta ovathan he saaneet sentään jotain aikaiseksikin. :D:alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Edelleenkään en usko kisan toteutumiseen ikinä suomessa. Tarvittaisiin grade 2 luokan rata. Enkä myöskään radan korkeuseroihin jos vertaa Ahveniston 30 metrin vuoristorataan. Kovin flatilta vaikuttaa.

http://www.hs.fi/urheilu/art-2000005274955.html

Näinhän tämä nyt sitten meni vaikka radan yksityisestä rahoituksesta ei edelleenkään ole tietoakaan. Eli kätevästi dorna ilmoitti, että kisat voitaisiin ajaa 2019. Milloinkohan tämä vedätys loppuu? Pakkohan joku katto silläkin on olla.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Edelleenkään en usko kisan toteutumiseen ikinä suomessa. Tarvittaisiin grade 2 luokan rata. Enkä myöskään radan korkeuseroihin jos vertaa Ahveniston 30 metrin vuoristorataan. Kovin flatilta vaikuttaa.

http://www.hs.fi/urheilu/art-2000005274955.html

Näinhän tämä nyt sitten meni vaikka radan yksityisestä rahoituksesta ei edelleenkään ole tietoakaan. Eli kätevästi dorna ilmoitti, että kisat voitaisiin ajaa 2019. Milloinkohan tämä vedätys loppuu? Pakkohan joku katto silläkin on olla.

Näinhän tämä nyt sitten meni vaikka radan yksityisestä rahoituksesta ei edelleenkään ole tietoakaan. Eli kätevästi dorna ilmoitti, että kisat voitaisiin ajaa 2019. Milloinkohan tämä vedätys loppuu? Pakkohan joku katto silläkin on olla.
- FIA Grade 2:stahan tässä on ensisijassa tavoiteltu ja FIM:ltä taas A eli korkein. Oliko tässä taas joku muukin pointti kuin kätevä aasinsilta Ahvenistoon?
- Mitä väliä radan korkeuseroilla, koska ethän usko, että rata koskaan valmistuu?
- Onko tällä sun dissaamisella kattoa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jonkun verran tullut uusia kuvia tuonne. Varmasti tulee hieno rata, mutta harmi että noin flat. Korkeuserot ovat kuitenkin monen maineikkaan radan ydin.
Toisaalta, ihan hyvään seuraan se MotoGP-kalenterissa pääsee. Onhan siellä ennestään Jerez, Valencia, Sachsenring, Silverstone... Eikä taida Losailissa ja Motegissakaan kummoisia mäkiä olla.

-Edit- Niin ja se prätkäradoista kaikkein maineikkain, eli Assen on täysin flat.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Itse asiassa KymiRingin omat sivut puhuvat jo Grade 1:stä. Grade 2 oli kyllä alunperin tähtäimessä.
Niin taisi ollakin. Joskus aiemmin oli uutinen että sen mahdollisuutta kartoitetaan.

Omasta mielestäni vaan ihan turhaa, koska F1 GP ei ole tapahtumassa lähitulevaisuudessa ja mikään muu ei sitä tarvi. Voikohan korkeamman luokituksen turvin yrittää periä korkeampaa hintaa muilta tapahtumilta.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Niin taisi ollakin. Joskus aiemmin oli uutinen että sen mahdollisuutta kartoitetaan.

Omasta mielestäni vaan ihan turhaa, koska F1 GP ei ole tapahtumassa lähitulevaisuudessa ja mikään muu ei sitä tarvi. Voikohan korkeamman luokituksen turvin yrittää periä korkeampaa hintaa muilta tapahtumilta.
Sillä voi koittaa vedättää valtiovallalta lisää massia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin taisi ollakin. Joskus aiemmin oli uutinen että sen mahdollisuutta kartoitetaan.

Omasta mielestäni vaan ihan turhaa, koska F1 GP ei ole tapahtumassa lähitulevaisuudessa ja mikään muu ei sitä tarvi. Voikohan korkeamman luokituksen turvin yrittää periä korkeampaa hintaa muilta tapahtumilta.
No eipä Grade 2:n ja Grade 1:n välillä ole juuri muuta eroa kuin varikkofasiliteetit, ja jos ne Kymiringillä toteutuvat siinä muodossa mitä piirustukset näyttävät, niin rata täyttää Grade 1:n standardit. Joten miksi edes hakea mitään muuta?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
No eipä Grade 2:n ja Grade 1:n välillä ole juuri muuta eroa kuin varikkofasiliteetit, ja jos ne Kymiringillä toteutuvat siinä muodossa mitä piirustukset näyttävät, niin rata täyttää Grade 1:n standardit. Joten miksi edes hakea mitään muuta?
Onko nuo kriteerit jossain ihan julkisena dokumenttina vai veteleekö FIA:n tarkastajat ne aina paikanpäällä "hatusta"?

Selväähän tuo on että ero 1 ja 2 välillä on vähemmän kuin yleisesti ajatellaan. Vanhojen ratojen kohdalla sitten eri asia, kun Grade 2:een mahtuu aikamoinen skaala ratoja.
 
Viimeksi muokattu:

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Näinhän tämä nyt sitten meni vaikka radan yksityisestä rahoituksesta ei edelleenkään ole tietoakaan. Eli kätevästi dorna ilmoitti, että kisat voitaisiin ajaa 2019. Milloinkohan tämä vedätys loppuu?
Tälläkin julkistuksella on juuri se pääasiallinen tarkoitus, että saadaan lisää rahaa radalle. Todennäköisesti tähän "isänmaalliseen" projektiin upotetaan vielä rutkasti verovaroja. Olisi myös ihan mielenkiintoista tietää mitä tuollaisen kisan oikeuksista pitää maksaa, vai onko summaa julkistettu jossain?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
https://yle.fi/urheilu/3-9754534

KymiRingin rahoituksessa on vielä aukkoja. Vaikka hallitus osoitti hankkeelle lisämäärärahaa 3,5 miljoonaa euroa, valtionavustus ei toteutuessaan riitä kattamaan kaikkia kuluja. Valtionavun ehtona on, että keskuksen koko rahoitus toteutuu ja se pystytään osoittamaan.

– Teemme töitä sen eteen, että ehto purkautuu. Yksityisen rahan osalta sopimusten täytyy olla allekirjoitettuna, Sohlberg totesi.

KymiRingin on arvioitu maksavan noin 25 miljoonaa euroa. Aiemmilla päätöksillä valtionapua on luvattu yhteensä 7 miljoonaa euroa.

– Aina joskus täytyy olla onneakin mukana. Meillä on ollut vähän epäonnea. Esimerkiksi tämä Kouvolan kaupungin myöntämä pääomalaina on edelleen valitusprosessissa.

Sohlbergin mukaan yksityisen rahan suhteen verkkoja on hyvin vesillä, mutta yksityiskohtia hän ei suostu paljastamaan.
http://www.hs.fi/urheilu/art-2000005311762.html

Pohjola sanoo sopimuksen Dorna Sportsin kanssa olevan luottamuksellinen eikä kerro paljonko kisan järjestäminen maksaa.

”Dorna Sportsilta on kerrottu, että sopimus on eurooppalaista tasoa”, Pohjola sanoo.

...

Lippujen hinnan Pohjola arvioi asettuvat samalle tasolle kuin Saksan ja Hollannin MotoGP-kilpailuissa. Tämän vuoden Saksan gp:ssä halvimmat koko viikonlopun liput maksavat kisaa isännöivän Sachsenringin verkkosivujen mukaan 122 euroa. Niillä kisan näkee seisomapaikalta.
Mitäköhän luokkaa nuo järjestämismaksut on? Tuskin F1-luokkaa ainakaan, koska sheikkien huvipuistot eivät pitäisi aiheuttaa yhtä paljon inflaatiota. Parin viime vuoden aikana ainoa perinteisten maiden ulkopuoliset ovat olleet Qatar ja Malesia, joista jälkimmäinen ilmeisesti epävarma ja tilalle tulossa Thaimaa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko nuo kriteerit jossain ihan julkisena dokumenttina vai veteleekö FIA:n tarkastajat ne aina paikanpäällä "hatusta"?
Grade-kriteerien osalta tietääkseni ei. FIA:n sivuilla on kyllä muutoin varsin seikkaperäisiäkin kriteereitä ratojen turvallisuuden suhteen tuolla (en ole kahlannut läpi).
Selväähän tuo on että ero 1 ja 2 välillä on vähemmän kuin yleisesti ajatellaan. Vanhojen ratojen kohdalla sitten eri asia, kun Grade 2:een mahtuu aikamoinen skaala ratoja.
Grade-luokitukseen selkeästi vaikuttaa muutkin tekijät kuin jotkin betoniin valetut ratakriteerit. Muuten F1-kisaa ei voisi selittää Monacossa tai Bakussa. Moni muukin tuore F1-rata rikkoo/rikkoi suosituksia (kuten Bobakki aikoinaan huomautti).
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Pohjola vertaa Kymi Ringiä Tšekin Brnon rataan, jossa kilpaillaan tälläkin kaudella.

”Brnossa on 100 hehtaaria ja siellä on kisaviikonloppuna 250 000 katsojaa, joista 150 000 sunnuntaina kun on suurin päivä. Meillä on 180 hehtaaria tehokkaammin käytettynä, sillä yleisöalueita on enemmän. Alue on valtava. Sen tajuaa vasta kun menee paikalle.”
Tuntuu oudolta vertaukselta, sillä Brnon rata-alueella on suuremmat korkeuserot mitä oon millään radalla nähnyt. Siellä on jyrkät nurmirinnealueet minne suurin osa yleisöstä mahtuu ja sieltä on varmasti hyvät näkymät yleisömassan keskeltäkin. No tuskin Kymiringillä suuren yleisömäärän kanssa ongelmia tulee noilla lippujen hinnoilla.
 
Ylös