Suomen radat

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Varmaan ajetaan jotain kv. kisoja, mutta F1:t pysyy Sotshissa, koska ratayhtiöllä on sopimus Venäjän GP:n ajattamisesta vuoteen 2025 asti. Siis s.e. jos Venäjän GP ajetaan niin se ajetaan Sotshissa. Tosin Putnistanissa kaikki on mahdollista huolimatta mistään sopimuksista.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Varmaan ajetaan jotain kv. kisoja, mutta F1:t pysyy Sotshissa, koska ratayhtiöllä on sopimus Venäjän GP:n ajattamisesta vuoteen 2025 asti. Siis s.e. jos Venäjän GP ajetaan niin se ajetaan Sotshissa. Tosin Putnistanissa kaikki on mahdollista huolimatta mistään sopimuksista.
Kaksi kisaakin mahdollista jos oligarkit maksaa. Toisen voi nimetä Euroopan GP:ksi tai jotain
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Joo - aina viime kauteen asti. Viime syksynä MRT:n kapinoissa P-varikkona oli "ylävarikko", ratavarikko ex drag stripillä ja ajolinja kiersi pääsuoralle ns. tiukemman kautta.
Viime viikonlopun SM-finaalissa ajettiin tuo ulompi/tiukempi/moottoripyörä-versio viimeisestä mutkasta. Mun mielestä tää reittivalinta yhdistettynä uuteen varikkotiehen ei ole kovinkaan tolkullinen. Alastaron Rata-SM:n järjesti tänä vuonna MRT, joten onko kyseessä vain joku "Ekin erikoinen" vai uusi normaali?
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Viime viikonlopun SM-finaalissa ajettiin tuo ulompi/tiukempi/moottoripyörä-versio viimeisestä mutkasta. Mun mielestä tää reittivalinta yhdistettynä uuteen varikkotiehen ei ole kovinkaan tolkullinen. Alastaron Rata-SM:n järjesti tänä vuonna MRT, joten onko kyseessä vain joku "Ekin erikoinen" vai uusi normaali?
Uusi normaali. Eikös siitä ole ollut puhetta jo aiemmin, että kaikki luokat ajavat samaa rataa. Kuorkithan eivät enää Alastaron rataa mittaa.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
RATA SM KALENTERI 2020
Esitetään hallitukselle RATA-SM-kalenteria seuraavasti;
1. 16.-17.5.2020 Ahvenisto Hämeenlinna / AAU
2. 13.-14.6.2020 (siirretään 6.-7.6.2020) Akk Sports oy (Kymiring?)
3. 18.-19.7.2020 Vauhtiajot Seinäjoki / EPUA
4. 22.-23.8.2020 Botniaring Jurva / Team Botnia (ja EPUA?)
5. 12.-13.9.2020 (siirretään 19.-20.9.2020) Alastaro / Radalle UA ja ?
-Radalle UA / Teppo Laukkanen Ilmaisee halukkuuden järjestää RATA-SM-sarjan viimeisen osakilpailun Alastarossa, jos siirretään kilpailu seuraavalle viikonlopulle 19.-20.9.2020.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
https://www.racefans.net/2019/09/26/russian-grand-prix-expected-to-leave-sochi-after-2020/

Russian Grand Prix expected to leave Sochi after 2020

Source have indicated plans are being made to develop areas of the site for other purposes. The construction of a new concert hall for 2021 will force changes to the track’s configuration, shortening it to just over two kilometres. This would make it too short for Formula 1, though the venue’s rumoured Formula E race would still be able to go ahead.
Taitaa tosiaan olla vain uutisankka. Kyllähän F1 kisa voi Pietariin (Igoraan) siirtyä sopimuskaudellakin, jos Putin niin haluaa. Mutta tuo mainittu syy on kyllä vähintäänkin omituinen. Ensinnäkin, kun rataprofiilia katsoo Google Earthillä, niin ei mielestäni ole mitään järkeä alkaa rakentamaan juuri F1 radan päälle, joka kulkee Olympia puiston rakennusten välistä. Ja ainakin seuraavan tiedotteen mukaan kyseinen konserttitalo on tarkoitus rakentaa Main Media Centre:n yhteyteen, joka on reilun 300 metrin päästä radasta, eikä näin ollen pitäisi häiritä F1 kisan järjestämistä millään tavalla:

https://www.uralchem.com/press/news/URALCHEMandUralkalipresentedtheSiriusConcertandTheatreComplexprojecttoSPIEFvisitors/?SECT=corporate_events
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Taitaa muuten mennä DTM kisa Igoraan.
https://www.touringcartimes.com/2019/09/30/dtm-return-russia-2020-mystery-race/

Tämä voisi selittää myös mahdollisen sekaannuksen F1 kisan siirtymisestä. DTM kisan kohtalo selviää viikonloppuna, joten sitten ollaan varmaan viisaampia. Olisihan Kymiring voinut myös olla kandidaatti, mutta ajankohta on kyllä vähän liian aikaisin resurssit huomioiden. Muutenkin asiakasvirtojen riittävyys kahteen isoon kisaan vuodessa vähän arveluttaa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Lisää infoa Igoran mahdollisesta DTM kisasta:

https://www.motorsport.com/dtm/news/russia-return-igora-drive-2020/4550906/

Sanotaan nyt vielä, että vaikka tuolla puhutaan ettei sopimusta ole vielä tehty, niin mielestäni kalenterinjulkistustilaisuudessa asiaa kommentoitiin jo siihen sävyyn, että valittu rata oli jo selvä:

https://www.motorsport.com/dtm/news/2020-calendar-announced-anderstorp-hockenheim/4543622/

A DTM statement said that the series will announce the identity of its May race at the 2019 Hockenheim season finale next month, with ITR CEO Achim Kostron adding: “We still have one surprise in store. And it’s very exciting.”
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Eikös tämä Igoran rata ollut vanhan Suomen puolella jotta ihan oikeessa topicissa on keskustelu :thumbup: Jos kenellä forumilaisella on karjalaisia sukujuuria niin oletteko käyneet tsekkaamassa onko Igoran rata rakennettu esim. vanhempienne tai isovanhempienne maille?

Mut joo, toivottavasti saavat DTM kisat sinne jos eivät lähemmäs.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Eikös tämä Igoran rata ollut vanhan Suomen puolella jotta ihan oikeessa topicissa on keskustelu :thumbup:
Juuri näin, juuri ja juuri. Raudun pitäjässähän tuo on. Vanha Venäjän raja on vain 3 km rata-alueen etäläpuolella. Jos kiinnostaa tarkemmin katsoa, niin tuosta Raudun kartasta paikan kyllä löytää kun vertaa alueen tiestöä ja järviä:
http://www.rautu.fi/Rautu/matkailija.htm
Sieltä vaan seuraa etelästä alueen poikki kulkevaa katkoviivaa ja valitsee toisen karttaruudun alhaalta, eli Liippuan kylän. Igoran rata on siis Juha Vaskelaisen talon luoteispuolella.

Strateginen paikkavalinta joka tapauksessa. Helpompi houkutella suomalaisia kisaturisteja, kun ei tarvi edes poistua Suomen "alueelta"... ;)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Anderstorpin ja Igoran väliin aika vaikea nähdä mahtuvan...

Mutta ei kai kukaan 2020:stä varmana puhunutkaan ja tämä olisi looginen jatkumo että DTM on halunnnut laajentua pohjoiseen ja tunnustellut eri ratoja. Saksan ulkopuoliset DTM-kisat Brands Hatchia lukuunottamatta myös vaihtuu aika usein että sopimukset ei välttämättä ole kovin pitkiä.

Aiemmin elokuussa: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/dtm-sarja-palaamassa-suomeen-24-vuoden-jalkeen-kymiringille-havitellaan-neljaa-jattitapahtumaa/7518876#gs.z32837

- Lähtökohta on se, että keskustelemme tosi vakavasti DTM:stä. He haluavat tulla Skandinaviaan, ja kysymys on vain, että missä aikataulussa ja miten, kertoo KymiRingin toimitusjohtaja Markku Pietilä MTV Urheilulle.
- Se on täysin mahdollista, että jos pääsemme eteenpäin, niin se voisi olla jopa ensi vuonnakin.
 
Viimeksi muokattu:

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Anderstorpin ja Igoran väliin aika vaikea nähdä mahtuvan...
Jep. Eihän Igoraakaan ole vielä kirkossa kuulutettu, mutta pakko myöntää, että se on todennäköisempi vaihtoehto tällä hetkellä kuin Kymiring. Igoran rata lienee myös lähempänä tyypillistä DTM rataa lyhyytensä takia. Siihen en ota kantaa, kumpi on katsojaystävällisempi.

Mutta jos Igora ja Anderstorp ovat molemmat kalenterissa, niin jomman kumman varmaan tosiaan pitäisi tippua pois ennen kuin Kymiring voisi päästä mukaan.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Ja Igora Drive radan pituuteen palatakseni, Google Earthiin on ilmestynyt uudehko kuva elokuun lopulta (löytyy toistaiseksi vain historian kautta). Siellä näköjään jo nurmi vihertää siellä täällä. Nyt kun radan muoto on täysin selvillä, tein tarkemmat uusintamittaukset. Radan kokonaispituudeksi sain 4080 m ja pääsuoran pituudeksi 790 m.

(Kohtuu hyvin siis onnistui aiemmatkin mittaukset radan ääriviivojen ollessa vielä epäselvät, kun molempiin lukemiin tuli nyt vain 10 m lisää)

 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kymiringistä löytyy muuten myös uusi sateliittikuva Google Earthissa (historia näkymän kautta). En viitsi tuosta screenshottia tänne postata, koska kuva on paikoitellen todella vääristynyt. Mutta kanttarit ovat kuvassa jo valmiit ja turva-alueetkin vain pientä viimeistelyä vaille. Kuva on otettu vain pari päivää ennen testiajoja.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Se tuosta Kymiringin uudesta satelliittikuvasta kuitenkin selviää, että vain lähtösuora on 15 metriä leveä. Takasuoralla leveys on minimissä, eli 12 metriä, mutta jarrutusalueella rata kuitenkin levenee vähitellen noin 5 metrillä 17 metriin. Seuraavassa mutkassa leveys kasvaa hetkellisesti maksimiin, eli 20 metriin.

Luvassa on siis kovia vauhteja melko kapealla takasuoralla. Mutta onhan vastaavia muillakin uusilla radoilla, kuten esim. Aragónissa.
 
Viimeksi muokattu:

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Turhaan näköjään mittailin Igoran radan pituutta. Tuollahan se on mainittuna videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=EGsPcQwfkO0

Eli Igora Drive on pituudeltaan 4086 m. No tulipa taas todistettua Google Earth mittauksen tarkkuus. Oma mittaus heitti alle 5 metriä todellisesta!
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Laitetaanpas vielä kilpakumppanit samalle viivalle ja samaan skaalaan.

Kymiring vs Igora Drive



Automatkaa radalta toiselle on vain 265 km. Molemmille tulee FIA Grade 1 luokitus.
 
Ylös