Suomen radat

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Uusimmassa Bike lehdessä (9/2019) on muuten kattava 6 sivun raportaasi Kymiringin testeistä kuljettaja-arvioineen. Arviot ovat kauttaaltaan selvästi positiivisempia, vaikka kritiikkiäkin esitetään.

Niki Tuuli kommentoi mm. seuraavaa:
"Nyt siellä on pitkä mutka, jonka alkuosa on kallistettu ulospäin ja loppuosa doseerattu. Se kun olisi kokonaan doseerattu, niin olisihan makea mutka ajaa."
Nähdäkseni viittaa mutkaan T9. Onkohan tällaisia kallistusta puolelta toiselle muuttavia mutkia muilla Suomen radoilla?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Käsittääkseni FIA ei hyväksy kallistusta ulospäin. Alastaronkin väärään suuntaan kallistettu taitaa olla nykyisin tasainen.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Käsittääkseni FIA ei hyväksy kallistusta ulospäin. Alastaronkin väärään suuntaan kallistettu taitaa olla nykyisin tasainen.

https://www.fia.com/circuit-safety => Appendix O - Procedures for the Recognition of Motor Racing Circuits - 2019

7.4 Longitudinal profile
Changes in gradient, either convex or
concave, must be made using vertical radii
adequate for the performance of the cars. In
general, changes in gradient should be
avoided in high speed braking or curved
sectors or where acceleration is strongest.
The gradient of the start/finish straight should
not exceed 2%.

7.5 Transversal inclination, drainage
Along straights, the transversal incline, for
drainage purposes, between the two edges of
the track or between the centreline and the
edge (camber), should not exceed 3%, or be
less than 1.5%.
In curves, the banking (downwards from the
outside to the inside of the track) should not
exceed 10% (with possible exceptions in
special cases, such as speedways). An
adverse incline is not generally acceptable
unless dictated by special circumstances, in
which case the entry speed should not
exceed 125 kph.

Any variation in transversal incline,
particularly along the entry and exit sections
of a planimetrical curve, should have
adequate altimetrical transitions, based on
the trajectory and on consideration of point
7.4.
Systems for adequate drainage of water from
the track, pit lane, paddock and public areas
should be treated as a priority in the planning
stage.
Tämänkös takia T8 on niin hidas, että T9:n entry olisi alle 125 km/h? Tosin, kyllä tuo nopeus menisi rikki F1 autolla, koska Salokin ajoi F4 autolla mutkaan n. 120 km/h. Voi olla ettei T9:n alku ole kallellaan ulos, mutta ainakin kallistus sisäänpäin näyttäisi kasvavan mutkan edetessä.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Tässä vielä ottamani kuva Kymiringin MotoGP testeistä:



En tiedä hämääkö kuvakulma, mutta alamäkien päissä olevat mutkien (T9 ja T13) sisääntulot näyttävät mielestäni kallistuksiltaan erilaisilta. T13 näyttäisi olevan kauttaaltaan sisäänpäin kallistettu, kun taas T9:n alku on ulospäin.

Olisi kiva tietää miten nuo kallistuksien vaihdot yleensä suunnitellaan moottoriradoilla. Jos on kaksi eri suuntaan kääntyvää sekä kallistettua mutkaa peräkkäin, niin väliin jää tasainen kohta, josta sadevesi ei valu pois radalta. Onko ongelma sitten vielä suurempi, jos kallistuksenmuutos tapahtuu alamäessä? Silloinhan keskelle alamäkeä voi muodostua suurikin puro, joka valuu ajosuuntaan alamäkeen. Eli olisiko esim. mutkien T8 ja T9 välillä perusteltua pitää kallistus samaan suuntaan?

Kymiringillä oli muuten ongelma sadevesien johtamisen kanssa mutkayhdistelmän T1-T2 jälkeen. Siinä kohtaa alamäestä valui vettä notkon pohjalle lammikoksi/puroksi. En tiedä oliko kallistuksen puutteesta kiinni vai mistä. Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna heti alamäen päättymisen jälkeen pitäisi olla kunnon kallistus radassa, ettei vedet jää makaamaan radalle.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Paljon on Kymiring edistynyt sitten kesäkuun 2018.



Jos mutkaa 12 oiotaan joskus, niin ei olisi hirveästi pohjatöitä tuon kuvan perusteella.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Jos mutkaa 12 oiotaan joskus, niin ei olisi hirveästi pohjatöitä tuon kuvan perusteella.
Jep. Radan leveyden verran kun ottaisi sisään, niin mutka olisi jo ihan eri maata. Alkaisi jo hitusen muistuttamaan Phillip Islandin Lukey Heights mutkaa ja sitä seuraavaa alamäen päässä olevaan neulansilmää (käänteisenä). Tosin Lukey Heights on niin pitkä mutka, että jos sen Kymiringille laittaisi, niin se alkaisi jo mutkasta 11 ja kaartaisi sieltä harjun lakea aina mutkaan 12 saakka!

Tässä muuten Casey Stonerin taidonnäytteitä useammalta kisakierrokselta kyseisessä mutkassa. Mopo se vaan pysyy käsissä vaikka sivuluisut ovat melkoiset:
https://www.youtube.com/watch?v=fASPvbh7j1k
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562


MM-rallicrossin kalenteri 2020 julkaistu, 18.-19. heinäkuuta viikonlopun paikkaa ei tiedetä. Kymiringillä on edeltävänä viikonloppuna MotoGP, joten tuleekohan rallicross turhan äkkiä?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
MM-rallicrossin kalenteri 2020 julkaistu, 18.-19. heinäkuuta viikonlopun paikkaa ei tiedetä. Kymiringillä on edeltävänä viikonloppuna MotoGP, joten tuleekohan rallicross turhan äkkiä?
Ajattelin pikemminkin jos Kymi Ringille saattais RX karavaani niin tuo syyskuu avoin paikka voisi kenties olla potenttiaalisempi, eli veisi Bikerniekin paikan joilla ollut kisan päätukijana suomalainen Neste. Venäjä ollut tyrkyllä viime kuussa RX kalenteriin, eli Igora havittelee sitäkin.
 

Koso

Unsung User
Liittynyt
12.4.2001
Viestit
133
Sijainti
Luoto
Ajattelin pikemminkin jos Kymi Ringille saattais RX karavaani niin tuo syyskuu avoin paikka voisi kenties olla potenttiaalisempi, eli veisi Bikerniekin paikan joilla ollut kisan päätukijana suomalainen Neste. Venäjä ollut tyrkyllä viime kuussa RX kalenteriin, eli Igora havittelee sitäkin.
Melkein paikallisena KymiRingfanina kysyn, että mikä on RX?
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
DTM kisojen lisäksi meni sitten W Series kisatkin naapurimaihin:

St Petersburg, Russia, May 29th-30th
Anderstorp, Sweden, June 12th-13th

Näköjään ajetaaan samana viikonloppuna DTM:n kanssa oheissarjana.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
DTM kisojen lisäksi meni sitten W Series kisatkin naapurimaihin:

St Petersburg, Russia, May 29th-30th
Anderstorp, Sweden, June 12th-13th

Näköjään ajetaaan samana viikonloppuna DTM:n kanssa oheissarjana.
Joo, se seuraa DTM:ää kaikkialle joten ei tuossa ole mitään yllättävää.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Näin asiasta toiseen, kun DTM ei vielä ainakaan Kymiringille ole tulossa (ja suutari pysyy lestissään, Hämeenlinna junttisäpinöissään :tongue: ) onko kukaan käynyt tuolla Anderstorpissa? Näyttäisi olevan vähän liian kaukana Tukholmasta, joten laivakeikkana ei onnistu mutta Göteborgin kautta olisi vielä järkevällä etäisyydellä.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Näin asiasta toiseen, kun DTM ei vielä ainakaan Kymiringille ole tulossa (ja suutari pysyy lestissään, Hämeenlinna junttisäpinöissään :tongue: ) onko kukaan käynyt tuolla Anderstorpissa? Näyttäisi olevan vähän liian kaukana Tukholmasta, joten laivakeikkana ei onnistu mutta Göteborgin kautta olisi vielä järkevällä etäisyydellä.
Kerran tuli kulettua Etelä-Ruotsin halki, niin jossain paikassa näin kartan, jossa mainittiin Anderstorp. :alppu: Mutta yllättävän askeettinen rata vaikuttaa ilmakuvista Anderstorp olevan, vaikka siellä on pieni varikkorakennus onkin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Mutta yllättävän askeettinen rata vaikuttaa ilmakuvista Anderstorp olevan, vaikka siellä on pieni varikkorakennus onkin.
Katselin Googlen street view'llä ja näyttää tosissaan melko askeettiselta, ei juuri Alastaroa kummempi. Mutta näyttäisi muuten, että pistetään harkintaan kun kerran Finnair-pisteitäkin on ensi kesäksi puskurissa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Mutta yllättävän askeettinen rata vaikuttaa ilmakuvista Anderstorp olevan, vaikka siellä on pieni varikkorakennus onkin.
Tylsännäköinenhän Anderstorp on. Kolme käytännössä samansäteistä 180 asteen mutkaa. Mutta onhan se sentään juuri yli FIA:n 4 km:n minimirajan (4,025 km) ja suhteellisen vauhdikas. Tiedä sitten onko Botniaringin ensimmäisen vaiheen piirtänyt kaveri ottanut mallia Anderstorpista, koska Botniaring on kuin Anderstorp ilman varikon lenkkiä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Tylsännäköinenhän Anderstorp on. Kolme käytännössä samansäteistä 180 asteen mutkaa. Mutta onhan se sentään juuri yli FIA:n 4 km:n minimirajan (4,025 km) ja suhteellisen vauhdikas. Tiedä sitten onko Botniaringin ensimmäisen vaiheen piirtänyt kaveri ottanut mallia Anderstorpista, koska Botniaring on kuin Anderstorp ilman varikon lenkkiä.
Etäisestihän tuo muistuttaa vähän Englannin Snettertonia. Vaikka Snetterton on ratana mielenkiintoisempi. Metsäinen, litteä, vähän yleisilmailukentän tyylinen.

Mutta toisaalta, Swedut ovat saaneet DTM:n sinne. Asia, mitä kotimaiset toimijat eivät ole saaneet aikaan.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Laitetaanpas vielä vähän kuvamateriaalia Kymiringin MotoGP testireissulta 20. elokuuta 2019.

Tämä oli ensinäkymä rata-alueelle ja heti kävi varsin selväksi että korkeuseroja riittää ympäri rataa.


Muutama askel eteenpäin ja katse oikealle.


Laajempi kuvakulma samaan suuntaan.


Mutka 12 ja kalliolouhos. Täytyy sanoa, että rata näyttää tuossa kohtaa tosi makealle. Vaikka toivoisin, että nopeuttaisivat hiukan kyseistä mutkaa, niin pakko myöntää että visuaalisesti rata varmaan ottaisi takapakkia. Toivottavasti kuitenkin säilyttävät louhoksen ja lammikon, koska ne muodostavat persoonallisen ja jopa tunnusomaisen piirteen rata-alueelle. Hienohan näitä maisemia olisi katsoa helikopterikuvista. Alue olisi tietysti aidattava, ettei porukka tipu tai keksi hyppiä kalliolta alas veteen (tai oikeastaan kivikkoon).


Lopuksi vielä päivän päätteeksi otettu kuva VT12:n "pientareelta". Takasuoran korkeusvaihtelut tulevat mukavasti esille.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös