Suomen radat

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Ajattelin pikemminkin jos Kymi Ringille saattais RX karavaani niin tuo syyskuu avoin paikka voisi kenties olla potenttiaalisempi, eli veisi Bikerniekin paikan joilla ollut kisan päätukijana suomalainen Neste. Venäjä ollut tyrkyllä viime kuussa RX kalenteriin, eli Igora havittelee sitäkin.
Nyt on kalenteriin merkattu että Neste World RX ajetaan ensi syyskuussakin Latviassa. Heinäkuun lopun kisapaikka on vielä julkistamatta.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Palaan vielä Kymiringin ulospäin kallistettuihin mutkiin. Niitä tosiaan taitaa olla useampikin, kuten Bradley Smith mainitsi haastattelussa:

https://www.motorsport.com/motogp/news/kymiring-test-smith-kallio-finland/4515608/
Bradley Smith:
“There are a lot of off-camber corners here which makes it difficult for the riders, it’s a technical challenge.”
Urheilu Lehden numerossa 47 (20.11.2019) oli juttua Kymiringin mahdollisuuksista järjestää F1 kisa. Artikkeliin oli päätynyt pari hienoa kuvaa radasta. Ensimmäinen oli aukeaman kokoinen kuva rata-alueesta. Toisen kuvan kohdalla sai hieraista silmiään, että onko se todellakin Kymiringiltä. Kuvaan oli saatu mielenkiintoinen kuvakulma, jossa T8 näkyy etualalla ja T7 taka-alalla. Omituiseksi kuvan tekee sen taustamaisema. Jos törmäätte lehteen, niin koittakaapas ratkaista, mistä oikein on kyse.

Samaisen kuvan perusteella mutkan T8 sisäänmeno näyttäisi olevan ulospäin kallistettu. Tosin paha tuosta on varmuudella mennä sanomaan, vaikka alamäen takia näin näyttäisikin olevan.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ei ainakaan yleisömäärän pitäisi jäädä lippujen hinnoista kiinni. Lipun hinnat hyvin linjassa Euroopan kisojen kanssa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4617
Sijainti
Salo
Ei ainakaan yleisömäärän pitäisi jäädä lippujen hinnoista kiinni. Lipun hinnat hyvin linjassa Euroopan kisojen kanssa.
Ellei sitten Huuhkajien EM-pelien jäljiltä ole kanuuna ja rahat loppu...
Ne kun ovat aika lähekkäin Kymen Moto GP:n kanssa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Eiköhän tästä saada hieno tapahtuma, kunhan media hoitaa hommansa (vastuunsa).
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eiköhän tästä saada hieno tapahtuma, kunhan media hoitaa hommansa (vastuunsa).
Minkä vastuun? Eiköhän media puske tuuttiin sitä mikä kansaa kiinnostaa. Ei kellään ole mitään velvollisuutta antaa erityistä huomiota Kymiringin Moto GP -kisalle.
 
Viimeksi muokattu:

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
No joo. Markkinointi on tietysti järjestäjän vastuulla. Mutta olisi tietysti hienoa, jos mediakin soisi hiukan huomiota. Aika monelle MotoGP on vieras luokka. Kiinnostusta varmaan löytyisi enemmän, jos kuulisivat F1 tason suoranopeuksista ja näkisivät millaista kilpailu parhaimmillaan on.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4617
Sijainti
Salo
Olisikin niin helppoa, jos pelkillä suoranopeuksilla saisi palstatilaa. Silloinhan IndyCar ja WEC sitä saisivat. Mutta media on päättänyt että oleellisempaa on, minkä värinen kalsari Minttu Räikkösen yllä oli Abu Dhabin banquetissa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Olisikin niin helppoa, jos pelkillä suoranopeuksilla saisi palstatilaa. Silloinhan IndyCar ja WEC sitä saisivat. Mutta media on päättänyt että oleellisempaa on, minkä värinen kalsari Minttu Räikkösen yllä oli Abu Dhabin banquetissa.
Oot muutes ihan oikeassa. F1 on kuristettu nykyään niin henkihieveriin että sekä LMP:t että IndyCarit menee selkeästi kovempaa vaikka Indyssä taidetaan ajaa E85:lla vs. F1:n isolla rahalla optimoidut bensiinilaadut

Olisi kiva nähdä ne samalla radalla, mutta edes Liberty Media ei halua ottaa moista PR-riskiä (don Berniestä puhumattakaan). Jokin Laguna Seca voisi olla kiva ympäristö.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Olisikin niin helppoa, jos pelkillä suoranopeuksilla saisi palstatilaa. Silloinhan IndyCar ja WEC sitä saisivat.
Oot muutes ihan oikeassa. F1 on kuristettu nykyään niin henkihieveriin että sekä LMP:t että IndyCarit menee selkeästi kovempaa vaikka Indyssä taidetaan ajaa E85:lla vs. F1:n isolla rahalla optimoidut bensiinilaadut
Tämä on juuri sitä, mitä tarkoitan. MotoGP:n nopeuksia ei ymmärretä. WEC autot ovat suoralla todella hitaita verrattuna MotoGP pyöriin. Juu, kyllä ne hybridit kiihtyvät lujaa massiivisen tehon ansiosta ja nelivedon avulla irtoavat viivalta jopa nopeammin kuin F1 autot. F1 autoilla on kaikesta huolimatta parempi tehopainosuhde ja polttomoottorista irtoaa enemmän tehoa koko suoran matkalla, joten sekä kiihtyvyys että huippunopeus on kovempaa kuin LMP1:llä. Silverstonen mittauspisteeseen F1 autot kellottivat 40 km/h kovempaa kuin LMP1 autot. MotoGP pyörät jäivät F1:n lukemista vain 5 km/h. MotoGP pyörien tehopainosuhde on myös kunnioitettava. Se on samaa luokkaa kuin LMP1 hybrideillä. Ja kun pyörällä kaikki teho johdetaan tiehen yhden takarenkaan kautta nelivedon sijaan, niin alla on kyllä aika lailla hurjempi peli.

Tässä on muuten ihan "uunituore" video millaista on ajaa LMP1 Hybridiä nykypäivänä: https://www.youtube.com/watch?v=FRoV7iGP82c
Huiput 280 km/h Fujin 1,5 km pitkällä suoralla! Kyllä Ducatin MotoGP pyörä saavuttaisi tuolla ihan varmasti 360 km/h. Itseäni kiehtoo erityisesti se, että MotoGP pyörän selässä vaaditaan paljon enemmän uskallusta. On aivan toista istua täysin suojaamattomana pyörän selässä, kuin vahvasti bunkkeroidussa F1 autossa.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Oot muutes ihan oikeassa. F1 on kuristettu nykyään niin henkihieveriin että sekä LMP:t että IndyCarit menee selkeästi kovempaa vaikka Indyssä taidetaan ajaa E85:lla vs. F1:n isolla rahalla optimoidut bensiinilaadut

Olisi kiva nähdä ne samalla radalla, mutta edes Liberty Media ei halua ottaa moista PR-riskiä (don Berniestä puhumattakaan). Jokin Laguna Seca voisi olla kiva ympäristö.
Onhan nämä nähty samalla radalla, vaikka pelko F1-osalta on varmasti ollut kova. :alppu:

Indycar ajoi tänä vuonna Circuit of the Americasilla, eli tuttavallisemmin COTA:lla. Aika-ajossa Indycar oli 14 sekuntia F1-paaluaikaa hitaampi. Nopeimmassa kisakierroksessa ero oli vain 12,5 sekuntia. Indycar ajoi vielä paljon löysemmillä ratarajoilla ilman lisättyjä hidastetöyssyjä. Takasuoran huippunopeuksissa F1 oli n. 30km/h edellä. Kulkeehan ne Indyt "ilman siivekkeitä" ovaaleilla kovaa, mutta mutkissa toivottoman hitaita F1-autoihin verrattuna. Nopein LMP1 oli pari kautta sitten samaisella radalla reilun sekunnin nykyistä Indycaria nopeampi.

Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin kannattaa joskus mennä katsomaan kotimaista RR-sarjaa. Kyllä ne supersportit ja superbiket kiihtyy hurjasti. Ainakin jos verrataan kotoisiin rata-autoihin.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
^ Eli toisin sanoen, MotoGP lienee ainoa ratasarja, joka pysyy suoralla F1 auton vauhdissa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4617
Sijainti
Salo
Onhan nämä nähty samalla radalla, vaikka pelko F1-osalta on varmasti ollut kova. :alppu:

Indycar ajoi tänä vuonna Circuit of the Americasilla, eli tuttavallisemmin COTA:lla. Aika-ajossa Indycar oli 14 sekuntia F1-paaluaikaa hitaampi. Nopeimmassa kisakierroksessa ero oli vain 12,5 sekuntia. Indycar ajoi vielä paljon löysemmillä ratarajoilla ilman lisättyjä hidastetöyssyjä. Takasuoran huippunopeuksissa F1 oli n. 30km/h edellä. Kulkeehan ne Indyt "ilman siivekkeitä" ovaaleilla kovaa, mutta mutkissa toivottoman hitaita F1-autoihin verrattuna. Nopein LMP1 oli pari kautta sitten samaisella radalla reilun sekunnin nykyistä Indycaria nopeampi.

Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin kannattaa joskus mennä katsomaan kotimaista RR-sarjaa. Kyllä ne supersportit ja superbiket kiihtyy hurjasti. Ainakin jos verrataan kotoisiin rata-autoihin.
Ja onhan Dallaran DW12 rungolla jo enemmän massaakin kuin F1-autolla. DW12 painaa nykysäännöillä 735 kg ilman kuljettajaa.

Ainakin jos verrataan kotoisiin rata-autoihin.
V1600-autojen kiihdytykset katsotaan kalenterista. Wanhan ajan SS-autoista nousee kiihdytettäessä toimintasavut, ellei vaihteistoöljy ole jo radalle purkautunut.
 
Viimeksi muokattu:

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
^ Eli toisin sanoen, MotoGP lienee ainoa ratasarja, joka pysyy suoralla F1 auton vauhdissa.
Itse asiassa MotoGP pyörät kiihtyvät jopa nopeammin kun päästään yli 300 km/h nopeuksiin. Silverstonessa F1 autoilla mentiin tänä vuonna 337 km/h. MotoGP pyörillä ennätys ilmeisesti 333 km/h. Mutta ottaen huomioon kuinka paljon nopeammin F1 autot tulevat mutkasta suoralle ja vastaavasti kuinka paljon aikaisemmin MotoGP pyörät joutuvat jarruttamaan mutkaan, niin nopeusero on kovin pieni. Toki F1 auton huippunopeus on pitkälti rajattu kullekin radalle sopivalla downforcen määrällä. Mutta sekin on vielä huomioitava, että F1 auto pärjää MotoGP pyörälle vain silloin, kun takasiipi saa olla auki.
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
Tässä, kun alkaa miettimään niin suomalaiset on aika velliperseistä sakkia, sillä mitä oon kuullut ja netissä oon lukenut tämmöisen yleiskuvan oon saanut.
- lippujen hinnat 3päivää parhaille paikoille max50€, joka sisältää tietenkin varikko passin jolla pääsee varikko suoralle kävelemään.
- Kotoa radalle max 60min sisältäen jonottamisen parkkiin. Ja tietysti parkkiruutu pitää olla katsomon välittömässä läheisyydessä.
- jos hotellissa yöpyisi niin sen hotellin pitäisi olla korkeintaan 10min kävelymatkan päässä. Yllätys yöpyminen(2 yötä) ja kisaliput 2 hengeltä max 200€
 
Ylös