Kyllä minä sanoisin, että Kymiring on Méxicoa nopeampi, koska Kymiringillä on noita hitaita mutkia selvästi vähemmän kuin Méxicossa. Jos pituuksia katsotaan, niin F1-radoista, nykyinen Hockenheimring on lähinnä pituudessa Kymiringiä ja MotoGP-radoista nykyinen Assen.
En jaa optimismiasi siitä, että Kymiring olisi nopeampi, mutta emme taida saada asiasta selvyyttä vähään aikaan...
Lähestyn asiaa kuitenkin taas pisimpien suorien vertailulla, vaikka myönnettäköön ettei se kerro koko totuutta. Méxicon pääsuora on noin 1250 m pitkä, mutta otin mukaan sitä edeltävän flat out osuuden Peraltada mutkasta, jolloin yhteispituudeksi tulee n. 1440 m.
México, Kymiring (ero)
1) 1440 m, 1110 m (- 23 %)
2) 670 m, 510 m (- 24 %)
3) 520 m, 330 m (- 37 %)
4) 280 m, 330 m (+ 18 %)
5) 140 m, 250 m (+ 79 %)
6) 100 m, 250 m (+ 150 %)
Yhteensä:
1-6) 3150 m, 2780 m (-12%)
Méxicossa käytännössä loppuivat suorat tähän, mutta toisaalta ratakin on noin 220 m lyhempi kuin Kymiring. Oleellista kuitenkin on, että Méxicon kolmella pisimmällä suoralla mennään kaikilla reilusti yli 300 km/h. Varsinkin pääsuoralla on aivan tajuttomat nopeudet pitkän aikaa. Vauhti on yli 300km/h noin 800 metrin matkalla (lukemassa ei ole edes suoran päässä olevaa jarrustusaluetta mukana) ja huiput on siellä 350 km/h:n tuntumassa. Mukaan siis mahtuu jokunen tosi hidaskin mutka, ennen kuin keskinopeus tipahtaa Kymiringin alle.
https://maxf1.net/en/f1-2019-schedule/mexican-gp/
Sanotaan vielä lopuksi, että meksikolaiset menivät kyllä pilaamaan tuon radan täysin, kun rakensivat radan turva-alueet täyteen rakennuksia, teitä ja muuta kivaa. On suoranainen ihme, että Tilke sai tuonne F1 tasoisen radan mahdutettua. Ja vaikka Kymiringin keskinopeus jäisikin lopulta Méxicon radasta, niin olen melko varma, että F1 kuljettajat pitäisivät enemmän Kymiringistä.