Suomen radat

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Méxicon rata on F1-sarjan kolmanneksi hitain huolimatta kovimmista suoravauhdeista. Salon F4-ajosta kuvattu video antaa jotenkin osviittaa Kymiringistä, vaikka Salo ei aja äärirajoilla. F1-autolla nopeudet voisivat hyvinkin olla lähellä 300 nelosmutkan jarrutuksessa. Ja mutkaan 10 jarrutuksessakin vauhtia voi olla 280.
Tuo Mexicon hitaus pitää tosiaan paikkaansa, vaikka ei heti uskoisi pitkien suorien valossa. Mutta tiukat mutkat ja heikko downforce tekee näemmä tehtävänsä.

Alla paaluaika statistiikkaa vuosilta 2017-2019:

Rata, pituus, 2017, 2018, 2019
Mexico H R, 4.304 km, 2017: 1:16.488 (202.573 km/h), 2018: 1:14.759 (207.258 km/h), 2019: Ei vielä ajettu
Hugaroring, 4.381 km, 2017: 1:16.276 (206.770 km/h), 2018: kostea rata sateen vuoksi, 2019: 1:14.572 (211.494 km/h)
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Salon ajohan oli pääosin köröttelyä. Ehkä pääsuoran huippunopeus ei noilla pikkuformuloilla enää nousisi, vaikka sen edeltävän mutkan saisi vedettyä optimiksi.
Jos oikein ymmärsin noista Hungaroring vertauksista, Kymiring olisi jopa nopeampi kuin Unkarin rata. Veikkaan, että se on FIA:nkin tahto, että uudet radat ei olisi mitään kiitoratoja.
Aiemman foorumilla esittämäni MotoGP => F1 konversion perusteella Kymiringin keskinopeus olisi luokkaa 200 km/h. Mahdollisesti hiukan nopeampikin kun pitoa tulee lisää.

Suoravertailun perusteella arvioisin edelleen samaa. Vertailussahan oli mukana vain kuusi pisintä suoraa. Kymiringillä olisi vielä löytynyt 2 suoraksi luokiteltavaa, mutta Hungaroringillä jäi jäjelle 4. Kun sitten vielä muistetaan, että Kymiring on n. 140 m pidempi rata, niin voidaan todeta että mutkaa riittää prosentuaalisesti enemmän kuin Hungaroringillä. Hungaroringin profiili näyttää myös hieman nopeammalta, vaikkakin se on pitkälti vain optista harhaa Kymiringin kompaktin ratakonfiguraation takia.

Radan mutkien jyrkkyydet tosiaan näkee helposti väärin. Otetaan esimerkiksi Hugaroringin kaksi nopeinta lähes 180 asteen mutkaa. Viimeisen mutkan (T14) ja kauimmaisessa päässä olevan mutkan (T5) säde radan keskilinjaan on molemmilla n. 62 m. Näistä jälkimmäinen tosin jyrkkenee loppua kohti, vaikka mutka näyttääkin ensivilkaisulla avautuvalta. Kymiringiltä löytyy näitä vastaava mutka (T9), joka on itse asiassa hieman edellä olevia nopeampi, säteen ollessa n. 67 m keskilinjaan.


Tässä siis vielä listausta keskinopeuksista:

Hungaroring: 211 km/h (2019)
Mexico: 207 km/h (2018)
Kymiring: 200+ km/h
Singapore: 190 km/h (2018)
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kymiringistä saisi suhtellisen vähällä vaivalla rFactoriin tai Assetto Corsaan radan, varsinkin siitä on netissä animaatiokierros.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tässä siis vielä listausta keskinopeuksista:

Hungaroring: 211 km/h (2019)
Mexico: 207 km/h (2018)
Kymiring: 200+ km/h
Singapore: 190 km/h (2018)
Kyllä minä sanoisin, että Kymiring on Méxicoa nopeampi, koska Kymiringillä on noita hitaita mutkia selvästi vähemmän kuin Méxicossa. Jos pituuksia katsotaan, niin F1-radoista, nykyinen Hockenheimring on lähinnä pituudessa Kymiringiä ja MotoGP-radoista nykyinen Assen.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kyllä minä sanoisin, että Kymiring on Méxicoa nopeampi, koska Kymiringillä on noita hitaita mutkia selvästi vähemmän kuin Méxicossa. Jos pituuksia katsotaan, niin F1-radoista, nykyinen Hockenheimring on lähinnä pituudessa Kymiringiä ja MotoGP-radoista nykyinen Assen.
En jaa optimismiasi siitä, että Kymiring olisi nopeampi, mutta emme taida saada asiasta selvyyttä vähään aikaan... :D

Lähestyn asiaa kuitenkin taas pisimpien suorien vertailulla, vaikka myönnettäköön ettei se kerro koko totuutta. Méxicon pääsuora on noin 1250 m pitkä, mutta otin mukaan sitä edeltävän flat out osuuden Peraltada mutkasta, jolloin yhteispituudeksi tulee n. 1440 m.

México, Kymiring (ero)
1) 1440 m, 1110 m (- 23 %)
2) 670 m, 510 m (- 24 %)
3) 520 m, 330 m (- 37 %)
4) 280 m, 330 m (+ 18 %)
5) 140 m, 250 m (+ 79 %)
6) 100 m, 250 m (+ 150 %)

Yhteensä:
1-6) 3150 m, 2780 m (-12%)

Méxicossa käytännössä loppuivat suorat tähän, mutta toisaalta ratakin on noin 220 m lyhempi kuin Kymiring. Oleellista kuitenkin on, että Méxicon kolmella pisimmällä suoralla mennään kaikilla reilusti yli 300 km/h. Varsinkin pääsuoralla on aivan tajuttomat nopeudet pitkän aikaa. Vauhti on yli 300km/h noin 800 metrin matkalla (lukemassa ei ole edes suoran päässä olevaa jarrustusaluetta mukana) ja huiput on siellä 350 km/h:n tuntumassa. Mukaan siis mahtuu jokunen tosi hidaskin mutka, ennen kuin keskinopeus tipahtaa Kymiringin alle.

https://maxf1.net/en/f1-2019-schedule/mexican-gp/


Sanotaan vielä lopuksi, että meksikolaiset menivät kyllä pilaamaan tuon radan täysin, kun rakensivat radan turva-alueet täyteen rakennuksia, teitä ja muuta kivaa. On suoranainen ihme, että Tilke sai tuonne F1 tasoisen radan mahdutettua. Ja vaikka Kymiringin keskinopeus jäisikin lopulta Méxicon radasta, niin olen melko varma, että F1 kuljettajat pitäisivät enemmän Kymiringistä.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Salon ajohan oli pääosin köröttelyä. Ehkä pääsuoran huippunopeus ei noilla pikkuformuloilla enää nousisi, vaikka sen edeltävän mutkan saisi vedettyä optimiksi.
Jos oikein ymmärsin noista Hungaroring vertauksista, Kymiring olisi jopa nopeampi kuin Unkarin rata. Veikkaan, että se on FIA:nkin tahto, että uudet radat ei olisi mitään kiitoratoja.
Olen tästä köröttelystäkin vähän eri mieltä. Mielestäni Salolla oli paljonkin yritystä. Loppua kohden mutkanopeudet myös kasvoivat. Katsokaa vaikka kierros, joka alkaa n. 8 minuutin kohdalta. Muutenkin siellä meni jarrutuksia koko ajan pitkäksi ja apexia missailtiin ja välillä meinaa lähteä auto käsistä. Jostain syystä Salo missasi T1 mutkan apexin lähes joka kerta, mutta se saattoi johtua sisämutkaan tulleesta painaumasta, joka näkyy töyssynä ajossa. Tuo yhdistetty T1-T2 mutka on muutenkin mielenkiintoinen. En tiedä onko siinä syytäkään ajaa ulkoreunaan, jos haluaa ajaa T3 mutkan täysillä.

Jätetään T3 mutka kuitenkin omaan kastiinsa, koska se on formuloilla todennäköisesti täysillä ajettava rataosuus. Yllättävää on sen sijaan se, että mutkayhdistelmä T1-T2 ei olekaan välttämättä radan toiseksi nopein mutka. Riippuu tietysti kalustosta, mutta ainakin Salo tykitti suurimman lukeman mutkassa T7 (146 km/h). Toinen yllätys oli, että seuraavaksi nopein mutka oli T11, jonka ulostulo sujui lähes tismalleen samalla nopeudella. Olisin kuvitellut T9:n ulostulon olevan nopeampi, mutta ei. En tiedä kuvittelenko vain, mutta T11 näyttäisi olevan melko lailla kallistettu. Myös mutkan profiili on lopulta aika loiva ajolinjaa pitkin.

T10 on myös melkoinen mysteeri. Siinä Salo ei päässyt kertaakaan apexiin. Aivan kuin mutkaan ei edes kannattaisi ajaa apexia pitkin autolla. Vai kämmäsikö Salo tuon tosiaan joka ikinen kerta? Moottoripyörillä tuossa on ajettu selvästi sisempää linjaa.

Laitetaan tässä vielä rata-aluekartta ja ratakartta Kymiringistä, niin näette mistä mutkista puhutaan. En nyt itseasissa enää tiedä mikä mutka on virallisesti T2, mutta oletan että se on heti T1:n perään, kuten tuossa jälkimäisessä ratakartassa. Ainakin se on mutkista vallitsevampi. T3 mutkahan on tavallaan kolmen apexin mutka.

Rata-aluekartta ajolinjoineen. Nuoli osoittaa mihin T2 on merkitty Ratakartassa:


Ratakartta:
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Toinen yllätys oli, että seuraavaksi nopein mutka oli T11, jonka ulostulo sujui lähes tismalleen samalla nopeudella [edit: kuin T7]. Olisin kuvitellut T9:n ulostulon olevan nopeampi, mutta ei [edit: vaan selvästi hitaampi]. En tiedä kuvittelenko vain, mutta T11 näyttäisi olevan melko lailla kallistettu. Myös mutkan profiili on lopulta aika loiva ajolinjaa pitkin.
Itse asiassa, tuo Salon autossa oleva kamera on vinossa ja se hämää. Mutta näyttäisi silti, että T11 mutkaa on kallistettu jonkin verran.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Kun kerran Anderstorpissa ajavat snadisti paremmalla kesäkuun päivämäärällä, äkkiähän tuosta kyhäisi "DTM geht Skandinavien" -tourin.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
DTM:n kiinnostus itsessään Suomessa taitaa olla lähellä nollaa. Ensi kaudelle on ilmeisesti Toyota/Lexus tunkemassa mukaan. Sieltä voisi silloin vaikka Kovalainen löytyä ratista. W-sarja taitaa jatkaa DTM:n lisäluokkana joissain kisoissa, joten todennäköisemmin sieltä löytyy sinivalkonäkökulmasta jotain kiinnostavaa.

Muilla foorumeilla on tarjottu Spa:ta tai Red Bull Ringiä tuohon tyhjälle paikalle.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
https://www.touringcartimes.com/2019/09/19/expanded-schedule-2020-dtm-season/

DTM:n kalenteri kaudelle 2020 julkaistu. Kymiringllehän on huhuissa povattu jo ensi kaudelle DTM-kisaa ja kalenterissa on tyhjä paikka 29.-31. toukokuuta, joten olisikohan se Kymiringille kuuluva paikka? Tosin riski päivämäärä, koska koulujen päättäjäisiviikko. :doubtful:
Toukokuun loppu on myös sään puolesta riski ajankohta Kymiringille, koska silloin sää voi olla melkein mitä tahansa lumisateen ja 30 asteen helteen väliltä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Toukokuun loppu on myös sään puolesta riski ajankohta Kymiringille, koska silloin sää voi olla melkein mitä tahansa lumisateen ja 30 asteen helteen väliltä.
Toisaalta parina viime vuonna toukokuun loppu on ollut lähestulkoon sateetonta. Lämpötilojen puolesta on kyllä vähän riskialtista, meilläkin työpaikan pesisturnaus pelattiin kesäkuun ekalla viikolla 11 asteen lämpötilassa...
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Huvittava ajatus että Kymiringin fasiliteetit olisivat valmiina toukokuun lopussa
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Huvittava ajatus että Kymiringin fasiliteetit olisivat valmiina toukokuun lopussa
En kyllä ymmärrä miten tuolla voitaisiin ajaa sekä Motogp ja DTM kisat. Varmaan olisi melkoinen yleisömenestys.... :wall: Mites olisi kumminkin monaco? Ajettaisiin F1 kisojen jälkeen jolloin rata on valmiina.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Huvittava ajatus että Kymiringin fasiliteetit olisivat valmiina toukokuun lopussa
- varikkorakennus loppuun
- pysäköintivarikon asfaltti
- katsomot

Mitäs tuolla on tehty noiden MotoGp testien jälkeen?
Kohta tulee talvi, sehän haittaisi radan tekemistä, mutta eikös se ole jo valmis?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
- varikkorakennus loppuun
- pysäköintivarikon asfaltti
- katsomot

Mitäs tuolla on tehty noiden MotoGp testien jälkeen?
Kohta tulee talvi, sehän haittaisi radan tekemistä, mutta eikös se ole jo valmis?
MotoGP lienee etusijalla nyt Kymiringillä, joten rakennustyöt varmaan aikataulutetaan MotoGP:tä silmällä pitäen.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
- varikkorakennus loppuun
- pysäköintivarikon asfaltti
- katsomot

Mitäs tuolla on tehty noiden MotoGp testien jälkeen?
Kohta tulee talvi, sehän haittaisi radan tekemistä, mutta eikös se ole jo valmis?
10 miljoonaa uupui rahaa ainakin viime viikolla eli noin kolmasosa koko hankkeen budjetista.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
- varikkorakennus loppuun
- pysäköintivarikon asfaltti
- katsomot

Mitäs tuolla on tehty noiden MotoGp testien jälkeen?
Kohta tulee talvi, sehän haittaisi radan tekemistä, mutta eikös se ole jo valmis?
Täyttötöitä oli aika paljon radan ympäristössä vielä tekemättä.
Ratahan oli jo päällystetty ja kanttarit valettu.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Olisikohan Mika Salon suosimassa ajolinjassa Kymiringin T10 mutkaan pointtia? Eli jälkimmäisen kuvan mukainen jarrutus myöhään ja sitten tiukka kääntö ja heti kaasu pohjaan, jotta T11 mutkaa seuraavalle suoralle saa hyvin vauhtia. Moottoripyörillä toki ensimmäisen kuvan vähemmän kulmikas ajolinja varmasti parempi, kun ei voi kuitenkaan täydellä kaasulla ajaa T11 mutkaa läpi.

 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Laitan nyt tähän vielä referenssiksi Mika Salon kierrosajat Kymiringillä. Nopein kierros siis hiukan yli 1:54.

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=SqZ5QOD0oRE&t=

Kierrosajat (alkaa/loppuu):
1) 1:58 (2:29-4:27)
2) 1:57 (4:27-6:24)
3) 1:55 (6:24-8:19)
4) 1:54 (8:19-10:13)
 
Ylös