Suomen radat

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jos tahtotilaa olisi riittävästi, niin T/A, ss ja gt - Autot olisivat voineet ajaa samoissa skaboissa jo useita kertoja. Mrt:n kisoissa ei tunnuta katselevan nenänvartta pitkin oli sitten vanha putkirunko ss, ylileveä aerodynamiikka hirviö tai vaikka gt3 possu.

Tahtotilaa tarvitaan siihen, että snobailevat gt-autoilijat suostuvat ajamaan katseilta piilossa ja t/a kuskit laittavat varusteet ja leimat kuntoon ja rohkenevat tulla muiden sekaan ajamaan. Vanhat ja uudet ss-kuskithanniitä ratoja nyt kiertävätkin, yleensä eri kisoissa toki. Kun nyt saisi edes ne ss-autot samalle radalle samaan aikaan, niin sekin olisi kova juttu.

Time Attack tarvitsisi kyllä totaalista profiilin kohotusta. Se tuntuu lähinnä pyörivän radalle.comin jaloissa kuin huutolaispoika. Ainoa mikä järjestäjiä/katsojia kiinnostaa on drifting. Näin siis ainakin kemoran ja botniaringin kisoissa. Surullista. Todella surullista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos tahtotilaa olisi riittävästi, niin T/A, ss ja gt - Autot olisivat voineet ajaa samoissa skaboissa jo useita kertoja. Mrt:n kisoissa ei tunnuta katselevan nenänvartta pitkin oli sitten vanha putkirunko ss, ylileveä aerodynamiikka hirviö tai vaikka gt3 possu.

Tahtotilaa tarvitaan siihen, että snobailevat gt-autoilijat suostuvat ajamaan katseilta piilossa ja t/a kuskit laittavat varusteet ja leimat kuntoon ja rohkenevat tulla muiden sekaan ajamaan. Vanhat ja uudet ss-kuskithanniitä ratoja nyt kiertävätkin, yleensä eri kisoissa toki. Kun nyt saisi edes ne ss-autot samalle radalle samaan aikaan, niin sekin olisi kova juttu.

Time Attack tarvitsisi kyllä totaalista profiilin kohotusta. Se tuntuu lähinnä pyörivän radalle.comin jaloissa kuin huutolaispoika. Ainoa mikä järjestäjiä/katsojia kiinnostaa on drifting. Näin siis ainakin kemoran ja botniaringin kisoissa. Surullista. Todella surullista.
Suomessa on ehkä pari kourallista passillisia SS-autoja mutta kuskeilla ei suurempaa motivaatiota tuoda niitä viivalle. Ei ainakaan MRT:n jässäreissä. Joillekin kynnyskysymys on kuulemma SM-arvo ja kun AKK ei näitä autoja TGT kisoihin huoli, niin sitten ei ajeta kuin ehkä kerran kaudessa, jos sittenkään. Joillakin kuskeilla on (edelleen kuulemma) kynnyskysymys se, että kuka lystin maksaa. Epärealistisia kuvitelmia siitä, ettäkö Suomessa pystyisi ajamaan ns. ammatikseen 2020-luvulla. SS-luokassa ns. palkattuja kuskeja on ollut korkeintaan yksi, jos sitäkään. Muutama kuski on ostanut itselleen ajopaikan mutta valtaosin on ajettu omalla autolla ja omalla rahoituksella.

T/A porukalle koko jutun idea on ollut siinä, että AKK:lta ei kysellä lupia ja leimoja vaan tehdään kisat just niinkun itse halutaan. Time Attack kilpureista käytännössä kaikki muut paitsi se yksi Audi R8 menisivät ihan sinällään MRT:n SS-kisoihin. Kolmitaso Fokkerin siipien kärkiväli on sen verran julma, että niitä kyllä pitäisi kaventaa. Lotari on kuulemma edelleen tallin perukoilla siinä kunnossa kuin se Australian WTAC kisan vaihdelaatikko rikon jäljiltä jäi. Eikä omistajalla ole välitöntä hinkua tehdä asialle yhtään mitään.

Ex TeamF40 Ferrari 360 on kuulemma jossain Ylöjärvellä tallissa eikä ole rataa nähnytkään sitten vuoden 2009. Keltainen 355:n on nähty viimeksi jonkun kellokauppiaan myyntiständinä Ideaparkissa samoihin aikoihin....

TGT oli hyvä idis tullessaan, mutta tosi nopeasti katosi kuskien mielenkiinto hommaa kohtaan. Nykyäänhän se on lähinnä jonkinlainen V8 Thunderin jatke....
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Esim mainitsemasi V8 Thunderit eivät ole FIA-luokiteltuja.
Eikös SCCA TransAm autot perustu hyvin pitkälle samoille rungoille? Okei, ehkä niillä ei ole FIA-luokitusta, mutta SCCA:n luokitus ajaa AKK:n papereissa saman asian - nykyisin. Joskus ysärillä eräs AKK:n silloinen lajipäällikkö ilmoitti että on törkeää omavaltaisuutta tuoda ameriikoista putkirunkoinen NASCAR-auto SS-luokkaan ilman AKK:n nimenomaista lupaa. Kun norsunluutornissa oli suunniteltu, että putkihäkkyröistä piti päästä tyystin eroon ja uudistaa SS-luokka s.e. autot pohjaisivat siviiliauton alkuperäiseen korirakenteeseen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mikä muuten mahtoi olla perimmäinen syy siihen että aikanaan iso N-ryhmä radalla oli lähestulkoon Sierra-merkkiluokka? Kuusijärven ja Wiikin Skylinet ja LMS:n kaksi Audi S2:ta olivat kai ainoat poikkeukset. Ahvenlammi & Leino osallistuivat Kemora 500:n N-ryhmän Celicalla, joka oli enempi vähempi rallivireinen. Rallin puolellahan N-ryhmää dominoivat Mitsut. Ensin Galant VR4 ja sitten Lancer Evo. Radalla ei vain nähty ensimmäistäkään Mitsua.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Eikös SCCA TransAm autot perustu hyvin pitkälle samoille rungoille? Okei, ehkä niillä ei ole FIA-luokitusta, mutta SCCA:n luokitus ajaa AKK:n papereissa saman asian - nykyisin. Joskus ysärillä eräs AKK:n silloinen lajipäällikkö ilmoitti että on törkeää omavaltaisuutta tuoda ameriikoista putkirunkoinen NASCAR-auto SS-luokkaan ilman AKK:n nimenomaista lupaa. Kun norsunluutornissa oli suunniteltu, että putkihäkkyröistä piti päästä tyystin eroon ja uudistaa SS-luokka s.e. autot pohjaisivat siviiliauton alkuperäiseen korirakenteeseen.
Putkirunko on käsittääkseni sama Howen valmistama kuin TransAmin TA2-luokan autoissa on. Ja geometria siis poikkeaa FIA:n katalogista

Mites sitten nuo "Mersut" mitä on V8 Thunderissa nähty? Ja Audikin olisi korimalliksi valittavissa. Onko noilla oikeasti valmistajan siunaus? Käsittääkseni ainakin Mersu on pikkasen tarkka oman brändinsä suojelusta.
Meinaan että luvatta tehdystä siluetista tulee aika äkkiä Stuttgartin lakimiehiltä kirjelmää, että kannattaa hyvällä säällä laittaa johtotähti piiloon. Siihen ei tietenkään voi vaikuttaa jos joku ajaa F-ryhmässä 190E "baby-Benzillä", se kun on Mersuna tehtaalta tullut ja sellaisena myyty.

Mutta taas putkirungon päälle kun leipoo korin, uskottelee sen olevan Mersu ja haluaa sillä näkyvyyttä, asia on eri.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Mikä muuten mahtoi olla perimmäinen syy siihen että aikanaan iso N-ryhmä radalla oli lähestulkoon Sierra-merkkiluokka? Kuusijärven ja Wiikin Skylinet ja LMS:n kaksi Audi S2:ta olivat kai ainoat poikkeukset. Ahvenlammi & Leino osallistuivat Kemora 500:n N-ryhmän Celicalla, joka oli enempi vähempi rallivireinen. Rallin puolellahan N-ryhmää dominoivat Mitsut. Ensin Galant VR4 ja sitten Lancer Evo. Radalla ei vain nähty ensimmäistäkään Mitsua.
Kai sitä hiljaista tietoa oli enempi saatavilla. Sierralla ajettiin myös DTM:ssä. Mitsulla taas ei.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Putkirunko on käsittääkseni sama Howen valmistama kuin TransAmin TA2-luokan autoissa on. Ja geometria siis poikkeaa FIA:n katalogista

Mites sitten nuo "Mersut" mitä on V8 Thunderissa nähty? Ja Audikin olisi korimalliksi valittavissa. Onko noilla oikeasti valmistajan siunaus? Käsittääkseni ainakin Mersu on pikkasen tarkka oman brändinsä suojelusta.
Meinaan että luvatta tehdystä siluetista tulee aika äkkiä Stuttgartin lakimiehiltä kirjelmää, että kannattaa hyvällä säällä laittaa johtotähti piiloon. Siihen ei tietenkään voi vaikuttaa jos joku ajaa F-ryhmässä 190E "baby-Benzillä", se kun on Mersuna tehtaalta tullut ja sellaisena myyty.

Mutta taas putkirungon päälle kun leipoo korin, uskottelee sen olevan Mersu ja haluaa sillä näkyvyyttä, asia on eri.
Kaksi (vai kolmeko niitä on) "Mersua" mitä Thunderissa viime kaudella oli, on kuulemma uitettu Suomeen Tanskasta, jossa ne muuttuivat "ongelmajätteeksi". Kuulemani mukaan Thunder lopetettiin Tanskassa paikallisen "AKK:n" päätöksellä ilman siirtymäaikoja.. TA2:ssa ei Mersuilla saa ajaa vaan vaihtoehdot on Camaro, Mustang tai Challenger.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kai sitä hiljaista tietoa oli enempi saatavilla. Sierralla ajettiin myös DTM:ssä. Mitsulla taas ei.
Mut mitä DTM-tiedolla oli tekoa N-ryhmässä jossa autoja tai alustaa ei voinut käytännössä virittää lainkaan? Luulisi että rallissa hierottu N-ryhmän speksien mukainen Galant/Lancer olisi toiminut radallakin. A-ryhmä olikin sitten ihan eri asia eikä siellä jollain Skylinella ollut mitään jakoa ellei saanut Japanista palikoita (joita ei juurikaan myyty ulkopuolisille).
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Mut mitä DTM-tiedolla oli tekoa N-ryhmässä jossa autoja tai alustaa ei voinut käytännössä virittää lainkaan? Luulisi että rallissa hierottu N-ryhmän speksien mukainen Galant/Lancer olisi toiminut radallakin. A-ryhmä olikin sitten ihan eri asia eikä siellä jollain Skylinella ollut mitään jakoa ellei saanut Japanista palikoita (joita ei juurikaan myyty ulkopuolisille).
On siinä sellainen symbolinen vaikutus. Ajoneuvovalinnat kuitenkin kotimaassa perustuvat pitkälti siihen, mitä muut käyttävät. Ja kun maailmalla ei ole esimerkkejä rata-Galanteista, ei kukaan sellaista itsekään tee.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Miten Bernie FIA GT-1997-2013 luokkiin liittyy, kuten Lappalainen tuossa höpisee? Sarjahan oli Stéphane Ratel-Jürgen Barth-Patrick Peter -kolmikon luomus. Vai kolmetonnisetko määräsivät GT-autojen kalenterin?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Miten Bernie FIA GT-1997-2013 luokkiin liittyy, kuten Lappalainen tuossa höpisee? Sarjahan oli Stéphane Ratel-Jürgen Barth-Patrick Peter -kolmikon luomus. Vai kolmetonnisetko määräsivät GT-autojen kalenterin?
Sanoit asian erinomaisesti, minusta kyseessä on uutisankka. Selvää klikkihuorausta havaittavissa.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Miten Bernie FIA GT-1997-2013 luokkiin liittyy, kuten Lappalainen tuossa höpisee? Sarjahan oli Stéphane Ratel-Jürgen Barth-Patrick Peter -kolmikon luomus. Vai kolmetonnisetko määräsivät GT-autojen kalenterin?
Böönihän oli tuolloin FIA:n vara-presidentti, olisiko jotain sananvaltaa ollut asian suhteen 97, hän tiettävästi oli luomassa 1997 FIA GT sarjaa (linkki) tuolloin yhdessä Ratelin kanssa. Patrick Peter ei ole ollut 97 kaudella mukana sarjan taustalla vaikka jossain näin saatetaan mainita, hän irtautui Ratelista maaliskuussa tuona vuonna
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Sörnäisiin tuskin olisi saatu lainkaan järkevää Formula 1 -rataa edes vuodelle 2002.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Böönihän oli tuolloin FIA:n vara-presidentti, olisiko jotain sananvaltaa ollut asian suhteen 97, hän tiettävästi oli luomassa 1997 FIA GT sarjaa (linkki) tuolloin yhdessä Ratelin kanssa. Patrick Peter ei ole ollut 97 kaudella mukana sarjan taustalla vaikka jossain näin saatetaan mainita, hän irtautui Ratelista maaliskuussa tuona vuonna
Tämä olikin minulle uutta tietoa. Sen tiesin, että Berniellä oli sormensa pelissä, kun C-ryhmä tapettiin 90-luvun alussa 3.5 -litran moottorisäännöllä.

Mitä tulee tuohon Lappalaisen muisteloon, turha uutisankka.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Näyttää vahvasti siltä, että joudun perumaan sanani Kymiringin kanttareiden pidentymisen suhteen...

http://instagr.am/p/CHuY0fLAB7R/
Taitaa tosiaan käydä niin, että maalisuoran ja takasuoran välissä oleva pitkä nopea vasen saa pitkän yhtenäisen kanttarin, joka voi pisimmillään olla peräti 340 metriä. Ei noita insta kuvia oikein muutenkaan voi tulkita. Vai voiko?

Kyse siis tämän mutkan sisäkaarteesta:

Kuva: https://yle.fi/urheilu/3-11527146
 
Ylös